Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door Cee Pee »

En die ontheffing is alleen geldig in Nederland dan sta je daar bij de grens zonder C rijbewijs en wel een camper van 5 ton. :lol3:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door hathi »

Dat v/d ontheffing klopt. Cor,...en A/d grens,staan binnen Europa ?... er word ook gesproken over de toekomst,het is ook een EU proef,voor de al dan niet toekomstige wet aanpassing,voor groter E Voertuigen vanwege het laadvermogen,vanwege het accu Gewicht,en dat accu Gewicht,zal na die tijd weer Lichter zijn dan de huidige 350 kg,ik zie niet zoveel problemen,veel Lichter,met het dak vol veel lichtere zonnepanelen,,en gaan,.....men zal er toch aan moeten wennen,het is het stokpaardje,van iedere overheid,incl de voertuig producenten,even om schakelen tussen de oren , al is dat niet voor ieder een makkelijk? :crazy:
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door Cee Pee »

hathi schreef:Dat v/d ontheffing klopt. Cor,...en A/d grens,staan binnen Europa ?...
De grenzen bestaan nog steeds, ondanks dat er niet overal meer grenscontroles zijn.
Ieder land heeft nog steeds zijn eigen wetten en regelgeving.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Tyros 4
Berichten: 169
Lid geworden op: za 14 jun 2014, 0:49

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door Tyros 4 »

De toekomst houd je niet tegen.
Gisteren op tv. Electro motoren worden steeds lichter. Het platform gezien ?
Electro motoren worden nu al gemonteerd in de wielen.
Goed voor de power EN voor remmen.
Inderdaad, een flink accupakket van zo n 120 k w h zal al snel 350 kg wegen. Volgens de NKC toch wel goed voor 360 km. :cheers:
Maar ook wel eens gedacht wat je dan NIET meer nodig hebt ?????

Geen complete diesel motor meer nodig.
Geen 90 of 135 liter dieseltank meer nodig.
Geen een of twee grote gasflessen meer nodig.
Geen dak airco meer nodig.
Geen gaskachel/boiler meer nodig.
Geen uitlaat/gassen meer nodig.
Geen zware omvormers meer nodig.
Geen benzine, alcohol of efoy voor extra power meer nodig.
Geen zware huishoud accu,s meer nodig.
Wat zal dat alles wegen ? ik denk toch minimaal wel 350 kg. :cheers:

Wil je s morgens vroeg weg maar is het een beetje fris, hup even met je app de auto verwarming aan of hoger.
Is het warm en sta je ergens op een leuke plek aan de stroom, even met je app de airco aan of hoger.

Heerlijk koken, verwarmen, koelen en rijden, alles electrisch, en met je telefoontje in de hand, (dat doen mensen tegenwoordig graag) je eigen baas over je eigen energie centrale.

Heerlijk lijkt me dat, en volgens mij is dit de zeer nabije toekomst.

En even on topic, misschien wel DE gewichts oplossing voor het C rijbewijs ?

Groet van Hendrik
De allereerste, en totaal niet begrepen, supertrotse eigenaar van een
volledig Elektrische Mini Camper op basis van een Renault Kangoo Maxi ZE.
De benodigde stroom, wek ik dmv zonnepanelen gekoppeld aan een LG home batterij
grotendeels zelf op, zodat ik altijd van huis vertrek met een vol geladen "tank".
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door Cee Pee »

Geen gasflessen meer? Wou je ook nog gaan verwarmen en koken op electra dan.
Dan zal er hooguit nog 100 kilometer mee gereden kunnen worden.
Er zal wel een stevige aggregaat ingebouwd moeten worden wil je nog ergens willen komen met je camper want die stroom zal toch ergens vandaan moeten komen als je op doorreis bent.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door hathi »

Juist Tyros4 dat bedoel ik,en die accu,s die zijn in 3 uur weer vol,zouden ze ooit leeg geraken,ze worden tijdens het remmen immers ook nog geladen,door de 4 Motoren,in de wielen :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
MoParMart
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 09 jul 2006, 12:32
Locatie: Onderweg

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door MoParMart »

Je kunt dus naar Spanje en tijdens de rit 18 keer remblokjes wisselen :-B

Tot nu toe geen enkel nadeel ondervonden van het c rijbewijs, ben wel erg blij dat de rijschool eigenaar direct doorhad dat ik voor het verkeerde rijbewijs kwam. Ik kwam daar voor het c1 en hij zei direct tegen me, ga toch direct voor c, en zie, mijn huidige camper is al te zwaar voor c1
als het gras bij de buren groener is, dan is het kunstgras :-)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door de Jonckheer »

Tyros 4 schreef:De toekomst houd je niet tegen.
Gisteren op tv. Electro motoren worden steeds lichter. Het platform gezien ?
Electro motoren worden nu al gemonteerd in de wielen.
Goed voor de power EN voor remmen.
Inderdaad, een flink accupakket van zo n 120 k w h zal al snel 350 kg wegen. Volgens de NKC toch wel goed voor 360 km. :cheers:
Maar ook wel eens gedacht wat je dan NIET meer nodig hebt ?????

Geen complete diesel motor meer nodig.
Geen 90 of 135 liter dieseltank meer nodig.
Geen een of twee grote gasflessen meer nodig.
Geen dak airco meer nodig.
Geen gaskachel/boiler meer nodig.
Geen uitlaat/gassen meer nodig.
Geen zware omvormers meer nodig.
Geen benzine, alcohol of efoy voor extra power meer nodig.
Geen zware huishoud accu,s meer nodig.
Wat zal dat alles wegen ? ik denk toch minimaal wel 350 kg. :cheers:

Wil je s morgens vroeg weg maar is het een beetje fris, hup even met je app de auto verwarming aan of hoger.
Is het warm en sta je ergens op een leuke plek aan de stroom, even met je app de airco aan of hoger.

Heerlijk koken, verwarmen, koelen en rijden, alles electrisch, en met je telefoontje in de hand, (dat doen mensen tegenwoordig graag) je eigen baas over je eigen energie centrale.

Heerlijk lijkt me dat, en volgens mij is dit de zeer nabije toekomst.

En even on topic, misschien wel DE gewichts oplossing voor het C rijbewijs ?

Groet van Hendrik
Alles elektrisch? Ik ben bang dat je het met 5 ton aan accu's nog niet red. :lol: Dus op zeker toch een C rijbewijs. En Hendrik? Hij droomde voort . . :lol: :lol: :lol: Neem liever een :cheers: !
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door kampo »

Nou volgens mij heeft Hendrik een juiste visie op de toekomst. :cheers:
Het rendementen en de opslag van stroom in een accu worden nu steeds beter
Het gewicht van het remsysteem kan je ook nog aftrekken.

Maar of je er dan met een B rijbewijs gaat komen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door Marco Polo »

Heb zo'n recuperatief systeem op de auto maar daar zit ook een normaal remsysteem op. Iets lichter, dat dan weer wel maar met de generatoren kan je hem nooit volledig tot stilstand brengen.
Wagen is een kilo of 200 zwaarder als een standaard benzine gedreven wagen maar de technieken schrijden voort zoals al gezegd.
Pirke123
Berichten: 203
Lid geworden op: di 21 jul 2015, 0:01

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door Pirke123 »

Ik heb recentelijk ook m'n volledig C rijbewijs gehaald (geen code 95). Mijn overwegingen:
- Laadvermogen
- Laadvermogen
- Laadvermogen

We zijn een jong gezin met 2 grote honden, 500kg laadvermogen is gewoon veel te weinig voor ons. De nadelen accepteer ik dan maar.

Overigens kan ik iedereen aanraden om volledig C te halen ipv C1: op zo'n vrachtwagen lessen is veel leuker dan ik dacht!!!

Nu nog een leuke gezinscamper uitzoeken waar je wel je kont in kan keren :) MTM wordt minimaal 4200kg, het liefst nog wat meer, maar die mooie Concordes zijn ook weer zo prijzig :(

Iemand nog een tip voor rond de 50-60k euro? Importeren is geen probleem. Het liefst iets waar we in het voor- en najaar ook nog warm in blijven, en niet al te oud. Oude campers ruiken altijd zo muf, dat vind vrouwlief niet zo prettig. Dus iets van een nieuwe budgetcamper (McLouis, Benimar, Itineo ofzo) of een max 5 jaar oude die al wat afgeschreven is. Het belangrijkste is een grote zithoek en geen ombouw bedden, dus vaste bedden / alkoof / hefbed.
Bürstner Argos 747-2 G luisterend naar de naam "Betsie"
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door Marco Polo »

Even zoeken of een eigen topic aanmaken ;-)
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door Vertrokken2 »

Marco Polo schreef:Heb zo'n recuperatief systeem op de auto maar daar zit ook een normaal remsysteem op. Iets lichter, dat dan weer wel maar met de generatoren kan je hem nooit volledig tot stilstand brengen.
Wagen is een kilo of 200 zwaarder als een standaard benzine gedreven wagen maar de technieken schrijden voort zoals al gezegd.
Hier gewoon een dikke 3 liter 6 cilinder diesel in de leasebak. Een beetje lol graag achter het stuur.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Rijbewijs C: wat zijn de nadelen?



Bericht door Marco Polo »

Hier geen leasebak en een werkgever die meer belang stelt in windmolentjes dan in goede arbeidsvoorwaarden voor zijn personeel.
Haal ik m'n lol maar uit het zo zuinig mogelijk rijden en heel af en toe het inschakelen van de sportstand Afbeelding

Met een noodstop zal je toch een fors vermogen moeten wegwerken. Waarschijnlijk ook nog een reden dat een auto met recuperatief remsysteem nooit zonder vrijwel volwaardig traditioneel remsysteem kan.
Amperages worden anders wel erg hoog Afbeelding

Maar dit alles terzijde ;-)
Plaats reactie