Wegen is weten
Wegen is weten
Wij hebben na 7 jaar onze camper weer eens gewogen aan het begin van onze vakantie, dus vol bepakt. De eerste keer zaten we tegen de 3700kg aan met gewone fietsen achterop. In de afgelopen jaren zijn er veel veranderingen geweest. Er zijn dingen afgegaan en weer bijgekomen waaronder trekhaak, fietsendrager op de trekhaak en we hebben nu (gewone) ebikes. Deze keer was ook de watervoorraad beperkt tot ongeveer 50 liter. Verder hadden we een volle dieseltank, volle aluminium gasfles, een tijdelijke extra groene gasfles. We kwamen uit op 3560kg en geen overschrijding van de aslasten. We waren blij verrast en doen het hiermee.
Wat eraf is gegaan in de afgelopen jaren: dakairco, reservewiel en frame, stabilisatiesteunen. De stalen velgen zijn vervangen door aluminium velgen.
Wat eraf is gegaan in de afgelopen jaren: dakairco, reservewiel en frame, stabilisatiesteunen. De stalen velgen zijn vervangen door aluminium velgen.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:13
Re: Wegen is weten
De vraag was wat het gewichtverschil is tussen de stalen en alu velgen. Ben ik ook benieuwd naar, omdat ook ik last heb van overgewicht.
Verder is het weglaten van het reservewiel ook een grote bijdrage en optie, maar daar ben ik nogal huiverig voor ( wellicht onterecht?) Ik ben dus zeer benieuwd hoe Charm dit heeft opgelost.
Alvast bedankt, Rob.
Verder is het weglaten van het reservewiel ook een grote bijdrage en optie, maar daar ben ik nogal huiverig voor ( wellicht onterecht?) Ik ben dus zeer benieuwd hoe Charm dit heeft opgelost.
Alvast bedankt, Rob.
Re: Wegen is weten
@Globetrotter 2 zoals charm stelt "Er zijn dingen afgegaan en weer bijgekomen".
Dus die 140 Kg is het verschil, niet wat er afgegaan is.
@charm is dat gewicht telkens incl. berijder en passagier?
En betreft het een max 3500 camper of een hoger toegestaan max gewicht (= C rijbewijs)?
We hebben het leeggewicht van onze camper weten terug te brengen naar 2890 en max toegestaan op 3500 Kg ivm lagere tolheffingen en minder beperkingen in het verkeer. Wij rijden met berijder en 1 passagier en hebben zo voldoende marge gecreëerd om niet te zwaar te rijden.
@RobMG verschil tussen staal en alu velgen valt bitter tegen. Houdt het maar op max 4 Kg per wiel, is waarschijnlijk minder. Ik heb er ook naar gekeken ivm 6 wielen + reservewiel. Ik rijd nog gewoon op stalen velgen en heb reserveband bij me. Banden wegen waarschijnlijk even veel of meer dan de velgen.
Dus die 140 Kg is het verschil, niet wat er afgegaan is.
@charm is dat gewicht telkens incl. berijder en passagier?
En betreft het een max 3500 camper of een hoger toegestaan max gewicht (= C rijbewijs)?
We hebben het leeggewicht van onze camper weten terug te brengen naar 2890 en max toegestaan op 3500 Kg ivm lagere tolheffingen en minder beperkingen in het verkeer. Wij rijden met berijder en 1 passagier en hebben zo voldoende marge gecreëerd om niet te zwaar te rijden.
@RobMG verschil tussen staal en alu velgen valt bitter tegen. Houdt het maar op max 4 Kg per wiel, is waarschijnlijk minder. Ik heb er ook naar gekeken ivm 6 wielen + reservewiel. Ik rijd nog gewoon op stalen velgen en heb reserveband bij me. Banden wegen waarschijnlijk even veel of meer dan de velgen.
Laatst gewijzigd door EasyBee op za 15 apr 2017, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Wegen is weten
hopelijk heb je geen lekke band zonder reserve wiel
pluk de dag voor je het weet is het over
Re: Wegen is weten
De gewichten zijn inclusief twee passagiers. Ik heb geen gegevens over de gewichtswinst door de lichtmetalen velgen. Ze hebben een bijdrage geleverd en we vinden ze vooral mooier dan die logge stalen velgen. Ten opzichte van de eerste meting, hebben we nu slechts een halve tank water meegenomen. Dat scheelt toch ook weer 50kg. Ook de oven hebben wij verwijderd want dat onding gebruikten wij niet. Wij nemen ook geen grote hoeveelheden boodschappen mee. Dus geen kratten bier, frisdrank etc. Wij hebben genoeg bij ons om het 2-3 te kunnen uitzingen. Hoe dan ook, het blijft een opgave om rond die 3500kg te blijven. Het leeggewicht van onze camper is, meen ik, 2920kg.
Met betrekking tot het ontbreken van het reservewiel: hoe risico averse wil je zijn? Ik rij nu ruim 45jr en in al die jaren heb ik 3x een lekke band gehad. Met de camper hebben we nog nooit een lekke band gehad. Als het een keer optreedt, dan lossen we het dan wel op. Bovendien hebben we nog een pechhulp verzekering voor het geval dat....
Met betrekking tot het ontbreken van het reservewiel: hoe risico averse wil je zijn? Ik rij nu ruim 45jr en in al die jaren heb ik 3x een lekke band gehad. Met de camper hebben we nog nooit een lekke band gehad. Als het een keer optreedt, dan lossen we het dan wel op. Bovendien hebben we nog een pechhulp verzekering voor het geval dat....
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Wegen is weten
Ik heb mijn Hymer ook pas laten wegen met vollast Diesel volle watertank 2 fietsen en 2 personen. Alles wat we meenemen op vakantie. Het gewicht was 3480 kg.
Re: Wegen is weten
Dat is een mooi resultaat. Dat zou voor ons haalbaar zijn wanneer we de accu verkleinen van 230Ah naar 100Ah, de trekhaak verwijderen inclusief fietsendrager en de fietsen aan de achterwand hangen. Dat laatste houdt ons tegen: twee ebikes aan de wand dat kan nooit goed zijn los van het feit dat het een uitdaging is ze erop te krijgen.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Wegen is weten
Charm.
Een goed verhaal, komende week ga ik de camper leeg wegen dat wil zeggen zonder water, HH accu, fietsen, water, camping stoelen en tafel eigenlijk zoals hij afgeleverd is af fabriek.
Laat wel het bestek en kop en schotel en glazen in de camper ben dan benieuwd wat de camper weegt.
Daarna doe ik alles er in wat we mee nemen op reis en ga hem weer wegen.
Als je soms kijk wat er uit/in de camper komt dan verbaasd het me dat er nog steeds mensen zijn die denken dat ze niet over de 3500 kg zijn.
Je gaf zelf al aan dat je op 3700 kg zat en dat is ongemerkt gebeurt.
En inderdaad als we weg gaan alleen voor de eerste 2 dagen voedsel mee we komen gek genoeg veel supermarkten tegen op onze reis waar we in kunnen slaan en tot onze verbazing hebben ze het zelfde als bij onze A.H, Jumbo en Deen dus waarom alles meenemen.
Ik wens je met je bijna lege camper een goede reis
Fred
Een goed verhaal, komende week ga ik de camper leeg wegen dat wil zeggen zonder water, HH accu, fietsen, water, camping stoelen en tafel eigenlijk zoals hij afgeleverd is af fabriek.
Laat wel het bestek en kop en schotel en glazen in de camper ben dan benieuwd wat de camper weegt.
Daarna doe ik alles er in wat we mee nemen op reis en ga hem weer wegen.
Als je soms kijk wat er uit/in de camper komt dan verbaasd het me dat er nog steeds mensen zijn die denken dat ze niet over de 3500 kg zijn.
Je gaf zelf al aan dat je op 3700 kg zat en dat is ongemerkt gebeurt.
En inderdaad als we weg gaan alleen voor de eerste 2 dagen voedsel mee we komen gek genoeg veel supermarkten tegen op onze reis waar we in kunnen slaan en tot onze verbazing hebben ze het zelfde als bij onze A.H, Jumbo en Deen dus waarom alles meenemen.
Ik wens je met je bijna lege camper een goede reis
Fred
Onderweg naar (t)huis
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Wegen is weten
Wellicht een idee om een (opklapbare) alu drager aan het frame te bouten? Dan kan de trekhaak vervallen.Charm schreef:Dat is een mooi resultaat. Dat zou voor ons haalbaar zijn wanneer we de accu verkleinen van 230Ah naar 100Ah, de trekhaak verwijderen inclusief fietsendrager en de fietsen aan de achterwand hangen. Dat laatste houdt ons tegen: twee ebikes aan de wand dat kan nooit goed zijn los van het feit dat het een uitdaging is ze erop te krijgen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Wegen is weten
Dat zou inderdaad achteraf gezien wellicht een betere optie zijn geweest.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Wegen is weten
Zo dat was lang geleden ! Maar goed dat je het eindelijk gedaan hebt.Charm schreef:Wij hebben na 7 jaar onze camper weer eens gewogen aan het begin van onze vakantie, dus vol bepakt. ...
Ik sta ervan te kijken dat weinigen die weging onderweg doen.
Voor en achteras apart natuurlijk, om een juiste beoordeling te kunnen maken.
Ook al eens links/rechts gedaan.
Zelf betaal ik daar graag de 5 € voor bij de graanhandel een dorp hiernaast.
Dat wegen doe ik al eens beladen bij het vertrek op verlof of onbeladen.
Niet regelmatig wegen lijkt een beetje op struisvogelgedrag, kop in de grond steken.
Gewichtsverdeling heeft een relatie met
- slecht rijgedrag
- rijcomfort
- bandenspanning en slijtage
- veren versterken
- slingeren, stabilisatie, zwaartepunt
- trekkracht en remmen
- ...
Groeten Kampo
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Wegen is weten
Aluminium velgen van kleinere voertuigen doe je voor het gezicht want ze zijn praktisch even zwaar als de stalen velgen, tenzij ze uit één stuk aluminium zijn gesmeed maar dan zijn ze ook erg duur.