Camper >3500kg omkeuren bedrijfwagen naar personenwagen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel

Camper >3500kg omkeuren bedrijfwagen naar personenwagen



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Een maand gelden is mijn camper boven de 3500 kg zonder CVO bij het RDW omgekeurd van bedrijfswagen naar personenwagen.
De RDW medewerkers zijn niet op de hoogte van deze regels
Toch is de camper omgekeurd omdat ik standvastig aangaf dat dit nu mogelijk is.
De camper is niet gewogen, na enige discussie met de douane is alles goed gekomen. Totale kosten ongeveer 60 euro

Op mijn advies is mijn collega, camper boven de 3500 kg zonder CVO, gaan bellen naar RDW Arnhem voor omkeuring, ook hier geeft men aan dat het niet mogelijk is . Door inschakeling van het hoofdkantoor in Veendam is het uiteindelijk gelukt om gisteren een afspraak te maken.

Nu komt het: Zijn camper is van 1994, de camper is volledig technisch nagekeken met weging. Nadeel + 600 kg t.o.v oude gewicht.

Ook hij kreeg problemen met de Douane. Hij moest BPM betalen en kon daar niet onderuit.
Omdat de douane niet behulpzaam is bij het invullen werd hij doorverwezen naar een busje waar een persoon hem heeft geholpen voor een bedrag van 100 euro.
Totale kosten ongeveer 350 euro

Kortom
RDW medewerkers zijn (nog steeds) niet goed op de hoogte.
De camper kan gewogen en gekeurd worden
De douane kan moeilijk doen.

Graag zou ik willen weten wat de richtlijnen zijn bij het RDW en of het betalen van een BPM bedrag van een auto uit 1994, wat al een kampeerauto is, terecht is.
Laatst gewijzigd door Wim, Kirsten en Binck op do 25 feb 2010, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

Bpm betalen gaat dacht ik tot 18 jaar terug.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Hallo Cobes,

ik heb de vraag al veranderd. De camper stond al als camper geregistreerd maar dan op bedrijfswagenkenteken.
De reden waarom mijn collega BPM moet betalen is omdat in 1994 de BPM nog niet bestond
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

oke,

ik meen dat ze een jaar of 3 terug het betalen van BPM verlengt hebben in jaren, ja en dan kun je in enen binnen die tijd vallen natuurlijk.

ik denk dat de kosten voor registratie van die bpm gelden hoger zijn als de opbrengsten.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel



Bericht door campertje »

Hallo Wim,

Ik heb dit vorig jaar mei ook laten doen.
Vooraf een hele discusie gehad, maar de RDW in Veldhoven heeft dit per e-mail aan de helpdesk in veendam gevraagd en in Veldhoven hebben ze een positief advies gekregen. Het was wel een hele discussie maar geen vervelende discusie, een beetje van oude jongens krentebrood, men vond de regels ook voor dubbel uitleg vatbaar. Ik wist ( via dit forum :D ) dat in Venlo ook recentelijk een camper een personeneauto kenteken had gekregen. Naar Venlo wilde men zeker niet bellen en heb toen samen met de RDW medewerker het e-mailtje opgesteld dat verstuurd is en waar dus een positief antwoord op is gekomen. Men zei in Veldhoven dat de regelgeving wat onduidelijk is/was maar dat dit antwoord goed bewaard zou worden voor volgende aanvragen.

Afspraak voor keuring gemaakt

Men heeft gecontroleerd of de camper aan de personenauto regelgeving voldoet, wat dit precies inhield kon men mij ook niet vertellen, maar ze hebben een keer onder de auto door gelopen en gecontroleerd of de reflectorplaten achter er af waren.
Administratie in orde gemaakt en klaar.

Toen kwam voor mij het vervelende gedeelte bij de douane, verteld dat er al BPM op betaald was, maar dat bepaalde hun wel, alle formulieren moesten worden ingevuld, heel de auto bekeken inclusief spatlappen, electrische ramen, electrische spiegel, airco en alle extra's opgeschreven, Toen uren gewacht, ik heb de douane-man diverse keren met mijn papieren weer naar de RDW zien lopen om uiteindelijk te horen te krijgen dat het in orde was, wel met de mededeling waarom ik de camper eigenlijk op personenenauto kenteken wilde hebben, of dit mischien was dat ik harder als 80 km/u wilde gaan rijden :twisted: :twisted: :twisted: Ik heb maar bevestigend geknikt, blij dat het achter de rug was.

Voor mij was ook een belangrijke reden dat mijn camper een leeg gewicht heeft van net onder de 3500kg waardoor de camper nu dus bij mijn gewone garage een APK keuring kan hebben en dat ik hiervoor niet naar een garage 25 km van huis af moet.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
houtje72
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 15 aug 2007, 8:28
Locatie: Beek en Donk



Bericht door houtje72 »

Hallo allemaal

Onze camper is onder de 3500 kg.
Zou het voor mij ook verstandig zijn om de camper te veranderen naar personenauto.
Wat zijn hier de voor en nadelen van..
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt..

Groetjes
Mark
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel



Bericht door campertje »

houtje72 schreef:Hallo allemaal

Onze camper is onder de 3500 kg.
Zou het voor mij ook verstandig zijn om de camper te veranderen naar personenauto.
Wat zijn hier de voor en nadelen van..
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt..

Groetjes
Mark
Als je leeggewicht op kenteken lager is als 3500kg en je maximum toelaatbare masse >3500kg heeft het wel degelijk voordelen.
- Je mag in NL op de autowegen 120/100 km/uur ipv 80 km/u. Ik zelf rijd meestal zo'n kleine honderd op de teller en het rijd een stuk rustiger dat je weet dat je niet in overtreding bent.
- Je camper kan APK2 (licht) gekeurd worden. Dit kan dus bij elk APK station die er de juiste ruimte voor heeft. APK2 is een heel stuk goedkoper als APK1 (zwaar)

Verder vond ik ook nog een bijkomend voordeeltje dat die lelijke refloctorplaten er af moesten. :D :D
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gewi
Berichten: 3013
Lid geworden op: ma 01 dec 2003, 20:51
Locatie: `s-Heerenberg



Bericht door Gewi »

Ik dacht dat het niks uitmaakte bedrijfs- of personenwagen op kenteken.
Tot 3500 kg. is sowieso vrij wat snelheid betreft die gereden mag worden, of heb ik dat mis en heb ik wat gemist :shock: :?:

Gerard :)
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....

----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel



Bericht door campertje »

Gewi schreef:Ik dacht dat het niks uitmaakte bedrijfs- of personenwagen op kenteken.
Tot 3500 kg. is sowieso vrij wat snelheid betreft die gereden mag worden, of heb ik dat mis en heb ik wat gemist :shock: :?:

Gerard :)
Als je max toelaatbare massa minder of gelijk is aan 3500 kg maakt het inderdaad niets uit.

Als je max toelaatbare massa > 3500 kg maakt het wel wat uit!!
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Vandaag met de belastingdienst in Apeldoorn gebeld.
De camper van mijn collega is in 2004 ingevoerd.
Bij omkeuring van bedrijfswagen kenteken naar personenwagenkenteken is de BPM onterecht betaald..
Er moeten nog juristen naar kijken maar volgens de belastingambtenaar (dit maal vriendelijk) wordt de betaalde BPM terug gestort.

Volgens de belastingambtenaar is het omkeuren van een kampeerauto op bestelwagenkenteken naar een personenwagen kenteken voor de belastingdienst een nieuw fenomeen.
De douane bij de RDW kantoren zijn hier niet van op de hoogte.
Ik heb zijn naam en telefoonnummer dus mocht iemand zijn camper boven de 3500 kg gaan omkeuren stuur dan een PB. Een goede voorbereiding is helaas noodzakelijk en voorkomt problemen.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Gebruikersavatar
BKp
Berichten: 929
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 10:14
Locatie: Twente



Bericht door BKp »

Vanmiddag vrij laat is mijn camper gekeurd bij de RDW-Almelo
met als doel het volgende te verkrijgen:

1e. 3500 -----> 4600 kg (Toegestane. Maximum. Massa op het kenteken)
2e. Registratie op kenteken van: Bedrijfswagen -------> Personenauto > 3500 kg
3e. Trekgewicht geremd: 1700 kg. ongeremd: 750 kg (nu vermeld op kenteken)


Mijn camper oorspronkelijk TMM=4600 kg is in Duitsland "abgelastet" naar TMM=3500 kg.
(gelukkig in het bezit van deze documenten)

Daarna in Nederland geimporteerd op kenteken TMM=3500 kg
Zó heb ik hem gekocht bij een dealer.

Vanwege te weinig laadvermogen deze kenteken wijziging laten doen.
Ik was altijd veel te zwaar onderweg, wilde dat niet meer.

De keuring zelf was hoofdzakelijk administratief.
Even onder de camper gekeken, de type plaatjes gecontroleerd.
De camper is niet gewogen !!! rijklaar gewicht blijft dus 3250 kg,
dus duidelijk onder de 3500 kg, waardoor APK(2) licht van toepassing blijft.
De kosten van de keuring: € 53,=
Omdat laat in de middag het Douane loket gesloten was, moet ik morgen het wijzigings document daar laten verwerken.
De wijziging heeft te maken met de wijziging Bedrijfsauto/Personenauto.
De BPM is reeds voldaan bij het importeren, ik verwacht bij de Douane geen problemen meer.

Ik schrijf dit stukje zodat anderen weten dat het vrij gemakkelijk gaat.

Ps. Om bij een eventuele weging niet boven de 3500 kg rijklaar gewicht uit te komen, heb ik voordien alles uit de camper gehaald,
accu's, matrassen, gasflessen enz. enz.
dieselstoker
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 18:15
Locatie: Het groene hart



Bericht door dieselstoker »

En straks op vacantie alles weer in laden ,aardappels kissie bier tankje vol.
En bij een grote politie controle alles weer uit laden om dat je te zwaar ben .
En dan begrijp je er niets van

Je mag maar 3,5 ton totaal wegen met rijbewijs b.
Hoe je het allemaal wendt of keert.

Ik heb met vrachtwagens gereden die technies 70 ton en meer mogen hebben.
Maar de wet zegt totaal 50 ton en niet meer.
Dus wie neem je nu in de maling met zwaardere voertuigen terug te keuren.
En nu niet gelijk tegen mij, het is de wet.
Mijn camper weegt 4010 en ik mag 6050 wegen.
Ik neem een hele pallet bagage mee geen probleem.

grt j
Met een 608d van MB daar red ik het wel mee.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

ik neem aan dat ben ook wel een groot rijbewijs heeft :lol:
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

dieselstoker schreef:E

Je mag maar 3,5 ton totaal wegen met rijbewijs b.
Hoe je het allemaal wendt of keert.

grt j
Diesel stoker,
Lees het verhaal nog eens rustig door.
De camper is omgekeurd van 3500 kg naar 4600 kg . Dus er mogen heel wat extra aardappelen mee :D :D
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Plaats reactie