Kunststof delen mooi maken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
reiziger
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 20 okt 2006, 19:35
Locatie: Heeten

Re: Kunststof delen mooi maken



Bericht door reiziger »

heb ook 4jr terug met de verfbrander de delen onderhanden genomen .Zijn nog steeds mooi.
Mocht je het willen proberen begin dan op een plek die je niet ziet ,kun je even ervaring opdoen. Je verwarmt voorzichtig het te behandelen deel tot het opppervlakkig lijkt te smelten. De zwarte kleur zie je direct terugkomen Vanuit één punt werk je zo het gehele deel af .
Werkt ook bij andere kleuren ,zo heb ik de oude trapskelterwielen weer mooi rood gekregen ,kleinzoontje was er content mee skelter lijkt weer nieuw na de rest ook weer overgespoten hebben .
Wij camperen met buscamper fiat ducato 2.3 jtd
2004 met tricano inbouw.

Ook wij hebben een camperplaats.
Stroom op10 plekken,water,lozen, internet.
Hele jaar open totaal 25 plaatsen
Speelmansweg 8 (schoon)Heeten
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Kunststof delen mooi maken



Bericht door Hoofdnoorman »

Als ik nu zit te liegen, dan in commissie. Het volgende heb ik in mijn opleiding/training van mijn werkgever in Noorwegen meegekregen.

Dit is mijn verhaal:

Enkele kunststoffen zijn voorzien van weekmakers. Deze weekmakers zorgen er, 1. voor dat het deel flexibel blijft en 2. dat de gemengde kleurstoffen goed en intensief worden gereflecteerd.
Helaas, door inwerking van UV licht en weersomstandigheden, verdampt na verloop van tijd de weekmaker uit de toplaag. Deze toplaag wordt daarom flets.
Met het verwarmen van het kunststof deel, dwing je de weekmakers naar de oppervlakte. Daar zal het zich weer meteen mengen met de, nog steeds aanwezige, kleurstoffen en weer als nieuw worden. Echter...

Om het kunststof deel flexibel te houden, moet die weekmaker wel in het deel blijven. De concentratie weekmaker zal steeds minder worden na een warmtebehandeling. Op den duur zal een kleine tik op het deel gewoon een barst/scheur tot gevolg hebben. Het zachtplastic is een hardplastic geworden. Zie daarom die warmtebehandeling als een absolute noodmaatregel!

Beter is dus om de weekmaker van buitenaf weer toe te voegen. Polytrol is zo'n middel en heeft het voordeel dat het ook nog eens beschermt tegen hernieuwde afbraak. Dit, in tegenstelling tot de meeste andere middeltjes. Die laatste brengen gewoon een weekmaker in de oppervlaktehuid, maar sealen die niet of nauwelijks. Vanzelfsprekend is ook Polytrol niet eeuwig zaligmakend. Wil je altijd de soepelheid van het kunststof blijven behouden zal je deze moeten afdekken met een ondoordringbare laag, bijvoorbeeld lak.

Door de verschillende reacties is het duidelijk dat er leden zijn die hier niet bij stilstaan. Wel weten vrijwel alle leden dat dit principe ook geldt voor bijvoorbeeld leder. Doe je er niets aan, geen onderhoud, zal het gaan barsten. Plastic emmers die veel in de zon staan gaan barsten. Als ze nieuw zijn, kun je ze zowat alle kanten indrukken.
Dus....pas op! Een paar keer het kunststof "ontlaten" maakt het dus hard en een kleine aanrijding, paaltje of ander ongemak wat zo maar de weg oversteekt, kan voor gescheurde delen zorgen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie