Gasflessen Scandinavie

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
riva weert
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 30 mei 2011, 23:40
Locatie: Weert
Contacteer:

Gasflessen Scandinavie



Bericht door riva weert »

We zijn aan het overwegen om het volgend jaar weer (5 weken) naar Scandinavië te gaan.
Een keer of 10 waren we in Scandinavië maar de laatste 3 jaren zijn we in Duitsland gebleven.
Dit is ons ook goed bevallen, met name de natuur, de taal, het eten en natuurlijk de camerplaatsen die vaak van alle gemakken zijn voorzien.

Maar de schitterende natuur van het noorden blijft toch trekken.......
Nu zijn we alle "voors en tegens" op een rij aan het zetten en hopen zo tot een besluit te komen.

Het eerste dilema is het gas.........
Het gas was voor ons voorheen altijd een probleem, we deden zuinigaan en kwamen dan wel toe met onze flessen maar dit willen we nu niet meer!
We willen de gaskachel gebruiken als het koud is, (en ik heb het snel koud) we moeten dus zeer zeker in Noorwegen en Zweden gas gaan kopen.
Derhalve mijn vraag,
Wat is jullie advies?? Hoe lossen jullie het gasprobleem op?
Jvdberg

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door Jvdberg »

Nu een vraag van mij kant, wat voor een gasflessen heb je.
Als het lpg flessen zijn, dan moet ik nog wel ergens een bestandje hebben met tankstations.

Ik heb zelf gelukkig een webasto, dus ik kan in Scandinavië stoken wat ik wil, maar vorig jaar de kachel niet nodig gehad.
Het was toen , in Finland bij de kerstman, morgens om 09.30 uur reeds 26 graden.

In ieder geval als je gaat, met volle flessen vertrekken
Gebruikersavatar
riva weert
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 30 mei 2011, 23:40
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door riva weert »

Gewoon grijze flessen met propaangas geloof ik.
We hebben er normaliter twee in de camper staan.
Wij willen in aug/sept gaan als de muggen weg zijn.
Maar met twee volle gasflessen halen we zeker geen 5 weken.
Ik heb wel eens gehoord over andere gasflessen of andere aansluitingen???
Maar weet er eigenlijk niets vanaf.........
Gebruikersavatar
Anika
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 19:23
Contacteer:

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door Anika »

Wij hebben een rode LPG fles. Je kunt ze nu ook van een ander merk kopen, staat ook hier op het forum, en die zijn een stuk goedkoper en ik geloof groen.
Voordeel is dat je die fles bij elk pompstation dat LPG voor de auto heeft kan vullen. Scandinavie heeft voldoende LPG punten zodat je het niet koud hoeft te hebben.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door Mickel Moen »

Misschien heb je iets aan de volgende link:

http://www.viknesweb.nl/index.php?optio ... &Itemid=31

Afbeelding

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Wij hebben altijd 3 flessen Campinggaz mee, maar wij koken alleen op gas.
Verwarmen doen we electrisch en dus aan de paal.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door Hoofdnoorman »

Maak je nu eens geen zorgen over die gasflessen in Noorwegen.

Kijk even hier
http://www.gjelstenli.no/lpg/FyllestasjonerNorge.htm
Aan de rechterzijde van de kolom staat of ze flessen vullen.
Vrijwel alle stations vullen de fles terwijl je wacht/broodje eet. Ze hebben geen enkel probleem met wat voor aansluiting dan ook.
De zogenaamde Husholdflasker zijn gelijk aan de Spaanse flessen. De Industriflasker hebben de conische din aansluiting, zoals in Duitsland gebruikelijk kan zijn. En, mocht je willen, bij De Wit heeft men verloop nippels op schap liggen.

De meeste vulstations hebben een soort klem die over de kraag heengaat en zodoende alle flessen kan vullen.

Misschien nog ten overvloede. In Noorwegen krijg je 100% propaan voor je geld.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Aussie
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:12
Locatie: Arnhem

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door Aussie »

Hoofdnoorman schreef:Maak je nu eens geen zorgen over die gasflessen in Noorwegen.

Kijk even hier
http://www.gjelstenli.no/lpg/FyllestasjonerNorge.htm
Aan de rechterzijde van de kolom staat of ze flessen vullen.
Vrijwel alle stations vullen de fles terwijl je wacht/broodje eet. Ze hebben geen enkel probleem met wat voor aansluiting dan ook.
De zogenaamde Husholdflasker zijn gelijk aan de Spaanse flessen. De Industriflasker hebben de conische din aansluiting, zoals in Duitsland gebruikelijk kan zijn. En, mocht je willen, bij De Wit heeft men verloop nippels op schap liggen.

De meeste vulstations hebben een soort klem die over de kraag heengaat en zodoende alle flessen kan vullen.

Misschien nog ten overvloede. In Noorwegen krijg je 100% propaan voor je geld.

Kan ik beamen, wij zij dit jaar de maanden juni en juli in Noorwegen geweest tot de noord kaap en hebben maar 1,5 fles verbruikt we hebben merendeel wild gekampeerd en daardoor de koelkast op gas laten lopen. Wij hadden ook nog een reserve fles meegenomen maar dat had was niet nodig geweest want je kan e gewoon vullen.
Buscamper Peugeot Boxer L2H2 uit 2016
Zelfbouw gestart Maart 2024
Het hoeft niet binnen 8 maanden klaar te zijn :-)

Aussie
Voor reisverslagen https://www.polarsteps.com/GerryWilbert
Gebruikersavatar
Aussie
Berichten: 289
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:12
Locatie: Arnhem

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door Aussie »

Hoofdnoorman schreef:Maak je nu eens geen zorgen over die gasflessen in Noorwegen.

Kijk even hier
http://www.gjelstenli.no/lpg/FyllestasjonerNorge.htm
Aan de rechterzijde van de kolom staat of ze flessen vullen.
Vrijwel alle stations vullen de fles terwijl je wacht/broodje eet. Ze hebben geen enkel probleem met wat voor aansluiting dan ook.
De zogenaamde Husholdflasker zijn gelijk aan de Spaanse flessen. De Industriflasker hebben de conische din aansluiting, zoals in Duitsland gebruikelijk kan zijn. En, mocht je willen, bij De Wit heeft men verloop nippels op schap liggen.

De meeste vulstations hebben een soort klem die over de kraag heengaat en zodoende alle flessen kan vullen.

Misschien nog ten overvloede. In Noorwegen krijg je 100% propaan voor je geld.

Kan ik beamen, wij zij dit jaar de maanden juni en juli in Noorwegen geweest tot de noord kaap en hebben maar 1,5 fles verbruikt we hebben merendeel wild gekampeerd en daardoor de koelkast op gas laten lopen. Wij hadden ook nog een reserve fles meegenomen maar dat had was niet nodig geweest want je kan e gewoon vullen.
Buscamper Peugeot Boxer L2H2 uit 2016
Zelfbouw gestart Maart 2024
Het hoeft niet binnen 8 maanden klaar te zijn :-)

Aussie
Voor reisverslagen https://www.polarsteps.com/GerryWilbert
Gebruikersavatar
riva weert
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 30 mei 2011, 23:40
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door riva weert »

Bedankt allemaal,
Mijn man heeft de rode LPG flessen op internet gevonden maar dit is een kostbare oplossing en dat moeten we nog even overwegen.
Want we hebben ook al een superdeluxe generator gekocht die we achteraf niet gebruiken..............

Dus als ik het goed begrijp koop je een verloopnippel hier in NL en een fles gas in het noorden die je kunt vervangen of kunt laten vullen?
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door Marius HRL »

Dag,
Jen schreef:Misschien heb je iets aan de volgende link:

http://www.viknesweb.nl/index.php?optio ... &Itemid=31

Afbeelding

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Wij hebben altijd 3 flessen Campinggaz mee, maar wij koken alleen op gas.
Verwarmen doen we electrisch en dus aan de paal.
Twee vragen:
1. Hoe los je het probleem op dat het butaan in die CampinGaz-tanks bij lage temperaturen niet wil verdampen?
2. Wat betekent die omruil van Scandinavische naar BP-fles voor de mogelijkheid die fles in te leveren om het statiegeld retour te krijgen>??

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door Toon »

riva weert schreef:Bedankt allemaal,
Mijn man heeft de rode LPG flessen op internet gevonden maar dit is een kostbare oplossing en dat moeten we nog even overwegen.
Want we hebben ook al een superdeluxe generator gekocht die we achteraf niet gebruiken..............

Dus als ik het goed begrijp koop je een verloopnippel hier in NL en een fles gas in het noorden die je kunt vervangen of kunt laten vullen?
In Doetinchem zijn de alu flessen nu in de aanbieding
Nog geen €160 per fles
Aan dat metertje erboven op heb ik toch niks vandaar er ook niet voor gekozen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door Mickel Moen »

Marius HRL schreef:Dag,
Jen schreef:Misschien heb je iets aan de volgende link:

http://www.viknesweb.nl/index.php?optio ... &Itemid=31

Afbeelding

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Wij hebben altijd 3 flessen Campinggaz mee, maar wij koken alleen op gas.
Verwarmen doen we electrisch en dus aan de paal.
Twee vragen:
1. Hoe los je het probleem op dat het butaan in die CampinGaz-tanks bij lage temperaturen niet wil verdampen?
2. Wat betekent die omruil van Scandinavische naar BP-fles voor de mogelijkheid die fles in te leveren om het statiegeld retour te krijgen>??

Groeten,
Marius HRL
Dag Marius,

1. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Als we buiten koken zijn de temperaturen zo, dat er geen probleem is. Bij lage temperaturen is het binnen ook geen probleem. Dan hebben we, ook 's nachts, de vloerverwarming aan en overdag en 's avonds als we in de bus zijn hebben we daarnaast een elektrisch kacheltje aan. Bij koud weer staan we bijna altijd aan de paal. De flessen staan in de binnenruimte. Twee naast/onder de bank en 1 in het keukenblok.

2. Daar heb ik geen antwoord op. Zoals geschreven heb ik geen ervaring met deze flessen. Ik heb me er wel eens op georiënteerd i.v.m het gewicht en de kosten, maar uiteindelijk toch bij Gampinggaz gebleven. Ik heb de 2,75kg cilinder. Campinggaz is wel behoorlijk duur, +/- € 11,50 /kg. Per jaar gebruiken we iets meer dan 1 cilindervulling. In de kosten valt het dus ook wel weer mee.

http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/keuken.html
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/verwarming.html
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op do 18 okt 2012, 14:25, 7 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door Marius HRL »

Dag Geert,

Bedankt voor je reactie.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
riva weert
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 30 mei 2011, 23:40
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Gasflessen Scandinavië



Bericht door riva weert »

Wat bedoelen jullie met "aan de paal staan"?
Op een camping of pak je stroom uit die paaltjes waar ze tijdens de winter hun auto mee verwarmen?
Ik vind de campingplaatsen maar duur, daar kun je ook veel gas voor kopen, toch?
Plaats reactie