Gebruik van de dashcam

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door de Jonckheer »

Ik denk dat Spong in dit geval geen gelijk had want je beschadigd die auto natuurlijk altijd als je er op gaat staan. Al zal dat misschien met het blote oog niet zichtbaar zijn, met een loep zul je de lak beschadiging die door de schoenen is veroorzaakt duidelijk kunnen zien en dus had de politie in dit geval dat sujet rustig kunnen aanhouden op verdenking van vernieling.
On topic: ik ga geen beelden op het web plaatsen, tenzij het een opname is van een hert o.i.d. wat voor de wagen langs rent. Ik vind overigens wel dat echt ontoelaatbare en/of gevaarlijke acties van medeweggebruikers best wel gepubliceerd kunnen worden, dat kan alleen maar een aanmoediging zijn je beter te gedragen omdat anders de kans bestaat dat je op b.v. Facebook te zien zult zijn. In dat licht bezien is het ook prima dat benzinedieven met hun kop te zien zijn. In mijn opinie vergooi je je recht op privacy als je iets meeneemt wat niet van jou is.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door Transitje »

Maar wat wel belangrijk is, heeft er al eens iemand een waarschuwing gehad of zelfs een boete voor het gebruik van de camera?
Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee om hem ook in 'verbodslanden' te gebruiken want ik schat het risico erg laag in, maar mijn vrouw voelt zich er niet prettig bij en dus gaat hij daar in z'n slaapzakje.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door Audiofiel »

Mickel Moen schreef:Wat jij toelaatbaar vindt en wat ik toelaatbaar vind zijn twee. Dat zijn onze normen.
Iets filmen is een ding. Het vervolgens op internet zetten is toch weer wat anders.

Het gaat er dus niet om wat wij vinden, maar wat de wetgeving in een land toestaat.

En dan wordt het dus toch juridisch.
Ik zal mijn mening geven vanuit mijn journalistieke achtergrond.

Filmen en fotograferen op de openbare weg mag. Dat valt onder vrije nieuwsgaring. Die beelden mag je vervolgens ook publiceren, dat is niet verboden. Wel moet de afweging worden gemaakt of er met de publicatie van de beelden geen schade wordt berokkend aan de betrokkenen. Dat is heel breed en daarbij moet je sommige personen ook tegen zichzelf in bescherming nemen. Bij ieder bezwaar staat het de rechter vrij om een afweging van de belangen te maken. Een kort geding is de meest gebruikte methode tegen publicatie.

De term privacy en portretrecht wordt vaak gebruikt in een discussie over dit onderwerp, maar staat er helemaal los van. Beelden maken op de openbare weg schendt per definitie niet iemands privacy. Herkenbaar in beeld zijn is niet per se een schending van portretrecht. Privacy gaat meer over herleidbare informatie over een persoon en portretrecht gaat meestal alleen over een hoofd wat beeldvullend wordt gebruikt en dan vrijwel alleen in combinatie met een aanmerkelijk belang tegen publicatie van de geportretteerde persoon. Dus een combinatie van privacy en portretrecht.

Een dashcam gebruiken is niet helemaal hetzelfde als op straat filmen en fotograferen, onder meer omdat je als verkeersdeelnemer onder speciale regels valt. Het 'verborgen' effect van de camera heeft ook invloed en zal er wat eerder voor zorgen dat iemands privacy wordt geschaad omdat hij niet weet dat hij wordt gefilmd en dus kan publicatie eerder bezwarend zijn. Verder kunnen en mogen de regels omtrent een dashcam in diverse landen verschillend zijn.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door Peter LMC »

Ja Klaas.

Ik rijdt al jaren met 2 camera's rond op het dashboard.
Te weten; De dashcam links langs de binnenspiegel en mijn fotocamera op
een steun met snelsluiting langs mijn navigatie op het dashbord.

4 Weken terug gecontroleerd bij het binnenkomen van Zweden aan de Orensundbrug.
Paspoorten (ook van de honden), rijdewijs etc . De camper werd bekeken aan de buitenkant maar niet van binnen.
Ik denk dat ze de camera's toch wel gezien hadden, men stond er met de neus bovenop als het ware.
Er werd ons een prettige vakantie gewenst en dat was het. (gelukkig)
Gebruikersavatar
BeakerFlo
Berichten: 247
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 22:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door BeakerFlo »

Tja. Ik ga ook een dashcam plaatsen. Ik twijfel nog over eentje aan de achterkant.
Ik heb een Engelsman gevonden die best uitgebreide reviews schrijft/opneemt voor dashcams.
http://www.techmoan.com/what-is-the-best-dashcam/
Misschien een tip, ik heb verder geen banden met de man.
ANWB heeft ook zo'n test; http://www.anwb.nl/auto/tests/dashcams/ ... hcams-2015

En verder qua regels...
Regels zijn regels en je moet je er aan houden. In principe.
ANWB site geeft (al eerder gelinkt) wel een mooi overzicht;
http://www.anwb.nl/juridisch-advies/op- ... m-verboden
Dat ambtenaren niets over een dashcam zeggen betekent overigens niet dat het dan meteen is toegestaan. Misschien boeit het ze niet of hadden ze anderen prioriteiten en ben je bij de volgende wel de klos. In Zweden is het overigens niet verboden.

Zelf heb ik voor mijn Ramble Rally serie best wel veel op en buiten op de auto gefilmd in landen waar het verboden was/is. Collegae Ramblers deden het ook. Ik denk wel tien auto's die dezelfde dag voorbij rijden en niemand heeft een boete gehad. Maar ook dat is geen bewijs dat het mag. Ook hier geldt weer common-sense... ik denk dat je pas echt in de problemen komt als je het publiceert en iemand dient daar een klacht over in bij een regering instantie omdat hij/zij/de auto er op staat.

Voor de nieuwsgierigen hier die Ramble Rally films; https://vimeo.com/channels/ramblerally
Ik zou dus in de problemen kunnen komen door de beelden te publiceren. Gelukkig zijn mijn mede Ramblers hier eerder blij mee dan geïrriteerd.

Een GoPro is geen goede permanente dashcam, wel een mooie incidentele.
groet, Floris!

rondreizend in een VW Bus T3 Syncro uit 1988 afgewisseld met een Land Cruiser 90 met een daktent.
Meer over mijn bussen: http://beakerbus.nl
campergenot
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 15:07

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door campergenot »

Mooie filmpjes man! Een "gewonem dashcam van een paar tientjes haalt die kwaliteit niet.
Wie wil weten wat een Ramble Rally is: http://www.ramblerally.nl/over-ramble-rally/
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door jurgenc »

Bwah, schending privacy is niet altijd eenduidig te definiëren. Stel dat ik de beelden van een rustige rit op internet ... zwier. Blijkt nu net dat dat ene koppeltje dat zichtbaar in beeld verschijnt en hand in hand wandelt, wel getrouwd is maar niet met elkaar ...
Daarom dat Google bv steeds nummerplaten, gezichten ... op Google streetview blurt.
H20
PvK
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 25 jul 2014, 15:41
Locatie: Het groene hart

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door PvK »

Ik heb zelf (een best dure) Blackvue 650 camera voor+achter in m'n prive auto. Functioneert geweldig! Ook met WiFi/GPS en dergelijke. Keurig weg gewerkt met een vaste voeding die zichzelf uitschakelt bij een ingestelde accuspanning.

Filmt dus ook als de auto geparkeerd staat. Ben al in diverse landen geweest maar heb er eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan dat het wellicht niet mag...

Afbeelding
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door Gerard.Smolders »

Wil jullie mijn eerste dachcam filmpje niet onthouden.
Vind het zelf mooi scherp.

https://youtu.be/xDPax6W46SE

Gerard.Smolders
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8258
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door hurktoilet »

@Mickel Moen: Beter dan dat Audiofiel het hierboven verwoordt, kan ik het niet. Natuurlijk realiseer dat filmen nog niet hetzelfde is als publiceren. Maar de conclusie dat publiceren (bijna) per definitie een schending van de privacy is, is ook veel te kort door de bocht. En ja, regels kunnen natuurlijk per land verschillen...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door Transitje »

Het begint er op te lijken dat de naleving van een verbod op de dashcam in bepaalde landen, althans bij forumgebruikers, niet heeft geleid tot sancties. Zelf heb ik in Portugal getracht enige duidelijkheid te krijgen door het te vragen aan politieagenten, in Coimbra en Porto.
De ene agent zegt niet te weten wat een dashcam is en anderen weten niet of het is verboden dan wel toegestaan, hieruit blijkt dus wel dat het onder agenten in Portugal niet erg leeft, wat natuurlijk niet wil zeggen dat je niet een agent kunt treffen die wel gaat bekeuren.

Daarbij wordt het voor controlerende agenten ook steeds moeilijker, de telefoon mag gewoon op het dashboard, maar die is voorzien van een dashcam-app, evenals de tablet en de TomTom, aan het apparaat is zomaar niet te zien of de daarin aanwezige dashcam aanstaat.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door B1gcheese »

Ik maak altijd gebruik van de dashcam en pubiceer die beelden ook. Ik maak tegenwoordig filmpjes van camperplaatsen en daarbij worden ook de dashcambeelden gebruikt als die m.i. wat toevoegen. Technisch gezien ben ik waarschijnlijk in overtreding, zeker als ik op een priveterrein rijdt als een camperplaats. Ik zal er in het vervolg kritischer mee omgaan, zeker in Duitsland. Het land waar het gebruik van Google Streetview niet eens is toegestaan. :eh:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Gebruik van de dashcam



Bericht door Marco Polo »

Het is wel toegestaan.
Maar ze hebben er veel te veel werk aan om alle verzoeken om privacy te honoreren :D
http://www.nu.nl/internet/2489229/geen- ... sland.html

Privacy is soms ook wel fijn.
Hoorde gisteren de gruwelijke details van een moord die laatst bij ons in de buurt gepleegd is.
De foto's van de verminkingen schijnen gewoon onder de jongeren te circuleren.
Walgelijk maar zo kan men met beelden op de loop gaan in het huidige internettijdperk.
Maar dit ter zijde.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door pepon »

Onderweg naar de Algarve heb ik mijn hoedje op de dashcam gelegd.
Later kwam ik er achter dat er zomaar een gat in zat. :shh:
Werkt met Bluetooth afstandsbediening

Geen problemen gehad.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Plaats reactie