Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
Hoi,
Heb mogelijk intresse om als alternatief voor de oprij blokken 2 Flat-Jack's aan te kopen.
Zie:
http://www.youtube.com/watch?v=9txu-3sX4Uc (filmpje van http://www.womoclick.de)
http://www.flat-jack.de/reifenkissen-camper.html
Heeft iemand daar ervaring mee?
Voor het oppompen is het handig om een compressor aan boord te hebben maar je kunt ze kennelijk ook oppompen met een losse simpele 12v compressor of zelfs een voet of handpomp. Er is kennelijk niet echt veel lucht nodig. Onze Camper is voorzien van een 12v Compressor met lucht tank tbv onder andere de motorrem, de pneumatisch schuiven van de vuilwater en WC tank enz dus dat mag geen probleem vormen.
Zijn niet direct goedkoop, maar een paar goede oprij blokken (3 in ons geval ivm dubbellucht achter) die duidelijk meer als 3.5T aan kunnen zijn ook niet goedkoop en nemen meer ruimte in beslag en zijn zwaarder.
Groeten,
Twan
Ps heb de link naar de NL site verwijderd omdat die niet de specifieke info voor Campers bevat en in ons geval eerder tot misverstanden aanleiding geeft dan aanvullend info geeft.
Ps2 heb link naar de D site aangepast zodat je nu direct bij de Camper versie van de Flat-Jack uitkomt
Heb mogelijk intresse om als alternatief voor de oprij blokken 2 Flat-Jack's aan te kopen.
Zie:
http://www.youtube.com/watch?v=9txu-3sX4Uc (filmpje van http://www.womoclick.de)
http://www.flat-jack.de/reifenkissen-camper.html
Heeft iemand daar ervaring mee?
Voor het oppompen is het handig om een compressor aan boord te hebben maar je kunt ze kennelijk ook oppompen met een losse simpele 12v compressor of zelfs een voet of handpomp. Er is kennelijk niet echt veel lucht nodig. Onze Camper is voorzien van een 12v Compressor met lucht tank tbv onder andere de motorrem, de pneumatisch schuiven van de vuilwater en WC tank enz dus dat mag geen probleem vormen.
Zijn niet direct goedkoop, maar een paar goede oprij blokken (3 in ons geval ivm dubbellucht achter) die duidelijk meer als 3.5T aan kunnen zijn ook niet goedkoop en nemen meer ruimte in beslag en zijn zwaarder.
Groeten,
Twan
Ps heb de link naar de NL site verwijderd omdat die niet de specifieke info voor Campers bevat en in ons geval eerder tot misverstanden aanleiding geeft dan aanvullend info geeft.
Ps2 heb link naar de D site aangepast zodat je nu direct bij de Camper versie van de Flat-Jack uitkomt
Laatst gewijzigd door Schoentje op di 02 jun 2015, 15:07, 4 keer totaal gewijzigd.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
niet te gebruiken op een ondergrond bestaande uit losse stenen .
en volgens de gebruiksaanwijzing moet je zelfs eerst de ondergrond vegen en moet deze waterpas zijn (sauberer waagrechter stellgrund .), zijn meer bedoeld om de banden te sparen bij lange stilstand .
en je moet ze voor de wielen leggen en dan de auto erop duwen .leuk bij jouw auto.
jos
en volgens de gebruiksaanwijzing moet je zelfs eerst de ondergrond vegen en moet deze waterpas zijn (sauberer waagrechter stellgrund .), zijn meer bedoeld om de banden te sparen bij lange stilstand .
en je moet ze voor de wielen leggen en dan de auto erop duwen .leuk bij jouw auto.
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 02 jun 2015, 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bob Diesel
- Berichten: 31862
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
Hoi Jos,
De uitvoeringen voor Campers zijn afwijkend van de gewone uitvoeringen. Op de NL site staan de Camper uitvoeringen niet, maar op de D site wel.
Heb aan de leverancier in D aanvullende vragen gesteld, zodra ik een reactie heb meld ik dat hier.
Er is zowel door de ADAC als ProMobile aandacht aan besteed:
https://campingfuehrer.adac.de/news/fla ... hrzeug.php
http://www.promobil.de/aktuell/news-zub ... 25563.html
Groeten,
Twan
Die indruk had ik in eerste instantie ook maar schijnt niet helemaal zo te zijn in de praktijk. Een ondergrond met scherpe spitse stenen zal niet bevorderlijk zijn maar dat had iemand in de praktijk in Duitsland opgelost door er simpel een rubber mat onder te leggen.niet te gebruiken op een ondergrond bestaande uit losse stenen .
en volgens de gebruiksaanwijzing moet je zelfs eerst de ondergrond vegen en moet deze waterpas zijn (sauberer waagrechter stellgrund .)
De uitvoeringen voor Campers zijn afwijkend van de gewone uitvoeringen. Op de NL site staan de Camper uitvoeringen niet, maar op de D site wel.
Heb aan de leverancier in D aanvullende vragen gesteld, zodra ik een reactie heb meld ik dat hier.
Er is zowel door de ADAC als ProMobile aandacht aan besteed:
https://campingfuehrer.adac.de/news/fla ... hrzeug.php
http://www.promobil.de/aktuell/news-zub ... 25563.html
Uit die hoek komen de kussens wel, maar zijn kennelijk door ontwikkeld om ze ook onder Campers (en ook de zware jongens) in het "vrije veld" te kunnen gebruiken., zijn meer bedoeld om de banden te sparen bij lange stilstand .
Deze kan ik niet volgen? Je legt ze simpel voor of achter de wielen en rijdt er vervolgens geheel probleemloos de Camper midden op? Dat ze het bij de oldtimers (in een garage of opslag) oplossen door ze er op te duwen heeft natuurlijk als rede het voorkomen van onnodige uitlaatgassen in een afgesloten ruimte, maar dat speelt niet echt onder de "vrije hemel".en je moet ze voor de wielen leggen en dan de auto erop duwen .leuk bij jouw auto.
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
in de duitse gebruiksaanwijzing staat schieben te vertalen met duwen .maar van mij mag je hem erop rijden .
ik denk dat het te maken heeft met de schuifkrachten als een aangedreven wiel erop rijd , zou het ff navragen
jos
ik denk dat het te maken heeft met de schuifkrachten als een aangedreven wiel erop rijd , zou het ff navragen
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
Hoi Jos,
Uiteraard maakt het qua kracht een verschil of je er een voertuig opduwt of oprijdt, maar dat zelfde geld voor oprijblokken of grasrijstroken. Heb regelmatig situaties gezien waarbij men zoveel "gas" geeft dat ze er met grote kracht achter of voor de aangedreven wielen uitschoten met grote hilariteit en soms schade tot gevolg.
Dat zal je dus bij de Flat-Jack ook kunnen gebeuren maar omdat je bij het oprijden geen weerstand van een oplopend blok ondervindt of staat te malen op een nat grasveld (als dat laatste wel het geval is heb je per definitie een uitdaging ongeacht of je een blok of wat dan ook wilt gebruiken) zal dat in de praktijk wel los lopen.
In de ProMobile van Maart 2015 heeft kennelijk een test gestaan maar dat blad heb ik helaas niet.......
http://www.promobil.de/aktuell/news-zub ... 25563.html
Groeten,
Twan
Uiteraard maakt het qua kracht een verschil of je er een voertuig opduwt of oprijdt, maar dat zelfde geld voor oprijblokken of grasrijstroken. Heb regelmatig situaties gezien waarbij men zoveel "gas" geeft dat ze er met grote kracht achter of voor de aangedreven wielen uitschoten met grote hilariteit en soms schade tot gevolg.
Dat zal je dus bij de Flat-Jack ook kunnen gebeuren maar omdat je bij het oprijden geen weerstand van een oplopend blok ondervindt of staat te malen op een nat grasveld (als dat laatste wel het geval is heb je per definitie een uitdaging ongeacht of je een blok of wat dan ook wilt gebruiken) zal dat in de praktijk wel los lopen.
In de ProMobile van Maart 2015 heeft kennelijk een test gestaan maar dat blad heb ik helaas niet.......
http://www.promobil.de/aktuell/news-zub ... 25563.html
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
succes ermee ,ik wilde je niet afhouden van de aanschaf maar alleen aangeven wat ik als beperking zag in de gebruiksaanwijzing ,ze gaan maar 1x stuk .
maar misschien lees ik die dingen wel te kritisch/wantrouwend .
jos
maar misschien lees ik die dingen wel te kritisch/wantrouwend .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
Hoi Jos,
Ik waardeer je reactie zeer zeker, en geef alleen maar aan wat ik elders aan info gevonden heb cq wat mijn geachten zijn waarom sommige zaken geen probleem zouden hoeven te zijn, maar als blijkt dat ik het mis heb of technisch verkeerd inschat hoor ik dat graag. (Ben van huis uit geen techneut maar technische zeker niet onhandig )
Sta in zijn algemeenheid zeer zeker open voor nieuwe technische ontwikkelingen die het leven "aangenaam" of "eenvoudig" kunnen maken. In het gros van de gevallen heb ik als ik dan tot aankoop overgaan er geen spijt van (tot op heden bijv onze 605watt Solarset en LiFePo4 accu's) maar er zijn zeer zeker ook wel eens zaken die er aanvankelijk goed uitzagen maar later toch toegen vielen of zelfs prut waren (bijv de uit de USA afkomstige elektrische schuiven om onze vuilwatertank en WC te kunnen openen, die ik na meerdere vervangen onder garantie uiteindelijk vervangen hebt door pneumatische oplossingen die wel voor 200% voldoen).
Groeten,
Twan
Ik waardeer je reactie zeer zeker, en geef alleen maar aan wat ik elders aan info gevonden heb cq wat mijn geachten zijn waarom sommige zaken geen probleem zouden hoeven te zijn, maar als blijkt dat ik het mis heb of technisch verkeerd inschat hoor ik dat graag. (Ben van huis uit geen techneut maar technische zeker niet onhandig )
Sta in zijn algemeenheid zeer zeker open voor nieuwe technische ontwikkelingen die het leven "aangenaam" of "eenvoudig" kunnen maken. In het gros van de gevallen heb ik als ik dan tot aankoop overgaan er geen spijt van (tot op heden bijv onze 605watt Solarset en LiFePo4 accu's) maar er zijn zeer zeker ook wel eens zaken die er aanvankelijk goed uitzagen maar later toch toegen vielen of zelfs prut waren (bijv de uit de USA afkomstige elektrische schuiven om onze vuilwatertank en WC te kunnen openen, die ik na meerdere vervangen onder garantie uiteindelijk vervangen hebt door pneumatische oplossingen die wel voor 200% voldoen).
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
Heb in mijn oorspronkelijk bericht de link aangepast zodat je nu direct bij de Camper uitvoeringen van de Flat-Jack uitkomt:
http://www.flat-jack.de/reifenkissen-camper.html
Tevens heb ik van de redactie van ProMobil het (korte) test artikel uit de Maart uitgave van hun blad toegestuurd gekregen (zie link hieronder). Bedenk wel dat het geteste exemplaar de "Camper" uitvoering is en niet de "Camper-Plus" uitvoering de laatste heb je nodig om 12 tot 14cm te kunnen halen met 1 kussen.
https://www.dropbox.com/s/q4lxa2rputurw ... 1.jpg?dl=0
http://www.flat-jack.de/reifenkissen-camper.html
Tevens heb ik van de redactie van ProMobil het (korte) test artikel uit de Maart uitgave van hun blad toegestuurd gekregen (zie link hieronder). Bedenk wel dat het geteste exemplaar de "Camper" uitvoering is en niet de "Camper-Plus" uitvoering de laatste heb je nodig om 12 tot 14cm te kunnen halen met 1 kussen.
https://www.dropbox.com/s/q4lxa2rputurw ... 1.jpg?dl=0
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
Bij Conrad zijn ook luchtdruk kussen te koop
Ze geven in hun presentatie aan om het onder het chassis te zetten
Maar kan natuurlijk ook gewoon onder het wiel
En op te pompen met de afvalstoffen uit de uitlaat
Dergelijke kussens zoals de TS aangeeft worden ook wel gebruikt om sta caravans en chalets te stellen
De beste man uit Duitsland is er gewoon achter gekomen dat camperaars graag de vreemdste dingen gebruiken en vooral kopen
Ze geven in hun presentatie aan om het onder het chassis te zetten
Maar kan natuurlijk ook gewoon onder het wiel
En op te pompen met de afvalstoffen uit de uitlaat
Dergelijke kussens zoals de TS aangeeft worden ook wel gebruikt om sta caravans en chalets te stellen
De beste man uit Duitsland is er gewoon achter gekomen dat camperaars graag de vreemdste dingen gebruiken en vooral kopen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Een ziek mens maar een
Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
Hoi Toon,
Kussens van Conrad ken ik al heel lang maar zijn totaal ongeschikt voor het nivelleren van je camper. Die kussens zijn bedoeld te vervanging van een krik en worden, zij het in de variant op luchtdruk, door de ANWB wegenwacht en de ADAC gebruikt.
Als je die kussens onder een wiel legt zal het mis gaan of het kussen schiet er onder uit of de de camper wordt weggedrukt. Die kussens zijn bedoeld om onder de carrosserie te plaatsen.
Grt Twan
Kussens van Conrad ken ik al heel lang maar zijn totaal ongeschikt voor het nivelleren van je camper. Die kussens zijn bedoeld te vervanging van een krik en worden, zij het in de variant op luchtdruk, door de ANWB wegenwacht en de ADAC gebruikt.
Als je die kussens onder een wiel legt zal het mis gaan of het kussen schiet er onder uit of de de camper wordt weggedrukt. Die kussens zijn bedoeld om onder de carrosserie te plaatsen.
Grt Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
Hoi,
Heb via de producent in D contact gelegd met de importeur in NL en krijg volgende week een persoonlijk demo, van de importeur, bij mij voor de deur waarna ik de Flat-Jack Camper-Plus (en/of Camper afhankelijk van de behoefte en maatvoering die het beste bij onze Camper past) in het aansluitende weekend zelf in de praktijk mag testen tijdens een trip.
Hou jullie op de hoogte.
Groeten,
Twan
Heb via de producent in D contact gelegd met de importeur in NL en krijg volgende week een persoonlijk demo, van de importeur, bij mij voor de deur waarna ik de Flat-Jack Camper-Plus (en/of Camper afhankelijk van de behoefte en maatvoering die het beste bij onze Camper past) in het aansluitende weekend zelf in de praktijk mag testen tijdens een trip.
Hou jullie op de hoogte.
Groeten,
Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
goed geregeld door beiden.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Rotec 590
- Berichten: 6955
- Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
- Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
- Contacteer:
Re: Flat-Jack als alternatief voor oprijblokken
we zijn benieuwd. Jammer dat er geen filmpje van te vinden is.
In het buitenland waar de grond scherpe stenen bevat zou je er triplex platen onder kunnen leggen.
Laat ze dat ook even uittesten als je wilt dus met een schep bergsteentjes onder de wielen.
In het buitenland waar de grond scherpe stenen bevat zou je er triplex platen onder kunnen leggen.
Laat ze dat ook even uittesten als je wilt dus met een schep bergsteentjes onder de wielen.
neem de tijd als je in je camper rijdt!