Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
isoplus
Berichten: 6392
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door isoplus »

Ik weet toch echt wel hoe Ruud zich moet voelen omdat ik zelf tien jaar geleden een splinternieuwe camper kocht van een bekend Duits merk.
Op kosten werd niet gespaard omdat dit onze laatste camper zou zijn en het ding dus ongeveer 12 jaar probleemloos zou moeten dienst doen.
En dat niet een paar weken per jaar maar minimaal 4 maanden per jaar.
We kochten om die reden een camper met een 3,0 liter Fiat motor en bewust geen Mercedes of Ford om dat we met die twee nog wel eens vervelende ervaringen hadden met onze bedrijfsauto's
Een Fordje draaide in de soep omdat de tandriem brak hetgeen overigens door de dealer hier na de garantie als coulance opgelost werd.
Ik zeg met nadruk door de dealer en hoe die dat met Ford oploste is mij niet bekend.
Met Mercedes hadden wij andere problemen niet gerelateerd aan de motor techniek maar wel met de elektronica en dat zag ik zelf als een probleem voor bij een camper waarmede je naar oorden reist waar assistentie niet zo makkelijk bereikbaar is als in Nederland.
De eerste twee jaar hadden wij met deze camper serieuze ons plezier verknallende problemen, de dealer en de fabrikant lieten ons mooi zwemmen, verschuilden zich achter elkaar, het slechte weer, te laat melden, onbekend probleem, nooit eerder voor gekomen tot die delen gaan nooit stuk dus die hebben we niet in voorraad.
We reden maanden zonder koplamp rond en konden dus slechts overdag rijden bijvoorbeeld, als ik water tankte vulde ik tevens de dubbele bodem af enzovoorts.

We hadden inmiddels begrepen dat er nog meer van deze maandagochtend campers geleverd waren en dat leidde tot enige correspondentie met de fabrikant die slechts zeer arrogant en niet behulpzaam reageerde.
We hadden dus net als Ruud nu en onverkoopbare en onbetrouwbare camper, helaas is het in camperland niet gebruikelijk samen een vuist te maken om misstanden aan te pakken.
Dat had ik in ieder geval al snel begrepen en na een rondje langs de diverse dealers van dit merk was ik ook niet erg ondersteboven van de vakkennis en bereidwilligheid om problemen op te lossen.
Nieuw verkopen , dat willen ze allemaal waarbij de vreemdste beloftes gedaan worden over rijbewijzen, draagvermogens en tolerante houdingen van de verkeerspolitie.
Ik had er mijn buik meer dan vol van en stelde mijn vrouw voor het ding maar in het weiland te zetten en er kippen in te gaan houden.

Gelukkig reed ik het ding vol krassen en schrammen ergens in Portugal op een bruggetje waar het ding niet overheen paste, we stapten uit bekeken de schade en moesten daverend lachen.
De zon scheen prachtig, de Portugezen waren vriendelijk en vrolijk en niemand deed moeilijk over de schade aan de brug.
Weer in de camper besloten we dat we toch wilden blijven camperen en dus moest het ding eerst maar betrouwbaarder worden.
Een bedrijf in Brabant had een oudere monteur in dienst die een hele week met onze camper aan de gang geweest is, dus alleen met tekortkomingen van de camperfabrikant.
De Fiat hebben wij geen omkijken naar.
De grapjes en geintjes aan de camper hebben ons in het totaal meer dan 5000,00 euro gekost, dat hebben we zelf maar betaald omdat twee jaar wachten op bericht van de fabrikant wel erg lang was. Na veel gemartel en gedoe kwam er een creditnota van 750,00 euro te besteden bij de fabrikant. Wij hebben er geen gebruik van gemaakt.

Ruud en consorten hebben gewoon een slechte uitgangspositie, was de camper nieuw gekocht bij een Duitse dealer dan was het iets eenvoudiger om tot een oplossing te komen.
Immers Ford Nederland levert geen Fordjes aan Camperbouwers of wellicht slechts aan Tonke, dus waarom zouden ze zich druk maken over iets wat niet echt een probleem is in hun markt.
Ik weet helaas uit ervaring dat rechtszaken kostbaar zijn en als je wint is het nog niet zeker dat ook je schade vergoed gaat worden. Ford heeft natuurlijk de betere positie wat dat betreft.
Dus mijn eerlijke mening om maar te gaan investeren in een goede technische oplossing en niet op Ford te wachten is niet om Ruud dwars te zitten maar een aansporing om realistisch met het probleem om te gaan.
Het leven is maar kort, geniet ervan ook als het betekent dat je een verlies moet nemen af en toe.
Meine
Berichten: 4756
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door Meine »

Maar Ruud heeft helemaal niet doorgemaakt wat jij wel doorgemaakt hebt. Ruud z'n camper en dus ook de motor doet gewoon wat hij doen moet. Ruud voert preventief aktie.
En gezien zijn recente vergelijking schiet dat nu echt door. Een ramp met meer dan tachtig doden is nimmer te vergelijken met een mogelijke motorschade in de toekomst.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door Ruud-572 »

Meine schreef:Maar Ruud heeft helemaal niet doorgemaakt wat jij wel doorgemaakt hebt. Ruud z'n camper en dus ook de motor doet gewoon wat hij doen moet. Ruud voert preventief aktie.
Yep... helemaal waar. Ik probeer inderdaad slechts mensen te verenigen om op te staan tegen deze misstanden. Iets waar iedereen het op zich wel over eens lijkt te zijn. Alleen geloofd niet iedereen in een positief resultaat, en maakt zich erg druk om mijn welzijn. Nou, dat laatste hoeft niet... kan ik heel goed zelf :wink:

Op sommige reacties van vanochtend ga ik maar niet in... :thumbdown:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
isoplus
Berichten: 6392
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door isoplus »

Even voor een goed begrip, Ruud heeft een lichte en smalle Hymer dus waarschijnlijk rijdt hij niet met een constant overbeladen bestelbusje over de weg.
Dat kan zomaar eens het verschil maken en dan heeft hij mazzel :thumbup:
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door Ruud-572 »

isoplus schreef:Even voor een goed begrip, Ruud heeft een lichte en smalle Hymer dus waarschijnlijk rijdt hij niet met een constant overbeladen bestelbusje over de weg.
Dat kan zomaar eens het verschil maken en dan heeft hij mazzel :thumbup:
Je hebt gelijk, maar het gaat niet eens zozeer om mij hoor... ik heb gewoon een groot rechtvaardigheidsgevoel, en de drang om tot het uiterste te gaan. Ook als het om het 'machige' Ford gaat :problem:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 29 okt 2023, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door Ruud-572 »

janmetdoka schreef:Ruud,

Als het je alleen om de rechtvaardigheid gaat, waarom probeer je dan de importeur onder druk te zetten en niet de fabrikant?
Ford Nederland (importeur) heeft waarschijnlijk zo goed als geen van de getroffen en mogelijk nog te treffen voertuigen geleverd.
Wat denk je wat er gebeurd als Ford imagoschade oploopt?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door KTManiac »

Hoezo 'als'...? Da's al lang gebeurd.
Zonder aantoonbaar bewijs dat 'ie door een revisiebedrijf van andere zuigers is voorzien raakt iemand een camper met de betreffende 2.2 motor aan mij iig nu al niet meer kwijt. En voor Ford (en de eigenaren) vrees ik dat er velen zo over denken.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27481
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door Marco Polo »

Maar waarschijnlijk alleen voor de voertuigserie waar het om gaat.
De eigenaren hebben zich dus waarschijnlijk behoorlijk in de voet geschoten met het - terechte - gekrakeel over de problemen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8694
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door seth_space »

Als jullie die drang om over Ruud heen te vallen nu eens op Ford zouden richten ;)

Schieten op de boodschapper is kennlijk een nationale forumsport hier. :bow:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
isoplus
Berichten: 6392
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door isoplus »

Interessant, de Ford van Ruud blijft heel en brengt een lichte Hymer van A naar B en terug zonder problemen tot nu toe.
De vele Ford busjes en lichte vrachtwagens in dienst bij diverse bedrijven en overheden geven weinig reden tot klagen.
De zware campers die overbeladen (althans voor b rijbewijs) met zo'n motor gebruikt worden en dat maar enkele weken per jaar hebben na meerder jaren gebruik opeens problemen.
De motoren waren wellicht niet zo slecht maar er wordt in die campers teveel van ze gevraagd, dat is niet de eigenaren te verwijten maar de camperbouwer/ontwerper.
Dus moet je je gelijk bij de camperbouwer halen en hoe die dat met Ford oplost is een ander hoofdstuk.
In Duitsland is dat een stuk makkelijker en daar kan ook druk op Ford gezet worden door die fabrikanten als ze dat zouden willen en de moeite waard vinden.
Meine
Berichten: 4756
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door Meine »

seth_space schreef:Schieten op de boodschapper is kennlijk een nationale forumsport hier. :bow:
Waar haal je het vandaan. Ongenuanceerde kletskoek.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op zo 29 okt 2023, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Erkenning en oplossing Ford motorproblemen blijft uit!



Bericht door Ruud-572 »

isoplus schreef: De motoren waren wellicht niet zo slecht maar er wordt in die campers teveel van ze gevraagd, dat is niet de eigenaren te verwijten maar de camperbouwer/ontwerper.
Dus moet je je gelijk bij de camperbouwer halen en hoe die dat met Ford oplost is een ander hoofdstuk.
In Duitsland is dat een stuk makkelijker en daar kan ook druk op Ford gezet worden door die fabrikanten als ze dat zouden willen en de moeite waard vinden.
Misschien toch eens wat meer verdiepen in de werkelijke situatie, als je nog twijfelt of er wel sprake is van een ontwerpfout bij deze specifieke motor. En nee, het gaat helemaal niet om wagens die overbeladen zijn! Dit al eens goed gelezen: http://transitmotorschaden.forumieren.c ... chten-2015, en ben je ook op de hoogte van de aanpassingen die Ford gedaan heeft aan deze motor in 2011 ?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Plaats reactie