Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
In LPG zit wel degelijk een vettige substantie nl. paraffine.
Deze paraffine zal in de meeste LPG installaties geen problemen geven doordat de meeste LPG in vloeibare vorm gebruikt wordt. Bij oudere LPG installaties met een verdamper sloeg de paraffine soms neer in de verdamper.
Bij dampgas installatie blijft de meeste paraffine achter in de fles en slaat de meegevoerde paraffine soms neer op plaatsen waar temperatuur- en drukreductie plaatsvind. Als deze reducties gelijkmatig plaats vinden zie je van de paraffine niets weer.
Propaan en butaan bevatten geen paraffine omdat de kwaliteits-eisen hoger zijn en de paraffine op de raffinaderij verwijderd wordt.
Het zou niet best zijn als de vettige substantie afkomstig zou zijn van je slangen. Slangen die niet bestand zijn tegen het medium wat er door stroomt zijn m.i. levensgevaarlijk.
Deze paraffine zal in de meeste LPG installaties geen problemen geven doordat de meeste LPG in vloeibare vorm gebruikt wordt. Bij oudere LPG installaties met een verdamper sloeg de paraffine soms neer in de verdamper.
Bij dampgas installatie blijft de meeste paraffine achter in de fles en slaat de meegevoerde paraffine soms neer op plaatsen waar temperatuur- en drukreductie plaatsvind. Als deze reducties gelijkmatig plaats vinden zie je van de paraffine niets weer.
Propaan en butaan bevatten geen paraffine omdat de kwaliteits-eisen hoger zijn en de paraffine op de raffinaderij verwijderd wordt.
Het zou niet best zijn als de vettige substantie afkomstig zou zijn van je slangen. Slangen die niet bestand zijn tegen het medium wat er door stroomt zijn m.i. levensgevaarlijk.
Johan en Ina Gols
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
Toen ik een LPG 2e tank ging plaatsen heb ik eerst even erin gekeken want deze was jarenlang in een Amerikaan gebruikt, dus erg vaak gevuld en leeg gereden. De tank was brandschoon van binnen, nergens een spoor van vettigheid maar eerder gortdroog. Dat paraffine verhaal verwijs ik naar het land der fabelen want in gas zit geen vet. Ik zou ook niet kunnen bedenken wat vettigheid voor functie zou moeten hebben in LPG en verder denk ik dat een raffinaderij die het spul maakt best in staat is om te zorgen dat er geen vet in zit, wat voor vet dan ook. Ook lijkt het mij dat vet zwaarder is dat lucht en dus wel in de tank achter moét blijven en dus nimmer met de damp naar buien komt.
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
De Jonckheer,
Je zit er naast. In mijn toenmalige Knaus was ik pilot bij Truma en heb het hele circuit met hun doorgelopen. Andere slangen, slang niet in een bocht, zodat er geen vloeibaar in de slang terecht kwam. Totaal 3 secumotions er in gehad. LPG tanken niet in zuidelijke landen. Ik gebruik gewoon veel gas. En na een poos allemaal defect.
Doorgezaagd en vol met drab (vet). (ik heb de foto nog van de doorgezaagde.
Toen in de Knaus een gewone gezet. Probleem opgelost (zelfde slangen)
Nu de nieuwe Carthago met een nog (duurder) mooier systeem van automatisch overschakelen en melding van de staat van de fles. Een filter monteren was door de beperkte ruimte niet mogelijk. Na 2 jaar was de automaat defect.
Meteen een gewone gemonteerd en gaat prima Moet er alleen uit als de fles leeg is, bij mij is dat altijd s'nachts
Bert
Je zit er naast. In mijn toenmalige Knaus was ik pilot bij Truma en heb het hele circuit met hun doorgelopen. Andere slangen, slang niet in een bocht, zodat er geen vloeibaar in de slang terecht kwam. Totaal 3 secumotions er in gehad. LPG tanken niet in zuidelijke landen. Ik gebruik gewoon veel gas. En na een poos allemaal defect.
Doorgezaagd en vol met drab (vet). (ik heb de foto nog van de doorgezaagde.
Toen in de Knaus een gewone gezet. Probleem opgelost (zelfde slangen)
Nu de nieuwe Carthago met een nog (duurder) mooier systeem van automatisch overschakelen en melding van de staat van de fles. Een filter monteren was door de beperkte ruimte niet mogelijk. Na 2 jaar was de automaat defect.
Meteen een gewone gemonteerd en gaat prima Moet er alleen uit als de fles leeg is, bij mij is dat altijd s'nachts
Bert
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
@de Jonckheer
In een gastank gebruikt voor opslag van motorbrandstof zul je nooit paraffine aantreffen. Omdat je LPG als motorbrandstof in vloeibare vorm uit de tank haalt gaat alle paraffine mooi opgelost in de LPG mee met de stroom brandstof.
Waarom zou een raffinaderij zich druk maken over de paraffine in de LPG. Bijna alle LPG wordt gebruikt als motorbrandstof, een toepassing waarbij de paraffine geen problemen geeft.
De hoeveelheid LPG wat in gasvorm wordt gebruikt is zo gering dat het verwijderen van de paraffine te duur is.
Als de LPG gescheiden wordt in Propaan en Butaan gaan de gassen door de gasfase waardoor de paraffine af te filteren is. Dit wordt gedaan omdat de gebruikers groep voor butaan en propaan duidelijk een andere groep is met andere eisen als de LPG-gebruikers.
In een gastank gebruikt voor opslag van motorbrandstof zul je nooit paraffine aantreffen. Omdat je LPG als motorbrandstof in vloeibare vorm uit de tank haalt gaat alle paraffine mooi opgelost in de LPG mee met de stroom brandstof.
Waarom zou een raffinaderij zich druk maken over de paraffine in de LPG. Bijna alle LPG wordt gebruikt als motorbrandstof, een toepassing waarbij de paraffine geen problemen geeft.
De hoeveelheid LPG wat in gasvorm wordt gebruikt is zo gering dat het verwijderen van de paraffine te duur is.
Als de LPG gescheiden wordt in Propaan en Butaan gaan de gassen door de gasfase waardoor de paraffine af te filteren is. Dit wordt gedaan omdat de gebruikers groep voor butaan en propaan duidelijk een andere groep is met andere eisen als de LPG-gebruikers.
Johan en Ina Gols
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
Dat probleem los je heel eenvoudig op met een LPG tank ergens onder de wagen. Overigens zegt het kapot gaan van die dure apparaten meer over die apparaten dan over LPG. Dit omdat een gewone drukregelaar simpelweg niet stuk gaat van welk soort gas dan ook.bertt schreef: Moet er alleen uit als de fles leeg is, bij mij is dat altijd s'nachts Bert
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
Nergens last van na 2x wintersport, 3x zomervakantie en de nodige weekjes en weekendjes weg.bertt schreef: Nu de nieuwe Carthago met een nog (duurder) mooier systeem van automatisch overschakelen en melding van de staat van de fles. Een filter monteren was door de beperkte ruimte niet mogelijk. Na 2 jaar was de automaat defect.
Meteen een gewone gemonteerd en gaat prima Moet er alleen uit als de fles leeg is, bij mij is dat altijd s'nachts
Bert
en meestal in de camper douchen, koelkast op gas enz.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
Ook hier bij een Carthago 2 trumafilters voor een DuoControl
Past net
160 liter gas verbruikt tot nu toe via dit systeem.
Vorige wagen binnen 2 jaar zonder filter Truma regelaar kapot.
Past net
160 liter gas verbruikt tot nu toe via dit systeem.
Vorige wagen binnen 2 jaar zonder filter Truma regelaar kapot.
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
Vandaag 2 filters gemonteerd op de duo. Hopelijk helpt het.Tijd zal het leren.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
Na meer dan 30 jaar camper - LPG gebruik en de laatste 11 jaar permanent gebruik en duizenden liters verstookt te hebben, kan ik zeggen dat een filter overbodig is. Neem het maar aan van een expert op dit gebeid.
Groetjes,
Jos
Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/
Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Jos
Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/
Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
Dat kan dan weer niet als je moderne Truma producten gebruikt
Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen
Ik gebruik ook al 15 jaar lpg zonder filter.
Maar als je een Truma regelaar gebruikt zet er dan zeker een Truma filter voor en zorg dat het volgens de voorschriften in gemonteerd.
Dat wil zeggen dat de slang(en) aflopen naar de flessen.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Maar als je een Truma regelaar gebruikt zet er dan zeker een Truma filter voor en zorg dat het volgens de voorschriften in gemonteerd.
Dat wil zeggen dat de slang(en) aflopen naar de flessen.
Sent from my iPad using Tapatalk HD