Rook/koolmonoxide melder

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht

Rook/koolmonoxide melder



Bericht door Lex »

Is er een verschil tussen een Rookmelder en een (CO2)-Koolmonoxidemelder ?
Wat doet de een wel en de ander niet?
Ik stel mij voor dat als er brand uitbreekt dat de rookmelder alarm geeft. Maar alarmeert deze ook bij Koolmonoxide. Ik vermoed dat er ook Koolmonoxide ontstaat als gevolg van een brand, maar daar ben ik niet zeker van.
Als er alleen een Koolmonoxide vergiftiging ontstaat, doordat b.v. de kachel niet goed werkt, zou de Rookmelder af gaan?
Er zit nu in de camper een rookmelder. deze gaat vaak onnodig af. Als we aan het koken zijn gebeurt dit regelmatig.( En Tanja kan toch echt lekker koken! )
Ik heb de rookmelder op diverse plaatsjes in de camper uit geprobeerd, maar hij blijft te pas en te onpas steeds een alarm afgeven. De consequentie is dat hij steeds weer uitgeschakeld word door de batterij er uit te halen met als gevolg van het vergeten terug te plaatsen van de batterij ,we alweer een tijdje rijden zonder dat hij aanstaat.

Lex
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door eef van baal »

ja dat heb je met die dingen in vochtige omstandig heden.
wat jij bedoeld die zijn er wel.

hier staat er meer over
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door Lex »

Bedankt Eef. Volgens jouw link lees ik dus ook de bevestiging van mijn vermoeden van de relatie met brand en koolmonoxide.
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door Hermy »

Er is zeker een relatie tussen rook en CO, maar er zijn ook verschillen:
Rook is lichter dan lucht, stijgt omhoog en dus wordt een rookmelder tegen het plafond bevestigd;
CO is zwaarder en heeft de neiging laag te blijven, de CO melder wordt op ca 1,50 mtr hoogte bevestigd.
Dit dient om tijdig te worden gewaarschuwd bij zowel rook als CO.
Een te hoog gemonteerde CO melder kan leiden tot te late alarmering met mogelijk desastreuze gevolgen.
Het combineren van beide functies in een melder is dan ook niet ideaal. 2 melders is de beste oplossing.
Laatst gewijzigd door Hermy op di 21 feb 2012, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
Gebruikersavatar
The O
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 11:19

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door The O »

Gecombineerde gasdetectie in een camper kan het best laag bij de vloer geplaatst worden. CO2 is idd zwaarder dan lucht net als Propaan en Butaan (en dus ook LPG). In woningen kun je een CO2 detector het best dus zelfs lager dan 1,5 meter hangen. De meeste dodelijke gevolgen van CO2 waren 's nachts en dan omdat de slachtoffers in bed lagen (< 50 cm hoog)
Omdat CO zich goed met zuurstof mengt, hang je een gecombineerde meter als de Trigas van Linnepe, liefst laag bij de vloer en in de buurt van een potentiële braaktoegang. Die registreert namelijk ook narcosegassen

NB: Aardgas is lichter dan zuurstof dus detector hoog plaatsen.

Theo
Laatst gewijzigd door The O op wo 03 apr 2013, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
j.molenaar
Berichten: 24
Lid geworden op: di 31 aug 2004, 20:31
Locatie: huizen

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door j.molenaar »

hallo allen,

het is CO en dit is even zwaar als lucht en vermengt zich zeer snel en het beste is de CO melder te plaatsen in de warme luchtstroom vanaf de bron (veroorzaker) dit kan je zelf makkelijk doen dmv een rook proef, heb dit zelf kunnen constateren in het lab van Ei Professional in Ierland de grootste europese fabrikant van rook en CO melders waar fabels over plaatsen van rook en CO melders uit de wereld geholpen werden.

Groeten Jan.
LMC Breezer Liberty 633 G
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door Lex »

Bedankt allemaal, ik ben weer een stuk wijzer geworden.
Ik zelf had al een poosje aan deze melder gedacht, ware het niet dat deze meter dus weer niet specifiek als rookgas meter/melder beschreven staat. Echter het verhaal en de sugesties die ik van julie heb gekregen lijkt deze mij toch niet eeen slechte keuze.
Als de bijbehorende link niet is toegestaan, mijn excuses bij voorbaat.

Lex


http://www.247safety.nl/Webwinkel-Produ ... -digitaal-(met-batterij" onclick="window.open(this.href);return false;).html
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
Gebruikersavatar
The O
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 11:19

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door The O »

OK, we doen dus aan bronvermelding:
Nogepa gasmeetcertificaat

Omdat CO zich snel vermengt met de omgevingslucht is de plaatsing van de detector (zeker in en kleine ruimte als een camper) niet extra relevant. Voor Propaan en Butaan is dat echter wel het geval.
CO2 komt overigens vrij bij een normale verbranding. Het is dus onverstandig om bijvoorbeeld het gastel aan te zetten om " de kachel te helpen" om de kleine ruimte sneller op temperatuur te krijgen.
Laatst gewijzigd door The O op ma 20 feb 2012, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The O
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 11:19

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door The O »

Als ik mijn eigen postings zo nalees, bemerk ik dat ik CO en CO2 door elkaar gebruik.
Daar waar CO staat bedoel ik toch echt CO en daar waar CO2 staat bedoel ik CO2

Noot: CO is giftig in iedere dosering
CO2 is gevaarlijk in hoge concentratie (> ca. 2%)
Gebruikersavatar
Jansje
Berichten: 1179
Lid geworden op: wo 03 sep 2008, 20:26
Locatie: Hoorn

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door Jansje »

Een andere ervaring met een CO melder is, dat bij lage temperaturen ( vorst) de melder kan gaan piepen. Is me al een aantal keren overkomen in de winter, als de camper langer stilstond. Volgens mij wordt dit ook in de gebruiksaanwijzing genoemd. Dus beter de batterij er uit halen bij lange stilstand in vrieskou.

Groet

Jans :lol3:
In "La Strada Nova ", sla ik "nieuwe wegen" in................
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door Rotec 590 »

CO = Koolstofmonoxide (ontstaat door onvolledige verbranding van koolstof, fossiele brandstoffen (gas))
Het gas is fractioneel lichter dan lucht.
Het CO kan verder geoxideerd worden middels zuurstof tot koolstofdioxide CO2. (koolstofdioxide)

de melders die je koopt reageren op de concentratie CO.
Goed ventileren voorkomt een te hoge concentratie bij kachels, ovens en gasfornuizen die geen goede afvoer hebben.

de bijwerking zoals jansje omschrijft heb ik nog nooit meegemaakt tijdens de wintersport.
Thuis haal ik altijd de 9V.batterijen eruit CO en rookmelder want vooral de CO melder neemt veel stroom.
Ik leg ze dan op de tafel zodat ik ze er tijdig weer in kan doen.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Rook/koolmonoxide melder



Bericht door eef van baal »

en met al die dingen ff opletten als je bruinebonensoep hebt gegeten, als je er een laat gaan, gaat het allarm af.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33

Re: Rook/Koolmonoxide melder



Bericht door Opgezegd »

The O schreef: Die registreert namelijk ook narcosegassen
Dat gebruiken ze alleen in het ziekenhuis, niet in een camper.
Gebruikersavatar
The O
Berichten: 339
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 11:19

Re: Rook/koolmonoxide melder



Bericht door The O »

En 's nachts op Zuid-Europese parkeerplaatsen ::S
Plaats reactie