Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
RienyenGrace

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door RienyenGrace »

Aangeslagen voorruit
Wanneer wij in het frisse voor en najaar overnachten, is s ’morgens hoewel we ventileren de voorruit aan de binnenzijde vaak aan geslagen. De ene keer meer dan de andere keer. Wanneer we dan vertrekken is dit geen probleem, de airco heeft de voorruit dan schoon voor we de weg op gaan. Echter wanneer we blijven staan hebben we de voorruit graag helder zodat we naar buiten kunnen kijken. Middels een trekker en/of een doek maakte ik voorheen dan de voorruit droog. Nu heb ik een oplossing die de voorruit automatisch schoon en droog maakt.

Ik kan nu een flexibele slang koppelen, aan een uitstroomopening van de verwarming van de camper. Deze slang past middels een tyleen koppeling precies op de uitstroomopening.
Vervolgens had ik de slang op de uitstroomopening rechts op het dashboard aan gesloten, de ventilatie schakelaar op binnen circulatie gezet, maar dat gaf teveel weerstand waardoor de warm lucht onvoldoende bij de voorruit kwam.

Toen heb ik besloten om de flexibele slang te koppelen aan een rond 32 PVC buis middels wat koppel stukken. De buis heb ik voorzien van een eindstop (aan linkerzijde) en sleuven (5 stuks) voor de warm lucht uitstroom. Dit materiaal is net zoals de flexibele slang op diverse plaatsen te verkrijgen. En dit werkt super goed. De ene keer is de ruit meer aan geslagen en vochtiger dan de andere keer waardoor het mogelijk wat langer duurt voor de ruit geheel schoon en droog is. Wanneer het in de camper warm genoeg is, zet ik in de badkamer en elders wat uitstroomopeningen dicht, hierdoor gaat er meer warme lucht naar de voorruit wat het proces behoorlijk versneld. Op de foto’s kunt u zien hoe ik het heb aangesloten. Wanneer u een plissé verduistering heeft zoals wij(zie foto’s), kan de buis onder de onderste rail van de plissé door. De 32mm buis past bij het opbergen in de flexibele slang en heb ik een geheel van 2.10 m lengte, die in de breedte van de camper in de garage is op te bergen, het geheel weegt gezien het materiaal zeer weinig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dit bericht geplaatst voor personen die denken iets aan mijn idee te hebben en mogelijk dit ook willen uitvoeren. Personen die het allemaal niets vinden, hoeven niet te reageren. Positieve kritiek die het idee onderbouwd, om het niet of wel uit te voeren, zijn natuurlijk welkom, zo kan een ieder daar zijn conclusie uit trekken. Mogelijk heeft iemand iets aan mijn uitgevoerde werkzaamheden. Ik kan u meer foto's en tips geven, indien u geïnteresseerd bent, stuur dan even een PB.

Mvg Rieny
Laatst gewijzigd door RienyenGrace op wo 05 jul 2017, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blokske
Berichten: 145
Lid geworden op: za 12 jul 2014, 20:54
Locatie: Huldenberg centraal in Belgie

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door Blokske »

Mooi gevonden en oprecht knap, die opbergmogelijkheid is ook super, gewoon de ene buis in de andere en rekening gehouden met gewicht, wauw. :bow:
Je bent waarschijnlijk niet de enige met dit probleempje maar wel deeerste met een echte Camperoplossing, BRAVO. :clap:
Het proces kostte wat tijd en nu deel je dit met ons, dat is de reden waarom we een gemeenschap vormen he mekaar tips and tricks meegeven.
In China gaat er ondertussen waarschijnlijk al een machine aan het rollen en binnenkort is dit als kit verkrijgbaar bij een zwarte markt verdeler van fake Truma onderdelen en uitbreidingsets.
Zulke huisvlijt zie ik ook graag, dat kan low-budget nagebootst worden door iedereen die daar nood aan heeft.
Blokske.

LMC A 654 G Black Selection met zitgroep achteraan.
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door Aardy »

Aardy schreef:Heel hartelijk dank Rieny :thumbup:

Beter een lang verhaal zodat je het als leek snapt dan ingeblikt voor de techneut.
Dit klusje ga ik klaren, moet lukken!
Het heeft lang geduurd, maar de klus is bijna geklaard.
Deze week hoop ik in 'wat heb je vandaag aan je camper gedaan' een foto te plaatsen.
tvdsande
Berichten: 2268
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door tvdsande »

Goed gedaan Rieny....
Dit systeem zat al origineel in mijn vorige camper uit 1992 (Dethleffs Integraal)
Snap eigenlijk niet waarom men dat niet bij meer of alle campers doet.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door Vertrokken2 »

Ik vind dit heel slim uitgedacht. Volgens mij hebben ze die pijpen in allerhande kleuren (zwart, wit, grijs), dus je vind altijd een bij het interieur passend pijpie.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door dieseltje+ »

Gaspedaal verandert.

Vanwege de stand van het originele gaspedaal regelmatig kramp in de kuit/voet.
Bij de eerste knik/kromming afgezaagd, daar een scharnierpunt gemaakt en vanaf daar een "ouderwetse" gasplank.
Kunnen weer "plank" gas zonder kramp :-B
Bijlagen
gaspedaal 001.jpg
gaspedaal 001.jpg (187.86 KiB) 2763 keer bekeken
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door Vertrokken2 »

Slim, maar verwacht je geen APK probleem?
Ik meen dat voor dit soort wijzigingen herkeuring nodig is.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door vanHooltje »

Daar word niet naar gekeken bij apk
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door dieseltje+ »

Zoals van Hooltje inderdaad terecht opmerkt, word er bij APK niet naar gekeken.
Miss bedoel je een technische herkeuring?! Als dat nodig zou zijn gaat dat niet via of door APK.

Heb een terreinwagen waar dusdanige grote wielen onder zitten, als ik op de snelheidsmeter 80km/u rij, geeft de navigatie 102km/u aan.
Maakt voor de APK ook niet uit.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door Vertrokken2 »

Maar als ik een handgas inbouw mag dat niet zo maar.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door dieseltje+ »

Waarschijnlijk bedoel je RDW?!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door Vertrokken2 »

Beide. Volgens mij geeft het RDW hiervoor een speciale aantekening, waardoor de APK daar rekening mee houdt.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door dieseltje+ »

What ever...
Ging mij om de titel van het topic en het te plaatsen. Met dank aan RienyenGrace :thumbup:
Wat er wel en niet mag op welk vlak/instantie dan ook. Doet er hier niet toe. (topic)
Miss een discussie voor een nieuw topic/babbelbox.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
RienyenGrace

Re: Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd

Bericht door RienyenGrace »

Goede dag

Er is een topic waar de vraag gesteld wordt hoe je een groot dakvenster kunt blinderen tegen de zon.
Gezien wij hier al 'n paar jaar een oplossing voor hebben, heb ik na reacties in het genoemde topic, vernoemt dat ik onze oplossing op mijn eigen topic "Diverse ideeën aan mijn camper uitgevoerd" zal plaatsen. Zo blijven de ideeën en die van andere mogelijk op één topic verzameld.

Wij kunnen de dakvensters en zijramen aan de buitenzijde blinderen met hoezen. Deze hebben wij gekocht bij de IKEA, het zijn bed overtrekjes voor een matras voor een kinderbedje. Deze hebben we dubbel gevouwen(zijn anders voor onze venster te groot) , om de dak en zij vensters getrokken, die elastieken houden ze dan keurig gespannen om de randen van de vensters. Grace heeft ze nog iets met haar herstelwerk aangepast en in het midden op de lange zijde(niet te zien op de foto) voorzien van een elastiek van de ene naar de andere zijde. Deze elastiek houd het dan op zijn plaats, je hebt anders geen elastiek aan een zijde omdat het overtrek er dubbel gevouwen omheen zit.
Waarom deze oplossing:
*Ze blijven zitten wanneer het luik geopend is
*Kleur van ons lichtblauw en wit, er komt dus voldoende daglicht doorheen(zie foto binnenzijde)
*Zitten strak om het luik heen(dubbelslaan en dan er omheen trekken)
*Kunnen blijven zitten tijdens het rijden(wil je dat niet, dan verwijderen, plaatsen kost een minuut)
*Houden de warmte buiten omdat ze aan de buitenkant zitten
*Makkelijk na de vakantie uit te wassen
*Na veel slijtage door het gebruik, even nieuwe kopen(nog niet mee gemaakt)
*En GOEDKOOP, echte Hollanders

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dit bericht geplaatst als reactie op een ander topic met dit onderwerp, voor personen die denken iets aan mijn idee te hebben en mogelijk dit ook willen uitvoeren. Personen die het allemaal niets vinden, hoeven niet te reageren. Positieve kritiek die het idee onderbouwd, om het niet of wel uit te voeren, zijn natuurlijk welkom, zo kan een ieder daar zijn conclusie uit trekken. Mogelijk heeft iemand iets aan mijn uitgevoerde werkzaamheden. Ik kan u meer foto's en tips geven, indien u geïnteresseerd bent, stuur dan even een PB.

Mvg Rieny
Laatst gewijzigd door RienyenGrace op wo 05 jul 2017, 14:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gesloten