afwegingen eerste (bus)camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Rutgertjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: do 24 aug 2017, 22:36

afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door Rutgertjuh »

Goede dag,

Ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is rutger, en woon in het midden van het land.
In mijn vrije tijd rij ik motor en duik.
Mijn vriendin en ik zijn een beetje aan het kijken naar een kleine (bus)camper.
Het lijkt ons handig om met de camper, inclusief 2 complete duikuitrustingen, naar, bijvoorbeeld, zeeland te rijden.
Daar te overnachten en de volgende ochtend vroeg het water in te kunnen.
Maar we willen ook dat hij krachtig genoeg is om een aanhanger met twee motoren te kunnen trekken.
En het zou mooi zijn als ij geschikt voor dagelijks woon werk verkeer. Al is dat vooral de wintermaanden aangezien ik de rest van de tijd op de motor zit.
Maar de planning is ook om er gewoon mee op vakantie te gaan.
We zijn absoluut niet veeleisend qua comfort. Een knap bed, goeie stoelen en iets om koffie/thee te kunnen maken vinden we al voldoende.
Er is op de vrschillende verkoopsite's, marktplaats enzo, genoeg te vinden maar wat verstandig is...........
Waren raden de geleerden hier mij aan?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door annoh »

@TS,
Als je je camper als dagelijkse auto wilt gaan gebruiken dan zou ik niet een camper op basis van Fiat Ducato of MB Sprinter nemen maar eerder op basis van VW T5 of Renault Trafic/Opel Vivaro.

Een korte VWT5 of Renault Trafic heeft niet heel veel binnenruimte, zeker wanneer bed plat is. De verlengde versies hebben beduidend meer binnenruimte.

Het zit-en slaapcomfort wordt bepaald door de slaapbank. Er is groot verschil tussen de verschillende slaapbanken die er op de markt zijn.

Je zal ook een keuze moeten maken tussen auto met verhoogd dak, dus H2 of H3 versie, en (slaap) hefdak.

Eind september is de Camperbeurs in Hardenberg. Een half dagje daar rond lopen en je weet heel veel meer!
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door martinb007 »

Een l1 of h1 versie vergeten en het liefst voor een minimale H3 l3 gaan. Verder is er de wereld aan bussen die gebruikt zijn in de distributie (veelvuldig starten en stoppen) of de bouw (behandeld als een ouwe kruiwagen) en een trekhaak is ook vaak verdacht. Maar de belangrijkste tip: neem de tijd om te zoeken. Geen hand vol, maar een land vol bussen en met iedere bus die je afkeurt krijg je er weer kennis en smaak voor terug. Trek er gewoon een paar maanden voor iit en kijk waar iets leuks te koop is als je toch al in de buurt bent / gaat komen. Dagje Uit, bekijk een bus in die regio. Neem de tijd.


Groet, MartinB007
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8266
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door hurktoilet »

Let ook op wat je maximaal aan gewicht in je bus mee kunt nemen. Veronderstel. Veronderstel dat die duikflessen nogal wat wegen...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door annoh »

Een l1 of h1 versie vergeten en het liefst voor een minimale H3 l3 gaan.
Afgelopen zomer reisden we in de Franse Alpen met ons L2H1 busje. Wij stonden op plekken/wij kwamen op plekken waar we met een wat bredere bus, bv Ducato, en een wat langere bus niet konden komen. Ik zag dan ook geen grotere buscampers dan wel grotere campers.

Formaat bus heeft dus niet alleen te maken met de gewenste binnenafmeting maar heeft ook te maken met waar je wilt staan dan wel waar je er mee wilt rijden.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door Dafluc »

Als ze de motors meenemen komen ze waarschijnlijk op plekken waar jij met je l2h1 ook niet kon komen.
Dus heeft een iets grotere bus alleen maar voordelen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door annoh »

met een motor kom je weer een stukje verder.

Daarom wandelen we tijdens onze vakanties en we zoeken plaatsen uit waar we met de camper al aardig hoog staan.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80405
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door Dafluc »

Dat lijkt me een lekkere mannier van op vakantie zijn :wink:
De VW is 190,4 breed. De Ducato 205. Dat scheelt natuurlijk bij een krappe doorgang.
Het is echter ook net het verschil van een bed in de lengte moeten plaatsen, of een bed in de breedte.
Ik persoonlijk denk dat het tweede in de praktijk meer waard is. Maar dat moet iedereen uiteraard voor zichzelf uitmaken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door annoh »

Wat in de praktijk meer waard is is inderdaad een persoonlijke afweging.

Het gekke is dat juist door slapen in de lengte veel ruimte ontstaat. Als ik de voorstoelen draai en plaats in de voorste stand en de afstand meet tussen leuningen voorstoelen en leuning slaapbank geschoven in achterste positie dan kom ik op 2,8 meter. Dat betekent dat je heerlijk lekker ruim kan zitten.
Rutgertjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: do 24 aug 2017, 22:36

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door Rutgertjuh »

annoh schreef:@TS,
Als je je camper als dagelijkse auto wilt gaan gebruiken dan zou ik niet een camper op basis van Fiat Ducato of MB Sprinter nemen maar eerder op basis van VW T5 of Renault Trafic/Opel Vivaro.

Een korte VWT5 of Renault Trafic heeft niet heel veel binnenruimte, zeker wanneer bed plat is. De verlengde versies hebben beduidend meer binnenruimte.

Het zit-en slaapcomfort wordt bepaald door de slaapbank. Er is groot verschil tussen de verschillende slaapbanken die er op de markt zijn.

Je zal ook een keuze moeten maken tussen auto met verhoogd dak, dus H2 of H3 versie, en (slaap) hefdak.

Eind september is de Camperbeurs in Hardenberg. Een half dagje daar rond lopen en je weet heel veel meer!
Een vriend van me heeft een vw en ik moet bekennen dat ik dat een erg leuke auto vind
Ik heb dan geen idee of het een T5 is. :-?
Ik heb het idee dat een verhoogd dak maakt dat de auto een stuk meer gaat verbruiken.
Met dat in mijn achterhoofd gaat mijn voorkeur dan ook uit naar een hefdak.
Al weet ik niet of het wel terecht is. hahahahah.
Die beurs is zeker een goeie! :thumbup:
Hij staat in de agenda.

martinb007 schreef:Een l1 of h1 versie vergeten en het liefst voor een minimale H3 l3 gaan. Verder is er de wereld aan bussen die gebruikt zijn in de distributie (veelvuldig starten en stoppen) of de bouw (behandeld als een ouwe kruiwagen) en een trekhaak is ook vaak verdacht. Maar de belangrijkste tip: neem de tijd om te zoeken. Geen hand vol, maar een land vol bussen en met iedere bus die je afkeurt krijg je er weer kennis en smaak voor terug. Trek er gewoon een paar maanden voor iit en kijk waar iets leuks te koop is als je toch al in de buurt bent / gaat komen. Dagje Uit, bekijk een bus in die regio. Neem de tijd.


Groet, MartinB007
Ik ben zo blij dat ik niet gehinderd word door enige vorm van kennis, hahahahah.
Ik ga eens op internet het verschil tussen l1 en H1 opzoeken.
Je zegt zelf al dat er een wereld aan bussen is die een heel leven achter de rug hebben.
Zelf zou ik het liefst een busje hebben die zijn leven lang al camper is.
Sowieso had ik al wel bedacht dat dit niet iets is dat je "even" moet doen.
We hebben geen haast.
Ook hadden we al zitten denken om misschien ook wat verschillende bussen te huren. Gewoon om de verschillen een weekend lang te kunnen meemaken.

hurktoilet schreef:Let ook op wat je maximaal aan gewicht in je bus mee kunt nemen. Veronderstel. Veronderstel dat die duikflessen nogal wat wegen...
hahahahah, alleen de flessen valt nog wel mee. Die zijn per stuk ergens tussen de 10 en 15 kilo.
Maar een complete uitrusting kan wel voorbij de 35 kilo lopen. En dat twee keer. Plus alle andere spullen die je nog bij je hebt. Plus een paar extra flessen omdat je niet overal kan vullen.
En dan moet je al het spul ook nog eens nat mee kunnen nemen, dus het moet ergens in kunnen.
Al met al zeker iets om rekening mee te houden ja.
Dafluc schreef:Als ze de motors meenemen komen ze waarschijnlijk op plekken waar jij met je l2h1 ook niet kon komen.
Dus heeft een iets grotere bus alleen maar voordelen.
Zo zie ik het ook ja.
Liever een iets grotere bus, die ook makkelijk de aanhanger kan trekken, die niet op de hele kleine plekjes kan komen.
Dan een kleinere bus, die moeite heeft met het extra gewicht.
Ik zoek die kleine plekjes met de motor wel op. :D
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door gjvonk »

Ik zou eerst eens een weekendje een beoogd model huren. Er zijn bedrijven genoeg die VW's verhuren voor een weekend of een weekje...niks is zo verhelderend als in de praktijk zelf uitproberen wat bevalt of niet. De huur is niet goedkoop, maar in het laag seizoen misschien goed te doen...bespaart je een miskoop omdat iets bij nader inzien toch niet bevalt en daardoor veel geld.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door annoh »

Liever een iets grotere bus, die ook makkelijk de aanhanger kan trekken, die niet op de hele kleine plekjes kan komen.
Dan een kleinere bus, die moeite heeft met het extra gewicht.
Mijn compacte VW L2H1 heeft een koppel van 390 Nm en een vermogen in de buurt van 170 PK en heeft met een beladen aanhanger van 2 ton niet veel moeite.
Kortom, het formaat van de bus zegt niet zo veel over het vermogen en koppel.
Rutgertjuh
Berichten: 14
Lid geworden op: do 24 aug 2017, 22:36

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door Rutgertjuh »

gjvonk schreef:Ik zou eerst eens een weekendje een beoogd model huren. Er zijn bedrijven genoeg die VW's verhuren voor een weekend of een weekje...niks is zo verhelderend als in de praktijk zelf uitproberen wat bevalt of niet. De huur is niet goedkoop, maar in het laag seizoen misschien goed te doen...bespaart je een miskoop omdat iets bij nader inzien toch niet bevalt en daardoor veel geld.
We hadden al het idee opgevat om gewoon wat verschillende modelletjes te gaan huren voor een weekend. :D

annoh schreef:
Liever een iets grotere bus, die ook makkelijk de aanhanger kan trekken, die niet op de hele kleine plekjes kan komen.
Dan een kleinere bus, die moeite heeft met het extra gewicht.
Mijn compacte VW L2H1 heeft een koppel van 390 Nm en een vermogen in de buurt van 170 PK en heeft met een beladen aanhanger van 2 ton niet veel moeite.
Kortom, het formaat van de bus zegt niet zo veel over het vermogen en koppel.
Dat is goed om te weten!
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: afwegingen eerste (bus)camper



Bericht door Jan van Gemert »

Kunnen die duikspullen niet in een aanhangertje, dan is een L1 bus misschien wel ruim genoeg en veel comfortabeler in het woon-werk verkeer.
Plaats reactie