Kopen van particulier in Duitsland en importeren

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Toon »

Pilha schreef:
Toon schreef:Een al risk verzekering zal denk ik niet lukken
Hoeft ook niet direct
Wa verzekering op het export kenteken is geldig tot de RDW het overneemt en er een Nederlands kenteken aan hangt dan moet je dus wel een Nederlandse verzekering hebben
Wel moet je een geel export kenteken hebben
Rood is voor auto's die in Duitsland blijven en nog niet (her)keurd zijn
Met het gele kun je gewoon naar huis rijden daarme ben je gewoon wa verzekerd
Je vergist je. Zoals Jotr 110717 22:15 aangeeft, de kentekenplaat met de rode band met datum, is een tijdelijk export-kenteken.
Groet.
sorry
jij wilt mij vertellen dat wij het dan 6 x verkeerd hebben gedaan
dat zou kunnen tenzij de bedrijven in Duitsland dan voor mij verkeerde platen hebben gekocht
en dan ook 6x en dat is dus echt niet het geval

neem nou maar van mij aan dat het gele stukjes op de platen moeten zijn

rode stukjes op de plaat is voor verzekering binnen Duitsland
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Bert.H »

Je wordt al wat ouder Toon :wink: :wink:


Toon schreef:Persoonlijke ervaring van de zesde camper in 15 jaar tijd
Je gaat kijken
Je koopt het voertuig met een geldige tuv
Je gaat samen naar het strasse verkeersambt
Daar wordt Het voertuig afgemeld en de bestaande kenteken platen ongeldig gemaakt
Je gaat naar een bedrijfje vlak bij het strasseverkeersamt
Daar regel je een export kenteken dat is met rood vlak aan de linkerzijde
Niet een geel vlak dat is voor de verzekering in Duitsland zelf niet voor export geschikt
Vanaf dat moment staat de camper op jouw naam met een Duitse verzekering
Daarmee mag je naar je eigen oprit thuis rijden
Op de dag dat je zonder afspraak naar de RDW gaat regel je vooraf het eendagskenteken via de site van de RDW
Je maakt zoals aangegeven op hun site zelf de kenteken platen
Vooraf meld je bij je verzekering dat je een voertuig hebt gekocht in het buitenland en vraagt of je hem voorlopig op chassis nummer kunt verzekeren
Doen ze dat niet zoek je een verzekering die het wel doet
Zodra hij geïmporteerd is krijg je vanzelf alles thuis
Het bpm formulier kun je op div manieren aanvragen en zelf invullen
Kijk daar niet te licht tegen aan
Dit is mijn persoonlijke ervaring van afgelopen december
Het verhaal van Jos in de kennisbank is inderdaad zeer veroudert
Mocht je vragen hebben hoor ik het wel
Diegene die het niet met deze beschrijving eens is moet maar is op eigen kosten een voertuig in Duitsland gaan kopen en op hun eigen manier naar Nederland halen
Je wordt zo moe van al de personen die de wijsheid van internet hebben
Maar persoonlijk durven ze het niet aan
Succes met devimport
Laatst gewijzigd door Bert.H op ma 14 aug 2017, 9:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Bert.H »

De rode band zit rechts maar dat maakt niks uit.
Duits-export-kenteken-op-naam-bij-emigratie.jpg
Duits-export-kenteken-op-naam-bij-emigratie.jpg (10.45 KiB) 1326 keer bekeken
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Toon »

nou baal ik als een stekker :bang: :bang: :bang:
enkele weken geleden al mijn export kenteken platen weg gegooid
kan ook geen foto's meer gevonden krijgen van de gemaakte foto's bij eerste keer thuiskomen met een (nieuwe) camper
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Uitgeschreven

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Uitgeschreven »

Ik probeer mijn info altijd bij de bron te halen. Dit keer vanwege het gebruik van het kurzzeitkennzeichen bij:
http://www.strassenverkehrsamt.de/kfz-z ... ennzeichen

En daar staat bij: Kurzzeitkennzeichen im Ausland:
"Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich."
[/i]

Bovenstaande komt overeen met de antwoorden van voormalig minister Hirsch-Ballin op Kamervragen. Zie mijn tweede link in mijn bericht van 12 augustus jl. en de derde link m.b.t. de EU-Richtlijn.

Bij het rode Exportkennzeichen staat:
"Im Gegensatz zu den roten Kennzeichen, die ausschließlich für gewerbliche KFZ Händler bestimmt sind, sind die Kurzzeitkennzeichen auch für Privatleute verfügbar."

Naar mijn mening is het exportkenteken in Duitsland alleen toegestaan voor ondernemers.

Beschouw dit niet als kritiek maar meer als kennisgeving. Ik weet niet wat er gebeurt als je in Duitsland met een exportkenteken in een fuik rijdt en ze ontdekken dat je een particulier bent. Of je krijgt een aanrijding en je verzekering zegt: "" Hee, jij rijdt met een kenteken dat niet bestemd is voor jou."

Wij gebruikten altijd de gele plaat met een Nederlandse verzekering op VIN nummer. Aan de verkoper vroegen we dan of die de plaat wilde regelen, wij regelden de verzekering.
Dan is het ook wel weer lezenswaardig wat Hirsch-Balling bij punt 5 van de Kamervragen zegt: "we kunnen je niet verplichten om een tijdelijk Nederlands kenteken op de camper te hangen als je Nederland binnen rijdt." Als je een camper gaat halen in Duitsland: print de links van 12 augustus en neem de printen mee. Als de Nederlandse politie je aanhoudt kun je ze iets laten zien, want die weet ook niet alles.

Groet,
Martin
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Toon »

met het rode kenteken bedoelen ze de handelaars kentekens
dat zijn witte platen met rode letters en cijfers en rode omlijsting
dat zijn gelijk waardige wat hier in Holland de groene handelaars kentekenplaten zijn

het export kenteken heeft een (rood) vlak rechts van de nummerplaat en heeft zwarte letters en cijfers op een wit vlak
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Pilha »

http://kfz-kennzeichen-abc.de/kennzeich ... nnzeichen/

en klik dan ook eens, daar onder het nummerbord, op de link "Überführungskennzeichen".
Uitgeschreven

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Uitgeschreven »

Je hebt gelijk Toon, ik heb niet goed gekeken.
Uitgeschreven

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Uitgeschreven »

Pilha schreef:http://kfz-kennzeichen-abc.de/kennzeich ... nnzeichen/

en klik dan ook eens, daar onder het nummerbord, op de link "Überführungskennzeichen".
Bedoel je het gedeelte over het tolereren van het gele kenteken en de geldstraffen die in andere Europese landen geheven kunnen worden?
Ik hecht toch meer waarde aan een site van de Duitse en informatie van de Nederlandse overheid dan die van een willekeurige blogger.
Niet voor niets schrijft Alexander Strohmayr in zijn Impressum:
"Die Inhalte unserer Seiten wurden mit größter Sorgfalt erstellt. Für die Richtigkeit, Vollständigkeit und Aktualität der Inhalte können wir jedoch keine Gewähr übernehmen."

En op zijn Startseite staat:
"Bitte haben Sie jedoch Verständnis dafür, dass wir für die Informationen kein Gewähr übernehmen können. Wir haben für Sie nach bestem Wissen und Gewissen recherchiert. Etwaige Änderungen seitens der Zulassungsbehörden oder der Gesetzgebung können wir jedoch nicht ausschließen."
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Pilha »

Dan had je dit draadje ook niet hoeven te starten.
Uitgeschreven

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Uitgeschreven »

Uit niets is me nog gebleken dat je een Kurzzeitkennzeichen niet zou mogen gebruiken om Nederland in te rijden. Dat is de reden dat ik het vermeldde. Ook uit jouw post blijkt me dat niet overtuigend terwijl het Strassenverkehersamt, de Nederlandse overheid en EU-regelgeving het Kurzzeitkennzeichen erkennen als een geldig kenteken. En met een geldig kenteken mag je rijden.
Of je moet ergens op een overheidswebsite kunnen vinden dat een dergelijk kenteken niet gebruikt mag worden. Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden.
Maar ik wil altijd graag bijleren en dat schrijf ik niet uit cynisme of kritiek.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Pilha »

Ok. De link is vooral bedoeld voor de definitie van een Duits export-kenteken en die van een Duits verplaatsings-kenteken. Qua interpretatie trekt een ieder maar zijn eigen plan. Mede vanwege het woon/import land.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door seth_space »

O309b. Jii Stelt
Overigens is het geen enkel probleem als je voor een periode van drie jaar een Duitse auto least en ermee door NL rijdt. Als de periode korter is dan vier jaar betaal je alleen de bpm (en mrb) over de periode dat je gebruik maakt van de Nederlandse weg. In dit voorbeeld dus drie jaar.
Aangezien je niet langer Dan twee weken zo rond mag rijdden heb je hier dus niets aan.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Kopen van particulier in Duitsland en importeren



Bericht door Toon »

O309B schreef:Uit niets is me nog gebleken dat je een Kurzzeitkennzeichen niet zou mogen gebruiken om Nederland in te rijden. Dat is de reden dat ik het vermeldde. Ook uit jouw post blijkt me dat niet overtuigend terwijl het Strassenverkehersamt, de Nederlandse overheid en EU-regelgeving het Kurzzeitkennzeichen erkennen als een geldig kenteken. En met een geldig kenteken mag je rijden.
Of je moet ergens op een overheidswebsite kunnen vinden dat een dergelijk kenteken niet gebruikt mag worden. Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden.
Maar ik wil altijd graag bijleren en dat schrijf ik niet uit cynisme of kritiek.
het Kurzzeitkennzeichen
dat is het kenteken voor binnenlands gebruik dus in Duitsland
het export kenteken is voor over de grens
daar zit het verschil
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Plaats reactie