Hobby 600 (1988) elektrisch probleem

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Camperjan 2016
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 21:10
Locatie: Bemmel

Hobby 600 (1988) elektrisch probleem



Bericht door Camperjan 2016 »

Beste mede forumleden,
Ik ben met enige trots een Hobby 600 camper/Ducato bwjr. 1988 aan het restaureren maar loop tegen een probleem aan betreffende de elektriciteit. Dit met name in het cockpit gedeelte boven in de cabine.
Is er iemand van jullie die hier al enige ervaring in heeft en weet hoe e.e.a. moet werken, danwel een contact kan aanbevelen die er veel verstand van heeft?
Jullie zouden me enorm helpen met een telefoonnummer van iemand die me hiermee verder kan helpen.


Alvast bedankt voor een bericht of belletje retour.
Laatst gewijzigd door Camperjan 2016 op vr 28 apr 2017, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Hobby 600 (1988) elektrisch probleem



Bericht door javanes »

Ik kan je niet helpen met je elektra, maar haal je telefoonnummer even weg, want voor je het weet wordt je de hele dag gebeld door grappenmakers.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hobby 600 (1988) elektrisch probleem



Bericht door Kroppie »

ook is het handig om bij zo,n vraag wel je woonplaats in te vullen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Hobby 600 (1988) elektrisch probleem



Bericht door javanes »

Hier eens kijken:
https://hobby600.de/
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Camperjan 2016
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 21:10
Locatie: Bemmel

Re: Hobby 600 (1988) elektrisch probleem



Bericht door Camperjan 2016 »

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en de tip betreffende het telnr.
Hopelijk meldt er zich nog een expert in de materie.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Hobby 600 (1988) elektrisch probleem



Bericht door Saviemeke »

Jan, ik weet niet wat je wilt weten, maar misschien kan ik je helpen. Onze hobby600 is ook van 1988. Zoals Javannes al schreef staan de schema's op de duitse site, om die te downloaden moet je je daar wel eerst aanmelden.

Verstuurd vanaf mijn telefoon
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Camperjan 2016
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 21:10
Locatie: Bemmel

Re: Hobby 600 (1988) elektrisch probleem



Bericht door Camperjan 2016 »

Hallo Saviemeke, het gaat me met name om de werking van de board control unit en dan met name een schema van aansluitingen naar de 12 volt omvormer.
Probleem is wanneer ik de verlichting achter inschakel het diode lampje van de pumpe ook gaat branden. Lijkt me niet goed.

Groeten,

Wil.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Hobby 600 (1988) elektrisch probleem



Bericht door Saviemeke »

Een van de problemen bij de elektrische camper installatie van de Hobby600 is, de verbindingen tussen de verschillende units. Dit zijn meerpolige stekker verbindingen en in de loop der jaren willen de contacten nog wel eens wat gaan corroderen waardoor er slechte verbindingen ontstaan. Ik neem even aan dat je met de omvormer de acculader bedoelt. Deze omvormer is in feite niet meer dan een 230-12V travo, met een diodebrug. Niet meer en niet minder, maar goed ze hebben jarenlang prima gefunctioneerd. Deze lader is in de bank gebouwd nabij de boiler en met stekker blokken gekoppeld aan de kabel welke door de linker B stijl naar boven gaat en daar weer met een stekker blok aan het board paneel gekoppeld.
Ik zou beginnen om alle contacten van alle stekker blokken schoon te maken en dan de contact pennen en busjes insmeren met een beetje contactvet, dus geen contactspray! Contactspray is op zich prima maar contactvet zorgt voor beter verbindingen.
Mogelijk is het probleem dan al verholpen! Een tweede ding wat je kunt doen is om de massa contacten schoon te maken en te verbeteren, door een slecht massa contact wil de stroom wel eens een ander weg gaan zoeken met als gevolg een "vreemd" fenomeen zoals een led van een andere groep die gaat branden.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie