Deuren/raamrubbers: bevriezing voorkomen bij wintersport?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
stabij
Berichten: 344
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 18:35

Deuren/raamrubbers: bevriezing voorkomen bij wintersport?



Bericht door stabij »

Ik heb al gezocht maar er zijn zoveel pagina`s :eh:
Maar ik zocht informatie mbt, met wat moeten wij onze raam/deur rubbers behandelen zo dat ze niet vastvriezen???
Wij willen nl voor het eerst met onze camper op wintersport vakantie.
En we willen er dan wel in of uit kunnen zonder schade aan de rubbers te maken :-B
Veel tips al langs zien komen,maar deze (nog) niet.
Bedankt alvast,
groet,
Anja
nu op 4 wielen Leo en Anja
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: deuren raamrubbers voorkomen bevriezing wintersport.



Bericht door Transitje »

Talkpoeder of invetten.
Bij de autoaccessoires zijn er speciale sticks om ze mee in te smeren.

Wat leesvoer: https://www.google.nl/search?q=voorkome ... e&ie=UTF-8
Groeten

Klaas
AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: deuren raamrubbers voorkomen bevriezing wintersport.



Bericht door AadenAnke »

Rubbers goed droog maken met bv keuken papier in daarna invetten. Zuurvrije Vasaline heeft de voorkeur maar elk soort vet werkt ook boter of olijfolie. De laatste 2 hebben als nadeel dat er schimmel op kan ontstaan. Koop een pot Vasaline en smeer met een kwastje ook accu polen e.d. met je vingers kan ook worden ze lekker zacht van.

Gr. Aad
myway
Berichten: 15420
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: deuren raamrubbers voorkomen bevriezing wintersport.



Bericht door myway »

Siliconespray
AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: deuren raamrubbers voorkomen bevriezing wintersport.



Bericht door AadenAnke »

Zeg dat waar spuiter bij staat en je hebt ruzie! Siliconen spray of olie als daar ook maar iets van op de lak komt geeft dat problemen bij het eventueel bijwerken van de lak. Ik zelf zal dat nooit gebruiken bij de lak! Maar het voorkomt wel heel goed het vast vriezen van rubbers op de lak.

Gr. Aad
myway
Berichten: 15420
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: deuren raamrubbers voorkomen bevriezing wintersport.



Bericht door myway »

Dan die autospuiter eens vertellen dat daar druppeltjes voor zijn om toe te voegen aan de verf.
Ook in heel veel poetsmiddelen zit siliconen verwerkt.
AadenAnke
Berichten: 13127
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: deuren raamrubbers voorkomen bevriezing wintersport.



Bericht door AadenAnke »

Ja dat weet die spuiter echt wel. Net zoals dat hij bekend is met silicone verwijderaar, maar het blijft een feit dat silicone een ramp zijn voor hechting van verf.

Gr. Aad
stabij
Berichten: 344
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 18:35

Re: deuren raamrubbers voorkomen bevriezing wintersport.



Bericht door stabij »

Wij hebben de camper nu ruim 1 jaar.(bevalt zeer goed) Toen we de camper hadden gekocht, kwamen we er thuis achter dat de ramen heel erg vast geplakt zaten. Dit hebben we met beleid losgemaakt schoongemaakt gedroogd en ingevet.
Vermoedelijk zijn ze lang niet open geweest. De camper was van een ouder echtpaar die, door omstandigheden er mee zijn gestopt.Wij hebben alles nagelopen en alles werkt nu naar behoren
Maar in het begin plakte de raamrubbers nog, ook na ons invetten. Dit omdat de rubbers te droog waren geworden?
Ze zien er goed uit en zijn niet stuk. En werken nu wel naar behoren. Maar we wisten niet zeker of dit voor nu voldoende was.
Mijn man had siliconenspray gebruikt. Met een doekje.We begrijpen dat dat dus goed is :thumbup:
En is kruipolie in de deur sloten goed tegen het bevriezen?
Ik wil een flesje slot ontdooier in mijn rugzak stoppen,voor het geval dat.
De hond ligt nl in de camper, daar wil ik wel gelijk bij kunnen als we terug komen van het skien.
Deze anti plak/onderhouds middelen voor de rubbers wisten we wel, maar niet of dit goed was voor (strenge)winter omstandigheden.
En aangezien hier veel forum leden deze ervaring al wel hebben, zocht ik een antwoord.en gevonden :-B

Bedankt allemaal voor de hulp
nu op 4 wielen Leo en Anja
Globetrotter 2
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 11 apr 2012, 12:13

Re: deuren raamrubbers voorkomen bevriezing wintersport.



Bericht door Globetrotter 2 »

Valma heeft een spuitbus(je) met vasseline
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31822
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: deuren raamrubbers voorkomen bevriezing wintersport.



Bericht door Bob Diesel »

Het voorkomen van het bevriezen van sloten

Om te voorkomen dat een slot van uw auto bevriest moet u ervoor zorgen dat deze zo goed mogelijk gesmeerd is. Alleen grafietpoeder is niet voldoende: gebruik liever smeervet of teflonspray. Door het vet of teflon blijft een slot goed gangbaar en soepel. Ook WD40 is in principe zeer geschikt om sloten mee te smeren, maar WD40 kan het oude smeervet wegspoelen omdat WD40 ook lichtelijk ontvet. Het ontvettende deel van WD40 wordt echter wel gecompenseerd door het waterverdrijvende deel van WD40. Mocht u dus geen teflonspray hebben staan, dan kunt u gerust WD40 gebruiken om de sloten van uw auto mee te smeren.

Zorg dat alle sloten van uw auto goed gesmeerd zijn, dus niet alleen die van het portier aan de bestuurderskant. Ook sloten van de overige deuren en de kofferklep moeten goed gesmeerd zijn (denk ook aan uw dashboardkastje als u deze op slot kan doen).

Wanneer u gebruik maakt van een wasstraat of hogedrukspuit om uw auto te wassen, dek dan het slot af met een stukje plakband, tape of pleister (in de wasstraat is een pleister het beste omdat deze beter blijft zitten). Hiermee voorkomt u dat er water in het slot dringt welke kan bevriezen in de winter. Ook voorkomt u eventuele roest aan het slot.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Eric van den Heuvel
Berichten: 635
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Deuren/raamrubbers: bevriezing voorkomen bij wintersport



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, 2x per jaar spuit ik altijd alle rubbers in met rubberspray verkrijgbaar in automaterialenzaak. Afgelopen week vroor het hier in Hongarije 18 graden onder nul met hevige Storting van 65km/u. Geen enkele rubber is vastgevroren of stukgegaan. Inderdaad alle sloten en scharnieren secuur smeren voorkomt een hoop ellende. Momenteel zijn we ingesneeuwd en blijft de deur lekker dicht. Groet Eric
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Deuren/raamrubbers: bevriezing voorkomen bij wintersport



Bericht door de toren »

Jaren wezen skieeen met 3 verschillende campers nooit geen last van gehad :).
stabij
Berichten: 344
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 18:35

Re: Deuren/raamrubbers: bevriezing voorkomen bij wintersport



Bericht door stabij »

Inmiddels hebben we alle voor zorgs maatregelen getroffen. Ook binnen. Omdat we hadden gelezen van de kou afgifte via het dashboard heb ik daar een grote deken voor gehad,die we er dan binnen overheen kunnen leggen.
Voor, aan de buitenkant komt noppenfolie met zilverfolie op elkaar geplakt .Zal een foto daar van opzoeken en toevoegen.Is trouwens ook fijn tegen de zon zomers ;;-)
En extra noppenfolie aan de binnenkant voor alle ramen.
Eventueel doen we de vitrage extra dicht(doen wij anders nooit) met de plisee horren
Ik denk dat we nu die tijd wel door gaan komen zonder veel kou.
we hebben een dubbele bodem, maar voor de hond neem ik ook een extra schuimrubberkleed uit zijn thuis hondenmand mee.
Dan heeft hij 3 kleden als extra isolatie. Dit mocht er kou van onder af optrekken.
Verder gaan er 2 scheppen trap en veger mee. En natuurlijk alle ski`s met toebehoren:-B
bedankt allemaal
groetjes,
Anja
nu op 4 wielen Leo en Anja
stabij
Berichten: 344
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 18:35

Re: Deuren/raamrubbers: bevriezing voorkomen bij wintersport



Bericht door stabij »

Afbeelding
Afbeelding
Wij hebben eerst een mal gemaakt van het voorraam en bijde zijramen.Toen dat goed was alles op maat geknipt en vervolgens getaped
Mijn man heeft 6 aluminium haakjes omgezet(3 netjes verdeeld over de hoogte van het folie)aan iedere kant. Dit is als de deuren open zijn aan de binnenkant van de camper deurpost wand geschroefd. Zo heb je geen boorgaten aan de buitenwand. Het raamfolie zetten wij vast middels een elastiek om de haakjes. Omdat het precies past, komt er bijna geen wind achter en de elastieken houden het goed op zijn plaats.
Hoop dat het zo duidelijk is.
Ps de foto van het haakje moet natuurlijk verticaal zijn .
nu op 4 wielen Leo en Anja
Plaats reactie