volledige luchtvering

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: volledige luchtvering



Bericht door hathi »

Ik denk dat Marco het beste een afspraak kan maken ,bij bv CAR support,en daar zijn wensen op tafel legt,dan is hij in ieder geval geholpen,met de beste oplossing,want een zeer korte wielbasis, rijd standaard nu eenmaal niet zo prettig,en wat de mogelijkheid dan is,krijgt hij vanzelf wel te horen,in ieder geval goedkoper dan zijn vraag van volledige luchtvering.
Hans
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: volledige luchtvering



Bericht door Toon »

mva schreef:Het is zoals Hans aangeeft een origineel fiat chassis. Geen alko.

Ik ben benieuwd of het rust in de camper brengt als je rijdt. En dan bedoel ik meer het meubilair wat je hoort werken als je over een slechte weg rijdt. Bij een heel slecht wegdek krijg je soms echt een knal in je vering. Denk dat de vering veel te zwak is.

Het gemak wat het verder meebrengt (levelen e.d.) is mooi meegenomen.
Heb je al is wat met de bande spanning gedaan
Staan die niet veel te hard
Met te harde banden rammelt ook je hele camper door elkaar
En dat uit proberen kost je niets
Kom anders eens een keer aan
Dan kunnen we samen is kijken waar het probleem zit
Ik heb het vermoede dat je wel weet waar je moet zijn
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: volledige luchtvering



Bericht door kampo »

Mijn algemene ervaring met verschillende luchtveringen, ik heb geen korte Ducato, is dat het rijgedrag zich beter aanpast, progressiever, aan het soort terrein en wegdek.
Ook de schokdempers worden minder belast bij extreme putten. Je voertuig zakt niet meer door bij belading maar in een camper blijft de belading redelijk hetzelfde.

De wegligging en stabiliteit in de bochten is duidelijk beter. Sommige systemen laten toe om de druk in de balgen al rijdende harder of zachter te zetten,
voor sportief rijden of meer comfort, maar dat is niet op ieder systeem.
Voor de rest moet luchtvering helemaal afgestemd zijn en in balans met de rest van je voertuig ophanging.
Specialisten kunnen dat.
Een probleem zoals over of onder belading van een as, slechte veren, torsiestangen, schokdempers of wegligging zal je er niet echt mee kunnen oplossen.

De gewichtsverdeling van je voertuig is ook het eerste wat firma’s zoals car support gaan bekijken. Dus wegen !
Volgens mij valt er geen echte verbetering te verwachten aan het rammelen van je meubilair.
Daarvoor zou ik eerst eens kijken naar wat er mis is met dat meubilair en eventueel daar iets versterken.

Over defecten aan luchtvering kan ik ook wat vertellen maar dat was niet je vraag.
Mijn vragen had je nog niet beantwoord dacht ik.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: volledige luchtvering



Bericht door Toon »

Ik kan je toch garanderen dat zonder kosten er verbetering te halen zijn
Ook zonder dat ik het voertuig gezien heb
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: volledige luchtvering



Bericht door hathi »

Nou Toon? Ga eerst maar eens kijken,op het molenplein,(hij is wel heeeel kort),en dat rijd nooit comfortabel,ongeacht het merk ,maar door mijn ervaring met CAR Support,weet ik bijna zeker dat er verbetering mogelijk is
Hans
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: volledige luchtvering



Bericht door juanv »

AadenAnke schreef:
juanv schreef:IK heb op mijn personen wagen luchtvering, is heel comfortabel, toch zou ik het nooit meer doen !

Je betaald bij aankoop een stevige meerprijs, en vervolgens na wat Kms begint het opnieuw, de luchtveren zelf vervangen reken op 1500 € per stuk plus werkuren dus kostplaatje 7400 € plus BTW bij gewone vering is dat een fractie van die prijs. Vervolgens komt de compressor aan de beurt en ben je terug 2000€ lichter.

Ik had het nog overwogen bij de aankoop van mijn nieuwe camper, maar de verkoper zelf rade mij het af, omdat er teveel storingen mee waren !!!

Dus voor mij hoeft het niet meer, ik heb nu wel een EP level systeem laten inbouwen, dit zet je camper niet alleen level met een druk op de knop, je staat ineens vast ook zonder nog bijkomende steunen te gaan uitdraaien, dit is een stuk goedkoper dan luchtvering en veel minder storingsgevoelig.

En laat ons wel wezen, met een Alko chassis rij je sowieso reeds heel comfortabel.
Storingen in het luchtveringsysteem onbegrijpelijk heel zelden een balg die verrot gaat en een compressor die gaat echt heel lang mee. In het OV (daar wordt het echt afgeragd) gaat het makkelijk meer dan een miljoen km mee. Heb mensen de compressors er na meer dan anderhalf miljoen van af zien slopen om ze een tweede leven te geven. Bij zwaardere voertuigen is het echt heerlijk. Hoe het bij lichte voertuigen is? Ik heb daar geen ervaring mee, maar kan volgens mij in principe niet veel anders zijn.

Gr. Aad
Ik vrees dat dit verhalen zijn die je gezien hebt op radio !! :oops:
Bij mij op Touareg na 146000 Km balgen vernieuwen, 20000 km later Compressor, mijn buur met Range Rover balgen op 110000Km compressor op 143000 km , ander familielid met Mercedes soortgelijk verhaal, vanwaar die miljoen km met luchtvering zonder kosten dan komen is mij een volledig raadsel?? misschien op een autobus of zo , want anders zie ik het zeker niet gebeuren.
Comfortabel is het wel, maar tegen welke prijs !!,,,,,,,,,?? ik kom al op 0.1006 € per Km enkel voor de luchtvering!!!!
Ik was sowieso al aan het twijfelen of ik het nog eens zou riskeren op de motorhome, maar nadat de verkoper het mij afraadde wegens te veel storingen, wist ik wel heel zeker, voor mij geen luchtvering meer !
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: volledige luchtvering



Bericht door Toon »

hathi schreef:Nou Toon? Ga eerst maar eens kijken,op het molenplein,(hij is wel heeeel kort),en dat rijd nooit comfortabel,ongeacht het merk ,maar door mijn ervaring met CAR Support,weet ik bijna zeker dat er verbetering mogelijk is
Dan deel ik je ervaring toch niet
Het enige voordeel dat het bij mij opleverde en daar deed ik het ook voor is dat hij voor hoger is komen te liggen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: volledige luchtvering



Bericht door hathi »

Ga eerst maar eens kijken(indien aanwezig),Mss heb je zo een korte,nog wel nooit gezien? Dus kan je ook niet vergelijken,met de jouwe,wees blij dat men de jouwe voor hoger gezet heeft,is niet alleen,voor de vering,maar ook voor behoud v/d steekassen
Hans
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: volledige luchtvering



Bericht door de Jonckheer »

Bij bussen en vrachtwagens is het super betrouwbaar. Mijn bus heb ik al vanaf 2007 en alle balgen die er toen onder zaten (6 stuks) zitten er nog steeds onder. Ik heb 1 ventiel vervangen, dat is alles. Daarmee kun je hem omhoog zetten. Was strikt genomen niet eens nodig. Raar dat voor kleinere voertuigen het schijnbaar moeilijk is om een betrouwbaar systeem te bouwen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: volledige luchtvering



Bericht door kampo »

Het verhaal van de defecten aan de luchtvering op personenwagens kan ik nog wat uitbreiden...
Maar met 1 belangrijke toevoeging: Ik zou echt opnieuw luchtvering nemen.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: volledige luchtvering



Bericht door AadenAnke »

Zoals ik al eerder schreef heb ik op lichte voertuigen geen ervaring met volledige luchtvering. Met bussen en vrachtwagens des te meer en dat werkt dus probleemloos! Dus dat het bij lichtere voertuigen niet probleemloos is kan ik niet begrijpen. Ik heb een tijd terug op de sloop gekeken naar een compressor van een personenauto (van welke mij niet bekend lag los op de plank) die zag er degelijk uit. De prijs konden we het niet over eens worden dus zoek ik verder.
De luchthulpvering onder onze MB307 is al een jaar of 8 oud (vorige eigenaar) zonder compressor en voorraadtank dus daar wil king wat aan veranderen. Blijft staan dat luchtvering een prachtig iets is en geen tot zeer weinig onderhoud vraagt. Kostprijs, ik geloof alles heb ik geen verstand van! Als je misselijk wordt van het veren is er iets met de vering/veerdemping ook wel schokbrekers genoemd niet goed of met je evenwichtsorganen. Waarschijnlijk met de veren/dempers. Dat geld zowel voor lucht als mechanisch geveerd. Iedereen ken met elk voorbeeld komen en als men roept dat merk of dat merk is slecht, ik snap het niet. Het genoemde merk (Mercedes van mijn zwager) heeft een zeer goed luchtveringsysteem onder zijn vrachtwagens en bussen. Ik geloof niet dat het begrip Mercedes geen goed luchtveringsysteem onder een klein voertuig zou kunnen bouwen. Maar misschien kan men zelf de druk in de balgen afregelen en is dat niet oké te lage druk in de balg is deinen en kost je ook je balgen. Zomaar een idee op de voor mij vroege zondag morgen (heb tot vannacht 1.30 uur op een heerlijk luchtgeveerde bus gereden).

Gr. Aad
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: volledige luchtvering



Bericht door Meine »

Op de achterbalgen na is niets hetzelfde in de vergelijking tussen camper luchtvering en die van een touringcar. Een elektrisch pompje wat bij wijze van spreken ook in het Action schap had kunnen liggen tegenover een gietijzeren compressor op de motor, veerpoten met balgen erin verwerkt i.p.v losse balgen op de vooras. Afgezien van de moeilijke en kwetsbare constructie gaan er heel wat manuren in zitten om die balg op de veerpoot te vervangen. Ter vergelijking: bij een scheef hangende touringcar heeft de td een balg in een half uurtje vervangen.

Iedereen die hier zegt dat bus/vrachtwagen luchtvering probleemloos is heeft gelijk. Gezien de aard van de constructie en de kwaliteit van de gebruikte componenten lijkt me dat niet opgaan voor camper luchtvering. Vaak wordt luchtvering ook gebruikt om een door en motor of scooter overbeladen achteras te levelen. Ook dat kan een recept zijn voor veel toekomstig technisch leed.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: volledige luchtvering



Bericht door Kroppie »

natuurlijk kunnen de fabrikanten van luchtvering voor bussen e.d ook voor campers betrouwbare luchtvering bouwen, maar wil de camper eigenaar het bij de geleverde kwaliteit behorende prijs kaartje ook accepteren?.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: volledige luchtvering



Bericht door Tec »

Mercedes Sprinter ambulances (in Groningen althans) rijden/reden met volledige luchtvering.
Als het onbetrouwbaar was kunnen ze het zeker daar niet gebruiken.
Daar is dus ook veel praktijk ervaring ( mogelijk te verkrijgen).
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Plaats reactie