Accu laadt niet bij aan de paal...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door john240955 »

Hallo mijn naam is John ben hier nieuw weet nog niet hoe alles werkt maar ik hoor het wel .
ik ben sinds vorig jaar in bezit van een camper een peugeot j5 met een autostar opbouw van 1993 hij is oud maar bevalt goed voor ons de eerste keer mijn vraag is ik heb hem nu thuis aan de paal staan hij heeft ook de accu's op geladen sinds een paar dagen doet hij dat niet meer alle zekeringen na gekeken deze zijn goed met rijden laad hij wel alles bij
het is een scheiber ref 633125 electroblok ik wilde wel een foto plaatsen maar dat lukt mij niet ben niet ik weet niets van Electra misschien is er iemand of weet je een adres in de buurt van Geleen waar ik terecht kan laat mij het dan weten. kan ik hem nu tijdelijk met een druppellader opladen en laad hij dan ook mijn hh :?:
Eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door javanes »

Heb je wel spanning op de wandcontactdozen van de auto als je aan de paal hangt?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door john240955 »

op de wandcontactdozen heb ik aan de paal wel stroom
groet John
Eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door gjvonk »

Zijn de accu's niet gewoon vol en gaat hij pas weer laden als ze weer wat 'leger' zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door john240955 »

accu's waren 11.9 v het alarm neemt wat stroom af heb er nu een druppellader op gezet.
Eigenwijs is ook wijs
dimension
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 02 mei 2016, 0:15

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door dimension »

Waarschijnlijk een defect in het laadgedeelte
Van je electro blok.
Op marktplaats staan wat advertenties van
Bedrijven die dit kunnen repareren of omruilen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13415
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door hathi »

gjvonk schreef:Zijn de accu's niet gewoon vol en gaat hij pas weer laden als ze weer wat 'leger' zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Zou ik ook zeggen,je kan dit toch gewoon controleren,door met een Multimeter de HH accu,s te meten V stand + aan + - aan - ?
Hans
Jaap Huizenga
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 01 mei 2015, 16:47

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door Jaap Huizenga »

Ik heb dat ook gehad met onze Dethleffs Globus II uit 200. Het bleek dat de lader van het electroblok het niet meer deed. Bij de autoshop een externe lader gekocht, die zorgdraagt voor het laden van de HH accu. De nieuwe acculader hebben we onder de passagiersstoel ingebouwd en aan de 230 volt geknoopt. Dit werkt in onze camper prima. We hebben alleen de HH accu aangesloten, omdat de startaccu alleen gebruikt wordt voor het starten.

Vr.Gr.
Jaap Huizenga
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door john240955 »

ik heb een bedrijf gevonden die ervaring heeft met scheiber deze reageerde met dit antwoord.

Als de accu’s niet meer opgeladen via 230, dan zetten wij vaak een andere acculader in om het probleem op te lossen.
Het koppel relais sneuvelt ook vaak. Hiervoor hebben wij de opvolger van Scheiber op voorraad.
Dus die problemen lossen wij vaker op. Als u een afspraak wilt, dan graag even een telefoontje.

dit lijkt me de beste oplossing.
aan allen die met mij mee gedacht hebben mijn dank.
groet John
Eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door djurre1980 »

Mijn accu laadt wel op aan de paal maar als de accu vol is gaat mijn controlepaneel tikken en mijn 12v klokje knipperen en mijn 12v outlet raar doen.
Omdat de camper 30 jaar oud is heb ik besloten het laadgedeelte compleet buiten spel te zetten.
Er zat namelijk al een schakelaar tussen mijn controlepaneel en het 12v laadgedeelte die nu permanent op uit staat.
Om de accu toch op te kunnen laden aan de paal heb ik een Victron Blue Smart Charger bij mijn accu geplaatst met genoeg vermogen om mijn accu en tegelijkertijd mijn 12v gebruikers van stroom te voorzien.
De Victron Blue Smart Charger gaat gewoon in een 230v stopcontact van de camper.
Verder werken mijn zonnepanelen nog gewoon en wordt de accu ook nog steeds tijdens het rijden opgeladen.
Omdat ik mijn startaccu door kan lussen naar mijn huishoudaccu met een massasleutel wordt die ook meteen mee geladen aan de paal als het moet.
Ik heb dan ook i.p.v. 100ah ineens 200ah tot mijn beschikking.
Twee Battery Brain Platinums (1 voor de huishoudaccu en 1 voor de startaccu) zorgen ervoor dat de startaccu vol genoeg blijft om te kunnen starten en ze zorgen ervoor dat de huishoud en start accu niet te diep ontladen worden.

Voelt wel zo veilig dat dat gedeelte van de electronica vernieuwd is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door john240955 »

hallo djurre1980
ik heb donderdag een afspraak om hem te laten repareren.
ze gaan alles doormeten en als de laadfunctie niet te repareren is gaan ze de originele lader van het scheiber electroblok afschakelen en er een nieuwe lader tussen zetten als hij gemaakt is en hoe geef ik na donderdag hier even door
gr John
Eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door djurre1980 »

Ik ben benieuwd.
Als ze een nieuwe lader gaan plaatsen kan ik je de Victron Blue Smart Charger aanraden.
Deze kan je live instellen en uitlezen via Bluetooth via een app op je telefoon.

Afbeelding
Gebruikersavatar
john240955
Berichten: 122
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 9:02
Locatie: geleen

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door john240955 »

ben vandaag bij het bedrijf in Budel geweest na onderzoek bleek dat mijn lader van het electroblok nog werkte maar de printplaat was kapot.
er waren 2 verschillende hh accu's aangekoppeld waarvan er een droog stond deze ook afgekoppeld beter is 1 hh accu of 2 dezelfde
de lader is nu ontkoppeld van het electroblok en er is een Acculader CTEK MXS 10 in gezet.
gelijk er maar een extra 220 stopcontact in de bank laten maken.
alles opgelost dus ik ben weer blij :thumbup:
Eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Accu laadt niet bij aan de paal...



Bericht door djurre1980 »

Dat is uiteindelijk toch de beste en veiligste oplossing ja, een nieuw laadapparaat.
Ze adviseren een laadapparaat te nemen die tenminste 10% van de capaciteit van de huishoudaccu heeft.
Heb je een 100ah accu dan kan je volstaan met een 10ah acculader, heb je een 200ah accu dan wordt er een 20ah lader geadviseerd etc.
Plaats reactie