Is een taxatierapport heilig?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Is een taxatierapport heilig?



Bericht door RedPill »

Een doorsnee fiat alkoof campertje uit 1990 is op marktplaats (markt) toch nog tussen 5 en 10k 'waard'.

De dagwaarde is misschien 200 euro.

In hoeverre is een taxatierapport heilig wat betreft een flinke aanrijding buiten je schuld om? Of een repatriëring vanuit verweggiestan?

Is een taxatierapport de ECHTE waarde waar geen verzekering onderuit kan komen?
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door hurktoilet »

In het geval van mijn verzekering belooft de verzekering uit te gaan van de taxatiewaarde in plaats van de dagwaarde. Om dat heilig te noemen gaat wat ver, maar het geeft enige zekerheid.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door Cee Pee »

Ik heb ook een taxatierapport wat vanuit de verzekering is geregeld dus waarom zou ik daar aan twijfelen.

Het zal anders worden als jij je camper gewoon verzekerd heb en dan buiten de verzekering om na een schade zomaar met een taxatierapport aan komt zetten.

Dus voor dat er schade is moet dat rapport er al zijn en ook moet de verzekering al akkoord hebben gegeven dat dat taxatie bedrag voor een bepaald aantal jaren vaststaat.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door fokus »

In de polis van een oldtimer van mij staat letterlijk te lezen dat bij schade het bedrag van de laatste taxatie wordt uitgekeerd :-B . Taxatie wordt alle twee jaar door iemand door verzekering aangesteld hernieuwd.........op mijn kosten weliswaar :(
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door rongreven »

Mijn verzekering keert bij volledig verlies taxatiewaarde uit gedurende 5 jaar na taxatie.
Maar volledig verlies is niet het enige waar je op moet letten, een flinke schade kan er toe leiden dat de schade niet wordt gerepareerd, maar dat het voertuig volledig verloren wordt beschouwd.
Voorbeeld:
Schade €1000,00, dagwaarde €2000,00, is volledig verlies.
Bij taxatie zal de waarde op €6000,00 komen, dan wordt de schade gewoon gerepareerd.
Groet, Ron Greven
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door RedPill »

Dan is het me nu goed duidelijk.
De camper laten taxeren en daarna de camper laten verzekeren op basis van het taxatie rapport.

Ben echter vergeten te vermelden dat het om een wa+ verzekering zal gaan. Is je taxatie rapport dan automatisch geaccepteerd door verzekering van de tegenpartij die de schade aan je camper moet gaan vergoeden?

Kijkt de verzekering van je tegenpartij dan naar je taxatierapport of roepen ze gewoon 'oude camper 500euro dagwaarde dus hier heb je wat kleingeld?'
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door rongreven »

Wa+ is beperkt casco, dus schade aan derden, brand, ruit en diefstal.
Als je daarbij een rechtsbijstand hebt is het makkelijker om je recht te halen.
Bij volledig casco/all-risk zit dat er bij in.
Schade toegebracht aan jouw voertuig zal op basis van een taxatierapport uitgekeerd worden.
Maar wel even checken bij je verzekeringsmaatschappij.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door Cee Pee »

Een andere verzekering heeft helemaal niets met dat taxatierapport te maken het gaat alleen op bij je eigen verzekering dus moet je (volgens mij) daar dus (all-risk) verzekerd zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door Bas vd laar »

Volgens mij werkt het zo:

Stel de camper heeft een taxatie van 10.000 euro en je bent All Risk verzekerd.
Door schuld ander voertuig is jouw camper total loss.
Dan vergoed de tegenpartij de dagwaarde van de camper, bijvoorbeeld 5000 euro en jouw eigen maatschappij de andere 5000 euro.
De tegenpartij hoeft zich immers niet aan de taxatiewaarde te houden.
Dit gebeurt gewoon achter de schermen, daar merk jij niks van.

Het wordt weer anders in de volgende situatie:

Stel de camper heeft een taxatie van 10.000 euro en je bent nu Beperkt Casco / WA plus verzekerd ( dus wel tegen diefstal e.d. )
Bij diefstal krijg je je 10.000 van je eigen verzekeraar.
Maar: Gebeurt nu hetzelfde ongeluk als hierboven, dan krijg je alleen de 5000 euro van de tegenpartij, je eigen verzekering zal niet met 5000 euro bijspringen omdat de camper niet All Risk verzekerd is.

( p.s. de dagwaarde zal nooit een paar honderd euro zijn, er wordt wel realistisch gekeken waar ze voor te koop staan en andere factoren, maar de soms bizar hoge onrealistische taxatiewaardes zullen ook niet door de tegenpartij uitgekeerd worden )
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door Cee Pee »

Een auto en dus ook een camper van vijftien jaar oud heeft een dagwaarde die bijna op nul staat dus bij een schade is hij heel snel total loss en dan wordt er niet gekeken of er toevallig een camper van gemaakt is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
de Guust
Berichten: 20645
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:47
Locatie: Thuis

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door de Guust »

Onze ford werd in 2008 total loss gereden door een een ander zijn schuld.

De toenmalige verzekering wilde ons in eerste instantie afschepen met de dagwaarde, 11000 euro, daar zijn we dus niet mee accoord gegaan.

Ik ben op internet naar exact dezelfde campers gaan zoeken en die lagen rond de 23000, incl invoer, excl zonnepanelen en wat dan nogal niet aan accesoires.

We hebben het geluk gehad dat de taxateur die kwam, ook een camperraar was en die man wist wat alles echt kost.

Hij herft ons omdat het om een verhaalschade ging 21000 uitgekeerd, met behoud van het wrak.
Echt vet netjes, we hebben het wrak ook nog kunnen slijten aan een handelaar voor 4000.
Uiteindelijk een nette uitkering waar we in ieder geval iets mee konden.

Maar pas ermee op, ze praten vaak over dag waarde terwijl de vervangings waarde vele malen hoger ligt.

Uiteindelijk kost het altijd geld, maar doordat ik alle rekeningen van dakluiken, zonnepanneel, electra enz kon overleggen, was de taxateur toch een stuk meegaander dan wanneer je dat niet kan, ook de uitgebreide documentatie over dezelfde campers welke in nl en D te koop stonden, hebben ons toen goed geholpen.
gr de Guust
Als je aanmerkingen wil maken op mijn spelling kan je hier terecht
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door rongreven »

Cee Pee schreef:Een andere verzekering heeft helemaal niets met dat taxatierapport te maken het gaat alleen op bij je eigen verzekering dus moet je (volgens mij) daar dus (all-risk) verzekerd zijn.

Dat heeft die andere verzekering wel degelijk.
Anders zou iedere old timer niets waard zijn bij een ongeval door een derde?
Alleen bij volledig casco is het inbegrepen dat de verzekering het regelt en bij beperkt casco moet je eigenlijk rechtsbijstand meeverzekeren.
Maar mij niet geloven, zoals eerder gemeld, gewoon bij je verzekering navragen en schriftelijk laten bevestigen.
Vraag maar na wat de taxateur voor waarde vaststeld.
Niet de papieren dagwaarde, maar de waarde in het economisch verkeer van voor de schade.
Vorige week weer de taxateur besteld voor de volgende 5 jaar en alles weer even nagevraagd.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door Cee Pee »

Je geeft het al zelf aan "je moet er eigenlijk gelijk een rechtsbijstands verzekering bij afsluiten" dit geeft al aan dat een andere verzekering er niet zomaar van uitgaat en het eerst altijd met dagwaarde probeert.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Is een taxatierapport heilig?



Bericht door rongreven »

Een verzekering probeert altijd zo min mogelijk uit te keren, maar kan niet om een taxatierapport heen.
Je kan dat zelf ook doen, de discussie aangaan, maar als je bij de camperverzekering rechtsbijstand afsluit is dat een zorg minder.
Groet, Ron Greven
Plaats reactie