Hoe schoon is de schoonwatertank...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door jmkoole »

Drinkwater in de camper is vaak vervuild. Dat is een onderwerp in het laatste NKC blad. Tja, dat verrast ons niet... Men test allerlei middeltjes en als beste product komt naar voren; chloorbleekloog. Goh, wat een verrassing. Helaas moeten we dan chloorbleekloog kopen als product Hadex à 21,95 euro per 250 ml. Nou, als chemicus zal ik jullie wat verklappen...
Bij de Jumbo kun je een fles chloorbleekloog (dunne uitvoering, zonder dikmakers of schuimende bestanddelen) à 0,89 euro voor een liter. Doe ongeveer 1 ml (klein scheutje doe ik) van deze chloorbleekloog oplossing in 80 liter kraanwater. Voila, je hebt hetzelfde ontsmette resultaat. Alleen factor 100 goedkoper. Hoe kom ik aan dit recept? In België doen ze chloor in het leidingwater. Er mag max 0,25 mg chloor zitten in één liter drinkwater. Bleekwater bevat 40 gram per liter, dus 40.000 mg per liter. Doe 0,5 ml bleek in 80 liter water, dat maakt 0,25 mg/liter. Omdat de condities in de camper verre van ideaal zijn, verdubbel ik deze hoeveelheid.
Kun je dit water drinken? Ja hoor, er bestaat geen enkel gevaar voor de gezondheid. Is het lekker en geschikt voor koffie en thee? Nou... je ruikt en proeft een ietsiepietsie chloor. Niet hinderlijk, maar zelf zet ik koffie en thee met flessenwater. Maar koken, tanden poetsen, slokje water als je wakker wordt etc. het kan allemaal met dit schone water uit je eigen tank. Ik neem een klein flesje met dit dunne bleekwater mee en doe voor het vullen van de tank ca 1 ml in de tank. Zo blijven tank, leidingen en boiler vrij van bacteriën en slijmerige aanslag.
Als je watersysteem verontreinigd is met kalkaanslag en slijmerige aanslag, gebruik dan citroenzuur en kunstgebittabletten. Maar dat is weer een nieuw verhaal...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door Dafluc »

Je drinkt het niet en toch gaat er chloor door? Mij ontgaat de zin hiervan. Ik vul mijn jerrycan altijd bij en gebruik het water al jaren. Zet er ook koffie mee.
Tot nu toe nergens last van gehad.
Afbeelding
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door TOL »

jmkoole schreef:............. Helaas moeten we dan chloorbleekloog kopen als product Hadex à 21,95 euro per 250 ml. .......
Weet niet hoe je aan die gegevens komt maar ff googelen en kijk
https://www.marinediscounter.nl/hadex-1l.html
die geeft een andere prijs weer.
Overigens als het gewoon chloor is wat er beweert wordt waarom gebruikt men het dan bij defensie. Defensie gaat nl. altijd voor het goedkoopste en nu in een keer niet?????????? Kan mij niet voorstellen.
Dat het, als je ook maar iets een verkeerde verhouding gebruikt, het naar chloor smaakt klopt. Maar zelfs dat is bij gebruik van Hadex niet slecht en bij bleekwater durf ik dat niet te zeggen.
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door hathi »

Ook nog nooit ergens last van gehad de laatste 30 jaar,het zal wel weer zo,n hype zijn,en er word weer gretig op ingespeeld door de commercie,net als de reclame op TV,ze praten je eerst een of ander kwaaltje aan, en dan hebben ze op TV de oplossing :D Ik denk soms wel eens als alles zo Spik en span moet zijn ,en er zonodig iedere dag gedoucht moet worden,waar blijft dan de nodige weerstand bij de mens?
Hans
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door jmkoole »

Ik maak er geen thee of koffie mee, omdat ik een zeur ben als het om de smaak van deze genotsmiddelen​ gaat. Maar drink het wel om een vitamine- of ander pilletje weg te spoelen. In België drinken ze dit water uit de kraan, dus waarom niet?
Legionella- en ook andere bacteriën zijn ook via een aerosol binnen te krijgen. Via kleine druppeltjes, welke ontstaan als je de kraan open zet...
Werkzame stof in Hadex is chloorbleekloog. Chloor draait die bacteriën, algen, schimmels en andere kwajongens de nek om. Prima als iemand Hadex koopt, maar bleek is net zo werkzaam. De prijs van 21,95 per 250 ml heb ik uit het NKC artikel.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door TOL »

hathi schreef:...........en er zonodig iedere dag gedoucht moet worden,........
Gatverpielekes wat ben jij ouderwets. Douche je niet iedere dag dan???????? Nou dat snap ik niet. Ga je niet stinken dan????????
Nee hoor, alle gekheid op een stokje. Dat iedere dag douchen is van deze tijd, anders wordt je niet schoon en ruik je niet fris. :( :D
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door Bob Diesel »

Gewoon stinken :mrgreen:
Komen ze ook niet dicht naast je staan :idea:
En gewoon zeggen dat het de hond is die ze ruiken :hug:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door Aloys »

Goed verhaal jmkoole, bedankt! :D :thumbup:

En laten we even on topic blijven...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door willemzon »

Aan het begin van het seizoen reinig ik de tank met een daarvoor dienend middel.
Ik drink en poets mijn tanden met flessen water
Ik drink koffie en thee met water uit de tank, maar ja dat wordt toch gekookt.
Ik douche mij met water uit de tank, maar die staat op 60 gr. laat ik de eerste keer wel even lopen.
Ja wat moet je nog meer doen, om er tussendoor ook nog middelen aan het water toe te voegen ben ik persoonlijk geen voorstander van.

groeten Willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door hathi »

Ja Tol je hebt het goed gelezen,douchen,dat wil niet zeggen dat je jezelf niet iedere dag wast, is beter voor de huid en de weerstand , enne je hebt gelijk ,dat douchen is niet van deze tijd,maar al die rotzooi die de jeugd zonodig moet op spuiten,maar ja dat inbrengt die vernoemde reclame weer met zich mee :crazy:
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door Cee Pee »

Mijn buurman is machinist op de veerboot en daar wordt hadex toegevoegd aan het drinkwater dit zit verpakt in jerrycans van 2,5 liter.
Je snapt hem al zeker, mijn kleine flesje wordt jaarlijks gevuld en drie druppels op een tank indien nodig. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door jmkoole »

Volgens de fabrikant moet je 10 ml Hadex op 50 liter water gebruiken. Da's iets meer dan drie druppels... ;;-)
Enne, ik stap dagelijks onder de douche, zomers vaak twee maal, omdat ik het lekker vind. Meestal zonder zepen ed. want dat is inderdaad niet goed voor je huid. Je 'weerstand' neemt niet af met douchen...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door Cee Pee »

Die grotere verpakking is veel geconcentreerder dan dat spul wat in de winkel verkocht wordt als je van dit spul 10 ml in je tank gooit ben je een half jaar aan de schijt.
Hier is de verhouding 2 ml per 100 liter normale dosering
Laatst gewijzigd door Cee Pee op do 20 apr 2017, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Hoe schoon is de schoonwatertank...



Bericht door jmkoole »

Je kunt gechloreerd water neutraliseren door er een klein schepje ascorbinezuur aan toe te voegen. Een klein vitamine-C pilletje dus... Je tank blijft schoon en je drinkt vitamine-water zonder chloorsmaak ;;-) Chemie is een mooi vak mensen.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Plaats reactie