twijfel over aanschaf camper met hefbed

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Arvor
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 22:16
Locatie: Den Helder

twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door Arvor »

Hoi allen,
wij zijn al even opzoek naar een Hymer B 674 of B 614,. We hebben er diverse bekeken maar of ze waren niet netjes of boven het budget (35.000 - 38.000).
Nu kom ik een hele mooie B 625 tegen, maar deze hebben een enkel bed achter en het hefbed.
Wij vragen ons af of het slapen in het hefbed te doen is.
We hebben gelukkig nog geen lichamelijke gebreken dus dat is niet aan de orde.
Maar het gaat meer om het gebruik gemak en als je er 's nachts een keer uit moet enzo.
Dus graag jullie ervaring hiermee.
Groet, Jaap
Pössl Roadcruiser, automaat
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door Gino608D »

Ik stoor me er niet aan. Er is alleen niets zo persoonlijk als een eigen mening. Waarom ga je niet even samen liggen in de camper en laat de persoon die achterin ligt even uit bed gaan om er volgens weer in te stappen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
kick
Berichten: 794
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 12:19
Locatie: N H

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door kick »

Wij zijn begonnen met een Hymer B 584 met hefbed 4 jaar daarna een Adria met langsbedden 7 jaar nu een Dethleffs met queensbed en hefbed voor de boodschappen)slaapt allemaal even heerlijk maar mijn vrouw vond dat geklim helemaal niks en je wordt ouder, s´nachts over elkaar heen om te plassen en bij een doppie was ze bang dat ze naar beneden zou storten en ben nog geen geheel onthouder :-B Bovendien hefbed naar beneden camper voor de rest onbruikbaar.
Laatst gewijzigd door kick op do 02 nov 2017, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe wat je moet doen maar doe ook iets voor een ander.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door Hermes »

Ik heb een Hymer B584 met hefbed. Heb er helemaal geen spijt van. Je moet in ieder geval er voor zorgen dat degene die het meest moet plassen bij de trap ligt. Het grote voordeel van een hefbed is dat de ruimte in de camper voor bewoning een stuk groter is.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1086
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door Don Esteban »

Hermes heeft het over allebei slapen in een hefbed, niet? Was de vraag zo bedoeld door TS?
In elk geval, ik zou niet anders willen dan een camper waarbij ik in het hefbed slaap en mijn vrouw aan de andere kant boven de garage. Mijn vrouw en ik houden best nog van elkaar ;-) maar ik moet er niet aan denken om haar iedere nacht te storen als ik naar het toilet moet. En andersom ook.
Voor het naar bed gaan trek ik de rechter stoel naar voren en klap de rugleuning naar achteren tot bijna aan het dashboard. De leuning van de bestuurderstoel gaat naar voren en ik laat het hefbed zakken. Minder dan 1 minuut werk. Geen gestuntel met dat onhandige bijgeleverde trapje maar even je rechtervoet op een inklapbaar hokkertje wat ik voor de stoel zet, linkervoet op de stoel, rechterknie op het bed en huppakee, ik lig erin. 190 bij (op zijn breedst) 140 dus een zee van ruimte.
's Nachts opstaan doe ik andersom want ik wil zien waar ik mijn voeten zet. De controlelampjes van accu en 220 volt schijnen voldoende bij om te zien waar de stoel en het hokkertje zich bevinden. Het is even de slag te pakken krijgen en het werkt perfect.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door Hermes »

(Citaat) Geen gestuntel met dat onhandige bijgeleverde trapje

Je bedoelt denk ik dat de treden te smal zijn? Ik heb voor mij de te smalle treden vervangen door bredere daardoor meer steun voor de voeten.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door Arie55 »

Het enige dat ik vervelend van een hefbed vind, is het trapje. De treden voelen niet prettig aan je voeten. En de trap staat altijd in de weg (voor de deur naar de wc/douche). Anderzijds heeft het voor mij meer voordelen dan nadelen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door jurgenc »

Wij hebben de trap niet mee en stappen in het hefbed via de zit van de 5de passagier.
H20
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door Hermes »

Arie55 schreef:Het enige dat ik vervelend van een hefbed vind, is het trapje. De treden voelen niet prettig aan je voeten. En de trap staat altijd in de weg (voor de deur naar de wc/douche). Anderzijds heeft het voor mij meer voordelen dan nadelen.

Arie
Je kunt het trapje toch op het hefbed leggen als je het bed niet gebruikt.
jet55
Berichten: 460
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 10:06

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door jet55 »

Wij hebben 5 jaar een hymer gehad met hefbed
En vonden het gedoe er s’ nachts uit en aan de kant van het raam het gevoel dat je minder ruimte had.
Nu geen hefbed maar gewone bedden.
Wij vinden het een verademing maar de nieuwe camper is twee meter langer :bow:
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door de toren »

Wij hadden eerst een camper met garage en sliepen daar boven nu een camper met alleen een hefbed . Het geklauter is voor mij hetzelfde qua over elkaar klimmen enz . Trapje is niet altyd nodig ik kan er via een bank instappen ( ben 55) . Voor mij is het grote nadeel de warmte direct achter de voorruit probeer er vaak rekening mee te houden met parkeren maar toch als de zon op de ruit staat is het giga heet in bed .
Grootste voordeel is toch gewoon dat je een meter korter bent en een heel open ruimte in je camper ervaart .
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door Arie55 »

Hermes schreef:
Arie55 schreef:Het enige dat ik vervelend van een hefbed vind, is het trapje. De treden voelen niet prettig aan je voeten. En de trap staat altijd in de weg (voor de deur naar de wc/douche). Anderzijds heeft het voor mij meer voordelen dan nadelen.

Arie
Je kunt het trapje toch op het hefbed leggen als je het bed niet gebruikt.
Dat doe ik ook. En als het bed omhoog staat en de trap ligt op het bed, leg ik de trap via een trede aan het klik-mechanisme vast, zodat die bij eventueel stevig remmen niet door de voorruit schiet. Mijn enige klapstoel ligt daar ook.
Maar wat ik vervelend vind en vond, is dat als het bed gereed staat en ik moet nog in de wc/douche zijn. Het trapje staat dan net in de weg om de deur te openen. Met veel gehannis kan de trap zoveel als mogelijk naar de bijrijdersstoel geschoven worden, die dan weer in de weg staat. Het kan allemaal wel, maar er dient teveel gehannist te worden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1086
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door Don Esteban »

Die trap neem je toch gewoon niet mee? Deze sta-in-de-weg ligt bij ons al jaren in de kelder. Een hokkertje en de bijrijderstoel zijn mijn traptreden en dat werkt perfect. Ik ben 73 en heb een stijf lichaam sinds mijn 12e ..of zo;-) Maar in dat hefbed kruipen is een makkie. Het zal ook aan de indeling van de camper liggen wat wel en niet makkelijk is.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arvor
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 22:16
Locatie: Den Helder

Re: twijfel over aanschaf camper met hefbed



Bericht door Arvor »

Allen, reuze bedankt voor jullie oprechte antwoorden. Jullie ervaringen nemen we ons ter harte.
Groeten en wellicht tot hoi ergens onderweg.
Pössl Roadcruiser, automaat
Plaats reactie