Met winterbanden (M+S) Italië in?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Met winterbanden (M+S) Italië in?



Bericht door Frank1954 »

Nog eens even dit draadje boven gehaald

Een reactie van Michelin bevestigd hetgeen de meesten al weten

"Tussen 16 mei en 14 oktober mag op de Italiaanse wegen niet worden gereden met motorvoertuigen die uitgerust zijn met (M+S)- winterbanden met snelheidscodering Q (tot 160 km/u) en lagere snelheden.

Maar....de NKC heeft, omdat de Agilis Campingband deze aanduiding heeft Michelin om een verklaring gevraagd.
De reactie van Michelin:
'Zolang de winterbanden (voor de wet zijn dit alle banden met een M+S markering), dus ook Agilis Camping, een snelheidssymbool hebben dat voldoet voor de maximale snelheid van het voertuig, mag met deze banden ook in de zomer gereden worden.'
Dus ook met Agilis Camping met snelheidssymbool Q, zolang de camper niet harder kan dan 160 km/u.
Kan de Camper sneller, dan mag men niet meer met deze banden rijden tussen 15 mei en 15 oktober.'
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Met winterbanden (M+S) Italië in?



Bericht door Cee Pee »

Die 160 kmpu halen de meeste campers niet. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Met winterbanden (M+S) Italië in?



Bericht door Arie55 »

De restrictie van winterbanden in Italie geldt voor een bepaalde periode. Zoals Frank1954 schrijft. Anderzijds heb/had ik er moeite mee, toen ik naar Italie ging in 2016, dat de heenreis ik winterbanden zou moeten hebben (althans tenminste M+S met snelheidsindikatie Q of hoger) en op de terugreis niet. Hoe zou je dat moeten doen? Zwart-wit geredeneerd. Meenemen? Die banden wegen zeker niks? Waar laat je die? Even naar huis rijden? :bang:
Ben niet staande gehouden ter controle. M+S banden zitten een beetje in het 'grijze' gebied, zo heb ik begrepen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80393
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Met winterbanden (M+S) Italië in?



Bericht door Dafluc »

De winterperiode duurt officieel van 15 oktober tot 15 mei. Gedurende deze tijd mag je rijden met een lagere snelheidsindex op je (winter)banden. Omdat ze ervan uitgaan dat je onder winterse omstandigheden niet de maximale snelheid van je auto gaat uitproberen. Andere kant van het verhaal is dat je deze banden niet in de zomermaanden mag gebruiken. Is dus een duidelijke afbakening qua tijd. In Duitsland doen ze hetzelfde maar spreekt men over winterse omstandigheden. Dan kan het dus van week tot week verschillen. Zo heeft elke regeling zijn eigen voor- en nadelen.
Afbeelding
Plaats reactie