Ik haal dit onderwerp nog eens naar boven. We overwegen een camper uit 2015 van Frankrijk naar Nederland te exporteren.
Hoe het zit met platen en verzekering voor verplaatsen naar Nederland geen idee.
En evenmin hoe een voertuig in Frankrijk af te melden bij export.
.
Ik zit dus nog met bovenstaande vragen. Inmiddels heb ik begrepen dat een Franse camper de Franse platen houdt maar dat je als Nederlands ingezetene officieel (hoge boete zelfs) niet met Franse kentekenplaten in België (?) en Nederland mag rijden. Nu wonen wij maar een half uurtje van de Belgisch/Nederlandse grens en eenmaal thuis kan de camper op de eigen oprit staan. Een mogelijkheid zou ook zijn de camper op te halen en in Frankrijk naar Arras te rijden, daar te overnachten en al te proberen voor een dag later een afspraak bij de RDW te hebben en bij de Nederlandse grens het eendagskenteken er op te plakken. Dan zouden we in Nederland alles volgens de regels doen maar blijft de vraag of we met die Franse camper met Franse kentekenplaten en WA-verzekering door België mogen rijden.
Als ik het goed begrijp zou ik moeten regelen dat de camper voor de rit naar huis in Nederland al all--risk of in ieder geval WA verzekerd is. Dat schijn soms te kunnen op grond van de registratienummers van het voertuig en de Franse papieren, mits je de camper - eenmaal met Nederlands kenteken - daar dan ook verzekerd. Dat zouden wij geen probleem vinden. Iemand ervaring mee? Ik vond ook een Franse maatschappij, waar je kennelijk tijdelijk (voor een paar dagen) kunt verzekeren.
http://www.flashtempo.fr/Assurance-Camp ... Temporaire. Iemand ervaring met een dergelijke WA-verzekering?
Over importeren vanuit Duitsland is van alles te vinden maar importeren vanuit Frankrijk gebeurt kennelijk veel minder.
In Frankrijk schijn je ook geen CVO te krijgen bij de camper. Wordt daar bij de RDW echt naar gevraagd? Zo ja, kan/moet ik dat dan bij de Nederlandse importeur van dit Franse merk zien te regelen? Die zal niet blij zijn met dergelijke parallel-import, denk ik zo.
Dan nog vraag over de BPM. Op de site van Autotelex krijg ik bij Fiat Ducato een hele lijst mogelijke modellen. Natuurlijk moet ik uitgaan van 3500 kg, het juiste jaartal en type motor. Maar van welke bestelbus? Elders las ik de dichtstbijzijnde wielbasis (naar beneden afgerond), de langste variant en de laagste hoogte. Dat zou in ons geval dan een L2H1 zijn. Zonder dubbele cabine, mag ik aannemen. Ik ben op de site van Autotelex niet tot en met 'betalen'gegaan maar ben daarvoor niks tegen gekomen over extra voorzieningen, zoals een extra Fiat-pakket e.d. Iemand daar ervaring mee?
Alle tips en ervaringen zijn welkom.