Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door hathi »

Goldedition,je geeft het zelf al aan je Had het CVO,en dat is voor zo,n nieuwere Camper ook gemakkelijker dan voor een van 1996,zo die er toen al waren ? Maar voor een particulier,die geen Kareltje cola heet kan dit grote problemen opleveren
Hans
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Vertrokken3 »

Goldedition schreef:Noorderkempen,

1 dag lijkt me sterk

Als ik me goed herinner, moest je eerst naar de douane, dan naar de technische keuring, dan weer terug naar de douane op de DIV
Alleen dat laatste nam al verschillende uren wachttijd, want ze zitten maar een paar dagen per week, en moeten een stempel zetten alvorens de nummerplaat uitgereikt wordt

Maar het is inderdaad geen calvarietocht, zoals sommigen beweren,
al was het even spannend toen bleek dat er geen COC was

Een dikke pluim voor Hymer Belgie (campirama) in dit geval, en "eeuwige dankbaarheid"
Straffer nog een dikke halve dag :mrgreen:

Wel goed voorbereid en een goede mailuitwisseling met de douane gehad.

Het was wel een nieuwe en het is nu 6 jaar geleden....

Na wat aandringen de Duitse camperverkoper bereid gevonden dat hij het factuur en COC al opstuurde. (er was van de wagen nog niet eens een voorschot betaald, maar de wagen stond natuurlijk nog op zijn erf)

Morgens redelijk vroeg naar het Antwerpse douanekantoor, eerste klant, 21 %btw betalen, buiten met formulier dat alles voor hun ok was.
Naar het keuringsstation van Kontich (kan op elk hoofdstation) daar COC voorgelegd, daar gaan ze na dat de COC ok is en.... belangrijk .... dat de wagen nergens nog is ingeschreven.
Niets aanschuiven gewoon bureel binnen, na 10 minuten terug buiten met de nodige documenten.

Dan naar de in het gebouw daarnaast naar de dienst voor inschrijvingen voertuigen (DIV), daar wel een uur of zo aan moeten schuiven, wagen ingeschreven en alles ok.
Dus niet meer een tweede keer langs de douane, het document dat ik op het hoofdkantoor in Antwerpen gekregen had volstond.
In de vroege namiddag terug thuis. :-B

Paar dagen later de nieuwe plaat in de brievenbus en nog een paar dagen later met de plaat onder de arm met de trein naar Duitsland, platen aan de wagen en mijn eerste trip met de nieuwe camper was een feit.

Daarna moet je nog wel naar de keuring voor een eerste indienstneming, net zoals je met een tweedehandse ook als nieuwe eigenaar moet langs gaan.

De camperverkoper vertelde me wel dat hij nog nooit deze procedure gebruikt had. De standaardprocedure was dat hij voor een tijdelijke Duitse inschrijving zou zorgen met bijhorende verzekering en plaat, ik de wagen na betaling plus 19% BTW bij hem kon ophalen, dus met Duitse inschrijving en verzekering en daarna de Belgische procedure kon opstarten.
Eens ik bij hem een bewijs van inschrijving in Belgie en een bewijs dat er 21% btw op betaald was kon voorleggen zou hij de 19% bij hem betaalde BTW terug storten.

De douane heeft me deze procedure afgeraden, omdat ik dan, weliswaar tijdelijk, twee keer BTW moest ophoesten.
Het keuringsstation rade me dit ook af, omdat ze het COC niet konden vrijgeven zolang de Duitse inschrijving niet geschrapt was.
En heel vaak leidt dat tot vertraging, soms weken lang....

Mijn wagen was splinternieuw, maar met een tweedehandse is de procedure gelijkaardig, behalve dan dat 21% btw ophoesten.
Maar zoals ik al aanhaalde, zonder COC, zit er nog een hele procedure tussen, ik geloof naar keuringsstation en alles laten opmeten en controleren enz.
Gebruikersavatar
Goldedition
Berichten: 1513
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 12:30

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Goldedition »

hathi schreef:Goldedition,je geeft het zelf al aan je Had het CVO,en dat is voor zo,n nieuwere Camper ook gemakkelijker dan voor een van 1996,zo die er toen al waren ? Maar voor een particulier,die geen Kareltje cola heet kan dit grote problemen opleveren
Er was geen COC en de wagen was 2 jaar oud tweedehands,
Hymer vertegenwoordiging heeft gebeld naar Hymer in Duitsland,
en die hebben de papieren meegegeven met een vrachtwagen die dezelfde dag nog naar Belgie vetrok,
zo had ik een dag later het nodige papier.

Toegegeven dat dit erg vlot was, maar ik ga er van uit dat het verkrijgen van een COC niet echt grote problemen kan opleveren, of ben ik fout en zijn andere merken of vertegenwoordigers minder flexibel ?
I write because I dont know what I think
untill I read what I say
Flannery o'Connor
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door hathi »

Je begrijpt me niet, jij ging naar de keuring Met een COC,Nederlandse verkoper heeft er geen,en aangezien die voor een oudere Camper niet zo makkelijk te verkrijgen is,en men daar in Belgie zo moeilijk over doet waarschuw ik alleen,een jonge Camper is geen probleem, trouwens in Nederland gaat de keuring,zonder coc ook veel langer duren,daar alles opnieuw nagekeken word,wil je geen aardige keurmeester hebben,ik heb vorig jaar een auto teruggenomen om die Belg geen grijs haar te bezorgen en mijn gemoed te ontlasten
Hans
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Vertrokken3 »

Klopt, bij de wat oudere wagen is er vaak geen COC verkrijgbaar.

Je moet dan een hele procedure opstarten;
http://www.goca.be/nl/p/Invoer-binnen-EU---zonder-COC

De wagen wordt als "alleenstaand geval" beschouwd en moet goedgekeurd worden om in België op de weg te mogen.
Om die goedkeuring te kunnen beoordelen heeft de federale overheid attesten nodig zodat ze weten waarover het gaat.
Dus de wagen wordt geheel beschreven, maten, gewicht, banden, enz....
Gebruikersavatar
Goldedition
Berichten: 1513
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 12:30

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Goldedition »

ah ok, wist niet dat de producent geen COC kan/wil afleveren voor oudere wagens .....
mea culpa, de mijne was inderdaad toen maar 2 jaar oud, dat vormde geen probleem
I write because I dont know what I think
untill I read what I say
Flannery o'Connor
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door ellan vannin »

Na invoer uit Duitsland heeft het meer dan een jaar/7 bezoeken aan de technische keuring/ en veel geld gekost voor ik met een VW LT 35 Dehler buscamper op Belgische wegen mocht rijden :bang:
All4dogs
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door hathi »

Juist Ellan dat bedoel ik,ik wil dat als verkoper die Belgen niet aan doen
Hans
jotr
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 26 okt 2011, 21:02
Locatie: H.I.Ambacht
Contacteer:

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door jotr »

Ik haal dit even naar boven, omdat wellicht een Belg geinteresseerd is in onze Eura Mobil (ooit van Duitse oorsprong en in 2011 vanuit Duitsland in Nederland geimporteerdvan bouwjaar 2006. Het Nederlandse deel bij export naar Belgie is wel duidelijk. Maar voor het Belgische deel heb ik toch nog wel wat vragen. Het voertuig is altijd een kampeerauto geweest en ziet er ook zo uit. Begrijp ik nu goed dat ik 'ergens'(de importeur wellicht) een COC of COV bewijs moet zien te regelen om te voorkomen dat deze Belg problemen krijgt bij invoer?
Wie heeft hier ervaring mee?
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door ellan vannin »

IK zou dat COC of zoals ze hier in Belgie zeggen gelijkvormigheidsattest proberen vooraf aan te vragen. Het ligt er maar helemaal aan hoe oud de camper is en welke wagen het betreft. Een importeur in Belgie (VW d'Ieteren in Brussel) is zeer onbereidwillig om hier aan mee te werken.
All4dogs
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Bas vd laar »

Dit vind ik altijd zo dom van die Belgen.
Wel een auto willen importeren maar niet weten hoe het moet.
Als ik een camper uit Belgie haal dan weet ik precies wat ik moet doen om hem hier op kenteken te krijgen, daar hebben we namelijk internet voor en dan zoek ik dat uit.
Ik ga toch ook niet aan een Belg vragen van : "Ik wil uw auto kopen, wat moet ik doen om hem in NL op kenteken te krijgen?"
Daar heeft die man toch geen idee van?
Maar Belgen vragen dat gerust, heel raar.


Maar goed, in Belgie willen ze een graag een conformiteitsbewijs zien, deze kun je aanvragen bij de RDW en die heb je snel in huis.
Zie foto:
Bijlagen
IMG_8863.JPG
IMG_8863.JPG (75.32 KiB) 563 keer bekeken
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door ellan vannin »

E.e.a. heeft te maken met de instelling van de Belgische keuring instanties. In Belgie kan alles en kan niets, je moet exact weten hoe het werkt of de juiste mensen kennen. En of dat conformiteitsbewijs in Belgie geaccepteerd wordt :?: :?: :?: ik betwijfel het.
All4dogs
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Bas vd laar »

Ik weet er alles van, mijn ouders wonen in Belgie.
Wat een ongelooflijke willekeur is het daar bij de keuringsinstanties, het is maar net wie je treft en of hij je mag, als je pech hebt krijg je niks voor elkaar ook al kloppen je papieren.

Belgie heeft een rechtszaak verloren met betrekking tot het gelijksvormigheidsattest, ze eisen dit nog steeds terwijl ze verplicht zijn een auto die elders in Europa geregistreerd is geweest ook in Belgie toe te laten zonder dit attest
Ze hebben gewoon schijt aan die uitspraak van de rechtbank en de meeste keuringsinstanties vragen er gewoon nog steeds om.
Wanneer je vertelt dat dit niet meer verplicht is zeggen ze gewoon: "Dan gaat u maar weg, wij doen niks voor u"

Wat dat betreft lijkt het net alsof je in Bulgarije bent, alleen geef je ze daar een paar euro en dan komt het goed, in Belgie werkt dat ( bij mijn weten ) niet en doen ze het gewoon omdat ze er op kicken een machtsspelletje te doen.
Let wel, dit is niet bij elk keuringsstation zo, maar wel bij vele!
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Bas vd laar »

@ jotr

Dus zorg voor zo'n formulier voor de man, meer kun je niet doen.
Zo doe ik het ook, zorg voor je vrijwaring, de rest is aan hem.
Hij gaat zelf het risico aan een auto in te voeren in Belgie.

Belgische forums staat vol met drama's over auto's invoeren en van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Soms duurt het letterlijk maanden om bepaalde papieren te verkrijgen en die worden dan ook gewoon weer afgekeurd.
Stationsschefs zeggen gewoon "Mijn station mijn regels en niet anders" het maakt ze niks uit wat de wet voorschrijft of ze zijn weer eens niet op de hoogte van de vernieuwde wetgeving.

We klagen wel eens op NL maar wat dit betreft is de RDW een zegen vergeleken met Belgie.
Plaats reactie