Camper importeren uit Frankrijk

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door de Jonckheer »

KTManiac schreef:
Paul87400 schreef:Trouwens deze constructie wordt wel vaker toegepast, meestal met Duitse campers. Je koopt een Duitse camper en die laat je staan op naam van de garage. Je huurt je camper dan zogenaamd weer van die garage. Een linke constructie en het is me niet duidelijk waarom sommigen dit doen.
Mij wel. Totaal verblind door een paar (nou vooruit, paar duizend) Euro voordeel en geen enkel besef van wat er mis gaat bij een eventueel faillissement van de garage. :bang:
Dan moet de camper daar al geparkeerd staan anders gebeurt er niks. Hij is gewoon jouw eigendom, staat alleen niet op jouw naam. De tenaamstelling zegt dus niks over wie de eigenaar is.
Je moet inderdaad voorzichtig zijn. Een broer van mij kocht lang geleden een nieuwe CX in de maand december maar hij wilde hem op naam hebben in januari om begrijpelijke redenen. Hij stelde dat de nieuwe auto bij hem in de garage kwam staan in afwachting van het nieuwe jaar om reden van mocht de garage failliet gaan. Bij de dealer werd ie nog net niet uitgelachen. Failliet? De Citroen dealer? :lol: :lol: :lol: :lol3: :lol3: Nou, inderdaad toen niet maar 6 maanden later dus wél! En dan zal maar net jouw betaalde nieuwe auto daar staan. Daaaaag auto, daaaag geld!
Paul87400
Berichten: 1013
Lid geworden op: di 30 sep 2008, 11:26
Locatie: Saint Denis (F)

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door Paul87400 »

Je betaalt toch geen BPM en houderschapbelasting op een Duitse camper?
Je mag toch wel een Duitse camper bezitten, of is dit alleen weggelegd voor Duitse ingezetenen? Lijkt me sterk. Alsof je geen twee auto's in verschillende landen mag hebben.
Stel je hebt een huisje in Florida, dan mag je er dan geen auto hebben?

Groeten, Paul
Beam me up Scotty, there is no intelligent life down here!
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18169
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door Cee Pee »

Ik had een vakantiehuisje in Duitsland maar ik kon echt geen Duitse auto op mijn naam zetten.
Nu zou ik dat geeneens willen maar dat staat hier los van.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door Pilha »

Bij het overzetten van een Frans naar Frans kenteken dien je je domicilie in te vullen op de aanvraag. Het is niet aan de verzekeringsmaatschappij, en de prefecture, de feitelijkheid daarvan te verifieren. Reken erop dat ze het controleren bij een schadeclaim.

Op het kentekenbewijs staat boven aan de datum van de eerste kentekenstelling. Verder naar beneden de datum van het huidige kentekenbewijs.
Bij betaling en ontvangst van het voertuig dien je een overschrijvingsformulier in te vullen. Door beiden te ondertekenen. Voor jou om aan te melden, voor de verkoper afmelden. Let op plaats, datum en tijd vanwege eventuele openstaande boetes.
De verkoper moet een certificaat overleggen dat er geen schulden op het voertuig rusten. (certificat de non-gage max. 1mnd)
De koper houdt een strookje van het kentekenbewijs bewijs met handtekening verkoper. Verifieer of de ID van de verkoper overeenkomt met die op het kentekenbewijs en het overschrijvingsformulier.
De verkoper moet een Controle Technique verklaring overleggen < 6mnd oud, indien de camper ouder dan 4jr,en het liefst een aankoopbewijs.
Normaal houdt het voertuig het kenteken tot het overschrijven, in Frankrijk, ik meen binnen 30dgn.
Hoe het zit met platen en verzekering voor verplaatsen naar Nederland geen idee.
En evenmin hoe een voertuig in Frankrijk af te melden bij export.
Laatst gewijzigd door Pilha op za 20 feb 2016, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door Pienmajer »

Ik heb in november 2015 mij camper in zuid Frankrijk gekocht. Ben met frans kenteken naar Nederland gereden, waarbij ik als medebestuurder op de verzekering van verkoper ben geregistreerd. Keuringsafraak gemaakt bij RDW, orginele Franse papieren ingeleverd bij RDW, bpm aanifte gedaan ( had ik laten voorbereiden), bpm betalen en binnen 2 tot 3 weken heb je kenteken in huis. Geen problemen gehad dus. Pat
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door Pilha »

Verder kan het handig zijn, voor de RDW, indien de verkoper een certificat of conformité meegeeft als hij die heeft, want in tegenstelling to Belgie en Duitsland, wordt die in Frankrijk normaal niet afgegeven wanneer je een nieuw voertuig koopt.
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door klaasv »

Ik heb mijn camper geïmporteerd uit Frankrijk. Weliswaar naar België, maar het export gedeelte is dus gelijk. Het kenteken blijft in Frankrijk bij de camper, dus daarmee ben ik naar huis gereden. Ik heb daarvoor online (in frankrijk) een verzekering afgesloten voor een week. Het COC zit in Frankrijk inderdaad niet bij het voertuig (net als in Nederland trouwens) dus dat heb ik opgevraagd bij de constructeur.
Carthago E-line
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door Pilha »

Het zal de verkoper weinig uitmaken hoe en waarheen het verkochte voertuig vertrekt.
Zolang zijn papierwinkel maar klopt zodat hij na de verkoop niet aangeproken kan worden voor ongemelde veroorzaakte schades, boetes etc. Ook buiten Frankrijk.
Wellicht heeft de topicstarter iets aan onderstaande link:
https://www.service-public.fr/particuli ... its/F31611
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door jotr »

Ik haal dit onderwerp nog eens naar boven. We overwegen een camper uit 2015 van Frankrijk naar Nederland te exporteren.
Hoe het zit met platen en verzekering voor verplaatsen naar Nederland geen idee.
En evenmin hoe een voertuig in Frankrijk af te melden bij export.
.
Ik zit dus nog met bovenstaande vragen. Inmiddels heb ik begrepen dat een Franse camper de Franse platen houdt maar dat je als Nederlands ingezetene officieel (hoge boete zelfs) niet met Franse kentekenplaten in België (?) en Nederland mag rijden. Nu wonen wij maar een half uurtje van de Belgisch/Nederlandse grens en eenmaal thuis kan de camper op de eigen oprit staan. Een mogelijkheid zou ook zijn de camper op te halen en in Frankrijk naar Arras te rijden, daar te overnachten en al te proberen voor een dag later een afspraak bij de RDW te hebben en bij de Nederlandse grens het eendagskenteken er op te plakken. Dan zouden we in Nederland alles volgens de regels doen maar blijft de vraag of we met die Franse camper met Franse kentekenplaten en WA-verzekering door België mogen rijden.

Als ik het goed begrijp zou ik moeten regelen dat de camper voor de rit naar huis in Nederland al all--risk of in ieder geval WA verzekerd is. Dat schijn soms te kunnen op grond van de registratienummers van het voertuig en de Franse papieren, mits je de camper - eenmaal met Nederlands kenteken - daar dan ook verzekerd. Dat zouden wij geen probleem vinden. Iemand ervaring mee? Ik vond ook een Franse maatschappij, waar je kennelijk tijdelijk (voor een paar dagen) kunt verzekeren. http://www.flashtempo.fr/Assurance-Camp ... Temporaire. Iemand ervaring met een dergelijke WA-verzekering?
Over importeren vanuit Duitsland is van alles te vinden maar importeren vanuit Frankrijk gebeurt kennelijk veel minder.

In Frankrijk schijn je ook geen CVO te krijgen bij de camper. Wordt daar bij de RDW echt naar gevraagd? Zo ja, kan/moet ik dat dan bij de Nederlandse importeur van dit Franse merk zien te regelen? Die zal niet blij zijn met dergelijke parallel-import, denk ik zo.

Dan nog vraag over de BPM. Op de site van Autotelex krijg ik bij Fiat Ducato een hele lijst mogelijke modellen. Natuurlijk moet ik uitgaan van 3500 kg, het juiste jaartal en type motor. Maar van welke bestelbus? Elders las ik de dichtstbijzijnde wielbasis (naar beneden afgerond), de langste variant en de laagste hoogte. Dat zou in ons geval dan een L2H1 zijn. Zonder dubbele cabine, mag ik aannemen. Ik ben op de site van Autotelex niet tot en met 'betalen'gegaan maar ben daarvoor niks tegen gekomen over extra voorzieningen, zoals een extra Fiat-pakket e.d. Iemand daar ervaring mee?
Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Gebruikersavatar
gertjan
Berichten: 310
Lid geworden op: vr 13 aug 2004, 10:54
Locatie: Schouwen-Duiveland

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door gertjan »

Je kunt als je met een Frans kenteken in Nederland wilt rijden maximaal 2 weken vrijstelling krijgen.
Dit kun je online regelen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm ... urn false;
Als Nederlander mag je so-wie-so met een Frans kenteken in Belgie rijden.

Regel zo mogelijk in Frankrijk op het Franse kenteken een tijdelijke verzekering voor de thuisreis!! Zo gauw je in Nederland bent kun je hier een verzekering regelen.

In Nederland ga je naar een RDW keuringsstation (kan zowel met als zonder afspraak). Vraag daarvoor een ééndaagskentekenbewijs aan. Ook weer online te regelen https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ekenbewijs. Ga je binnen de bovengenoemde vrijstellingsperiode naar het RDW dan kun je op de heenreis nog met de Franse kentekenplaten rijden, als je camper dan tenminste nog op het Franse kenteken is verzekerd.. Bij het RDW gaat het Franse kenteken er af en terug naar huis moet je rijden met het eendaagskenteken en een Nederlandse verzekering hebben.

Je hebt bij de keuring geen CVO nodig (weet ik uit eigen ervaring). Na keuring ontvang je op het RDW keuringsstation een formulier voor de BPM aangifte bij de belastingdienst. Dit formulier moet je samen met een opgestelde BPM aangifte naar de belastingdienst sturen. Wellicht verstandig om de BPM aangifte door een 'professionel' te laten opstellen. Dat kost ongeveer 70 euro. Ga niet in zee met aanbieders online voor 24,99 euro. Dat zijn oplichters! Ik denk overigens dat je mede afhankelijk van de accessoires rekening moet houden met een bedrag aan BPM van ruim 5000 euro.

Je moet de aangifte en RDW formulier per post verzenden aan de belastingdienst. Na enkele dagen krijg je een mail met de verschuldigde BPM en de betalingsgegevens. Na betaling ontvang je binnen een week je Nederlandse kenteken.

Vergeet niet om daarna het kwart tarief wegenbelasting aan te vragen.

Succes!!
Gertjan
Groet,
Gertjan
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door jotr »

Dankjewel Gertjan. Dit is informatie waar een mens wat aan heeft. We vragen die 14-daagse ontheffing aan en dat voorkomt dan heel veel gezeur over wat wel mag en wat niet mag. De rest is mij langzamerhand wel duidelijk.
Wil je mij in een pb nog naam en adres melden van een professioneel bedrijf die de bpm kan regelen? Inderdaad vind ik op internet diverse aanbieders die dat doen. Inmiddels heb ik al wel begrepen dat je aan de hand van het chassisnummer bij Fiat kunt nagaan wat de specificaties van het voertuig zijn maar dat lijkt me inderdaad werk voor deskundigen. Die 70 euro hebben we daar wel voor over.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80407
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper importeren uit Frankrijk



Bericht door Dafluc »

Het is niet handig om het in twee topics tegelijk over hetzelfde te hebben. Laten we het bpm verhaal daarom in het topic over de bpm afhandelen.
Afbeelding
Plaats reactie