Maxfann, een paar vragen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Maxfann, een paar vragen



Bericht door mariët »

https://www.youtube.com/watch?v=LIqojtaN9tU
1. Is de Maxfann absoluut waterdicht, ook bij ontiegelijke hoosbuien? Op het filmpje lijkt het of de klep iets van het dak afstaat als de fan niet in gebruik is. Komt dan het regenwater wat over het dak stroomt niet binnen?
2. Waar zouden jullie de Maxfann plaatsen, zitgroep, keuken, badkamer of slaapkamer? Ik twijfel tussen keuken en slaapkamer. Of is allebei een goed idee, dus twee van die dingen op het dak....
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5666
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxfann, paar vragen.



Bericht door Camperic »

Wij hebben vorige week ervaren dat ook tijdens héél véél regen met harde windvlagen de Maxxfan absoluut waterdicht is. Wel heb ik de Maxxfan op een gegeven moment gesloten, omdat er af en toe hele fijne miezerdruppeltjes naar binnen werden geblazen. De Maxxfan is in onze camper recht boven het bed gemonteerd en geeft zo bij warme nachten aangename verkoeling.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maxfann, paar vragen.



Bericht door kampo »

Hallo,

Ik ken de Maxfann goed en ben ook een kritisch ingesteld persoon als het over zulke technische producten gaat.

Met een Maxfann maak je een goede keuze, dat zal je overal in de reviews lezen. Voor een dikke 400 € en een paar uur werk voor de montage is die iets duurder als de goedkopere dak ventilatoren, allemaal van nog mindere kwaliteit (100 à 250 €) die je overal op campers zal kunnen terugvinden.

Er komt geen water binnen, ook niet als hij openstaat, maar wel dichtdoen als er een hoosbui of tornado is.
De afstandsbediening is een plezier om vanuit je slaap te bedienen. Het geluidsniveau is wat je ervan kan verwachten. Te luid op stand 8 en heel goed te doen op stand 1 en 2.
Maxfann blijft een kampeerventilator uit de hobby klasse. Beter en duurder is het niet. Het ding steekt in gesloten toestand weeral meer als 10cm uit op het dak. Het is nog steeds plastiekerig en met een takje ertegen is het stuk. De afwerking zal geen designprijs krijgen, de muggenzift is basic net zoals de draaiknop. Er is geen verduistering. De ventilator maakt soms een raar schurend geluid, alsof je hem eens zou moeten smeren. Het is een al wat ouder Amerikaans ding. Het is geen airco, dus voorzie de plaats voor een 230V airco als je dat wenst.

De beste positie is volgens mij dicht bij je bed, eventueel in de overgang naar de leefruimte. De positie moet je combineren met de andere ventilatie aan en afvoeropeningen die je in je camper hebt. Bijvoorbeeld de ventilatieroosters onderaan en die in de badkamer. Enkel een Maxfann is weinig. Ook zou ik altijd eerst de dakstudie maken van de solarpanelen. Die willen geen schaduw van je schotel, airco en niet van je Maxfann.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5666
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door Camperic »

Het ontbreken van verduistering vond ik ook een minpunt, maar is eenvoudig op te lossen. Ik heb een Fiamma frame met rolverduistering er omheen geplaatst en dat past precies alsof het ervoor is gemaakt :D
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door Gerard Exis »

dak duco.jpg
dak duco.jpg (101.95 KiB) 1680 keer bekeken
Ik heb er twee geplaatst op de kampeerbus, of ik tevreden ben kan ik nog niet zeggen, moet de bus nog afmaken. Eerste ritje staat gepland voor circa 27 augustus.
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door henk en lila »

Man, man, man. 350 euris en dan nog een verduistering van een ander merk erbij frotten.
Het enige echte pluspunt lijkt mij de grote ventilator diameter waardoor je laagtoerig en dus geluidsarm flink wat lucht kunt verplaatsen. Hoogste stand doet 26 m3 per minuut. En dan nog twee??
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door mama »

Wij hebben hem in het midden van de camper geplaatst .
Kan ie keukenluchtjes en douchedamp mee afzuigen , aan de zitgroep is er een dakluik , net zoals boven het bed een dakluik is .

Die 2 stuks kan wél intressant zijn , een vooraan en één achteraan .
Persoonlijk denk ik dat men hem moet plaatsen waar men het meeste verblijft , namelijk boven de zitruimte .
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5666
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door Camperic »

Daar waar men het meeste verblijft mee eens, maar niet dat het dan dus de zitruimte is. Als de weersomstandigheden zo zijn dat je de Maxxfan "nodig" hebt dan zijn we óf buiten óf slapen we :wink:
henk en lila schreef:Man, man, man. 350 euris en dan nog een verduistering van een ander merk erbij frotten.
Vreemde interpretatie van wat ik schreef :-?
Voor mij is het het geld waard en misschien eerst ervaren voordat je oordeelt dat het (te)veel geld is?!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Moi
Berichten: 1724
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 0:52
Locatie: Loppersum (Gr)

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door Moi »

Om het iets donkerder te maken hebben wij het luik van buiten met primer en zwarte verf geverfd. Scheelt nogal.
Pössl Roadcruiser.
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door mariët »

Voor zover allemaal bedankt voor de antwoorden. Een airco hoeft voor ons niet, we gaan per slot van rekening voor de warmte naar het zuiden maar zo'n Maxfann (of twee) is dus een goede optie. Het ontbreken van verduistering vind ik voor de keuken geen probleem, voor de slaapkamer ligt dat anders..... wel een slordigheidje in het ontwerp eigenlijk.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 1690
Lid geworden op: zo 06 mei 2007, 22:27
Locatie: Roemenie
Contacteer:

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door Gerard Exis »

henk en lila schreef:Man, man, man. 350 euris en dan nog een verduistering van een ander merk erbij frotten.
Het enige echte pluspunt lijkt mij de grote ventilator diameter waardoor je laagtoerig en dus geluidsarm flink wat lucht kunt verplaatsen. Hoogste stand doet 26 m3 per minuut. En dan nog twee??
Dakluik kan gewoon tijdens rijden open blijven staan
Dakluik kan tijdens regen open blijven staan
Dakluik kan met afstandbediening bedient worden
Dakluik kan op automaat gezet worden zodat tijdens je afwezigheid toch de ventilator werkt zodat het zo aangenaam mogelijk is als je terug komt bij je camper

Dus niet alleen een grote ventilator diameter, namelijk nagenoeg gelijk aan de fiamma of thule dakluiken.

Duur? Ja beter duur dan niet te koop.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groeten Gerard.

Mercedes 1017 4x4 en Ducato camperbus.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45219
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door thole »

Wij zijn zeer tevreden met de Maxxfan.
Bij ons is hij in de slaapkamer geplaatst en we verduisteren hem 's nachts met een zwarte lap , vast gezet met klittenband, goedkoop en effectief.
Laatst gewijzigd door thole op do 17 aug 2017, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door henk en lila »

Nou ja, als jullie er gelukkig mee zijn :-B
Het is maar dat je voor een ventilatievoud uit gezondheidsoogpunt of ter vergelijk, volgens het Bouwbesluit, nooit zoveel m3 hoeft te verplaatsen. Laat staan dat je er ooit twee nodig hebt op een camper met daarbij nog drie dakluiken.
Maar, het is wel goed voor de economie.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 917
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door Lambiek »

henk en lila schreef:Nou ja, als jullie er gelukkig mee zijn :-B
Het is maar dat je voor een ventilatievoud uit gezondheidsoogpunt of ter vergelijk, volgens het Bouwbesluit, nooit zoveel m3 hoeft te verplaatsen. Laat staan dat je er ooit twee nodig hebt op een camper met daarbij nog drie dakluiken.
Maar, het is wel goed voor de economie.
Bij ons boven bed gemonteerd.
De belangrijkste reden voor mij is dat de ventilator geforceerd de warmte er (sneller) veel beter uit gaat.

En s'avonds koele lucht er in.
En prima regelbaar, eventueel automatisch op temperatuur via de afstandsbediening .

Tijdens slapen op stand 10 of 20 % super stil, lekker fris windje boven bed.

Ben niet zo afhankelijk van de wind, met ramen wel open doen ,of niet , half open enz of weer dicht moeten doen tijdens slapen, regen vaklui enz

Zeker zijn geld waard, voor mij

Groetjes
.
Plaats reactie