Luifel uit met regen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door ducati 900 »

Te vast zetten moet ook niet, er zitten veren aan de stormband.
Ik heb de luifel ook altijd aan de camperwand EN de stormband, aan de wand alleen komt niet goed.
Verder heb ik , als het hard waait, er aan de windkant een zijwand in en goed vastgezet met dikke elastieken.
Als het dan echt tekeer gaat dan gaat de luifel eerder naar beneden dan omhoog.
Ik heb en dan ook nog een steunpoot bij onder.
Als de steuntjes uit de wand trekken dan zitten ze alleen met 2 parkers in de zijwand¨plaat.
Ik heb er kokertjes achter gelast met de restauratie, je kunt er bws de camper aan omhoog trekken.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op di 22 aug 2017, 10:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door LMC591A28JTD »

Wij gebruiken de luifel gewoon waar hij voor gemaakt is: als bescherming tegen zon en regen en we zetten hem eigenlijk altijd uit.

Ik heb er twee zijwanden tegen de regen bij gekocht. Die noemt Thule zelf 'rainblocker side'. Dus het lijkt me sterk dat de luifel niet als regenbescherming gebruikt zou kunnen worden. Door die zijwand is de helling van de luifel ook precies zoals voorgeschreven en heb je geen kans op een zak omdat het water er niet op kan blijven staan. De 'leefruimte' neemt enorm toe en je zet die dingen binnen enkele minuten op.

Dit jaar hebben we er ook nog een voorwand bij gekocht tegen de zon waar je toch door heen kunt kijken en waar de wind doorheen kan. Aanrader! Was heel effectief in de hitte op Corsica.
De luifel staat met zo'n wand bovendien een stuk stabieler en je hebt dan ook minder last van geklapper 's nachts als het flink gaat waaien.

Het belangrijkste is imho dat je de luifel niet nat opbergt, dan komt het weer er in en dat krijg je er niet meer uit. Verder moet je dat ding gewoon gebruiken!
Bijlagen
luifel4.jpg
luifel4.jpg (211.24 KiB) 1827 keer bekeken
luifel3.jpg
luifel3.jpg (258.92 KiB) 1827 keer bekeken
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door B1gcheese »

Bij ons gaat hij op de camping uit bij regen of zonneschijn. En als het echt heet wordt dan gaat de sunblocker er ook tegenaan zoals in dit voorbeeld waarbij ik topless de schaduw op zoek en verder geen bal meer uitvoer :-B
Ik draai de luifel eigenlijk altijd weer 's avonds in of als we weggaan, geen zin in verrassingen ook al zet ik hem stevig vast met de oranje sjorbanden. Tegenwoordig zet ik daar veren tussen trouwens.
Bijlagen
luifeltje.jpg
luifeltje.jpg (631.22 KiB) 1792 keer bekeken
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Mijn luifel staat strak met spanbanden en zonder veren!

De spanbanden zijn elastisch genoeg en staan 45° uit naar voren en naar buiten. Met 50 cm T-ijzers in de grond.
18 April de luifel uitgezet en 8 september gaat hij weer in.
Storm en windhozen hebben geen effect. Is de windhoos zo groot dat het wel effect heeft, ligt mijn camper ook ondersteboven. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door EasyBee »

Ik heb ongeveer de zelfde opstelling als Hoofdnoorman en we gebruiken hem ook "rain or shine", maar als het echt hard gaat waaien en die staat vol op de luifelkant draai ik hem in. Het is en blijft een soort kruising tussen een hangglider en een parapent en die maken beide gebruik van de opwaartse druk van de wind. Een 5 meter brede luifel zet dan best veel kracht op de zijwand van een campertje. We hebben wel eens in ons bed liggen schudden door de storm die buiten raasde (aanwakkerende mistral, uiteindelijk met windkracht 10 en af en toe meer) en dat slaapt niet echt lekker. Dus alsnog binnenhalen met zijn tweeën, ik als ballast aan de luifel en zij indraaien. Nu kunnen we er om lachen, maar 's nachts om half drie was dat toen even minder. Er zijn toen heel veel tenten, caravans en campers geweest met flinke schade, wij alleen wat nachtrust gemist. 's Avonds en als we weggaan draai ik hem in, weinig moeite en veel gemoedsrust.

Terug op het onderwerp. Ook met regen gebruiken we hem. Had hij maar moeten doorleren voor boekenkast, dan had hij binnen mogen staan. Na 22 jaar zitten er wat weervlekken in. Nou en. De meesten van ons zien er ook minder goed uit als 22 jaar geleden, uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
willemzon
Berichten: 1755
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door willemzon »

Een luifel is geen voortent. Een draagarm is gauw verbogen met wind. Mij is gezegd altijd veren er tussen. Omdat bij in en uitstappen de camper altijd wat beweegt en dan heb je kans dat het doek scheurt. Met wi d draai ik hem in. Maar iedereen het zijne.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Als er wat scheurt, dan is het het plaatwerk van mijn camper maar beslist niet het doek.
Zoals ik al vertelde zijn veren, mijns inziens, overbodig en zitten er om een andere reden. Ik zal echter niemand beletten om ze te gebruiken, maar heb al heel wat afgelachen om die domme stormsetjes waarvan men dan ook nog het band buiten over het luifeldoek spant.

Maar een ieder mag van mij doen wat hij wil. Ik wordt er niet boos over.

Van de andere kant bekeken, als je de camper dus niet gesteund hebt staan, en de boel beweegt de gehele tijd, kunnen veren wel nut hebben.
Maar mijn camper staat nu volledig een paar maand op dezelfde plek, alles is gezekerd en windkracht 10 à 11, althans de windstoten van 125 km/h die hier vorig jaar 24 juni over de CP raasden, zijn geen probleem.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Kroppie »

ik heb voor mijn luifel gewoon zonweringdoek gebruikt, gebruik het in zon wind en regen, moet het nat opgerold wel dan rol ik het op en een volgende keer droogt het dan wel verder, en het weer erin?, ik doe er altijd goed weer in , heb ik het altijd bij me :?: :D, kortom men weet wel hoe ik daar over denk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6296
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Bas vd laar »

Het weer komt er niet zo snel in, je kunt hem rustig nat indraaien en weken later weer eens open doen, dan nog zit er geen weer in.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Hoofdnoorman »

Heb jij twee luifels Jos? :-B

Ik heb nog een rol zonweringsdoek liggen, kan volgens mij wel een komplete luifel uit van pakweg 4,5 meter. Mag je hebben als jouw doek versleten is.

Kleur banen `15 cm eigeel en wit.Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Kroppie »

:D nee hoor ik vond 1 luifel genoeg, en het huidige doek zit nu al 13 jaar en is nog zeer acceptabel maar mocht het nodig zijn kom ik zeker een keer bij je langs bedankt voor het aanbod leuk. :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door hathi »

Zeker doen Jos ik heb voor een hele rop €450,- betaald,maar het was wel de laatste van een bepaalde kleur,die bij mijn camper hoort,de luifel is altijd te vervangen,en nu hkan ik er mijn kleur op laten maken
Hans
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door iSonic »

Luifel moet gewoon uit kunnen in de regen. Had ie maar geen luifel moeten worden....

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Luifel uit met regen?



Bericht door Kroppie »

ik heb de camper en al de spullen die erbij zitten voor MIJN gemak, ik ben er NIET voor de camper en zijn toebehoren, gewoon gebruiken die spullen , ja daar slijten ze van , maar je hebt ze om te gebruiken, niet om netjes voor een volgende koper te bewaren .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie