Volgende camper een automaat?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door Free2be »

Hier bewust voor GEEN automaat gekozen in onze Hymer op Sprinter onderstel, niet dat ik twijfelde aan de degelijkheid, maar de gewichtstoename en bij pech waar er dient gesleept te worden, dient er 't een en ander gedemonteerd te worden, zoals de aandrijflijn. Wat er niet op zit, kan ook niet stuk gaan. Verder is het een goed aanvoelen, wat je motor wenst om zich in z'n element te voelen in elke rij situatie en last but not least, als we de deur van onze camper dicht slaan, is het puur genieten, geen haast en race intentie, gewoon genieten.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door JoopBrekken »

De term "halfautomaat" stamt nog uit de tijd dat de handelingen niet volledig automaties gingen. De tegenwoordige schakelautomaten gaan VOL automaties, en ZIJN dus volautomaten, maar worden niet door iedereen zo genoemd omdat het van binnen wat anders werkt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door gjvonk »

Wat Meine stelt, klopt deels. Een cvt of variomatic schakelt echter niet, maar is in staat om de overbrengingsverhouding voortdurend aan te passen aan de gevraagde kracht. Op zich een fantastische techniek. Tot welke vermogens kunnen ze inmiddels toegepast worden?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door Premiumliner »

Wij hebben heel bewust juist niet voor een automaat gekozen vanwege de “dosering” van het gaspedaal. Handgeschakeld kun je door te spelen met de koppeling en het gas centimeter voor centimeter vooruit of achteruit. Met een automaat wil dit weleens gepaard gaan met een sprongetje.
Omdat wij aan beide zijden ongeveer 3 cm aan weerskanten tussen de garagedeuropening passen met ingeklapte spiegels en tevens een paar keer moeten “steken” om recht voor de garageopening te komen is een handgeschakelde bak voor ons de beste oplossing. Met name vanwege de gaspedaal /koppeling dosering. Het gaat hier over een 7 ½ meter lange integraalcamper op Ducato Maxi chassis 4,5 en 150 pk dieslemotor.
Mijn hybride (1.4 TSI 150 + 20 pk) personenauto met daarentegen heeft een DSG 7 automaat en dat is volgens mij de fijnste automaat die er is.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door pepon »

Bij het bijvoorbeeld oprijden van de oprijblokken geen enkel probleem met doseren met de Comfortmatic van Fiat.
Kan op de mm nauwkeurig.

Is wel even een handigheidje met voet op rem en voet op gaspedaal én met beleid.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door juanv »

Ik ben het volledig eens met de visie van premiumliner, er is inderdaad een héél groot verschil tussen de normale moderne automaten en de gerobotiseerde versnellingsbakken.

Ik vond het zeker in het begin ( ik heb dus zo een robotgeschakelde camper) zo onhandig dat ik nog bij Fiat langs ging hiervoor , maar blijkbaar hebben ze geen mogelijkheden om dit bij te regelen, jammer !

Ik ben grote fan van automatische versnellingsbakken, maar héél wat minder van gerobotiseerde bakken.

Om nauwkeurig te maneuvreren kan je met de robotbak wel niet anders , dan één voet op de rem te houden en één op het gaspedaal, zo niet weet je op geen 20 à 30 cm waar je precies uitkomt ! En dat is bij een DSG of ZF automaat geenszins het geval , daar mee kan je wel makkelijk op de cm rijden zonder extra voorzorgsmaatregelen te moeten nemen .
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Meine
Berichten: 4745
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door Meine »

De schakel robot nodigt uit tot verkeerd gebruik van de koppeling bij het manouvreren en het aanzetten op een steile helling, met oververhitting van de koppeling als gevolg. De MB Actros en Tourismo bijvoorbeeld hebben om die reden een temperatuur alarm op de koppeling zitten bij de robot geschakelde wagens.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door bertt »

Je gezonde verstand gebruiken, dan is er weinig aan de hand. Bij een zeer steile helling, niet te vaak laten overschakelen.

Ook op de Ducato krijg je een signaal als je bij stilstand met draaiende motor hem te lang in voor of achteruit laat staan. Dan heeft ie liever dat je hem neutraal zet.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Peter&Wenny
Berichten: 59
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 21:08
Locatie: Brunssum Zuid Limburg

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door Peter&Wenny »

Hoi
Wij rijden al zeker 25 jaar automaat zo wel prive als met de camper !1 x Hymer met automaat 100000 km zonder probleme 1 x Rapido tot nu toe 30000 km zonder problemen ,VW golf tot nu toe 20000 km zonder problemen (div mercedesen opels enz.)

In pricipe zijn er 2 typen automaten en bestaan momenteel geen halfautomaten meer want alle automaat bakken schakelen automatisch WEL kunnen ze met de hand geschakeld worden zonder dat je zelf een koppeling moet gebruiken zo als bij de oude halfautomaten bij VW kever T2 en sommige americanen !

-Met een wandler (het oude principe )deze schakeld vloiend over op oliedruk en met tandwielen waar door je het overschakelen niet voeld Deze bakken zijn sterker maar de versnellingen kunnen vaak niet goed indvidueel gekozen worden maar verdienen wel mijn voorkeur door het fijne rijden en degelijkheid .
-Dsg en sprintshift (mercedes sprinter) automaten schakelen de versnellingen over via koppelingsplaten waar door je het overschakelen nog wel een voeld tevens zijn ze storings gevoeliger ! Voordeel is weer dat je alle versnellingen appart kunt gebruiken zo als bij een schakel bak wat nog wel eens handig is bij berg op of afrijden !

Zo veer ik weet is de dsg automaat mede door Mercedes onder naam sprintshift ontwikkeld ivm kosten besparing ze zijn goedkoper als wandler automaten en bruiken ook minder brandstof maar het pricipe is toen doorverkocht aan VW en is Mercedes weer overgegaan op het inbouwen van Wandler automaten in de sprinters .(wil ook wat zeggen !)

Groetjes
ALLES KOMT GOED!!!!! OOIT
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door kampo »

Mijn ervaring met de schakelrobot is dat het toch veel fijner is als manueel.
Bovendien maak je bijna geen schakelfouten meer als ik dat zo vergelijk met het aantal fouten die gemaakt worden bij manuele bakken. Gebeurd erg weinig, enkel in heel speciale omstandigheden.
Wat blijft zijn de discussies. De automaat, en voor mij is een schakelrobot ook een automaat, kan niet voorruit kijken en gaat dus inderdaad wel eens in een minder juiste versnelling staan. Dat heeft dan tot gevolg dat je je snelheid kwijt bent.
Een ander probleempje is het bekende sprongetje bij vertrek. Het “sprongetje” is er ook bij de koppelvormer automaat met elektrische handrem.

Oefenen, oefenen, oefenen … dat moet je ook met een robot automaat. Zo zie ik dat. Alles wil ik er van weten en kennen.
Duurt toch minstens een 30.000 kilometer eer je wat gaat komen al op voorhand kan voorspellen. Dat laat je dan toe om voortijdig in te grijpen.
Door het gaspedaal heel precies te doseren kan je hem zelf laten schakelen.
Het probleem van het aanloopsprongetje kan je mits wat oefenen ook onder de knie krijgen. Daarna kan je op de cm voorruit rijden.

Maar de meeste chauffeurs zijn daar allemaal niet zo mee bezig. Niet iedereen heeft de behoefte om bij de club der gevorderden te horen.

Ik heb verschillende automaten gehad over de afgelopen 37 jaar. En kan nog steeds manueel rijden. Het verschil tussen vroeger en nu is groot.
Toen 3 of 4 versnellingen. Vandaag is alles veel beter, comfortabeler, sneller en zuiniger.
De Fiat automaat is goed maar niet voorzien van de laatste snufjes. 6 versnellingen zijn bij 3,5T en 180pk niet echt voldoende voor een ideale prestatie en verbruik.
Iveco Daily heeft momenteel de beste. Bij de vrachtwagens is het volgens mij vandaag Volvo.
Modern zijn robotbakken (of automaten met koppelomvormer) waarbij je de parameterkeuze kan maken tussen standen zoals economy, comfort, sneeuw, modder, sport, aanhangwagen enz. Dit staat vandaag al op veel personenwagens.
Ik zou ook graag eens gaan rijden met een gps gestuurde automaat. Die ziet de topografie.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door Frank1954 »

Hallo iedereen

Wij rijden sinds juli 2017 met onze nieuwe Pilote Galaxy 741C met 150pk 4,5t én...de Fiat comfort-matic
Onze volgende moest zéker een semi-automaat worden....
Maar...toen wij vertrokken bij de dealer voor de éérste kilometers dacht ik.... ::S
Dus eigenlijk een beetje teleurgesteld :(
Dus zette ik de bak in zijn M-modus tot, het moment dat mijn echtgenote aan me vroeg waarom ik toch een automaat genomen had.. :eh:
Deze semi-automaat niet schakelde zoals ik verwachtte :bang:
Doch dat veranderde "compleet" na een 30 tal km te hebben gereden
Ik bleef me alsmaar afvragen waarvoor dat knopje diende dat net voor de schakelpook stond :think:
Dus zette wij ons even aan de kant en schakelde die functie in...
Meteen een wereld van verschil inzake schakelgedrag... :thumbup:
Het was vooral bij het schakelen naar een hogere versnelling dat de motor véél soepeler liep en de bak pas ging schakelen in een véél gunstiger motortoerental...
Ook bij het naderen van een kruis of ander punt ging de bak véél vroeger naar een lagere versnelling :thumbup:
Dus ging ik thuis verder informeren bij een Ducato-kenner uit onze regio
En deze gaf me meteen mee......een camper is steeds een geladen voertuig
Dus....gebruik "altijd" deze functie het...kan absoluut geen kwaad
Na onze éérste lange reis door Frankrijk, Spanje en Portugal en 6500km verder kan ik schrijven....
Deze Fiat Comfort matic rijd fantastisch :clap:
Dit knopje noemt bij Fiat de "UP"-functie...
Wie enkel naar het symbooltje kijkt op deze knop zal denken :roll: ...enkel nodig wanneer je "geladen" en "berg op" dient te rijden
Niets is minder waar....voor een camper die steeds als een geladen voertuig rijd...
Schakel deze UP-knop dus altijd doe een test en, je zal merken dat het schakelgedrag vééééééél beter is.
Het heeft ook totaal geen invloed op het verbruik
Let wel....wanneer de motor wordt gestopt word deze functie ook telkens mee "uit" geschakeld :wave:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Arvor
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 11 aug 2013, 22:16
Locatie: Den Helder

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door Arvor »

Wij zijn heel nieuwsgierig hoe hij gaat bevallen. Hebben deze maand een Hymer b514 met automaat gekocht, ga deze in januari ophalen. Hebben verschillende personen auto’s gehad met automaat, dus wennen valt wel mee denk.
Met het oog dat heel Europa uit rotondes gaat bestaan, rijd het toch wel heel comfortabel.
Heb geen ervaring met de automatische bak van Fiat.
Pössl Roadcruiser, automaat
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6300
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door Bas vd laar »

Met het oog dat heel Europa uit rotondes gaat bestaan, rijd het toch wel heel comfortabel.
Dat kan fijn zijn, als de automaat zijn werk goed doet.
Het kan ook zeer vervelend zijn: Te laat terugschakelen als je aan komt rijden, opschakelen op de rotonde, te vroeg opschakelen enz.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Volgende camper een automaat?



Bericht door annoh »

Het kan ook zeer vervelend zijn: Te laat terugschakelen als je aan komt rijden, opschakelen op de rotonde, te vroeg opschakelen enz.
Volgens mij hangt dat af van type automaat. En omdat in de huidige automaten nogal wat elektronica zit kan je veel automaten naar wens 'tunen'. Ik begrijp nog steeds niet waarom daar zo weinig gebruik van gemaakt wordt.
Plaats reactie