De plaat onder de satellietschotel

Algemene campervragen en -opmerkingen.
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door AbelWei »

Bedankt voor de alle suggesties. De reden dat de plaat eraf moet is om plaats te maken voor flexibele zonnepanelen. Ik had misschien een traditioneel paneel (die met glas) op 4 voetjes overheen kunnen leggen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door kampo »

Bedankt om wat meer te vertellen :mrgreen:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door Kroppie »

om de bestaande plaat een plaat van de goede dikte en afmetingen met een gat erin wat om de bestaande plaat past lijmen , kan om gewichtsredenen ook board of kunststof zijn, en daarop het flexpaneel.
oude plaat glad afwerken en laten zitten, zie je niets van en dat dat paneel iets hoger ligt ligt een paneel niet wakker van .

jos .
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door kampo »

Ik zie ook nog problemen met de schaduw van de dakkoepels.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door myway »

Kroppie schreef:w.s met mooie rvs luchtankers.

jos
Heb jij die in RvS gevondenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door AbelWei »

Dat is een goed idee! Een plaat met een uitsparing omheen leggen. Misschien kan ik een heat sink maken uit een aluminium plaat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door javanes »

myway schreef:
Kroppie schreef:w.s met mooie rvs luchtankers.

jos
Heb jij die in RvS gevondenAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Die moet je wel vastmaken met spijkerlijm anders komen ze los.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door AbelWei »

kampo schreef:Ik zie ook nog problemen met de schaduw van de dakkoepels.
Dat klopt. Ik ben aan het twijfelen om de panelen op het bolle gedeelte van mijn dak te plakken (het is een cross-over model). Geen idee of zo in de voordeel of nadeel werkt qua rendement.

Weet iemand of de flexibele zonnepanelen ook gevoelig is aan schaduwplekken? Mijn oud paneel verlies zijn rendement van 5A naar 0.2A als er een washandje op ligt. (BP solar 60W). Ik ben van plan om Lensun flexibele zonnepanelen met aluminium backing 100w te installeren. Ik hoop dat ze niet schaduw gevoelig zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door jielus »

Daar heb je met een conventioneel paneel geen probleem mee!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door myway »

AbelWei schreef:
Weet iemand of de flexibele zonnepanelen ook gevoelig is aan schaduwplekken? Mijn oud paneel verlies zijn rendement van 5A naar 0.2A als er een washandje op ligt. (BP solar 60W). Ik ben van plan om Lensun flexibele zonnepanelen met aluminium backing 100w te installeren. Ik hoop dat ze niet schaduw gevoelig zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Wat dacht je zelf?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door seth_space »

Als ik je goed begrijp wil je de flexibele panelen omdat die gebogen kunnen liggen. Dat wil dus zeggen dat er vrijwel per definitie een deel van je paneel niet optimaal ligt tov de zon. Daarmee neemt het rendement verder af.
Lijkt me jammer. Een vlak liggend paneel heeft al minder rendement dan een paneel dat op de zon gericht is, jij kiest voor een oplossing die nog minder rendement zal geven.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door Kroppie »

klopt een op de zon gericht paneel heeft de hoogste opbrengst, echter alleen als het ook goed op de zon gericht staat , is dat niet het geval zoals bij een camper dan is het zeer zeker mogelijk dat een vlakliggend paneel meer dagopbrengst heeft dan een niet goed op de zongericht paneel, bovendien hebben de flexibele dunne laag panelen een grotere gevoeligheid voor diffuus licht dan kristalleine waardoor ze vlak liggend iets meer leveren dan poly of monokristalleine panelen vlak liggend.
ook zijn de dunnelaag of ook wel cis panelen genoemd iets minder gevoelig voor schaduw, dus zeggen dat panelen vlak minder opbrengen is van veel factoren afhankelijk, het gaat bij een camper niet om de momentane opbrengst maar meestal om de max dagopbrengst.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8662
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door seth_space »

Maar ts wil als ik het goed begrijp zijn panelen niet vlak leggen, maar gebogen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51272
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De plaat onder de satellietschotel



Bericht door Kroppie »

als het niet ken zoals het mot, dan mot het maar zoals het ken.
mss heeft t.s, geen andere plek, dan zal hij wat minder opbrengst voor lief moeten nemen of indien nodig met een extra paneel moeten compenseren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie