Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door johan1950 »

In LPG zit wel degelijk een vettige substantie nl. paraffine.
Deze paraffine zal in de meeste LPG installaties geen problemen geven doordat de meeste LPG in vloeibare vorm gebruikt wordt. Bij oudere LPG installaties met een verdamper sloeg de paraffine soms neer in de verdamper.
Bij dampgas installatie blijft de meeste paraffine achter in de fles en slaat de meegevoerde paraffine soms neer op plaatsen waar temperatuur- en drukreductie plaatsvind. Als deze reducties gelijkmatig plaats vinden zie je van de paraffine niets weer.
Propaan en butaan bevatten geen paraffine omdat de kwaliteits-eisen hoger zijn en de paraffine op de raffinaderij verwijderd wordt.

Het zou niet best zijn als de vettige substantie afkomstig zou zijn van je slangen. Slangen die niet bestand zijn tegen het medium wat er door stroomt zijn m.i. levensgevaarlijk.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door de Jonckheer »

Toen ik een LPG 2e tank ging plaatsen heb ik eerst even erin gekeken want deze was jarenlang in een Amerikaan gebruikt, dus erg vaak gevuld en leeg gereden. De tank was brandschoon van binnen, nergens een spoor van vettigheid maar eerder gortdroog. Dat paraffine verhaal verwijs ik naar het land der fabelen want in gas zit geen vet. Ik zou ook niet kunnen bedenken wat vettigheid voor functie zou moeten hebben in LPG en verder denk ik dat een raffinaderij die het spul maakt best in staat is om te zorgen dat er geen vet in zit, wat voor vet dan ook. Ook lijkt het mij dat vet zwaarder is dat lucht en dus wel in de tank achter moét blijven en dus nimmer met de damp naar buien komt.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door bertt »

De Jonckheer,

Je zit er naast. In mijn toenmalige Knaus was ik pilot bij Truma en heb het hele circuit met hun doorgelopen. Andere slangen, slang niet in een bocht, zodat er geen vloeibaar in de slang terecht kwam. Totaal 3 secumotions er in gehad. LPG tanken niet in zuidelijke landen. Ik gebruik gewoon veel gas. En na een poos allemaal defect.
Doorgezaagd en vol met drab (vet). (ik heb de foto nog van de doorgezaagde.
Toen in de Knaus een gewone gezet. Probleem opgelost (zelfde slangen)

Nu de nieuwe Carthago met een nog (duurder) mooier systeem van automatisch overschakelen en melding van de staat van de fles. Een filter monteren was door de beperkte ruimte niet mogelijk. Na 2 jaar was de automaat defect.
Meteen een gewone gemonteerd en gaat prima :wink: Moet er alleen uit als de fles leeg is, bij mij is dat altijd s'nachts :wink:

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door johan1950 »

@de Jonckheer

In een gastank gebruikt voor opslag van motorbrandstof zul je nooit paraffine aantreffen. Omdat je LPG als motorbrandstof in vloeibare vorm uit de tank haalt gaat alle paraffine mooi opgelost in de LPG mee met de stroom brandstof.

Waarom zou een raffinaderij zich druk maken over de paraffine in de LPG. Bijna alle LPG wordt gebruikt als motorbrandstof, een toepassing waarbij de paraffine geen problemen geeft.
De hoeveelheid LPG wat in gasvorm wordt gebruikt is zo gering dat het verwijderen van de paraffine te duur is.

Als de LPG gescheiden wordt in Propaan en Butaan gaan de gassen door de gasfase waardoor de paraffine af te filteren is. Dit wordt gedaan omdat de gebruikers groep voor butaan en propaan duidelijk een andere groep is met andere eisen als de LPG-gebruikers.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door de Jonckheer »

bertt schreef: Moet er alleen uit als de fles leeg is, bij mij is dat altijd s'nachts :wink: Bert
Dat probleem los je heel eenvoudig op met een LPG tank ergens onder de wagen. Overigens zegt het kapot gaan van die dure apparaten meer over die apparaten dan over LPG. Dit omdat een gewone drukregelaar simpelweg niet stuk gaat van welk soort gas dan ook.
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 792
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door toine-s »

bertt schreef: Nu de nieuwe Carthago met een nog (duurder) mooier systeem van automatisch overschakelen en melding van de staat van de fles. Een filter monteren was door de beperkte ruimte niet mogelijk. Na 2 jaar was de automaat defect.
Meteen een gewone gemonteerd en gaat prima :wink: Moet er alleen uit als de fles leeg is, bij mij is dat altijd s'nachts :wink:
Bert
Nergens last van na 2x wintersport, 3x zomervakantie en de nodige weekjes en weekendjes weg.
en meestal in de camper douchen, koelkast op gas enz.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door Marco Polo »

Ook hier bij een Carthago 2 trumafilters voor een DuoControl
Past net :wink:
160 liter gas verbruikt tot nu toe via dit systeem.
Vorige wagen binnen 2 jaar zonder filter Truma regelaar kapot.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door Going »

Vandaag 2 filters gemonteerd op de duo. Hopelijk helpt het.Tijd zal het leren.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door JoVaMi »

Na meer dan 30 jaar camper - LPG gebruik en de laatste 11 jaar permanent gebruik en duizenden liters verstookt te hebben, kan ik zeggen dat een filter overbodig is. Neem het maar aan van een expert op dit gebeid.
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door Marco Polo »

Dat kan dan weer niet als je moderne Truma producten gebruikt ;-)
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wetenschap: LPG, butaan, propaan en de verschillen



Bericht door myway »

Ik gebruik ook al 15 jaar lpg zonder filter.
Maar als je een Truma regelaar gebruikt zet er dan zeker een Truma filter voor en zorg dat het volgens de voorschriften in gemonteerd.
Dat wil zeggen dat de slang(en) aflopen naar de flessen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Plaats reactie