Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
- Rolling Rodie
- Moderator
- Berichten: 22981
- Lid geworden op: di 18 sep 2007, 18:41
- Locatie: Borger
- Contacteer:
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Je eerste camper is altijd een mooi leermoment, die van ons was een Mercedes 2.0, achter een vrachtwagen rijden was geen probleem maar het inhalen daar van en je leert vanzelf welke hoger gelegen plekjes je overslaat
Toch hebben we er 4 jaar heel veel plezier van gehad maar wel met de gedachte, onze volgende camper heeft echt een zwaardere motor!
Met vriendelijke groet,
Roderick
Toch hebben we er 4 jaar heel veel plezier van gehad maar wel met de gedachte, onze volgende camper heeft echt een zwaardere motor!
Met vriendelijke groet,
Roderick
Met vriendelijke groet,
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Roderick
-----------------------------------------------------
Time waits for no one,no favours has he.
-----------------------------------------------------
onze camperpagina
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Wij hebben ook de 1.9TD. Maar 18% is echt geen probleem in zijn 1. En dan zijn we nog te zwaar ook...
Het lijkt me inderdaad dat er dan iets niet helemaal goed is met de motor.
Het lijkt me inderdaad dat er dan iets niet helemaal goed is met de motor.
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Maarten , laat eens horen of je cetaantoevoeging ook effect heeft.Je moet geen raket verwachten maar net dat ene beetje meer soepelheid met optrekken en wel of niet makkelijk dat heuveltje nemen.Ben er benieuwd naar
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ER IS ALTIJD WEL IETS TE DOEN
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Dafluc heeft het over een leer moment in je camperleven.
Gooi al je wegenkaarten ten zuiden van Brabant en Limburg maar weg als je een 1.9 motor hebt met een haastige piloot.
Hou je bij Nederland en noord Duitsland en ga daar ook met een wijde boog om de Harz heen.
Gooi al je wegenkaarten ten zuiden van Brabant en Limburg maar weg als je een 1.9 motor hebt met een haastige piloot.
Hou je bij Nederland en noord Duitsland en ga daar ook met een wijde boog om de Harz heen.
-
- Berichten: 443
- Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Gewoon rustig aan doen, het gaat ook om de reis en niet alleen om het reisdoel toch?
Groet, MartinB007
Groet, MartinB007
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Ja, laten we het nou een beetje positief houden.
Ik ben met die Transit ook overal geweest.
Je moest geen haast hebben en een radio die boven het motorlawaai uitkwam.
Heerlijke vakanties mee gehad.
Ik ben met die Transit ook overal geweest.
Je moest geen haast hebben en een radio die boven het motorlawaai uitkwam.
Heerlijke vakanties mee gehad.
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
en nog een groot voordeel, bij een file rijd je meestal voorop. , draai de achteruit kijk spiegel even weg en je hebt nergens last van .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Volgens mij en waarschijnlijk vele anderen schreef Peter LMC op de vorige pagina een goede boodschappenlijst.
En kijk dan eens serieus naar het gewicht van de camper. Hoe zwaar mag hij zijn en ga dan eens volledig gepakt en gezakt (watertanks etc) met alle inzittenden er in (dus reisklaar) op de weegbrug staan.Peter LMC schreef:Wat ik in heel je verhaal mis is het volgende.
Hoe is het met de technische staat van de motor. Een diesel die niet trekt dan ga je eerst kijken of;
1 De filter(s) niet verstopt zitten.
2 De intercooler niet gescheurd is.
3 Of de distributie op tijd staat.
4 Of de brandstofpomp op tijd staat.
5 Of de verstuivers nog goed of slecht zijn. Testen op testapparatuur.
6 Of de brandstofpomp opbrengst etc correct is. Testen op testbank en niet een beetje ergens aan draaien.
7 Of de klepspeling correct is. Te vast staande kleppen resulteert in vermogen verlies.
8 Of er geen lekkende slangen van intercooler naar motor zijn.
9 Of de turbo leiding naar pomp niet door geschuurd is. ( diverse malen mee gemaakt)
10 Hoe is de compressie van de motor
En zo kan ik nog wel even door gaan.
En als de gehele motor in orde is dan kun je misschien overwegen op een andere plunje er in te zetten.
Het heeft geen nut om in een slecht afgestelde motor deze plunjer te monteren want dan heb je geen resultaat.
Eerst kijken en/of zorgen dat de motor in topconditie is.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Zelf had ik ook in het volste vertrouwen een bus gekocht bij een bedrijf dat ik dacht te mogen betrouwbare.
Camper van gemaakt , op reis vertrokken.
Het ding ging niet omhoog en liep zeer snel veel te warm.
Toen een technieker gezocht (een oude) die met het nodige geduld onze motor terug in orde kreeg.
Ik bespaar je de details, het is meer dan de luchtfilter geweest die dringend vervangen moest worden.
En het heeft wel wat geld gekost. Maar ondertussen loopt hij niet meer snel warm, en gaat hij wel bergop.
Zelf het radiator werd vervangen, maar er was wel geen lek!
Maar het blijft in ons geval een 2.8d die 3400 kg weegt.
Je moet dit verhaal niet geloven, maar de vorige eigenaars van onze bus hebben duidelijk op onderhoud willen besparen. En hem voor een prijsje aan ons verkocht
En je zal van jouw camper geen snelle camper kunnen maken, hoeft ook niet, maar zoek je een technieker met hart voor zijn vak.
Gegroet
Camper van gemaakt , op reis vertrokken.
Het ding ging niet omhoog en liep zeer snel veel te warm.
Toen een technieker gezocht (een oude) die met het nodige geduld onze motor terug in orde kreeg.
Ik bespaar je de details, het is meer dan de luchtfilter geweest die dringend vervangen moest worden.
En het heeft wel wat geld gekost. Maar ondertussen loopt hij niet meer snel warm, en gaat hij wel bergop.
Zelf het radiator werd vervangen, maar er was wel geen lek!
Maar het blijft in ons geval een 2.8d die 3400 kg weegt.
Je moet dit verhaal niet geloven, maar de vorige eigenaars van onze bus hebben duidelijk op onderhoud willen besparen. En hem voor een prijsje aan ons verkocht
En je zal van jouw camper geen snelle camper kunnen maken, hoeft ook niet, maar zoek je een technieker met hart voor zijn vak.
Gegroet
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Zo maar even een vraag: wat denk je met die intercooler te bereiken buiten iets betere thermische zaken ?
Vermogen? Dat krijg je echt niet door het plaatsen van die intercooler. Vermogen komt uit de brandstof en niet uit koelere lucht. Als je dan toch perse geld uit wilt geven zou ik voor die andere plunjer gaan, want mits goed ingebouwd en afgesteld kan deze we iets vermogens winst geven in bepaalde toeren gebieden. Helemaal mooi zou zijn die plunjer én de intercooler.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Vermogen? Dat krijg je echt niet door het plaatsen van die intercooler. Vermogen komt uit de brandstof en niet uit koelere lucht. Als je dan toch perse geld uit wilt geven zou ik voor die andere plunjer gaan, want mits goed ingebouwd en afgesteld kan deze we iets vermogens winst geven in bepaalde toeren gebieden. Helemaal mooi zou zijn die plunjer én de intercooler.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
- seth_space
- Berichten: 8667
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Die intercooler blijkt er al in te zitten en is als idee dus verlaten.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 9:06
- Locatie: Tiel
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
De Cetaan verhoger is geweldig, de motor voelt veel soepeler aan, ben enkele weken terug naar de Ardèche geweest en heb zonder dat ik dat wilde (rij op de tomtom) diverse cols gehad en ook ben ik bij nagenoeg stilstaan in haarspelt bocht (te laat gezien dat het zo stijl was) terug geschakeld naar de 1 en hij ging probleemloos omhoog,.RoelofH schreef:Maarten , laat eens horen of je cetaantoevoeging ook effect heeft.Je moet geen raket verwachten maar net dat ene beetje meer soepelheid met optrekken en wel of niet makkelijk dat heuveltje nemen.Ben er benieuwd naar
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onderweg (cols daargelaten) heb ik maar 1 keer terug hoeven te schakelen naar zijn 3.
Motor maakt minder herrie (is zeker nog niet stil hoor, maar het scheelt zeker) ook het verbruik is iets verminderd ondanks dat ik, omdat hij zo soepel liep, mezelf er op betrapte dat ik harder reed dan voorheen (voorheen 90/95 nu regelmatig 105/110)
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Ik heb destijds beide verhalen met grote interesse vervolgd. Ik heb ook een oudere 2,5 TDI, daarom zeer geinteresseerd.EasyBee schreef:Dan is deze discussie hier op dit forum van vorig jaar wel een leuke.
viewtopic.php?t=8456821
In dit forum heb ik eerder tamelijk uitgebreid verslag gedaan van de ellende met onze camper vwb o.a. het motorblok vervangen.
Het 2.5 TDI blok dat er nu in zit, is voorzien van zo'n setje.
Loopt als een naaimachientje en inderdaad meer trekkracht, vooral merkbaar bult op. Maar dus ook als je die vrachtwagen wil inhalen op vals plat omdat die langzamer gaat rijden en naar kruipspoor moet. Dan zit je er niet achter klem.
Temperatuur van motor blijft keurig op peil, verbruik niet hoger, nu 5000 km getest en zeer tevreden.
En ja, de hele reparatie en montage met alles er op en er aan is uitgevoerd door TomCar.
Jouw motor is nu nieuw en wat ik begrijp, is dat de huidige versie die extra update heeft gehad. Het was ook niet op de oude motor? Ook bij mij kan er "onderin" wel wat meer souplesse en fut zijn...En jij springt er uit (in tegenstelling tot de meesten) met een duidelijk positief geluid.
Groet, Colly
Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)
Niet alleen EasyBee,
na een tip van hem ben ik daar ook geweest en heb zo'n plunjer er in laten zetten en ik ben er ook laaiend enthousiast over.
Wat een verschil, het gevolg van die plunjer is gewoon dat de turbo eerder en langer op pakt, bij mij is ie ook nog zuiniger en heb meer topsnelheid, was niet nodig maar kreeg ik er gratis bij.
Bij een haarspeld kon ik moeilijk van de 1 in de 2 komen ( kracht onderin) en dat gaat nu als een speer.
Je kunt je 2.5 TD niet weer en ik heb nog niet eens een intercooler, heb je nog meer effect.
na een tip van hem ben ik daar ook geweest en heb zo'n plunjer er in laten zetten en ik ben er ook laaiend enthousiast over.
Wat een verschil, het gevolg van die plunjer is gewoon dat de turbo eerder en langer op pakt, bij mij is ie ook nog zuiniger en heb meer topsnelheid, was niet nodig maar kreeg ik er gratis bij.
Bij een haarspeld kon ik moeilijk van de 1 in de 2 komen ( kracht onderin) en dat gaat nu als een speer.
Je kunt je 2.5 TD niet weer en ik heb nog niet eens een intercooler, heb je nog meer effect.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl