bus invoeren en ombouwen naar camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
janwillem10
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 19:01

bus invoeren en ombouwen naar camper



Bericht door janwillem10 »

Ik ben van plan om een bedrijfs bus in te voeren een fiat Ducato l3 van uit Duitsland of Belgie van het jaar 2007. Wanneer deze word ingevoerd moet ik daar over BPM betalen.
Wanneer ik deze omgebouwd heb naar camper moet ik dan nog een keer BPM afdragen voor het omzetten van bedrijfs auto naar personen vervoer zoals altijd op het kenteken staat van een camper.
Als dat zo is is het niet erg interessant genoeg meer om dit doen of zou de volgende mogelijk wel werken.
Je laat voor je de bus invoer deze al ombouwen tot camper zodat je maar 1 keer BPM moet afdragen het voordeel is wel dat hij niet twee keer gekeurd hoef te worden door het RDW

Ik hoor graag van jullie hoe dit zit
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24459
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: bus invoeren en ombouwen naar camper



Bericht door javanes »

BPM moet altijd betaald worden over het basisvoertuig+accessoires.
Als die is betaald moet je volgens mij dus na ombouw niet opnieuw BPM betalen.
Keuren bij de RDW is dan voldoende.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 700
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: bus invoeren en ombouwen naar camper



Bericht door Gerhans »

Na de keuring als camper moet je naar de douane (belastingdienst). Als je middels een factuur kunt aantonen dat bij invoer de BPM al is betaald geeft de douane accoord naar de RDW en krijg je het nieuwe kenteken thuisgestuurd.
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
gimalala
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 22:08

Re: bus invoeren en ombouwen naar camper



Bericht door gimalala »

Ik weet dat dit een oud topic is, maar mijn vraag heeft er wel mee te maken.

Ik heb een mooie bus op t oog, Deze kan ik kopen van een Nederlands bedrijf die hem nog niet heeft ingevoerd, alle papieren zijn erbij.
Deze dient echter nog ingevoerd te worden.

Ik wil deze bus wellicht kopen,
ombouwen naar eisen campertarief (RDW en belastingdienst).
En over ene aantal maanden 1 keer naar RDW, en dan meteen als camper op kenteken zetten?
en BPM betalen :(

Dan hoef ik m ook niet eerst te schorsen, en betaal ik maar een keer invoer.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8474
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: bus invoeren en ombouwen naar camper



Bericht door EasyBee »

Ik weet niet hoe veel tijd er gaat zitten tussen kopen en laten keuren en omzetten, maar vanaf het moment dat hij op jouw naam staat moet je betalen. Als hij al die tijd (tijdens de verbouwing) niet op de openbare weg komt, is schorsen wel interessant voor jouw portemonnee.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
gimalala
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 22:08

Re: bus invoeren en ombouwen naar camper



Bericht door gimalala »

Maar als hij niet op kenteken staat, hij is immers nog niet ingevoerd. Staat hij dus ook nog niet op mijn naam. Dus betaal ik toch ook niets?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8474
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: bus invoeren en ombouwen naar camper



Bericht door EasyBee »

Hij staat op een buitenlands kenteken. In het buitenland of in Nederland? Hij staat op naam van dat bedrijf?
Hoe krijg jij die auto naar de plek waar je hem wilt gaan verbouwen? Je bent geen eigenaar en het voertuig heeft geen NL kenteken. Op een autoambulance? Als er toch mee gereden wordt, is hij verzekerd en op wiens naam?
Tijdens de verbouwing staat hij op naam van? Dat bedrijf? Hun handelsvoorraad of anders?
Als dat bedrijf in betalingsmoeilijkheden komt, legt de curator beslag op alle bezittingen, dus ook die auto.
Wat gebeurt er als er iets gebeurt op de plek waar hij staat? Brand of inbraak? Is de auto tijdens die verbouwing verzekerd? Wie is de verzekeringnemer en krijgt de schade uitgekeerd?
Al die tijd is de auto in NL, maar niet van jou.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
gimalala
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 22:08

Re: bus invoeren en ombouwen naar camper



Bericht door gimalala »

De bus is eigendom van een bedrijf in Nederland. Die heeft hem gekocht in België.
Bus is daar uitgevoerd. Maar nog niet ingevoerd. Dus eigendom van bedrijf. Maar heeft momenteel geen kenteken op naam.

Ik koop de bus. Met alle papieren. Komt naar naar mij met handelaarsplaten.
En komt pas op naam als die ingevoerd word.

Volgens mij moet dit gewoon kunnen.

Hoor wel vaker verhaal van mensen die auto kopen in buitenland,. Auto hier opknappen en pas op kenteken zetten(invoeren) als die klaar is.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8474
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: bus invoeren en ombouwen naar camper



Bericht door EasyBee »

Jij koopt bus, maar die komt nog niet op jouw naam. Is dus niet van jou. Heb je al wel (aan)betaald?
Als er tussen aankoop nu en invoer (op naam stelling) straks iets gebeurt, hoe is dat dan geregeld, zwart op wit?
Als die bus in de periode wordt gestolen of onherstelbaar beschadigd raakt, wie is er dan aansprakelijk (de pineut)?
In slechtste geval heb je een bus gekocht en betaald (of je moet nog betalen, want dat bedrijf heeft hem aan jou verkocht en geleverd) en heb je verder niets, want bus gejat of total loss.
Is hij verzekerd en op wiens naam staat die verzekering? Jij hebt wel 100% vertrouwen in het bedrijf waar je hem koopt.
Wat is er mis met nu invoeren, RDW keruing, BPM betalen, op jouw naam zetten, schorsen voor de Belastingdienst, verbouwen, RDW keuring, niet opnieuw BPM hoeven betalen?
Wat is het voordeel van de huidige manier van werken. Scheelt 1 RDW keuring?
Ik vind het verder prima, maar als het fout gaat :bang:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie