Gebruik van de dashcam

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Gebruik van de dashcam



Bericht door Transitje »

Reizend met de camper hebben we vrijwel altijd de dashcam aan staan, dit om meerdere redenen. Nu heb ik gelezen, ik meen bij de ANWB, dat in een aantal landen het gebruik van de dashcam wordt ontraden of dat het is verboden, in verband met de privacy.
In België en Portugal bijvoorbeeld verwijderen we de dashcam van de voorruit.
Hoe gaan anderen daarmee om, sommige navi's zijn voorzien van een dashcam en dan wordt het natuurlijk heel moeilijk om die te verwijderen.
Is er al eens iemand gewaarschuwd of bekeurt voor het gebruik van de camera? En is het met die camera zo dat het voor het raam plaatsen al verboden is, al of niet opnemend, of mag de camera wel zijn geplaatst maar dan niet ingeschakeld?

http://www.epine-dashcam.nl/blog/wetgev ... 9qsG5iLTDc

http://www.anwb.nl/juridisch-advies/op- ... m-verboden
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door de Jonckheer »

Het is een afweging. Wij hebben hem ook altijd aan staan, ook waar dat verboden is. Het is maar wat je het zwaarst vind wegen. Stel dat er iets gebeurt en men probeert jou als buitenlander dat in de schoenen te schuiven (dat zou niet de eerste keer zijn). Dan kun je in het betreffende land, zoals België niets met die opname maar wel thuisgekomen met jouw verzekeringsmaatschappij, die zal dolblij zijn met opnamen waar jouw onschuld op bewezen staat, denk je ook niet? Je staat dan veel sterker en dan mogen die het verder juridisch uitvechten met elkaar. Een opname liegt niet. Jammer dat er dergelijke domme wetgeving bestaat.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door Bas vd laar »

Lekker laten staan. Ik zou me er niet druk om maken.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door jurgenc »

In België is de dashcam niet verboden en de politie zal je er ook geen boete voor geven.
Anders wordt het als je jouw beelden op facebook of zo begint te posten. Dan wordt het schending van de privacy.
H20
ooitmisschien
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 22:07

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door ooitmisschien »

Ik bevestig dat de dashcam in Belgiê niet verboden is.
Je moet wel voldoende zicht behouden door de ruiten; wat voor dashcam en gps bij een normale plaatsing geen probleem is.
(verder mag je de beelden wel bewaren, maar niet zodanig opslaan dat ze een georganiseerde database worden van persoonsgegevens; en je mag het portretrecht niet schenden door herkenbare personen/gezichten/... te verspreiden via vb. facebook en dergelijke)
campergenot
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 15:07

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door campergenot »

Ook bij mij staat hij altijd en overal aan. Zelfde reden als die De Jonckheer vermeldt.
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door RedPill »

Ook hier altijd en overal aan. Om dezelfde reden als jonckheer.


De gopro er naast voor de mooie videos. Maar die staat niet altijd aan.
Gebruikersavatar
koenbavaria
Berichten: 19
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 12:05

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door koenbavaria »

ik overweeg ook om er 1 te installeren, maar ik zou het liefst 1 hebben die 2 beelden opneemt, zowel van voor als achteraan. Ik ben het zeker eens met "de Jonckheer". Altijd aan, ook waar het verboden is. Als je iets voorhebt in landen waar het verboden is, dan mondje dicht en de beelden meenemen naar de verzekering.
Gebruikersavatar
vandijkf
Berichten: 706
Lid geworden op: vr 19 apr 2013, 20:37
Locatie: In de camper

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door vandijkf »

Je kunt er wel leuke filmpjes mee maken, en die van mij filmt ook de achterkant met een 2e camera en staat altijd aan.
https://www.youtube.com/watch?v=FmYdIzE5rZA
Fred
http://trailerprojekt.blogspot.nl/
Filmpje over de sloop en restauratie
https://www.youtube.com/watch?v=onW_MVj2-qw
Filmpje over de inbouw van de oplegger
https://www.youtube.com/watch?v=tO2WEwNCyHw
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door hurktoilet »

jurgenc schreef:In België is de dashcam niet verboden en de politie zal je er ook geen boete voor geven.
Anders wordt het als je jouw beelden op facebook of zo begint te posten. Dan wordt het schending van de privacy.
Dat hangt er natuurlijk helemaal van af. Ik wil dashcam gaan gebruiken voor road movies, om op mijn website een betere indruk van het landschap te geven. Dat heeft niets met privacy te maken. Sterker nog, ik heb liever geen mensen in beeld.
En ook als je gewoon op de openbare weg willekeurige beelden schiet en die post, zit daar nog niet direct een privacy-schending in. Het wordt natuurlijk anders als je iemand bewust gaat volgen.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door Mickel Moen »

Beste hurktoilet,

Zoals je dit hier schrijft, krijg ik de indruk, dat jij wilt definieren wat privacy is. Daar kun je dus in mening over verschillen.

Alleen al het filmen van een kenteken en dit publiceren op internet kan door mensen als een inbreuk op hun privacy worden ervaren.

Zo makkelijk is het dus niet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8261
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door hurktoilet »

Beste Mickel,

Ik ga er hier geen juridische studie van maken, maar zoals juristen dat zeggen hangt alles af van de omstandigheden van het geval. In beginsel mag je op de openbare weg alles. Een toevallige auto die voorbij komt, temidden van andere auto's, dat kan. Film je daarbij toevallig een stelletje dat een nummertje ligt te maken, dan moet je begrijpen dat je dat niet kunt posten. Ergens daartussen ligt volgens mij de grens.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door Mickel Moen »

Wat jij toelaatbaar vindt en wat ik toelaatbaar vind zijn twee. Dat zijn onze normen.
Iets filmen is een ding. Het vervolgens op internet zetten is toch weer wat anders.

Het gaat er dus niet om wat wij vinden, maar wat de wetgeving in een land toestaat.

En dan wordt het dus toch juridisch.

Meestal zal het zo'n vaart niet lopen, maar het is wel goed je hier bewust van te zijn.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2051
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Gebruik van de dashcam



Bericht door Grumble »

hurktoilet schreef: zoals juristen dat zeggen hangt alles af van de omstandigheden van het geval. In beginsel mag je op de openbare weg alles.
Ik hoorde van de week zelfs op tv beweren (en niet door "zomaar" iemand) dat het niet strafbaar is om op een auto (bv van de politie) te klimmen, als je hem maar niet beschadigd.
Plaats reactie