LPG-gasfles: kunststof, aluminium of staal?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
actieradius
Berichten: 1448
Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 7:47

LPG-gasfles: kunststof, aluminium of staal?



Bericht door actieradius »

Al veel gelezen op het forum over lpg gasflessen. Ik zag dat er van verschillend materiaal zijn. Maakt het materiaal van de fles nog uit? Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende flessen. Ik heb het over flessen met een 80% vulbeveiliging erop. Enkele jaren geleden met een huur camper een stalenfles gevuld bij een benzinepomp. Ik had hulp gevragen aan de pomphouder en die trok wit weg toen ik hem om hulp vroeg. Uiteindelijk heeft hij geholpen maar dat ging niet van harte want wat ik wilde was illegaal en levensgevaarlijk. Zijn de pomphouders inmiddels gewend aan de vullende campeerders.
Oeps zijn veel vragen geworden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door Cee Pee »

Losse flessen vullen mag nu eenmaal niet in Nederland, alleen vast ingebouwde tanks met buiten vuller maken een kans aan de pomp.
En zelfs dat zou officieel alleen mogen als de auto ook op lpg rijdt, maar dat is nog wel te omzeilen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27489
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door Marco Polo »

Dat verbod op het vullen van die losse flessen is in januari 2016 nog wat explicieter in de wet gezet dus voor Nederland helemaal niet meer aan losse flessen beginnen zoals Cor al zegt.
Gebruikersavatar
actieradius
Berichten: 1448
Lid geworden op: vr 06 jan 2017, 7:47

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door actieradius »

Dus in Nederland kun je losse flessen bij een vulstation laten vullen en in Europa gewoon aan de pomp of zijn er nog uitzonderingen. Blijft mijn vraag voor materiaal keuze nog staan. Het wordt me steeds duidelijker.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6401
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door rongreven »

Wet- en regelgeving aangaande afvul voorschriften LPG tankstations per 01-01-2016

Artikel 5.73 [Treedt in werking per 01-01-2016]
Het afleveren van LPG vindt uitsluitend plaats door middel van de afleverzuil.
De afleverzuil levert uitsluitend LPG aan:
brandstofreservoirs die uitsluitend dienen voor de berging van LPG, die speciaal zijn ingericht voor de aandrijving van motorvoertuigen en die zijn bevestigd aan deze voertuigen en die al dan niet mede zijn ingericht voor de voeding van verwarmingssystemen voor gebruik in motorvoertuigen op de weg en de aanhangers daarvan mits die verwarmingssystemen voldoen aan de eisen van de Regeling voertuigen;
het reservoir van de LPG-tankwagen, indien de LPG-afleverinstallatie leeg wordt gemaakt.
Bij het afleveren van LPG is de vulsnelheid gelimiteerd tot 80 liter per minuut.
Artikel 5.74 [Treedt in werking per 01-01-2016]
Gasflessen en wisselreservoirs worden niet met LPG gevuld.
In bovenvermelde artikelen is bepaald dat per 01-01-2016 het niet meer is toegestaan om gasflessen en losse heftrucktanks af te vullen bij ( benzine) tankstations.
Groet, Ron Greven
j.vell
Berichten: 25
Lid geworden op: di 30 mar 2010, 15:58

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door j.vell »

Als je 2 aluminium lpg flessen met een buiten vuller en de verloopnippels die nodig zijn bij je hebt, kan je overal in Europa probleemloos lpg tanken. Een dergelijke installatie kost wel een paar centen, maar dat kan je overal terug vinden op dit forum.

Johan
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door Vertrokken3 »

Waarom twee, met eentje kan dat toch ook?

Een buiten-vuller is ook alleen maar camouflage, maakt het daardoor niet wettelijk.

Persoonlijk heb ik een fles met vuller gewoon op de fles, ook geen problemen, maar ook niet wettig. x:DD
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door 't Busje »

actieradius schreef:Blijft mijn vraag voor materiaal keuze nog staan.
Het is voornamelijk een kwestie van gewicht en prijs. Staal is het zwaarst en het goedkoopst, aluminium en kunststof ontlopen elkaar niet veel. Ik meen alleen dat die kunststof LPG flessen via de afnamekraan gevuld moeten worden en dan moet je ze dus steeds loskoppelen. Je moet verder even op de maat letten, want die is niet helemaal gelijk aan die van de standaard propaanflessen. Alu-flessen zijn iets hoger bijvoorbeeld.
Ik heb geen vergelijkende ervaring. Wij hebben twee alu-flessen, maar achteraf gezien had ik maar een alu-fles hoeven kopen en een normale propaanfles als reserve. Een van de twee flessen is in twee seizoenen nooit gebruikt, omdat je onderweg steeds bij kunt tanken.

We tanken bij voorkeur in het buitenland om gezeur bij de pomp hier te vermijden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6401
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door rongreven »

Kunststof lpg fles heeft als voordeel dat je de inhoud kan zien.
http://www.gasproducten.nl/lpggasfles/safefill.htm
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door 't Busje »

Dat is zo. Die metertjes op de alu-flessen geven alleen een heel grove aanduiding.
De grootste kunststof flessen zijn wel wat kleiner dan een alu-fles (19,5 liter bij 80% vulling in plaats van 23).
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door myway »

Als ze op hun site niet aangeven dat het vullen van losse flessen in Nederland niet is toegestaan heb in al mijn bedenkingen bij zo'n bedrijf.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door 't Busje »

Die informatie is per 1-1-2016 achterhaald. En verder is de leverancier niet verantwoordelijk voor wat een klant met de gekochte artikelen doet. Je kunt dampgasflessen geheel legaal laten vullen bij een erkend vulstation. Ze verkopen dus geen verboden produkt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Lpg gasfles kunststof aluminium of staal



Bericht door myway »

Het is op zijn minst fatsoenlijk als ze het wel zouden doen, zoals ik bij andere verkopers zie.
Plaats reactie