Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door vmax »

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Blazerke »

Vmax , nu zijn we op twee topics bezig hé haha :lol:

Ik twijfel dus tussen luchtkussens en de uniko hé , heb je al wel gemerkt denk ik .

de air bags zou ik zelf maken , de uniko's moet ik aankopen

beide hebben voor en nadelen uiteraard

ik sta bijna nooit meer dan één nacht stil , dus liefst iets dat simpel , snel en zonder veel toebehoren werkt .

Ik vind de gewone oprijblokken niet makkelijk in gebruik ( heb nu milenco trident ) ofwel verschuiven ze , je moet ik één keer zien dat je op de juiste hoogte komt , snel op de rem of je bolt al terug achteruit pff , zijn lang , lomp .

je zou alles eens moeten kunnen proberen alvorens aan te kopen haha
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Mickel Moen »

@vmax

Mooi dat je enthousiast bent over de uniko. Net zoals er zat mensen zijn die zeer tevreden zijn met de oprijblokken, welk merk dan ook. Het voegt echter weinig toe aan dit draadje.

Zoals ieder systeem heeft het voor en nadelen. Dit draadje gaat over de voor- en nadelen van de Flat Jack en inmiddels ook over de zelfbouw variant.

De nadelen van de oprijblokken (en die gelden voor mij ook voor de uniko)zijn vooral de afmetingen en voor de uniko dan ook nog eens het gewicht.

Ik heb een compacte bus en die oprijblokken namen onevenredig veel ruimte in.
De Flat Jack vind ik dus wel ideaal. Ze nemen vrijwel geen ruimte in en het gewicht is verwaarloosbaar. Daarnaast is het levelen een fluitje van een cent. Zoals al eerder aangegeven, vooraf meten met de iWoMoSet app en daarna de juiste wielen kiezen.

Het grootte nadeel is inderdaad dat ze lek kunnen gaan of Ploffen. Dit vraagt enige omzichtigheid.

1. Zorg er voor dat de FJ goed gecentreerd ligt. Dus FJ goed midden voor wiel. zorg er ook voor dat beide FJ stijf tegen de ban liggen I.v.m. Punt 2:.
2. Dit betekent ook, dat de FJ echt in het midden van het wiel dus ten opzichte van de as ligt.
3. Verwacht geen extreme prestaties. Vermijd de aangegeven maximale druk. Ik beperk het tot maximaal 1 bar. Meestal blijf ik er ruim onder.
4 Probeer ook niet die maximale hoogte eruit te halen. De helft van wat de IWoMoSet aangeeft is meestal wel genoeg.
5. Zorg dat de ondergrond op de plaats van de FJ vlak is en leg er bij steentjes e.d. Iets onder.
6. Schroef bij het leeg laten lopen niet meteen de hele ventieldop eraf, maar draai deze iets open, zodat de lucht er langzaam uitloopt.

Ik doe het als volgt.

Na de meting met de iWoMoSet, bepaal ik onder welke wiel (of wiel, vaak is 1 al genoeg) de FJ komen. In de regel doe ik niets met verschillen van 5 cm of lager.

Vervolgens pomp ik de FJ met het grootste verschil eerst tot de helft op. Stel de app geeft een verschil aan van 14 cm dan dus tot 7 cm. Je ziet dan dat dit meteen ook gevolg heeft voor de andere wielen. Soms hoeft het andere wiel dan niet eens meer iets er bij. Zo ja, dan pomp ik deze zover op, dat in ieder geval de linker en rechter kant gelijk zijn en dan het liefst aan de achterkant. Dit omdat we in de lengte slapen een verschil tussen voor en achter vinden wij minder hinderlijk. Overigens lukt het dikwijls om compleet horizontaal te staan. Dus alle wielen op 0.

Het is een geheel andere benaderingswijze. Voor mij zijn de voordelen significant.
Overigens vind ik de zelfbouw zeker ook interessant en Ik lees hier graag de bevindingen hiermee.

Is er al iemand die en ervaring met de FJ heeft en met de zelfbouw?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door gsm »

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik heb de FJ mede op jouw advies gekocht net zoals de app
Ik ga dat eens volgen want de eerste en tevens laatste keer lukte het mij niet en loopt de druk sneller op dan het liften
De app gaf aan dat het 5cm omhoog ging maar toen was de druk al 1.3
De 5cm was de helft van wat de app aangaf
Ik blijf dit volgen maar kan even niet meer reageren dus lees ik het gewoon mee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Mickel Moen »

GSM,

Dit zijn natuurlijk de ervaringen die Ik heb met mijn bus. Hoe de FJ zich gedragen onder jouw camper kan natuurlijk anders zijn. Het gewicht van de camper is anders en zal anders vedeeld zijn.

Ik vind 5 cm en een druk van 1,3 hoog.

Heb je een aparte drukmeter, want die meters op pompen zijn soms moeilijk af te lezen.

Het duur Overigens wel even voordat je weet, hoe jouw camper zich hiermee gedraagt. Het is toch een kwestie van hoe he gewicht zich gaat verdelen. Zo laat ik ook altijd eerst het hefdak omhoog, want dat heeft effect.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18106
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Cee Pee »

Als een hefdak al invloed heeft dan moet heen en weer lopen in de camper ook van invloed zijn.
Vandaar mijn eerdere opmerkingen dat luchtkussens in mijn opinie niet stabiel kunnen zijn
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Mickel Moen »

Dat zie je verkeerd. het hefdak omhoog heeft invloed op de gewichtverdeling en dus op het inveren. Heeft niet zoveel met de stabiliteit te maken. Hoewel het zwaartepunt van de bus met geopend dak wel ietsjes hoger zal liggen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door blizard »

Mickel Moen schreef:
1. Zorg er voor dat de FJ goed gecentreerd ligt. Dus FJ goed midden voor wiel. zorg er ook voor dat beide FJ stijf tegen de ban liggen I.v.m. Punt 2:.
2. Dit betekent ook, dat de FJ echt in het midden van het wiel dus ten opzichte van de as ligt.
3. Verwacht geen extreme prestaties. Vermijd de aangegeven maximale druk. Ik beperk het tot maximaal 1 bar. Meestal blijf ik er ruim onder.
4 Probeer ook niet die maximale hoogte eruit te halen. De helft van wat de IWoMoSet aangeeft is meestal wel genoeg.
5. Zorg dat de ondergrond op de plaats van de FJ vlak is en leg er bij steentjes e.d. Iets onder.
6. Schroef bij het leeg laten lopen niet meteen de hele ventieldop eraf, maar draai deze iets open, zodat de lucht er langzaam uitloopt.


Is er al iemand die en ervaring met de FJ heeft en met de zelfbouw?
Geert,

Jou uitleg doet me denken aan de eisen die Ford stelde aan de eigenaren van de "gewraakte" motor.
Als er zoveel eisen aan de omstandigheden gesteld zijn, zou ik ze nooit gekocht hebben. punt.
Ik had ze zelf gemaakt, en die bevielen me redelijk, de camper deinde nogal, mede door het kleine raakoppervlak en onbreken van luchtkamers.
Dit heeft de FJ wel, dus heb gebruik gemaakt van een goede aanbieding van Jasicamp, prima service door vervanging
Nu zijn ze bij mij allebei geknald op de naad aan de voorkant.
Ik kom nooit boven de 1 bar, en vul ze met een Hazet bandenspanningsmeter, die ik ook voor de gewone banden gebruik. De camper is 2700 kg, dus dat hoeft ook niet

De ontwerpers moeten terug naar de tekentafel, allereerst het probleem van de ondergrond. Ik moest er stukken rubbertapijt onderlijmen om dat te voorkomen.
Daarnaast een holling in de midden, zodat de wielen niet weg kunnen rollen, als de camper niet strak op de rem staat.
Al met al vind ik het een marketingstunt, om de functionaliteit naar campers uit te breiden zonder technische aanpassingen. (alleen wat breder hoger en langer)
Waarom niet een soort aflaatventiel bij 1,2 bar zodat er niet meer in kan. Je sluit dan de kans voor overdruk bij voorbaat uit
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Mickel Moen »

Klopt, dat het dus nogal precies komt.

Ik kan wel met je meegaan, dat er nog wel een en ander aan verbeterd kan worden. Zo Lang het goed gaat is er niets aan de hand natuurlijk, maar als je je keuring aan de voorwaarden houdt, wordt je er niet vrolijk van, als ze ploffen.

Als dat veel voorkomt, Ik heb geen idee, zal de fabrikant inderdaad naar de tekentafel moeten, want dan komen ze ook regelmatig terug.

Wat is de mening van jouw leverancier?

Ik ben ook van mening, dat ze wel een en ander moeten kunnen hebben. Ze worden immers juist in omstandigheden gebruikt, die niet ideaal zijn. Onvlak en onregelmatig terrein.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Blazerke
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 29 jan 2016, 23:03
Locatie: Haacht Belgie

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Blazerke »

Vanmorgen nog met Van Sande uit Lille gebeld in verband met de uniko en de flat jack .

bijna al de flat jacks die hij verkocht heeft zijn terug gekomen , hij wil ze niet meer verkopen !!

ben ondertussen aan mijn zelfbouw flat jacks bezig :thumbup:
Groeten
Marc

Adria Twin Supreme 640 SLB
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door PaulBng »

Blazerke schreef: Ik vind de gewone oprijblokken niet makkelijk in gebruik ( heb nu milenco trident ) ofwel verschuiven ze , je moet ik één keer zien dat je op de juiste hoogte komt , snel op de rem of je bolt al terug achteruit pff , zijn lang , lomp
Eerst helemaal naar boven rijden. Dan terug laten zakken tot je hori staat...
duizend
Berichten: 15
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 21:37

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door duizend »

gsm schreef:Bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik heb de FJ mede op jouw advies gekocht net zoals de app
Ik ga dat eens volgen want de eerste en tevens laatste keer lukte het mij niet en loopt de druk sneller op dan het liften
De app gaf aan dat het 5cm omhoog ging maar toen was de druk al 1.3
De 5cm was de helft van wat de app aangaf
Ik blijf dit volgen maar kan even niet meer reageren dus lees ik het gewoon mee
De hoogte dat een flatjack het wiel hoger brengt meet je met een meetlat naast de flat jack vanop de grond tot aan de onderkant van het wiel.
Als je dit doet ga je zien dat je zeker meer dan 10 cm hoger zit op 1,3 bar
Je kan dit niet nauwkeurig meten met een app ... ::S
duizend
Berichten: 15
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 21:37

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door duizend »

Blazerke schreef:Vanmorgen nog met Van Sande uit Lille gebeld in verband met de uniko en de flat jack .

bijna al de flat jacks die hij verkocht heeft zijn terug gekomen , hij wil ze niet meer verkopen !!

ben ondertussen aan mijn zelfbouw flat jacks bezig :thumbup:

Op mijn drie flatjacks staat dat ze tot 1,5 bar mogen opgepompt worden.
Ik gebruik ze al meer dan een jaar en pomp ze regelmatig op tot boven de 1,3 bar met de compressor van de fiat repairset. Staan regelmatig in volle zon.

Misschien was de eerste serie die gemaakt werd sterker dan diegene die nu verkocht worden ?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken



Bericht door Kroppie »

na de 1e serie werden ze waarschijnlijk "verbeterd"

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie