Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door ellan vannin »

Ik weet er alles van, 15 jaar een touringcarbedrijf uitgebaat in Belgie, elke 6 maanden op keuring en dat met nieuwe dubbeldekkers die we maar maximaal 4 seizoenen (zomers/winters) reden. Afgekeurd op een lege band op de trekas (bus was 6 maanden oud), dus was de keuring maar 3 maanden geldig. Behalve wanneer ik weer na de her (goed) keuring achter aansloot en de bus weer helemaal opnieuw liet keuren hetgeen 10 minuten ervoor net was gebeurt. Enfin weer goedgekeurd en nu keuring wel 6 maanden geldig. :crazy: :crazy: :crazy: :bang: :bang: :bang: Ik kan er een boek over schrijven.
All4dogs
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Bas vd laar »

Vreselijk he, ze hebben mijn moeder wel eens aan het huilen gekregen daar, elke keer iets anders verzinnen.
Rijd je vervolgens naar een ander station dan is alles gewoon in orde.
Ophanging afkeuren, banden afkeuren enz. ze doen waar ze zin in hebben, ook al is je auto zo goed als nieuw.

Ik benijd je wat dat betreft niet dat je in Belgie woont Ellan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Bob Diesel »

ellan vannin schreef::crazy: :crazy: :crazy: :bang: :bang: :bang: Ik kan er een boek over schrijven.
Ik gan dat boek niet kopen/lezen :wink:
begin het net langzaam te vergeten :-B :lol3:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door ellan vannin »

Kom op Bob, ik had toch zeker gedacht dat jij de eerste zou zijn :wink:
All4dogs
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Bob Diesel »

Voor later in het verrzorgings huis :?:
Weet je nog wel :?: oudje x:D
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Kustom
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 07 sep 2007, 20:10
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door Kustom »

Bas vd laar schreef:
do 30 nov 2017, 19:30
Maar goed, in Belgie willen ze een graag een conformiteitsbewijs zien, deze kun je aanvragen bij de RDW en die heb je snel in huis.
Zie foto:
Zo makkelijk is dat helaas niet. Vandaag ook getracht dit conformiteitsbewijs via de RDW te krijgen en ik krijg nul op mijn rekest bij de rdw omdat de camper geregistreerd staat als personenwagen in plaats van bedrijfswagen
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door jurgenc »

De link werd volgens mij al eerder gepost:https://www.autoveiligheid.be/gelijkvor ... ormity-coc
PS: Dit is de website van de autokeuring.

Daar staat o.a. dit:
Opmerking:
Ingevoerde voertuigen eerder ingeschreven in een andere lidstaat van de Europese Unie dienen niet in het bezit te zijn van een gelijkvormigheidsattest of COC, tenzij deze voertuigen na deze inschrijving werden verbouwd
Lijkt me toch wel duidelijk i.v.m. het COC.
H20
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door ellan vannin »

Dit was zo, maar Belgie is door het Europese hof op de vingers getikt omtrent dit item. Ze mogen dit in de praktijk (theoretisch) niet meer vragen. Heb het zelf al een paar keer ondervonden, waar ze dan nu wel naar vragen is een Europees goedkeuringsnummer welke op een identificatieplaatje of sticker vermeld moet zijn. Dussssss dit komt ongeveer op hetzelfde neer, heb je dit niet kun je proberen om alsnog aan een COC / gelijkvormigheidsattest te komen of een uitgebreide keuring voor alleenstaand geval te laten uitvoeren, waarbij het hele voertuig opgemeten wordt, en waarbij je zelf o.a. de remblokken ter plaatse moet demonteren zodat ze e.e.a. kunnen opmeten. WAANZIN ! Sorry jurgenc ik had niet goed gelezen, er stond wel degelijk dat een COC niet meer nodig is.
All4dogs
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Hoe camper exporteren naar België bij verkoop?



Bericht door DiffRental »

Kan er ook een boekje over schrijven, vandaag op 1 uur door de keuring geraakt met mijn 2e hands import camper en direct de inschrijving gedaan.

Ik heb een overjarige euro 5 nieuw gekocht, euro 5 mag/mocht tot uiterlijk vandaag ingeschreven worden.
Echter die uitstel geldt alleen voor voertuigen die die voor een bepaalde datum in het land van inschrijving stonden.
Mijn wagen stond dus in Duitsland met een Duitse brief van uitstel. Helaas wordt die natuurlijk niet geaccepteerd door de Belgische DIV.
Toen heb ik de wagen 1 dag ingeschreven in Duitsland en vervolgens ingevoerd in België.
Gisteren opgehaald en vanmorgen stond ik met mijn 2e hands wagen van 1 dag oud bij de keuring. :lol3:

Mijn ervaring is dat het allemaal wel meevalt als je maar weet wat je precies moet doen.
En daar zit het probleem, eerst heb ik bijna 2 weken moeten wachten op antwoord van de DIV over de euro 5 brief.
Het antwoord is dan erg kort en krachtig, "Nee dat kan niet" Vervolgens heb je dan nog 3 mailtjes en 6 dagen nodig om tussen de regels te lezen wat je wel kan doen.
Dan lees je dat een auto jonger dan 6 maanden en minder dan 6000 km als "nieuw" wordt gezien. Maar dat geldt dan weer alleen voor de douane/belasting niet voor de DIV. Ook hier weer het probleem dat je teveel verkeerde of verouderde informatie leest.
Kort gezegd, ipv alles administratief regelen en met de Belgische platen onder de arm naar Duitsland afreizen kun je dan exportplaten + verzekering voor 15 dagen in Duitsland afsluiten en vervolgens naar de keuring in België. (2 vrije dagen en €250 verder) En met een gezonde dosis schrik bij de keuring en bij het DIV loket staan.

Als ze de regels niet aanpassen is de volgende import kinderspel. :-B
Groeten Peter
Plaats reactie