Snelheid alkoof vs integraal?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Surfbus West
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 20 mei 2011, 18:55

Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Surfbus West »

Hallo camperaars,

Na een break van een paar jaartjes, willen wij toch weer voor een camper gaan.

Nu we helaas gebonden zijn aan de schoolvakanties gaat het oude euvel dat had met onze vorige camper een nog grotere rol spelen. De oude alkoof was zo verschrikkelijk traag. Voor een maand vakantie is dat geen probleem maar voor een weekje wil ik toch graag in minder dan 20 uur naar Bordeaux rijden.

Bij goed doorgassen kon ik de 95 km/h wel halen op de gps (camper zelf vond het dan 120) maar een beetje wind tegen en we gingen nog maar 80.

Nu is ons budget wederom beperkt (zo'n €10.000) dus dat wordt wederom een ouwetje. Nu dacht ik zelf meer aan een integraal om de luchtweerstand (grootste boosdoener) te beperken, deze zijn echter vaak weer wat zwaarder.

Ervaringen of tips mbt "snelle" campers uit het begin van de jaren 90 is welkom
Dethleffs Globetrotter op Fiat Ducato 2.5 D, 1992
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Snelheid Alkoof vs Integraal



Bericht door Bob Diesel »

Er was eens een camperaar
Zo begint het sprookje
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Snelheid Alkoof vs Integraal



Bericht door KTManiac »

Die opmerking begrijp ik niet helemaal... :?:
Kan me de vraag van TS goed voorstellen. Ik rij op een snelweg zelf met 120 ook een stuk meer relaxed dan met 85.

Denk echter niet dat er mbt aerodynamica veel verschil zit tussen een alkoof en integraal uit die periode. Allebei de stroomlijn van een buffetkast. :wink:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Snelheid Alkoof vs Integraal



Bericht door Bob Diesel »

Begin jaren 90
En dan een race camper

Dat is in sprookjes geloven

Go with te flow ,
Hard/snel heid helpt niet om op te schieten
Tijdig vertrekken :idea: en door rijden heeft meer effect als snelheid
Om ergens tijdig te arriveren

Hardrijders zijn :?: :?: juist
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Snelheid Alkoof vs Integraal



Bericht door gjvonk »

Zoek eens bij buscampers

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Snelheid Alkoof vs Integraal



Bericht door hathi »

Het budget,bied natuurlijk niet zoveel keus,maar neem in ieder geval altijd een Motor met Turbo,Alkoof of geintregeerd maakt bij een Turbo niet zoveel uit,
Hans
tvdsande
Berichten: 2269
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Snelheid Alkoof vs Integraal



Bericht door tvdsande »

Dit was mijn vorige camper .
2.5 td fiat 1992 4 slaapplaatsen ging vlot naar de 130km.
Alkoof of Integraal maakt best wel wat uit.
Bijlagen
image-2017-10-31.jpg
image-2017-10-31.jpg (664.96 KiB) 2628 keer bekeken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Snelheid Alkoof vs Integraal



Bericht door seth_space »

Voor 10K zit je in integraal te denken aan model SRV wagen en die hebben de aero dynamiek van een Centorion tank.
Dus dan liever een stevige motor met Turbo inderdaad.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Snelheid Alkoof vs Integraal



Bericht door de toren »

Het enige verschil in reistyd (ook wij hebben vaak maar een weekje ) is de vertrektyd :) . Ik vertrek altyd om 9 uur savonds en kan dan met een snelheid van 100 km per uur de volgende dag overal zijn (bijna ) . Onze vorige alkoof camper liep met gemak 140 moest dan om de 450 km tanken als ik 90 reed om de 700 ^^ in tyd was ik dan alles kwijt (koffie er bij ) .
Bv wintersport in de avond gaan rijden om een uur of 4 lekker paar uurtjes slapen volgende ochtend jongens om 11 uur in oostenrijk op piste .
Gebruikersavatar
Blokske
Berichten: 145
Lid geworden op: za 12 jul 2014, 20:54
Locatie: Huldenberg centraal in Belgie

Re: Snelheid Alkoof vs Integraal



Bericht door Blokske »

Hallo,
Wij rijden met een vrij jonge Alkoof Ducato met 2.3 Turbo met 130 PK en die haalt bijna te makkelijk meer dan 120 km/u op gps, zelfs bergop met tegenwind is het haalbaar.
De topicstarter Surfbus West wil gewoon van het geheul tussen de vrachtwagens af in hellend gebied want die gaan hem losjes voorbijrazen en dat stoort nog wel eens wat mensen.
Wij zijn ook geen vliegers en blijven tussen de vrachtwagens toefen maar dan wel tussen en niet net iets trager.
€ 10.000 zal wel erg krap zijn voor een type vanaf 2006 maar als je een paar jaar zoekt schuift de prijs en leeftijd zeker wel mee op, anders zal er wel nog ergens een adder onder het gras zitten.
In Nederland zijn zelfs de occasion Campers erg duur en mijn vorige verkocht ik aan een Nederlandse opkoper die ik dan een maand later voor € 10.000 meer te koop zag aangeboden staan op 2e hands, het verschil zit gewoon in het BPM verhaal, lees daarom ook het topic BPM dat hier op het forum loopt.
Zoek het anders ook eens zelf in België?
Wat die opkopers doen kan iedereen volgens mij, en de douane kosten om in te voeren zullen zeker wel lager liggen dan je denkt.
Informeer daar eens naar.
Bijna alle Belgische dealers verkopen hier hun Campers die na enkele jaren trouwe dienst uit de verhuur komen steeds aan Nederlandse opkopers zonder poespas en boter bij de vis, daar moet toch ook ergens een mooie deal tussen zitten voor iemand als jullie.
Blijven zoeken en veel succes.
Blokske.

LMC A 654 G Black Selection met zitgroep achteraan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13346
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door hathi »

Klopt Blokske ,maar dat is Handel,het blijft al lang niet meer binnen s,lands Grenzen ,door Internet,ik heb mee gemaakt dat hier,met die hagelschade in 2016 diverse Campers naar (D) gingen,en maar beweren dat Campers in D zo goedkoop zijn?..vraag en aanbod bepaalt nog steeds de prijs,en dat zal overal zo blijven.
Hans
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door djurre1980 »

In mijn oude Iveco TD alkoof uit 1987 (3250kg leeg) rij ik altijd 110 km/h, valt niet terug bij tegenwind.
Hij kan wel harder, maar dan wordt het zo'n teringherrie qua resonantie dat het niet lekker meer rijdt.
Bovendien, bij 110 km/h zit hij in het toerengebied nog net in het groene gebied en is dan nog enigszins economisch.
Hij is niet snel, maar stabiel qua snelheid en snel genoeg om vrachtwagens in te halen.
Kruissnelheid is prima wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Bas vd laar »

Een integraal is iets gestroomlijnder en vangt wat minder wind.
Mijn Ducato loopt ongeveer 130 op de GPS, nu is dat niet een snelheid die ik lang aanhoudt en daar is de auto ook niet geschikt voor vind ik.
Wij rijden meestal rond de 110 km per uur, niet teveel herrie en verbruik rond de 1 op 9 a 1 op 10.

Een Hymer B544 weegt leeg rond de 2300 kg ( zelf gewogen ), dus heel zwaar zijn ze niet, je mag laden tot 3100 kg dus dat zit ook wel snor.
Als je een beetje door wilt rijden heb je 2.5 Turbo Diesel nodig, zowel bij Peugeot/Citroen als bij Fiat. ( dus niet de 1.9 TD! )
Fiat heeft zijn eigen 2.5 TD-motor, Peugeot/Citroen hebben ook hun eigen 2.5 TD.
Beiden hebben ze 95 pk en in de praktijk zijn ze ook even snel.
De Fiat motor is wat stiller vanwege de directe inspuiting en hoef je niet voor te gloeien.

Er worden regelmatig campers aangeboden op sites waar in de advertentie vermeld wordt dat er een 2.5 Turbo Diesel in zit maar dat blijkt dan niet te kloppen! Let hier dus op!


Dus ja, je kunt een redelijk snelle camper kopen die uit begin jaren 90 komt.

Buscampers kunnen natuurlijk ook, die zijn sneller met dezelfde motor, maar zijn uiteraard minder ruim en roestgevoelig, denk aan de Transporter T4, de Transit, de Sprinter, de Ducato/Boxer/Jumper enz.
Gebruikersavatar
petervanzelst
Berichten: 134
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 10:59
Locatie: noord holland

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door petervanzelst »

Ik begrijp niets van deze discussie. Starter wil een camper van max 10000 euro, heel legitiem als je budget niet hoger ligt. Dan zwengelt hij aan dat hij wel met hoge snelheid wil rijden met een diesel van voor 2000. Als je een ( bijna-) nieuwe alkoof koopt met een supermoderne motor en een maximale stroomlijn dan zijn die snelheden best haalbaar, zo je dat wilt. Met oude campers is dat onmogelijk, of je moet een goedkoop abonnement hebben bij de olieboer en bij je garage.
Als jij je met een ( oude) camper wilt gedragen als een personenauto op de duitse autobahn, mijn zege heb je. Maar vergeet dan je budget van 10000 euro. Goedkoop wordt dan heel snel duurkoop. nb. Wij hebben een possl uit 2010, 150 pk vermogen. Ik kan maximaal 150 km rijden ( op de gps), maar dan is de actieradius heel wat minder, mijn oren zijn lichtelijk doof en de eigenaar van mijn garage zal mij zeker een kerstpakket toesturen omdat ik zijn beste klant ben geworden.
Succes en veel wijsheid in deze.
Plaats reactie