150 of 180 pk?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door KTManiac »

JoopBrekken schreef:volledig automaties werkende schakelsysteem.
Dat is inderdaad een juiste omschrijving. Onder 'automaat' wordt in het algemeen een automatische bak verstaan met koppelomvormer en niet een 'normale' versnellingsbak, 'normale' koppeling met een geautomatiseerd schakelsysteem.

Ben op zich best benieuwd hoe dat aanvoelt in een Ducato, m'n herinneringen aan de 508 houden me iig tot op heden ver van zo'n system vandaan....

Maar goed, deze hele discussie ontstond omdat ik me afvroeg of iemand wellicht had proefgereden in een auto met een automatische bak (dus met koppelomvormer) en uiteindelijk een bak met schakelautomaat gekocht had. Kan me dan voorstellen dat het even slikken is.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door JoopBrekken »

Volgens mijn ervaring schakeld een ervaren rijder niet beter als deze automaat, ook niet sneller.
Je moet er wel aan wennen natuurlijk. Vooral veel minder met je gasvoet heen en weer gaan want dan weet de automaat niet wat je wil.
In de stad, file, drempel, rontonde, alleen een beetje gas, of een beetje remmen, heel relaxt rijden!
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op do 05 okt 2017, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door KTManiac »

Als jij d'r blij mee bent ben ik het ook. :cheers:
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door JoopBrekken »

Dat is mooi!
Onlangs reed ik even in een 130pk met deze automaat, ook prima!
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door JoopBrekken »

KTManiac schreef:Maar goed, deze hele discussie ontstond omdat ik me afvroeg of iemand wellicht had proefgereden in een auto met een automatische bak (dus met koppelomvormer) en uiteindelijk een bak met schakelautomaat gekocht had. Kan me dan voorstellen dat het even slikken is.
Ik heb ook wel eens gereden in een automaat met koppelomvormer, knap irritant dat je bij een stoplicht goed op de rem moest blijven trappen, ook het hogere verbruik, maar ja de schakel overgangen voel je minder. Voor mij niet zo belangrijk.
tessenderlo
Berichten: 211
Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door tessenderlo »

Nooit van de stand 'N' gehoord?
Dan hoef je echt niet op de rem te trappen hoor.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door JoopBrekken »

En dan is het licht groen en dan moet je hem eerst nog weer in drive zetten, dat hoeft bij onze automaat niet, dus reageer je sneller, fijn voor je achterburen.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door KTManiac »

Tja, ieder z'n voorkeur dus goed dat er keuze is. :thumbup:

M'n 508 (met vergelijkbare bak als de Ducato dus) had die 'kruipfunktie' niet maar dat is later d.m.v. softwarematige aanpassing wel toegevoegd.
Bij stoplichten niet altijd even prettig, bij langzaam filerijden wel weer fijn.
Ook handig bij het 'effe 10 centimeter' naar voor of achter rijden. Da's met 'kruipen' handiger te doseren met de rem dan zonder kruipen met gas en rem.

Vraag me dus niet waar die deuk in m'n garageroldeur vandaan komt die niet geheel toevallig overeenkomt met de positie van de trekhaakkogel.... :angel:
De 508 en m'n bus pastten precies allebei achter elkaar op m'n oprit, maar dat was wel centimeterwerk.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door JoopBrekken »

Grappig datail: toen wij onze bus 7 jr geleden bestelden vroeg ik: als wij hem ( over bijna 1 jr ) door omstandigheden niet kunnen afnemen, wat dan? Antwoord: sorry hoor maar een automaat EN met die kleur ( metalic oranje ) raak ik niet kwijt, dus moet je wel afnemen.
Nu is de automaat veel meer gevraagd, maar een busje "hoort" kennelijk nog steeds GRIJS te zijn.
Terwijl we heel vaak positieve opmerkingen krijgen over de mooie kleur van ons busje.....
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door annoh »

Ik vind het een non-discussie of een automaat nu een echte automaat is, een gerobotiseerde automaat is of een andersoortige automaat is.

Waar het om gaat is dat je verlost wordt van dat onzinnige geroer in de olie en van belang is dat dat snel gebeurt, schokvrij gebeurt, op de juiste momenten gebeurt en dat het brandstofverbruik niet omhoog gaat. Niet onbelangrijk is de betrouwbaarheid. Welke techniek een bepaald merk gebruikt is m.i. van ondergeschikt belang.

Ik heb met heel wat automaten gereden, tot nu toe de enige die me echt bevalt en voldoet aan bovenstaande is de DSG bak van VW. Wel na chiptunen natuurlijk.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door JoopBrekken »

Maar daar zijn, dacht ik, nogal wat problemen mee?
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door @3 »

JoopBrekken schreef:Volgens mijn ervaring schakeld een ervaren rijder niet beter als deze automaat, ook niet sneller.
Dat is te zeggen ... Snel schakelen gaat ten koste van de synchromesh inrichting in de versnellingsbak. Niet dat die kapot gaan maar wel een groter verslijt als je dat vaak doet.
Een goede handmatige schakelaar legt de gang in bij het juiste toerental zodat hij bijna geen gebruik maakt van de synchromesh inrichting dus weinig verslijt. De 'robot' duwt (altijd) gewoon door. Is niet slecht of goed maar wel met een nuance zoals gemaakt.
JoopBrekken schreef:En dan is het licht groen en dan moet je hem eerst nog weer in drive zetten, dat hoeft bij onze automaat niet, dus reageer je sneller, fijn voor je achterburen.
De meesten zitten niet op de weg om de 'achterburen' te plezieren. Ik vind dat dat geen argument mag zijn.
Bij een automatisch schakelende bak geldt net zoals we dat vroeger allemaal geleerd hebben dat het niet opportuun voor de koppelingsplaat is om langdurig de koppeling ingetrapt te houden. Dat scheelt slijtage aan zowel de koppelingsplaat alswel het druklager. Het snelle reageren is dus ten koste van deze onderdelen.
 
annoh schreef:Ik vind het een non-discussie of een automaat nu een echte automaat is, een gerobotiseerde automaat is of een andersoortige automaat is.
Dat mag natuurlijk. Maar verschil is er wel degelijk en sommigen zoals Joop kiezen daar dus bewust voor, anderen weer niet en sommigen willen toch graag de kruipeigenschap er weer bij met bijbehorend een groot verslijt van de koppelingsplaat. Ieder wat wils.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door annoh »

Maar daar zijn, dacht ik, nogal wat problemen mee?
Dat is een te generieke uitspraak. Indien je weet hoe je met een DSG bak om moet gaan dan is er weinig aan de hand. Chiptunen van de DSG heeft voordelen, ook op het gebied van verlenging levensduur.
Gebruikersavatar
a90
Berichten: 389
Lid geworden op: zo 30 dec 2012, 0:49
Locatie: Nieuw Vennep

Re: 150 of 180 pk?



Bericht door a90 »

Ik rij met de personenauto nu al een jaar of 5 met DCT (een variant op DSG van VW) en dat bevalt mij uitstekend ! Daarvoor een SMG, maar die was wat minder (lomper)

Geen gekruip bij het stoplicht en supersnel schakelen !
Lees meer over mijn huidige auto: http://www.lp2223.com
En deze is inmiddels verkocht: http://www.rundhauber.eu
Plaats reactie