Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door EasyBee »

Inmiddels bijna 10.000 gereden dit jaar en het werkt allemaal uitstekend. Bij elkaar 1 liter olie moeten bijvullen op die 10.000 km, dus keurig netjes. Loopt prima, pakt soepel en krachtig op. Trek de straatstenen er niet mee uit het wegdek (hoeft ook niet), maar ga wel met veel meer gemak de bergen op. Waar we eerst altijd op het kruipspoor meereden met vrachtverkeer, rijden we er nu met gemak langs op. Waar we eerst voorbij Luik met 65 km naar boven reden, gaat het nu met 85 de helling op. :D , Haalde met het oude blok met moeite 120, met dit blok de 142 op de navigatie zien staan (wilde weten hoe hard hij kon op de vlakke weg zonder wind in de rug).
Kan niet anders zeggen dan : geslaagde transplantatie.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Japie »

Nou 142 haal ik niet maar ik heb dan ook de stroomlijn van gemiddeld flatgebouw. Maar 132 (gps gemeten ) haal ik wel, met wind tegen iets van 4 Bft.

Ik had mijn pomp voor inbouw behoorlijk royaal staan is een stuk terug gedraaid en dus zuiniger.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Andor »

Werkt die plunjer ook bij een 2.8 idtd en is er een handleiding waar de werking van de pomp beschreven staat
M.v.g
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door EasyBee »

2.5 TDI (Iveco 8140.47) en 2.8 idTD (Iveco 8140.43) zijn praktisch gelijk kwa opbouw en werking.
Kan alleen een plaatje van een ander forumlid herhalen
Marinus schreef:
RedPill schreef:Motorcode 8140.27
Ja deze motor heeft een LDA (Ladedruckanreicherung)
Door het verdraaien van het membraam (met pin) of door de aanpassing van de veerspanning kan de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt verhoogd worden.
Eventueel kan een andere pin (met een grotere schuinte) worden gemonteerd.

Hierdoor gaat wel de motortemperatuur omhoog.

Afbeelding
Ik heb er geen enkele last van dat de motortemperatuur omhoog gaat. Het rijden gaat zo veel makkelijker en relaxter, dat het eerder minder moeite kost en minder hard werken is. Ook geen toename van brandstofverbruik gemerkt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
RoelofH
Berichten: 375
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 20:58
Locatie: Emmen

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door RoelofH »

Marten, ben blij voor je dat je ook zo positief bent over de cetaanboost, volgens de "kenners" is dit allemaal niet mogelijk en " zit het tussen de oren", het zij dan maar zo maar ook ik wil er niet meer zonder


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ER IS ALTIJD WEL IETS TE DOEN
Gebruikersavatar
colly
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 22 mei 2011, 17:41
Locatie: Voornamelijk in Zuid Amerika

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door colly »

EasyBee schreef:2.5 TDI (Iveco 8140.47) en 2.8 idTD (Iveco 8140.43) zijn praktisch gelijk kwa opbouw en werking.

Ik heb er geen enkele last van dat de motortemperatuur omhoog gaat. Het rijden gaat zo veel makkelijker en relaxter, dat het eerder minder moeite kost en minder hard werken is. Ook geen toename van brandstofverbruik gemerkt.
Dank voor de bijdragen van EasyBee, Roelof H en Japie,

Zo te zien zit het dus niet alleen tussen de oren! Ik heb er nog geen haast mee, wat ik zie mijn camper pas weer in mei terug. Wel natuurlijk om er nog meer info over te verkrijgen, in de tussentijd. Een beetje meer power is nooit weg. De opmerkingen "had je maar een sterkere motor moeten kopen" slaat natuurlijk nergens op. Toen ik de camper een jaar geleden kocht, waren er heel andere besluitvoorwaarden. En al rijdend merk je waar het eventueel dan hapert. Dit jaar wel overal hoog gekomen, (ook hellingen die ik nog nooit had gehad of mogelijk gehouden, maar dat was vnl te danken aan de superlage 1e versnelling en dubbele achterwielaandrijving van de Iveco. En ik heb al wel een cooler (8140.47) Mijn GPS was de dader, om daar terecht te komen, alleen daar nog maar 4WD tractorbeesten tegengekomen...

Meer info over inbouwers en zo is welkom (bij voorkeur zuiden van het land of B), graag dan per pb....
Dit is mijn eerste diesel, daar kan/wil ik zelf niet aan sleutelen. En kennelijk bestaan er nog andere methoden, met ongeveer dezelfde uitkomsten. Dus reacties zijn welkom!

Groet, Colly
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Vervangen plunjer Fiat Ducato 230 1.9TD (1998)



Bericht door Japie »

Andor schreef:Werkt die plunjer ook bij een 2.8 idtd en is er een handleiding waar de werking van de pomp beschreven staat
M.v.g
Volgens de garage in Dronten werkt dat voor alle Boschpompen want hij adviseerde mij om bij verkoop van d ecamper de plunjer er uit te halen (een makkie) en op een eventuele nieuwe camper te zetten.

Zie hun tekst.
Motor te weinig vermogen en of koppel meerdere mogelijkheden.

Door het aanpassen van brandstofpomp en vervangen van inwendige plunjer meer koppel vermogen. Alle turbo modellen .

Plaatsen elektronische boostcontroller .Er zijn twee soorten een mechanische boostcontroller (goedkoop) en een electronische boostcontroller (duur). Maar vele malen nauwkeuriger en dus beter.
Wordt geplaatst met turbodruk meter in cabine.




Motor 2.5 D (model 280) motor wissel naar 2.5 TDI (model 230) (116 PK)
1.9 D .td naar 2.5 TDI
Motor wissel 2.5D model 230 wissel naar 2.5 TDI of 2.8 IDTD of common rail 2.8 HDI

Meer vermogen zonder motorwissel voor de voor model 230 en 290 2.5 TD
2.5 TDI 2.8 IDTD 2.5 TD sommige 1.9 TD
Model 230 diesel motor vervangen voor benzine motor ca 110 PK Peugeot Boxer Citroen Jumper Fiat Ducato !!!!!! (milieu gedoe)
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Plaats reactie