Is een taxatierapport heilig?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door Bas vd laar »

Een auto en dus ook een camper van vijftien jaar oud heeft een dagwaarde die bijna op nul staat
Dat doet dus geen enkele verzekering he.
Jij denk dus echt dat ze gewoon een paar honderd euro schadevergoeding geven voor een 2002 camper die total loss is geraakt????
Natuurlijk niet!
Ze kijken naar verkoopprijzen, handelswaarde, kilometerstand, schades etc.
Aan de hand daarvan komen ze tot een dagwaarde.
Dat wil niet zeggen dat dat dan ook de vervangingswaarde is, die ligt hoger, maar jij probeert iedereen bang te maken.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door Cee Pee »

Ik probeer helemaal niemand bang te maken maar je moet er niet van uitgaan dat je de hoofdprijs voor je camper krijgt als die onverhoopt in puin raakt en je wa+ verzekerd bent.
En voor campers bestaan er geen dagwaarde lijsten maar wel van het basisvoertuig.
Vandaar dat je veel beter af bent als je de camper van te voren laat taxeren en als je helemaal geen gelul wil ook all risk verzekeren dan weet je van te voren waar je bij een klapper aan toe bent.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6339
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door Bas vd laar »

Je zegt letterlijk dat de dagwaarde van een camper of auto uit 2002 bijna op nul staat, dat is gewoon niet waar.
Ze hebben allerhande lijsten, computerprogramma's, handelaren e.d. waar ze de prijs op bepalen.
Dat deze vaak tegenvalt kan kloppen, maar een dagwaarde van bijna nul voor een 2002 camper hanteert geen enkele maatschappij.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3264
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door B1gcheese »

rongreven schreef:Een verzekering probeert altijd zo min mogelijk uit te keren, maar kan niet om een taxatierapport heen.
Je kan dat zelf ook doen, de discussie aangaan, maar als je bij de camperverzekering rechtsbijstand afsluit is dat een zorg minder.
Ik heb bij de camperverzekering een extra rechtsbijstandverzekering met verkeersmodule afgesloten, geldt voor alle deelname aan het verkeer (camper, auto,fiets, voetganger).
Kosten: €3,15 per maand.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door rongreven »

Klopt, je kan de rechtsbijstand meeverzekeren met het voertuig, maar je kan ook een aparte rechtsbijstand afsluiten.
Ik heb ondanks dat ik een all-risk verzekering heb ook een aparte rechtsbijstand met twee modules, waaronder verkeer.
Een taxateur kijkt naar de waarde van het voertuig, zowel bij taxatie voor verzekering met taxatiewaarde dekking, als ook na een ongeval.
Die waarde wordt bepaald aan de hand van gegevens die bij het voertuig horen.
En daar hoort wel degelijk een taxatierapport bij wat bij het voertuig hoort.
Daar heeft het soort verzekering niets mee te maken.
Alleen de schadeafhandeling gebeurt bij all-risk of rechtsbijstand door de verzekering en heb je dat geen van beide moet je zelf in conclaaf met de taxateur.
Groet, Ron Greven
TeunisN
Berichten: 65
Lid geworden op: di 25 jul 2017, 13:49
Locatie: Thrianta (Drenthe)

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door TeunisN »

Het is al weer 10 jaar geleden, maar toen ik nog bij de grootste verzekeraar van Nederland werkte, was het toch echt zo dat er een restwaarde van het 'kadaver" werd vastgesteld; als de dagwaarde hoger was, werd die uitgekeerd. Anders de restwaarde. Dit geldt in principe ook voor oldtimers of campers.
Van dag- of restwaardes waren destijds hele lijsten per merk op model en jaartal vastgesteld en bekend.

Het advies om een taxatierapport op te laten maken in overleg met je verzekeraar is een hele goede. Ook het advies om met je verzekeraar te overleggen als je beperkt casco verzekerd bent, is absoluut niet fout. Dat een verzekeraar dan meer risico loopt en derhalve meer premie verlangt is evident.

De enige bij wie je de schade kunt verhalen, is de verzekeraar conform de schriftelijk opgestelde afspraken; niet bij de leden van ons forum, hoe goed het advies ook is bedoeld,

Dus: ga praten met je verzekeraar!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7494
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door ducati 900 »

Cee Pee schreef:Een andere verzekering heeft helemaal niets met dat taxatierapport te maken het gaat alleen op bij je eigen verzekering dus moet je (volgens mij) daar dus (all-risk) verzekerd zijn.
Dit slaat helemaal nergens op, een taxatieraport is gewoon geldig als er iets met je voertuig gebeurt en watvoor verzekering ook moet uitbetalen.
Je hoeft dus nergens WA+ of Casco verzekerd te zijn.
WA is voldoende, je krijgt dan alleen niet uitgekeerd als je zelf iets uithaalt of als er een beest voor je camper springt.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
TeunisN
Berichten: 65
Lid geworden op: di 25 jul 2017, 13:49
Locatie: Thrianta (Drenthe)

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door TeunisN »

WA betekent Wettelijk Aansprakelijk.

De schade die je aan anderen toebrengt is verzekerd. Niet je eigen schade, met of zonder taxatierapport.
Maakt een ander bij jou schade, dan speelt dat taxatierapport weer wel een rol....

Nogmaals: praat met de verzekeraar. Dat zijn de experts. Niet alle welwillende forumleden.
TeunisN
Berichten: 65
Lid geworden op: di 25 jul 2017, 13:49
Locatie: Thrianta (Drenthe)

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door TeunisN »

We lachen ons allemaal ziek als op het journaal een mevrouw verkondigd dat alle vluchtelingen onze huizen en banen inpikken, en het is waar, want het heeft op Facebook gestaan.

Geen enkele verzekeraar zal meer schadepenningen uitkeren omdat op het camperforum is beweerd dat dat in die en dat geval moet.

:bang:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door gsm »

Interessant om dit mee te lezen want het heeft hoe dan ook impact als je het nodig heb en daarom mijn situatie maar even melden.
Ik had mijn Ducato met grijs kenteken verzekerd bij CB en na de ombouw werd die telefonisch AR verzekerd als camper
Na het verder afbouwen heb ik hem laten taxeren en dat taxatie rapport heb ik in bezit maar nooit aan CB door gegeven.
Toeval wil dat de telefonisch door gegeven waarde €2000 onder de taxatie lag.
In de polis staat de opgegeven aanschafwaarde dus die van €2000 onder de taxatie rapport en in een brief van CB staat dat ik 3 jaar lang de aanschafprijs uitgekeerd krijg bij total loss en diefstal (bij WA+ of AR)
Mijn vraag is moet ik het taxatie rapport doorgeven aan CB ?
Doen ze er wat mee ? Verhogen ze dan de aanschafprijs met €2000 ?
Wat als er nu iets gebeurd met de camper ongeacht of het mijn schuld is of die van tegen partij krijg ik dan de waarde van het taxatie rapport ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door Mickel Moen »

Volgens mij accepteert een verzekering alleen een taxatierapport als zij dit vooraf gekregen hebben en het vervolgens In de polis vermeld staat.

Lijkt mij ook logisch. Mijn taxateur stuurt het zelf digitaal naar de verzekering. Wel zo makkelijk en prettig. Ik heb Overigens vooraf ook van de verzekering de adressen gekregen van door de verzekering geaccepteerde taxateurs bij mij in de buurt.

Kortom als je het rapport niet met de verzekeraar gedeeld hebt, is het wellicht leuk voor jou om te weten, maar Je kunt er verder niets mee. Dus eigenlijk zonde van het geld.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door gsm »

Dat kon dus niet want toen mijn grijskenteken werd ingenomen werd die even op chassis nummer verzekerd en toen ik het kenteken kreeg werd die als camper weer op kenteken verzekerd.
Daarna heb ik hem verder afgebouwd en toen die helemaal klaar was laten taxeren
Maar je kan gelijk hebben al lijkt het mij dat zo´n taxatie weggegooid geld is qua verzekeringswaarde.
Dan moet ik de verzekering opzeggen en opnieuw verzekeren met taxatie rapport, beetje omslachtig maar wel te doen.
Dat is een oplossing want hij staat in de winter op stalling en hoef dus niet verzekerd te zijn dus als ik de verzekering dan opzeg dan verzeker ik hem weer als die uit de stalling komt.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door Mickel Moen »

Ikke even niet begrijpen. Ik had mijn bus eerst verzekerd als bedrijfsbus, omdat het toen nog een bedrijfsbus was. Daarna hebben ze aangepast naar camperverzekering, toen het een camper werd. En toen ik hem heb laten taxeren hebben ze de polis weer aangepast. Was geen enkel probleem.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door gsm »

Ik heb de bus als grijs kenteken gekocht en bij CB vWA+ verzekerd.
Daarna het minimale ingebouwd voor de keuring naar camper en goed gekeurd als camper.
CB gebeld dat het kenteken is ingenomen en de verzekering werd voortgezet op het chassis nummer
Na enkele weken kreeg ik het nieuwe kenteken als camper en dat doorgegeven aan CB en die zette de verzekering om naar camper en tegen de in overleg bepaalde waarde en die waarde staat nu ook in mijn polis.
Op dat moment was die dus al verzekerd als camper !
Daarna verder afgebouwd en laten taxeren
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie