Luifel uit met regen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
isoplus
Berichten: 6395
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door isoplus »

De zijwand van de camper is maar een dun plaatje, daar zet je luifelsteunen op met kit en/of parkers.
Het zal toch duidelijk zijn dat zoiets niet een constructie is om een stevige wind aan de kust te doorstaan.
Bovendien moet er in de sjorbanden enige rek zitten anders gaat het spul alsnog over het dak heen bij verkeerde wind.
Wij gebruiken stalen veren aan het eind van de sjorbanden en zetten die enigszins op spanning, daardoor komt er geen ruimte in de verbindingen.
Zelfs met 1 zijwand erin blijft het ding staan, wel klappert het wat maar bij een echte storm slaap je toch al slecht.
Als het extreem gaat waaien gaat er een sjorband over de luifel van bakboord naar stuurboord in het midden, die gat met geitenpennen in de bodem vast of aan een boom en de aanhanger.
In de luifel gaan drie rafters, een in het midden en twee aan de zijkanten. Het doek zit geklemd tussen de rafters aan de zijkanten.
Van de zijwand zijn de lussen al eens afgescheurd maar sinds we die ook wat elastisch vastzetten is dat nooit meer voorgekomen.
Geen enkel probleem dus behalve een wat viezig doek :wink:
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Grumble »

Afgelopen zomer hadden we de luifel uitstaan, maar de wind trok aan dus ik besloot de luifel in te draaien. Juist op het moment dat ik aan het draaien ben komt er een windvlaag waardoor de luifel dubbel klapte. Precies op het moment dat ik net de poten ingeklapt had en de luifel alleen aan de scharnieren hing, nou was dat hooguit twee meter, maar genoeg om de wind goed vat op te krijgen. Resultaat was een verbogen arm en een scheur in het doek.
Nu hebben we een nieuwe en die willen we graag mooi houden zónder die lelijke zwarte vlekjes van het weer erin, vandaar mijn vraag.
Maar ik heb hem dus uitgedraaid omdat we buiten wilden koken met de Kobb, na het koken ingedraaid en vanmorgen een uurtje uit laten staan want (je geloofd het niet!) de zon scheen!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Dafluc »

Ik snap dat mensen zuinig zijn op hun spullen. Maar een luifel niet of amper gebruiken omdat je hem mooi wilt houden?
Bij zon en regen hebben we er veel plezier van, want dan kan de schuifdeur gewoon open en zitter we eronder.
Hij is zeker niet nieuw meer. Maar doet wel wat hij moet doen.
Afbeelding
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door willemzon »

Ik zat trouwens naar zo'n rafter te kijken, wat zijn die dingen in verhouding duur. 1 zo'n stang rond de 50 euro :crazy:

Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Cee Pee »

Ik heb een paar van deze dingen besteld, daar een aluminium buis aan gezet.
Kost een schijntje en doet hetzelfde.
Ze zijn voor alle type luifels los te bestellen.

Afbeelding

https://www.kampeerperfect.nl/thule-pos ... after.html
Laatst gewijzigd door Cee Pee op vr 18 aug 2017, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door PaulBng »

Ik heb van die plastic klemmen aan de zijkant van de bus (misschien iets steviger). Daar zet ik vaak de poten in. Maar als ik hem verder dan anderhalve meter uitdraai gaan de poten op de grond. Het moment wordt dan te groot en de kracht op de poten ook te groot. Een poot zakt bij mij dan geheid in. Ik heb een paar gaten in de binnenpoot geboord, steek er wat in.
Indien het hard waait en de banden eraan moeten, inderdaad met een veer, zet ik een in lengte verstelbare poot naast de luifelpoten.

Bij het oprollen van de luifel rol ik altijd eerst de luifel in tot zo'n 75 cm, en dan pas de poten in.

Die rafters zijn iets meer dan een buis. Je kunt ze op verschillende lengtes gebruiken, en er zit een spanveer in. Ik gebruik er twee, aan de uiteinden van de luifel, dus op de plaats van de knikarmen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Cee Pee »

Die veer zit er alleen maar in om hem makkelijker te kunnen plaatsen want zodra de rafter er tussen zit span je het doek en is de veer helemaal ingedrukt.
En wat die verstelbaarheid betreft, ook ik kan hem op drie verschillende standen zetten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22963
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door PaulBng »

Het zijn drie stukken van verschillende lengte. Heeeeel vaag staat me iets bij dat je dan 3x2x1 mogelijkheden hebt. Iets van 3! of zo. Ver verleden, dus ik heb het graag mis.....
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Cee Pee »

Een originele rafter, want daar heb ik er ook een van, bestaat uit een stuk met het kunststof voetje wat tegen de camper aankomt en waar ook een inwendige veer in zit dit is ongeveer een meter lang.
En nog een tweede deel wat uit twee aan elkaar verbonden helften bestaat die je in elkaar schuift tot een geheel en is ook alleen als geheel te gebruiken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Tip!!

Mocht het zo zijn, dat je bij sterke wind de luifel wilt indraaien en je hebt geen hulp om hem vast te houden, dan is het gebruik van de zijsteuntjes aan de camper aan te bevelen.
Zet poot voor poot is zijn steuntje.
Laat de luifel zover mogelijk, eventueel ook weer poot voor poot zakken.
Rol de luifel een stuk in totdat hij te hoog komt.
Laat nu even weer poot voor poot zakken.
Rol nu verder in, zover dat je nog de poten kunt opbergen.
Lukt dit niet laat dan de vergrendeling van de poten(afstelling) los en draai de luifel gewoon bijna in. Hij blijft dan 10 cm openstaan, maar dan kan er niets meer gebeuren.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Cee Pee »

Daarvoor heb ik de poten ook voorzien van een merkteken, dan kan je ze gelijk op de juiste hoogte vastzetten en in één keer de luifel indraaien.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Grumble »

Dafluc schreef:Ik snap dat mensen zuinig zijn op hun spullen. Maar een luifel niet of amper gebruiken omdat je hem mooi wilt houden?
Bij zon en regen hebben we er veel plezier van, want dan kan de schuifdeur gewoon open en zitter we eronder.
Hij is zeker niet nieuw meer. Maar doet wel wat hij moet doen.
Nogmaals en misschien ten overvloede: Slijtage of valer worden van normaal gebruik heb ik ook geen problemen mee, het ging mij om problemen met regen en het weer erin krijgen, dát vind ik wél de moeite waard om voorzichtig mee te zijn want dat zijn problemen die blijkbaar te voorkomen zijn met een klein beetje extra zorg.

En verder ben ik gewoon blij met tips rond het gebruik van de luifel bij wind en regen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Dafluc »

:thumbup:
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door hathi »

:thumbup: Grumble.......Volgens mij ligt het gewoon a/d persoon,hoe de luifel gebruikt word,en dat moet ieder ook zelf weten,voor mij blijft het een zonneluifel,en daarvoor gebruik ik hem ook,,des te langer gaat hij ook mee,je kan hem ook als afdak of voor tent gebruiken,of hondenren ,ieder zijn keuze?
Hans
Plaats reactie