Snelheid alkoof vs integraal?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WdePundert
Berichten: 716
Lid geworden op: vr 30 jan 2015, 15:39
Locatie: Papendrecht.

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door WdePundert »

En als dat het probleem niet is, kun je ook aan hulpluchtvering denken. Scheelt aanzienlijk bij het inhalen van vrachtwagens.
Groet,
Wim.

Verba volant scripta manent.
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door linus »

Zijn je schokdempers misschien niet gewoon versleten?
Dat was ook meteen mijn eerste gedachte :D Toen mijn camper nog de oude schokdempers/vering had was het inhalen van vrachtwagens inderdaad een avontuur. De voorvering is nu geheel vernieuwd en achter heb ik luchtvering en de camper is nu ook bij inhalen redelijk stabiel.
Ik probeer op de snelweg zo'n 100 kmh te rijden en dat is voor zon bakbeest ook wel genoeg vind ik...
Anton
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Charles Franconi »

Bas vd laar schreef:
ik probeer op de snelweg een snelheid aan te houden die op de TomTom 83-87km/uur aangeeft. Nader ik een vrachtwagen 'trein', probeer ik ruimschoots van te voren de snelheid aan te passen, dusdanig dat ik er achter blijf. Ik vind het inhalen geen fijne belevenis. De windvlagen die optreden vind ik helemaal niks. Ik zit dan met samengeknepen bilnaad en met klamme handen de vrachtwagen in te halen. Heb ik het verleden wel eens 120 op de teller gereden. Dat vond ik ook geen fijne snelheid. Een hoop extra herrie, extra opletten dat je op de weg blijft. En dan nog halen gewone auto's je in alsof je stilstaat.
Ingehaald worden door een vrachtwagen is ook geen pretje. Probeer dan als de vrachtwagen naast me zit, mijn snelheid terug te nemen zodat de inhaal manouvre snel gedaan is. En als ik ingehaald word, ben ik er stellig van overtuigd dat de vrachtwagen VEEL te hard rijdt.
Met een cruise snelheid van ongeveer 85 op de TT, geniet ik het meest op de snelweg. Op binnenwegen rijd ik met gematigde snelheid steevast in de file. Vooraan...
Als je dit echt serieus meent dan vraag ik me af of je nog wel de weg op moet gaan
Oeps, ik lees net dat ik niet meer geschikt ben om te rijden. Maar 1600 toeren en 83 km per uur is voor mij heerlijk ontspannen rijden op de snelweg. Dat is zo'n beetje wat de langzame vrachtwagens ook rijden. Hoef ik dus niet in te halen en kan lekker rechts blijven rijden. Overigens heb ik, als ik WIL inhalen, totaal geen problemen met iets van een bilnaad.

Charles
Gebruikersavatar
Surfbus West
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 20 mei 2011, 18:55

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Surfbus West »

Wat een mooie discussie weer, het forum is nog niets veranderd :-B

110 km/h met wat bewegingsvrijheid beide kanten op zou al heel mooi zijn. Wij gaan iig een paar 2.5 Turbodiesels proefrijden.
Dethleffs Globetrotter op Fiat Ducato 2.5 D, 1992
ajuin
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 11 nov 2005, 14:05
Locatie: AALST- BELGIE

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door ajuin »

net onze 2,5TDI alkoof uit 1995 verkocht.
hebben nu een 130kw alkoof uit 2009, zelfde gewicht en lengte ongeveer

De oude ging goed als men een een snelheid aanhield van 100 (95 op gps)
Krachtig bergop en redelijk vrachtverkeer inhalen (aan een snelheid van 105 dan en gaspedaal volledig ingedrukt eventjes).
Geen goede wegligging boven de 100 veel windgevoelig aan zijwind
kwa verbruik (12,5L/100km)


De nieuwe loopt merkelijk soepelder (draait als een naaimachientje)
Zou niet zeggen veeeeel krachtiger maar moet minder werken. en schakelt vlot zonder grote verschillen in motorgeluid
vrachtverkeer inhalen gaat vlot en het gaspedaal heb nog overschot
Ik rij ook maar 100 (95 op gps) omdat ik dat relax aanvoel
Wegligging is stukken beter en verbruik is 12L/100km)
Amper gevoelig aan zijwind.

PS. de eerste camper uit 1994 was ook een alkoof een 2,5D (dus zonder turbo)
Was (toen) leuk maar in vergelijking met nu een kleine ramp want
Vrachtwagens inhalen was een uitdaging (vooral bij het met de neus in de wind komen na overtrekken)
Lange hellingen oprijden vroeg een geconcentreerde schakeltechniek en uitdaging...
tegenwind op vlak haalde ik soms maar 85/u plankgas
in de cabine veel motor herrie (roepen om elkaar te verstaan)
verbruik 12,5L/100km
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door seth_space »

Uiteindelijk is niet het vermogen zo vreselijk belangrijk ( wat iets anders is dan onbelangrijk) maar vooral het moment waarop dat vermogen beschikbaar komt. Het koppel dus.
Veel vrachtwagens en dergelijke hebben relatief weinig vermogen gekeken naar hun gewicht maar een erg hoog koppel.

Let dus bij de aanschaf niet alleen op vermogen maar vooral ook op het koppel. Dat is de bepalende factor hoe jij dat vermogen kunt toepassen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door JoopBrekken »

Het vermogen is het koppel x het toerental.
Daar onze camper motoren allemaal maximaal ongeveer 4000 toeren draaien is er ook een vaste verhouding tussen koppel en max. vermogen.
Vrachtwagen motoren draaien langzamer waardoor het verschil tussen koppel en max. vermogen groter is.
Bij de moderne diesels is het max. koppel al bij een laag toerental beschikbaar en dat is prettig voor diegene die nog met de hand schakelen, omdat er minder geschakelt hoeft te worden.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op ma 06 nov 2017, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door seth_space »

Ik weet niet met welke motor jij rijdt maar 4000 toeren haal ik nooit of te nimmer.
En de koppelkromme is de bepalende factor hoe je de kracht kunt gebruiken. Het maximale koppel komt bij mijn motor bijv al bij zon 1500 toeren beschikbaar.
Voorbeeld van die kromme en de beschikbare koppels: (vergelijking normale en gechipte)
Afbeelding
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door JoopBrekken »

Niet het beschikbare koppel van de motor, maar het beschikbare vermogen bepaalt hoeveel kracht er aan je wielen beschikbaar is dus bv ook hoe snel je een helling kan oprijden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8595
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door seth_space »

Beide verhalen kloppen. Als je veel koppel hebt kun je gemakkelijker wegrijden vanuit stilstand. Je trekt sneller op en bereikt eerder je topsnelheid/topvermogen.
Wil je een helling oprijden vanuit stilstand dan heb je meer aan koppel. Wil je sneller een helling oprijden dan moet je op maximaal toerental rijden om het maximale vermogen los te krijgen.
Laatst gewijzigd door seth_space op ma 06 nov 2017, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door JoopBrekken »

Mee eens!
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door macfocus »

Vermogen is hoe hard je de muur raakt
Koppel bepaalt hoe ver je de muur met je meeneemt

En als het (bij voorkeur grote) koppel beschikbaar is bij een laag toerental, dan gaat die muur een heel eind mee, terwijl je niet hard rijdt ;)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door Kroppie »

daarbij speelt ook het totale gewicht een grote rol, meer dan koppel en pk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Snelheid alkoof vs integraal?



Bericht door hathi »

Dus een camper met Alkoof,met veel. pk en een hoog koppel,(te) zwaar beladen,is de ultieme Camper :bow: verhihip als ik dat zo lees,die van mij,voldoet aaan al deze criteria :lol3:
Hans
Plaats reactie