Schade verhalen na aanrijding...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Meine
Berichten: 4754
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door Meine »

Ik snap helemaal niet dat je zonder schadeformulier niet even een gezamenlijke verklaring opstelt met simpele tekst als "A stond stil, B schampte er langs" ect. En dat vergezeld van een tekeningetje. Alles aanvullen met foto's en je haalt geheid je recht.

Ik heb op het Leidse Plein met de touringcar vast gestaan terwijl ondertussen een bierwagen met de omhoog gaande laadklep een grote verticale groef in de achterdeur trekt. De chauffeur wil geen schadeformulier invullen en rijdt weg. Met foto's van de situatie, met mede daarop het kenteken van de bierwagen en vervolgens foto's van de wegrijdende bierwagen was de schuldvraag geen enkel probleem.

Met andere woorden, een schadeformulier is niet noodzakelijk, maar zorg wel dat je de situatie dermate duidelijk vastlegt, dat de schuldvraag er uit af te leiden is.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door hwendt »

Ik ga er toch wel van uit dat er een melding naar de politie is gegaan betreffende een doorrijder na een aanrijding.??
Dus dat PVB maakt al een hoop goed denk ik..

Is een ernstig feit en eigenlijk zou dat ontslag moeten betekenen..> Gewoon nieuwsgierigheid van mij..

Hugo
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door vmax »

waar staat er dat er door gereden is ?????
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
freedom2
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 26 nov 2004, 18:30

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door freedom2 »

In B hechten ze blijkbaar toch veel waarde aan het formulier.
Dus voor mij altijd het formulier in vullen
https://www.autoverzekering-berekenen.b ... ullen.html

Hier zelfs formulier in meerdere talen.
Is handig als men de buitenlandse taal niet matig is, om samen in te vullen.
http://europees-schadeformulier.situatie-schets.nl/
Meine
Berichten: 4754
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door Meine »

@Hugo, Dat was mijn stukje van het verhaal, ik heb begrepen dat het touringcarbedrijf aangifte heeft gedaan.
Gebruikersavatar
freedom2
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 26 nov 2004, 18:30

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door freedom2 »

Meine schreef: De chauffeur wil geen schadeformulier invullen en rijdt weg.
Volgens mij spreken we hier dan vluchtmisdrijf en is het logisch dat men klacht neer legt bij politie.
Een eigen verklaring zonder getuigen heeft volgens mij geen enkel waarde.
Bewijzen zijn er nodig.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27465
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door Marco Polo »

Vluchtmisdrijf is het alleen als degene die de aanrijding veroorzaakt zich niet bekommert om het slachtoffer.
Als duidelijk is dat de tegenpartij niet van zins is om een formulier in te vullen is er ook duidelijk contact geweest tussen de 2 partijen.
Gebruikersavatar
freedom2
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 26 nov 2004, 18:30

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door freedom2 »

Marco Polo schreef:Vluchtmisdrijf is het alleen als degene die de aanrijding veroorzaakt zich niet bekommert om het slachtoffer.
In B ook bij enkel bij materiele schade (bv op een parking van warenhuis).
Dus ook als Nederlander best ter plaatse blijven, zeker als er getuigen zijn.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3259
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door B1gcheese »

Dank aan de TS voor het relaas, hopelijk loopt het toch nog goed af. Ik ben net bezig met reisvoorbereidingen en heb gelijk een schadeformulier bij de papieren gedaan (ook de buitenlandse versies even geprint, dat maakt het helemaal makkelijk).
Ik ga er natuurlijk van uit ze nooit nodig te hebben...
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door hwendt »

vmax schreef:waar staat er dat er door gereden is ?????

Dit schreef mijnheer Meine
k heb op het Leidse Plein met de touringcar vast gestaan terwijl ondertussen een bierwagen met de omhoog gaande laadklep een grote verticale groef in de achterdeur trekt. De chauffeur wil geen schadeformulier invullen en rijdt weg. Met foto's van de situatie, met mede daarop het kenteken van de bierwagen en vervolgens foto's van de wegrijdende bierwagen was de schuldvraag geen enkel probleem.
Hugo die wel zijn bril op had... :lol3: :lol3: :lol3: :bow: :bow: :bow: :bow: :hug: :hug: :hug: :cheers:
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door hwendt »

Meine schreef:@Hugo, Dat was mijn stukje van het verhaal, ik heb begrepen dat het touringcarbedrijf aangifte heeft gedaan.
dank je wel.. :cheers: :cheers:
Gebruikersavatar
freedom2
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 26 nov 2004, 18:30

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door freedom2 »

Men mag nooit vergeten dat er dikwijls in het buitenland ander wetten zijn dan in eigen land.
Je weet wat ze zeggen, beter voorkomen dan genezen.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door hwendt »

Marco Polo schreef:Vluchtmisdrijf is het alleen als degene die de aanrijding veroorzaakt zich niet bekommert om het slachtoffer.
Als duidelijk is dat de tegenpartij niet van zins is om een formulier in te vullen is er ook duidelijk contact geweest tussen de 2 partijen.
Volgens artikel 7 van de Wegenverkeerswet is het verboden en strafbaar om door of weg te rijden na een verkeersongeval waarbij letsel of schade is ontstaan:

Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.


Doorrijden is dus van toepassing als je je eigen niet bekend maakt en de plaats ongeval ( dus ook schade ) verlaat
En dat blijkt uit de melding zoals ik het lees..
Immers als je geen formulier in vult is je identiteit dus niet bekend. Nog sterker je mag de man vastpakken en ter plaatsen houden. Zg burgerarrest en zo spoedig mogelijk overdragen aan de politie. Maar das niet verstandig als de man groter is dan jij en de hele dag met biervaten loopt te tillen. Ook Hugo wacht dan wel even af... :clap: :clap: :clap: :clap: :cheers:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27465
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Schade verhalen na aanrijding...



Bericht door Marco Polo »

Als er een kentekenplaat op de wagen van de tegenpartij zit is de identiteit altijd bekend cq te achterhalen voor de betrokken instanties :-)
Hoef je geen burgerarrest voor te doen.
Maar zoals Meine gedaan heeft foto's maken van de situatie.

Maar goed, ik wil het niet beter weten dan jij Hugo, vanuit jou professionele ervaring.
Plaats reactie