Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Kroppie »

en iets meer vermoge met wegtrekken heb je niets aan als helling op het vermogen niet meer word, gewoon proberen ben je er tevreden mee ,mooi, niet tevreden, weer wat anders proberen , hier heb je voor en tegenstanders , dus zelf proberen, dan word je mss ook voorstander , of tegenstander natuurlijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Toon »

Volgens mij is een 1.9 TD niet eens te chippen
En ik heb nog niet eens een beetje verstand van diesel motoren of diesel pompen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Kroppie »

chips vreet een 1,9 TD niet, dat gaat dus helemaal niet werken zelf niet met een dipsaus, de pomp in zo,n ding is geheel mesjanisch, op de stopklep na die is gedeeltelijk elektrisch.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
MartenMaas
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 9:06
Locatie: Tiel

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door MartenMaas »

Allemaal bedankt voor het meedenken en de tips.
Ik heb besloten om te gaan voor het inbouwen van een intercooler (volgens het advies van de diesel specialist uit Dreumel) dus als iemand daar informatie / tekeningen / fotos of films van heeft dan hou ik mij aanbevolen.
Om alle ophef over meer snelheid weg te nemen: ik hoef niet sneller, ik zou alleen graag wat extra vermogen hebben bij berg(heuvel) op. Ik ging in Luxemburg naar een camping die wat hoger bleek te liggen en moest op een stuk van de helling terug naar zijn 1. waarbij ik bang was niet boven te komen / zeker als ik zou moeten stoppen en van uit stilstand verder moest.
Dit stukje helling was 14 %.
Daar ik geen ervaring heb met een camper vroeg ik hier op het forum om advies.
Groet,
Marten
P.S. de tip over de cetaan verhoger heb ik opgevolgd, ik heb hiervoor een additive besteld.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Toon »

volgende keer bij een ander stukje helling eerst het stukje helling te voet op lopen en te kijken hoe de weg loopt
is het maar kort kun je altijd overwegen om terug uit naar boven te gaan
het klinkt raar maar je houd ten alle tijden druk op de aandrijf wielen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Kroppie »

MartenMaas schreef:Allemaal bedankt voor het meedenken en de tips.
Ik heb besloten om te gaan voor het inbouwen van een intercooler (volgens het advies van de diesel specialist uit Dreumel) dus als iemand daar informatie / tekeningen / fotos of films van heeft dan hou ik mij aanbevolen.
Om alle ophef over meer snelheid weg te nemen: ik hoef niet sneller, ik zou alleen graag wat extra vermogen hebben bij berg(heuvel) op. Ik ging in Luxemburg naar een camping die wat hoger bleek te liggen en moest op een stuk van de helling terug naar zijn 1. waarbij ik bang was niet boven te komen / zeker als ik zou moeten stoppen en van uit stilstand verder moest.
Dit stukje helling was 14 %.
Daar ik geen ervaring heb met een camper vroeg ik hier op het forum om advies.
Groet,
Marten
P.S. de tip over de cetaan verhoger heb ik opgevolgd, ik heb hiervoor een additive besteld.
wil je ons het resultaat laten weten?, kunnen we eventueel onze vooroordelen wat bijstellen.
bij voorbaat dank.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
MartenMaas
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 9:06
Locatie: Tiel

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door MartenMaas »

Hallo allen,

Ik ben net met de camper naar de garage geweest en daar werd mij verteld dat er al een intercooler naast de radiator zit ingebouwd.
Dus het plaatsen van een intercooler heeft geen nut.
Blijft over om hem rijker/vroeger af te laten stellen.
Eerst maar eens afwachten of de diesel power blast van Hydra wat verschil gaat maken.
Groet,
Marten
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door EasyBee »

Zo maar wat citaten van jou in dit topic.
Je begint met :
"Mijn camper komt als het heuvel op gaat al snel vermogen te kort. Ik hoef niet sneller te rijden maar ben op zoek naar een manier om iets meer vermogen te genereren."

Even verderop:
"Ik ben vanmiddag bij de dieselspecialist in Dreumel geweest en die gaf aan dat het effect van een andere plunjer minimaal is en ook te bereiken met het afstellen.
Wat wel helpt volgens hem is het monteren van een intercooler (een van het vorige model sprinter zou passen volgens hem) hiermee zou ik een forse toename van de kracht merken."


Dan :
"Ik heb besloten om te gaan voor het inbouwen van een intercooler (volgens het advies van de diesel specialist uit Dreumel) dus als iemand daar informatie / tekeningen / fotos of films van heeft dan hou ik mij aanbevolen.
Om alle ophef over meer snelheid weg te nemen: ik hoef niet sneller, ik zou alleen graag wat extra vermogen hebben bij berg(heuvel) op. Ik ging in Luxemburg naar een camping die wat hoger bleek te liggen en moest op een stuk van de helling terug naar zijn 1. waarbij ik bang was niet boven te komen / zeker als ik zou moeten stoppen en van uit stilstand verder moest. Dit stukje helling was 14 %."


Tenslotte :
"Ik ben net met de camper naar de garage geweest en daar werd mij verteld dat er al een intercooler naast de radiator zit ingebouwd. Dus het plaatsen van een intercooler heeft geen nut."

Lekker bezig.
Je gaat zonder camper naar de dieselspecialist, je weet zelf niet wat er onder de motorkap zit en je garage heeft die camper ook amper of niet gezien, want die had je anders gelijk verteld dat die intercooler er al in zit.
Je wilde die jongens van camperforum lekker bezig houden?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door de Jonckheer »

Wat is er eigenlijk mis met je aanpassen aan de camper die je hebt, m.a.w. niet naar hellingen van 14%? Zo blijf ik weg van smalle bergweggetjes om begrijpelijk redenen. Je weet nu eenmaal dat jouw camper geen kracht- en snelheidsmonster is dus dan is aanpassen het devies. Er zijn zat plekken waar je zonder problemen wél kunt komen.
cgb

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door cgb »

Wanneer je stapvoets omhoog rijdt, heb je nauwelijks rijwind. Je intercooler, die naast de radiator zit, heeft dan nauwelijks of geen effect.
Het idee om een intercooler te plaatsen (als die er niet al ingezeten zou hebben), had dus niet geholpen je probleem op te lossen.

C.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Peter LMC »

Wat ik in heel je verhaal mis is het volgende.
Hoe is het met de technische staat van de motor.
Een diesel die niet trekt dan ga je eerst kijken of;

1 De filter(s) niet verstopt zitten.
2 De intercooler niet gescheurd is.
3 Of de distributie op tijd staat.
4 Of de brandstofpomp op tijd staat.
5 Of de verstuivers nog goed of slecht zijn. Testen op testapparatuur.
6 Of de brandstofpomp opbrengst etc correct is. Testen op testbank en niet een beetje ergens aan draaien.
7 Of de klepspeling correct is. Te vast staande kleppen resulteert in vermogen verlies.
8 Of er geen lekkende slangen van intercooler naar motor zijn.
9 Of de turbo leiding naar pomp niet door geschuurd is. ( diverse malen mee gemaakt) :idea:
10 Hoe is de compressie van de motor :?:

En zo kan ik nog wel even door gaan.

En als de gehele motor in orde is dan kun je misschien overwegen op een andere plunje er in te zetten.
Het heeft geen nut om in een slecht afgestelde motor deze plunjer te monteren want dan heb je geen resultaat.
Eerst kijken en/of zorgen dat de motor in topconditie is.
MartenMaas
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 9:06
Locatie: Tiel

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door MartenMaas »

Sorry, ik ben een leek als het om motoren gaat en we hebben de camper pas. De camper heeft wel een service beurt gehad (nieuwe filters e.d.) en hij is net opnieuw apk goedgekeurd dus ik dacht dat hij dan motorisch in orde moet zijn.
Wat mij betreft mag de moderater de topic sluiten, met al die "goedbedoelde" feedback.
groet,
Marten
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Kroppie »

apk is een moment opname van de technische staat waarin het voertuig in veiligheids en millieu opzicht in verkeerd.
apk zegt totaal NIETS over de staat waarin de motor verkeerd, als hij aan de millieueisen voldoet mag hij totaal versleten zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Dafluc »

Overige reacties gegumd. We zijn tenslotte allemaal ooit ergens mee begonnen en hebben daarvan geleerd.
En als je er weinig verstand van hebt kom je op het forum om vragen te stellen en te leren. Toch?
Ooit liep mijn Transit, na het vervangen van de achteras, 98 echte km per uur. Moest het niet bergop gaan.
Was ook een leermoment. De opvolger was een 5,7 V8. Nu heel blij met mijn 2.5 td.
Afbeelding
Plaats reactie