Condens op voorruit integraal?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
stefaank
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:51
Locatie: zedelgem belgië

Condens op voorruit integraal?



Bericht door stefaank »

Hallo,
We rijden met een alkoofmodel en vooral in de koudere periodes, dan is er altijd wel condens op de ramen van de cabine
zodat we er niet kunnen door kijken, nu hebben we achteraan een zitgroep en is dat niet zo belangrijk.
Stelt dit probleem van condens op de voorramen zich ook bij een integraal?
Grtz,st
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door freddorr »

Ja.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door Aloys »

Condens heb je in deze tijd overal met enkel glas: binnen is het warm en vochtig (hoge
relatieve luchtvochtigheid), buiten is het koud(er). Het enkel glas is dus ook koud waardoor
de vochtige lucht daar gaat condenseren.

Het enige wat helpt is goed ventileren. Wij zetten 's ochtends na het ontbijt de zijramen
in de cabine een stukje open. Duurt even, maar dan wordt de voorruit wel weer droog...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door freddorr »

Wij hebben zo een Karcher raamzuiger bij ons. Dan verdampt het vocht niet in de camper atmosfeer maar beland in de vuilwatertank. Uiteraard ook ventileren.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Jan Hester
Berichten: 10864
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:09
Locatie: Amsterdam

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door Jan Hester »

Ik heb twee raamroosters in de voorportieren gekocht. Nog wel condens, maar een stuk minder dan voorheen. Wat Aloys al zegt, probleem van dit jaar getijde.
Jan Hester Amsterdam
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door jurgenc »

Ideaal zo'n voorruit. Effe droogmaken en je hebt weer heel wat vochtigheid uit de camper verwijderd.
Ventileren is belangrijk, maar een auto die in de openlucht staat, is 's morgens op bepaalde dagen buiten volledig bedekt met condens. Ik weet niet hoe je nog meer kan verluchten in dat geval. :cheers:
Ik bedoel maar dat zelfs als je goed ventileert, het probleem nog kan of zal opduiken.
H20
stefaank
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:51
Locatie: zedelgem belgië

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door stefaank »

Ok,dank
Zit bij jullie de ringchauffage aangesloten op de cabine ramen?

Grtn,st
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door MonRoe »

Wij hebben buiten isolatie matten en als we die gebruiken hebben we een stuk minder condens. Verder hebben we ook zo'n Kärcher ruiten reiniger en dat werkt erg fijn. Even het condens opzuigen, daarna nog even een theedoek er overheen en je bent al je condens kwijt en gelijk schone ramen.

Ook bij ons gaat bij erg veel condens 's morgens alle ramen open voor een minuut of 10. Even doorluchten.

Wij hebben voorin een aparte truma kachel, alleen voor de cabine. Maar deze houdt de condens niet tegen. het helpt wel.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door Mickel Moen »

Buitenisolatie en voldoende ventileren zijn al genoemd.

Bij niet recreatief gebruik van de bus, wil er ‘s ochtends ook nog wel eens condens op de ramen zitten. Het volgende van mijn blog, link hieronder:
Let op, als je in de camper leeft is dit echt onvoldoende.
Bij de Action kwam ik deze Lafita ontvochtigers tegen. Nu ben ik nogal sceptisch wat dit soort producten betreft, maar gezien de prijs was het het proberen waard. Ik heb er twee gekocht en in iedere hoek van de voorruit gelegd. Nu een paar maand gebruikt en verhip het werkt. Ik heb nu veel minder last van een beslagen voorruit. Ook heb ik niet meer hoeven krabben aan de binnenkant deze winter.

Je droogt ze in de magnetron, maar ook in de zon lukt prima.

Er zit een indicator op die van bruin naar wit verkleurt. Bij wit moet ie dus gedroogd worden.

In de volgende link een heel artikel over een vergelijkbare ontvochtiger. http://www.tuning-gids.nl/vochtvreter-auto.htm

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
stefaank
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:51
Locatie: zedelgem belgië

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door stefaank »

Dank voor de reacties,
Buitenisolatie gebruiken begrijp ik wel,maar je ziet dan bijna niets meer,tenzij door de kleine raampjes achter de cabine
en net dat is het probleem als je niet mobiel bent.Het vrije zicht naar buiten is heel belangrijk.
Mijn vrouw heeft ms,we willen omschakelen naar integraal of semi-integraal ,
om een invalidescooter te kunnen meenemen
Net daarom hebben we een zithoek achteraan,onze 3 al in deze opstelling.
De garage als je het zo kan noemen is nu te klein.
We zijn onderweg vooral in de koudere periodes,....meestal in het week-end.
Grtn,st
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door MonRoe »

Bij ons gaat de buitenisolatie er meestal pas op als we naar bed gaan en er weer af als we 's morgens weer aangekleed zijn. 's Nachts kijken we toch niet naar buiten, maar is wel het tijdstip dat je de meeste condens krijgt.

En verder, kijk eens op een camperplaats, bij de meeste campers zit zodra het donker is alles dicht.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door Vertrokken2 »

MonRoe schreef:Bij ons gaat de buitenisolatie er meestal pas op als we naar bed gaan en er weer af als we 's morgens weer aangekleed zijn. 's Nachts kijken we toch niet naar buiten, maar is wel het tijdstip dat je de meeste condens krijgt.

En verder, kijk eens op een camperplaats, bij de meeste campers zit zodra het donker is alles dicht.
Dat heeft denk ik een andere reden dan condens. Meeste mensen willen simpelweg geen inkijk.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Apaat
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 20:44

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door Apaat »

als je aan de wal spanning staat is een luchtontvochtiger op 220v ideaal, resultaat geen vocht wel een bak vol water
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Condens op voorruit integraal?



Bericht door Vertrokken2 »

Alleen bij temperaturen boven de 10 graden, daaronder verliest hij zijn effectiviteit.
Maar wat een bakbeest om mee te nemen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie