Welke camper is 600 cm lang en 240 cm hoog?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8266
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Welke camper is 600 cm lang en 240 cm hoog?



Bericht door hurktoilet »

Dat klopt, dat was de vraag. Maar de regels zijn zo verwarrend (en soms zelfs per gemeente verschillend), dat het niet gek is dat hier ook verwarring ontstaat.
Laat ik een paar regels noemen:
- Een verbod op recreatief nachtverblijf in voertuigen. Wat is recreatief nachtverblijf? Slapen? Je postzegels sorteren? Lekker van bil gaan? Vallen Oost-Europese truckers daar ook onder en moeten zij dus maar een hotel opzoeken?
- De regel dat recreatievoertuigen ergens maximaal drie dagen mogen staan. Maar als ik hem na die drie dagen op de parkeerplaats er naast zet? En als ik daar toch sta, wat gaat het de overheid dan aan of ik daar al dan niet 's nachts in zit te patiencen?
- Een algemeen verbod op het parkeren van voertuigen boven bepaalde maten. Als we daar strikt de hand aan gaan houden, kunnen alle pakketbezorgers wel inpakken. En als het dan al geldt, geldt het dan ook voor recreatievoertuigen. Aan de andere kant: welke regels gelden voor kleine campers, die niet boven de maten uitgaan? Die mag je wel parkeren, maar niet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk overnachten?
- Een verbod op het zodanig parkeren van grote voertuigen dat die het uitzicht van bewoners belemmeren? Op zich nog wel een begrijpelijke regel, maar wanneer belemmer je het uitzicht van bewoners zodanig dat het hinderlijk wordt?

Een deel van het probleem wordt binnenkort in de meeste gemeenten opgelost. De nieuwe model-APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten bepaalt dat het verbod op het parkeren van grote voertuigen niet geldt voor zo ver het om recreatieve voertuigen gaat. Die genieten van de driedagenregeling. Die genieten van de driedagenregeling. Maar dan nog blijven er dus veel vragen open.
Back to topic: als mijn camper onder de 2,40/4meter zou zijn, zou ik m gewoon parkeren. Dat mogen alle andere voertuigen van die maat immers ook, ik zie het principiële verschil niet. In Frankrijk is dat zelfs het punt waarom gemeentelijke camperverboden illegaal zijn verklaard.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Richie
Berichten: 816
Lid geworden op: di 21 jun 2011, 22:31
Locatie: Nijmegen

Re: Welke camper is 600 cm lang en 240 cm hoog?



Bericht door Richie »

rob2 schreef:'t zal er een beetje aan de situatie liggen.
'Ons Nijmegen' is nou eenmaal niet zo autovriendelijk.
Een stads- en forumgenoot krijgt niet eens fatsoenlijk de kans om z'n camper
dicht bij huis in te pakken of er staat weer een BOA :bang: met een prent !
Onze camper staat al >10 jaar bij huis zonder problemen.
( op eigen grond, maar dat maakt voor het apv volgens mij geen verschil )
En over een VW hefdakcamper zullen niet gauw problemen komen als over zo'n tupperware witte camper van 6 mtr.
( al krijg je van mij geen garantie hierover :wink: )
Nijmegen is inderdaad niet echt autovriendelijk, dat klopt. En dat heeft te maken met autoluw maken én met het parkeren van grote voertuigen.
Afhankelijk van waar je parkeert is er best links en rechts een gaatje te vinden, waar je niet gelijk op de bon gaat.
Handhaving en politie zijn hier eigenlijk best coulant als je een keer jouw verhaal aan hen doet, is mijn ervaring.
Let wel, het zal erg afhangen van de situatie.
Ik heb ooit tegen wijkagent gezegd dat ik natuurlijk ook de boel kan omdraaien: ik zou elke dag tussen 8 en 18u mijn dikke bus voor haar ( zeurende buuf een paar deuren verder) deur kunnen zetten. Dan heeft ze de hele dag geen uitzicht op wat dan ook.
Wat is erger....sávonds een uurtje (want rest vd tijd is donker), of de hele dag....
Vanaf die tijd geen gezeik meer gehad.
Ik zet hem wel zoveel mogelijk weg hoor, stukje verderop staat ie netjes op een eigen terrein, en achter een afgesloten hek.
Maar een keer of 10 per jaar staat ie aan huis, ook s'nachts; als ik terugkom van een feest waar ik gewerkt heb, heb ik niet altijd nog de puf om naar huis te sjokken.

Als TS in een PB zijn straatnaam eens meld... misschien weet ik wel een plekje in de buurt waar je niet eeuwig in angst voor een prent hoeft te zitten.
Zoals gemeld door Dafluc, is het inderdaad zo dat een camper meestal niet onder de grote voertuigen kan vallen.
Maar pas op, dat is niet overal zo.
Voorzover mij bekend(???), is dat in Nijmegen anders: camper of niet, te groot is te groot en dus kans op een bonneke.
Plaats reactie