Maxfann, een paar vragen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door kampo »

henk en lila schreef:Nou ja, als jullie er gelukkig mee zijn :-B
Het is maar dat je voor een ventilatievoud uit gezondheidsoogpunt of ter vergelijk, volgens het Bouwbesluit, nooit zoveel m3 hoeft te verplaatsen. Laat staan dat je er ooit twee nodig hebt op een camper met daarbij nog drie dakluiken.
Maar, het is wel goed voor de economie.
Het bouwbesluit is niet van toepassing op campers. De situatie in een camper is in geen geval te vergelijken met die in een woning.
Mijn ervaring met ventilatoren in allerhande voertuigtoepassingen is dat je bij hoge omgevingstemperaturen zonder problemen tot ongeveer 1 luchtverversing
om de 2 minuten mag gaan, in sommige gevallen nog hoger maar dan niet gedurende lange tijd.
Dat is bij een camper met 15m³ inhoud dus ongeveer 450m³/h, voor een 20m³ camper 600m³/h en bij 25m³ is dat 750m³/h
en bij een uitblaassnelheid tot ongeveer 6m/s want daarboven wordt het fluiten.

Waarmee ik niet gezegd hebt dat je daar urenlang moet gaan onderliggen, want dan zou je kunnen uitdrogen en doof worden :-B
Groeten Kampo
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door jepebe »

Getest deze zomer: de maxxfan in geopende toestand bij stevige hoosbuien is echt waterdicht. Het ding ventileert uitstekend, ik vind m beter dan die fiamma. Heb m tussen keuken en kinderstapelbedden. Behoorlijk geluidsloos in hogere standen dan 1 of 2.

Weinig stroomverbruik!

Ik ben erg enthousiast
Laatst gewijzigd door jepebe op do 17 aug 2017, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door henk en lila »

Ik zeg ook niet dat het Bouwbesluit van toepassing is op campers. Maar wel leerzaam om te lezen. Zo is bij comfort ventilatie de luchtsnelheid maximaal 0,2 m/sec.
Uw 6 m/s komt overeen met windkracht 4 en dat kun je dan weer als volgt omschrijven: papier waait op, takken bewegen, haar raakt verward, kleding flappert, geen last van muggen meer.
Elk nadeel heeft zijn voordeel. 8-)
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
De Gouden Koets
Berichten: 138
Lid geworden op: zo 30 okt 2011, 10:44
Contacteer:

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door De Gouden Koets »

Dag Mariët,

Wij hebben twee MaxFanns laten installeren (één boven de living en één boven het bed) en we hebben er geen dag spijt van! Afgelopen juni was het bloedheet in de Ardèche met op een avond harde storm en regen: zaten wij heerlijk koel in de kempert onder de MaxFann. Geen centje pijn. Draait op de huishoudaccu, dus doet het ook op bijvoorbeeld een hete parking voor een supermarkt, en zelfs tijdens het rijden. Keiharde regen, storm en wind: geen enkel probleem. Bij ons paste hij precies in plaats van een bestaand dakluik en de daarbij horende verduisteringshorren zijn onder de MaxFann teruggeplaatst. Past allemaal precies. Geluidsoverlast is er hooguit in de hoogste stand en dan nog is het een monotoon geluid, waar je dwars doorheen slaapt. Buiten hoor je 'm nauwelijks (fijn voor je buren...). En de prijs? Ach ja, op het hele budget van een camper én voor het genot wat je ervan hebt: een schijntje....

Ik zeg: DOEN!

Groetjes,

Marie en Alice
Gebruikersavatar
Ries
Berichten: 1347
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 19:59
Locatie: Utreg

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door Ries »

Vraagje aan ervaringsdeskundigen over gebruik in de koude natte maanden (11 per jaar in NL / Duits grensgebied?)

Ventileert de Maxfann ook zo goed, dat in de winter de ramen aan de binnenkant minder of niet beslaan?
"Het is waanzin om honderden miljarden uit te geven aan niet effectief klimaatbeleid."

Just because my path is different doesn't mean I'm lost
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door blizard »

Nou, inderdaad, als je de MF s'nacht's op 10% uitblazend zet, en heb heb nog een luikje een beetje open staan, heb je geen condens op je ramen, zelfs niet achter alu voorraamisolatie. Ik heb het over sept/okt en mei. Koudere maanden gebruiken we de camper niet
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door mama »

Je hoeft die s'nachts niet op blazend of zuigend te zetten , die ventileerd zo ook wél goed genoeg om géén natte ramen te hebben .
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door kampo »

Condens op de ruiten voorkomen ?

Iedere buitenlucht ventilatie zal ik het koude seizoen een beetje onaangenaam aanvoelen.
Maar als je aan boord woont (o.a. ademen) is het noodzakelijk, anders krijg je een fameuze stijging van het vochtpercentage in de lucht,
wat vervolgens overal gaat condenseren op de koude delen zoals ruiten.

Het principe om weinig condens te krijgen is afvoeren van vochtige binnenlucht door toevoegen van drogere buitenlucht.
Je krijgt het meeste vocht weg door warme en met veel waterdamp verzadigde lucht af te voeren.

Dus tegelijk verwarmen en buitenlucht toevoeren (ventileren) zal het beste drogende resultaat geven.

De Maxfann kan een deel van dit drogend systeem zijn, maar waar zijn je buitenlucht toevoeropeningen en hoe ga je verwarmen ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Zwerfleeuwen
Berichten: 698
Lid geworden op: do 22 mei 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door Zwerfleeuwen »

Nog even terug komend op het verduisteren van de Maxfann, wij hebben de smoke uitvoering en hij zit boven ons bed. We hebben er geen verduistering voor maar ik vind het licht wat erdoor komt erg weinig. Zelfs nu op onze reis naar de Noordkaap, dus de hele nacht licht, geen problemen gehad dat er teveel licht doorheen komt zodat je niet kunt slapen.

Verder erg tevreden over de Maxfann, heerlijk frisse lucht tijdens het slapen en gaat het regenen? Geen probleem want er komt geen druppel naar binnen alleen maar frisse lucht. Ideaal ding, erg blij dat we hem hebben aangeschaft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
groetjes, Hennie
Na onze Hymer uit 2006 nu een Benimar Tessoro 483 uit 2021
Gebruikersavatar
mariët
Berichten: 4536
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 16:56
Locatie: Zwolle

Re: Maxfann, een paar vragen



Bericht door mariët »

Het gaat 'm wel worden op onze volgende camper, tenzij airco standaard bij het model hoort.
Jan en Mariët

We zijn de trotse eigenaren van een Frankia Titan 840 GD. We zijn weer op pad. Heerlijk!
Plaats reactie