Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door Kroppie »

soms weet ik nog niet wanneer ik weer ga en dan wacht ik nog ff met schorsen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
arnoldrm40
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 22:32

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door arnoldrm40 »

kijk eens hoeveel buscampers er rijden op kwarttarief en dagelijks gebruikt worden. Ben benieuwd wanneer onze Haagse Vrienden hier Kassa in zien
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door Kroppie »

oh ja?, hoeveel dan, kun je dat aan de buitenkant zien of ze op kwart tarief elke dag rijden?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door ducati 900 »

Kom op Jos niet zo naief.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door JoopBrekken »

arnoldrm40 schreef:kijk eens hoeveel buscampers er rijden op kwarttarief en dagelijks gebruikt worden. Ben benieuwd wanneer onze Haagse Vrienden hier Kassa in zien
Zijn buscampers nu het pispaaltje?
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door Vertrokken2 »

Helaas heeft hij wel een punt. Vaak zijn het nepperts.
We zien die hier ook regelmatig langs komen en worden dan min of meer juichend ontvangen, behalve door mij. Waarop ik hier weer afgebrand wordt.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door Bas vd laar »

Vrienden van me hebben ook een buscamper, voor dagelijks gebruik en weekends weg. Een simpele Transporter.
Hij wordt uiteraard vaker gebruikt voor woon-werkverkeer dan voor vakantie omdat men nou eenmaal meer werkt dan vakantiedagen heeft, maar moeten ze dan maar een normale auto aanschaffen en een grote camper erbij nemen? Echt niet.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door JoopBrekken »

Maar die buscampers schorsen niet.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door Marco Polo »

Maar goed, je hebt 3 varianten:
1 camper plus auto = 125% wegenbelasting
1 auto voor dagelijks gebruik = 100% wegenbelasting
1 buscamper voor dagelijks gebruik = 25% wegenbelasting
(Wel over een over het algemeen zwaarder voertuig).
Reëel is dus voor die buscamper 100% tarief te betalen.
Je bent dan nog minder kwijt dan een combi van luxe auto en camper.
Alleen niemand is zo gek om dat te doen als de wet de mogelijkheid bied eronderuit te komen.
Het geeft echter wel rechtsongelijkheid.
En daar hoort de overheid ook op toe te zien.
Probleem is dat de systemen ook gehandhaafd en enigszins kostendekkend moeten zijn.
En dat zal in dit geval wel het probleem zijn.
Is in ieder geval de reden dat de 60 dagen kaart afgeschaft is.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door martinb007 »

Gokje: 95% van de campers rijdt niet eens die 3 maanden (1/4 tarief) per jaar. 5% rijdt meer. De belastingdienst vangt meer dan genoeg aan die 95% die te veel betaald voor het gebruik wat ze hebben aan slijtage aan de wegen in nl, die 5% soupeert dat bij lange niet.

Al helemaal niet als je bekijkt hoeveel van die 95% niet eens in die 3 maanden, die ze dus niet halen, niet eens in Nederland rijd.

Complete volksstammen hadden voldoende aan de 60 dagen kaart en betaald nu meer / veel te veel omdat de (r)overheid te lui is. En hele volksstammen schorsen niet. Geen idee waarom, maar de vragen "hoe schorsen werkt" blijven steeds terug komen dus dat lijkt voor mij dat het schorsen voor complete volksstammen een fenomeen is wat ze niet eens kennen.

Wees gerust: ze verdienen er zat aan. Meer dan dat campers werkelijk verbruiken aan slijtage aan de wegen. Dat de overheid andere dingen aan het doen is met de wegenbelasting dan de belasting van de wegen bij te houden is een ander probleem.


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door hwendt »

Dafluc schreef:Een link naar een duidelijk antwoord kan ik je niet geven. Er is heel veel over geschreven, maar het blijft onduidelijk. De meningen zijn en blijven verdeeld. Volgens de een kan het, volgens de ander niet.
Een stukje wetgeving uit het blad Camperpunt auteur M. Slingenberg met de antwoorden zoals Luc ze reeds heb gegeven.
Je kunt dus NIET met een geschorst voertuig in het buitenland op een camping staan.
Tevens als aanvulling bij de meeste verzekeringen is uw camper niet verzekerd als Volledig Casco. Alleen bij schade welke u aangericht heeft bij een tegenpartij. Dus bij brand en dergelijke waarbij uw voertuig op dat moment geschorst was loopt u risico dat de verzekering NIET uitbetaald.
Overigens heb ik enige tijd geleden 5 verzekeringen aangeschreven met deze vraag. De antwoorden van de verzekeringen staan ergens op het camperforum.

Hier heeft u wat te lezen,,

Kenteken schorsen (binnen- en buitenland)
Kenteken schorsen.

Enkele mensen vroegen mij wat de risico’s zijn als je de camper schorst, terwijl je enkele maanden in het buitenland verblijft zoals tijdens het overwinteren. Ik heb een en ander bekeken, naar mijn mening loop je behoorlijke risico’s omdat je wettelijk niet met een geschorst voertuig in het buitenland mag komen:

De geldigheid van de tennaamstelling van het kentekenbewijs wordt geschorst, zoals geregeld in de artikelen 67, vierde en zesde lid, 69, derde lid van de Wegenverkeerswet 1994 alsmede op artikel 50, tweede lid, van het Kentekenreglement en de regeling schorsing geldigheid tennaamstelling.
De schorsing wordt in het kentekenregister aangetekend (art.67 lid 5 WvW), dus zichtbaar voor buitenlandse autoriteiten.
Schorsing betekent dat je het gebruik van het kenteken tijdelijk onderbreekt, het kenteken is dus niet geldig voor het gebruik op de openbare weg.
Er zijn maar enkele maatschappijen die een geschorst voertuig verzekeren, in de meeste gevallen ben je dus niet verzekerd. De verzekeringsmaatschappijen hebben toegang tot het kentekenregister van de RdW en kunnen zien dat de tennaamstelling van het kenteken geschorst is en het kentekenbewijs daardoor zijn geldigheid heeft verloren (artikel 52C WvW)
De Dienst Wegverkeer verstrekt kentekengevens aan buitenlandse autoriteiten zoals geregeld in het Reglement kentekens (buiten Nederland maar binnen de EU of EVA worden gegevens verstrekt op grond van het bepaalde in artikel 43, tweede lid van de wet, het Kentekenreglement alsmede internationale rechtsregels, afspraken en samenwerkingsverbanden. (Hier vallen politiekorpsen onder);
Richtlijn 1999/37/EG van de Raad van 29 april 1999 inzake de kentekenbewijzen van motorvoertuigen. Artikel 9 -De lidstaten staan elkaar bij de uitvoering van deze richtlijn bij. Zij kunnen bilateraal of multilateraal gegevens uitwisselen, met name om vóór de inschrijving van een voertuig na te gaan wat de rechtstoestand daarvan is, zo nodig in de lidstaat waar het tot dusver was ingeschreven. Daarbij kan in het bijzonder gebruik worden gemaakt van met elkaar verbonden elektronische middelen.
Ben je wel verzekerd, dan betaalt men alleen de WA-schade uit, de meeste maatschappijen zullen dit op je verhalen omdat je niet mag rijden met de camper of buiten de weg aan het verkeer deelnemen. Bij aanrijdingen kun je flinke problemen krijgen omdat je kenteken geschorst (niet geldig om op de weg te gebruiken) is. Ook buitenlandse politiekorpsen krijgen RdW gegevens verstrekt.
Bij andere schades ben je in het buitenland, waar het voertuig niet mag zijn, en is de kans op uitbetaling van bijv. storm of hagelschade twijfelachtig.
De belastingdienst en RdW controleren steekproefsgewijs of geschorste wel voertuigen in Nederland zijn. Je mag er niet mee in het buitenland zijn. Zie ook Spanje Vandaag en de ANWB hierover.
Bij fiscale of fiscaalrechtelijke geschillen met (overheids)instantie (dus ook schorsen) vervalt vaak de verzekering.
Diverse verzekeringsmaatschappijen beeindigen de verzekering bij schorsing, zie o.a. de ZLM
Vergelijk het maar met een geschorste voetballer, die mag niet voetballen. Met een geschorste camper mag je niet rijden en zelfs niet op de openbare weg of voor het publiek toegankelijke plaatsen komen. Een zeer verkeerde bezuiniging dus.

Wettelijke bepaling

De Wet zegt: “Onder de naam «motorrijtuigenbelasting» wordt een belasting geheven ter zake van het houden van een personenauto, een bestelauto, een motorrijwiel, een vrachtauto of een autobus”. Je blijft ook in het buitenland houder van een Nederlands gekentekend voertuig. Als je een voertuig schorst, schors je de motorrijtuigenbelasting, die omdat het houderschapsbelasting ook in het buitenland geldt. Omdat het begrip ‘openbare weg’ op het Nederlandse toepassingsgebied slaat betekent dat dus niet als je op de openbare weg komt in het buitenland komt de schorsing is opgeheven! Je rijdt dus met een ongeldig kenteken in het buitenland.

Schorsen personenauto.

Als wij langer weggaan, schorsen we onze personenauto. De verzekeringsmaatschappij heeft dan twee mogelijkheden, je stopt de verzekering of je verzekerd de auto alleen casco. Alleen WA is niet mogelijk. De kans dat er aanspraak op de WA verzekering gedaan kan worden is erg klein. Immers moet je dan een onrechtmatige daad plegen. Dat is nagenoeg uitgesloten als je alle voorzorgen neemt die je hoort te nemen. Auto goed op de rem, accu eruit (ook handig aan de druppellader zetten). De kans dat je dan nog een onrechtmatige daad pleegt is bijna uitgesloten en zal dan onder bijvoorbeeld je WA particulier kunnen vallen.

Toelichting.

De WA verzekering denkt de schade ingevolge de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen. Dus de schade waarvoor de houder van het motorrijtuig aansprakelijk is. Als je alle maatregelen hebt genomen om schade te voorkomen zal men de houder eigenlijk niet kunnen aanspreken op een onrechtmatige daad. Dat zou bijvoorbeeld kunnen als de auto niet op de rem staat en de weg op rijdt en iets ramt. Maar steekt men mijn auto in brand en brand de huurwoning af, dan valt dit niet onder de WA verzekering van de auto, maar mogelijk onder de WA particulier. Nu zijn de risico’s bij een camper iets groter, maar als je de accu’s en de gasflessen eruit haalt is het ongeveer gelijk en heeft WA geen zin. Tevens valt dit risico niet onder de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen omdat die niet van toepassing is op een geschorst motorrijtuig.

APK tijdens schorsing.

Als uw kenteken is geschorst, mag u met dit voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Als uitzondering op deze regel mag u voor een Algemene Periodieke Keuring (APK) met uw geschorste voertuig naar het keuringsbedrijf rijden. De reden voor deze uitzondering is, dat uw voertuig een geldige APK moet hebben op het moment dat de schorsing afloopt of door u wordt beëindigd.

Als u met uw voertuig naar het keuringsbedrijf rijdt, gelden de volgende voorwaarden:

Het voertuig is WA-verzekerd.
Op de dag van de keuring rijdt u rechtstreeks naar het keuringsbedrijf en terug (naar het adres waar uw voertuig is gestald).
U heeft een afspraakbevestiging bij u, waarop het tijdstip van de keuring staat vermeld. Dat moet u kunnen tonen, als de politie u staande houdt.
De afspraaktijd moet overeenkomen met het tijdstip dat u met uw voertuig gebruik maakt van de openbare weg.
Mogelijk hebt u een vrijstelling nodig van de Belastingdienst om te mogen rijden. Meer hierover leest u op de site van de Belastingdienst. ALTIJD EERST APK VOORDAT U DE SCHORSING OPHEFT.

Jurisprudentie.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... 013:CA1863

Boete en naheffing. Niet alleen de naheffingsaanslag, maar ook de boete is terecht opgelegd. Van een omstandigheid die het achterwege laten van een boete rechtvaardigt is niet gebleken. De boete is, gegeven de omstandigheden, passend, gelet op de aard van het verzuim, en ook geboden uit een oogpunt van normhandhaving. Voor vermindering van de boete ziet het Hof geen reden. Van dubbele beboeting is geen sprake. De boete ziet op het gebruik van de weg tijdens een schorsing zonder dat de belasting is voldaan en vloeit voort uit de belastingwet. De twee door de politie toegepaste boeten van elk € 240 zijn opgelegd wegens andere feiten, te weten het rijden met de auto met geschorst kentekenbewijs en het rijden met een ongeldig rijbewijs, en vloeien voort uit de Wegenverkeerswet 1994. Daarbij komt dat de strafbare feiten zijn gepleegd door een ander dan belanghebbende.



Politie informatie

De belastingdienst mag gebruik maken van info politie dat zijn gegevens die de politie registreert op grond van de ANPR-technologie. Hof Den Bosch heeft bevestigd dat de Belastingdienst bij het controleren van de juistheid van rittenregistraties gebruik mag maken van informatie die de politie verstrekt op basis van ANPR-technologie. Het hof ziet hierin wel een inbreuk op de privacy, maar deze is gerechtvaardigd. Zie Taxence.

Alhoewel de schorsing eindigt zodra met het voertuig gebruik van de weg wordt gemaakt (art.68 Wegenverkeerswet) geldt dat alleen in Nederland, immers de Wegenverkeerswet is niet van toepassing buiten Nederland.

Overigens wordt het gebruik van de ANPR camera’s door de belastingdienst aan de kaak gesteld door advocaten. Zie deze conclusie.

Zie ook camperpunt over de APK.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door jmkoole »

T'is mij ondertussen wel duidelijk; het mag niet. Wel vraag ik mij af wat het daadwerkelijke risico is als je naar een camping in Spanje rijdt, de camper daar op de camping online schorst, er vier maanden blijft staan (zonder ritjes op de openbare weg te maken), de camper op de camping weer online aanmeldt en er vervolgens mee naar huis rijdt. Mocht de camper op de camping in brand vliegen, dan kun je 'm direct online weer bij de RDW aanmelden. In dat geval heeft de verzekering toch ook weinig te mopperen? Je hebt er bovendien niet mee gereden, dus je hebt niets gedaan waardoor er meer kans op schade is ontstaan.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door hathi »

Juist Hans,daar is weinig op aan te merken,en ieder ,kan voor zichzelf wel uit maken of het iets voor hem of Haar is :?:
Hans
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Camper uit de schorsing en na één week weer schorsen



Bericht door jmkoole »

Precies. Ik denk dat dit in de praktijk ook zo gebeurd en daar is niks mis mee. Zou het ook zo doen, maar wij zijn nog niet allebei met pensioen...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Plaats reactie