Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 273
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Ponytail52 »

Bedankt voor de bemoedigende complimenten, Peter!
Ga die draad t.z.t. nog vervangen door een spiraalsnoer/-kabel.

Neem maar aan dat ik stevig rondgepookt heb met ijzerdraad, het halve dashboard heb gesloopt en de bekledingen los...
Zomaar ergens boren leek me geen optie.
Enne "Ik denk..., misschien..., of zo...," en dergelijke betekent dat de schrijver het ook niet weet.

Wie me een 'route' door het vooronder kan aanduiden, ik hou me aanbevolen.
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door rongreven »

Geen ervaring met Fiat, maar het deurcontact wat in de deur boven de luidsprekerdraad zit, die zal toch ergens naar het dashboard gaan?
Die draad volgen?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kubo »

Bij mij in de 244 zit in plaats van opberg vakje een origineel luidspreker rooster.(zelfde afmeting)
De draden gaan zoals Peter al zij door een harmonica rubber waar ook de draden van de ramen en deurvergrendeling doorgaan.
Even op de fiat sloop kijken.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door javanes »

Deze tussen de rubberdoppen onder de deurvanger monteren en daar de draad doorheen.
Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kubo »

@javanes :thumbup:
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door djurre1980 »

Ik had voor de vakantie een CTEK MXS 5.0 (5ah) acculader in mijn camper geïnstalleerd.
Deze kon de 105ah huishoudaccu wel goed opladen en onderhouden, maar bij het opladen en tegelijkertijd gebruikers inschakelen schoot hij te kort.
Ik heb daarom een Victron Blue Smart IP65 (15ah) acculader geïnstalleerd.
Deze laad de 105ah huishoudaccu netjes op en ik kan tegelijkertijd veel gebruikers inschakelen zonder dat de laadspanning terugloopt.
Grappig detail is dat deze acculader een Bluetooth optie heeft waarmee je met de Victron app de acculader kan instellen en live het voltage en laadspanning kan zien.
Toen ik de app voor het eerst opende zei hij meteen dat er een software update voor de lader beschikbaar was en deze werd meteen geïnstalleerd.
Ik weet niet of ik die app vaak zal gebruiken, maar het is wel leuk om te zien dat je live op je smartphone kan volgen wat de staat van je accu is en wat het voltage en de laadspanning doet als je bijvoorbeeld gebruikers inschakelt.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door djurre1980 »

Ponytail52 schreef:
Ik had de draad liever via de 2 vierkante rubberen afdichtingen gedaan, maar kon helaas geen toegang vinden tot die in het chassis...
Mooi werk, ik hoop dat de speakers niet teveel watt hebben, je hebt dan kans dat alles in je deur gaat trillen.
Die draad zou ik inderdaad nog proberen wat chiquer weg te werken, je gaat je hier aan irriteren op den duur.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

alle stangetjes in de deuren een schuimrubber rolletje omheen doen , trilt er niets meer.
en zo, draadje zit bij mij ook zo al 14 jaar en het irriteerd me nog steeds niet, zie het niet eens meer. :lol:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Bas vd laar »

Weer een verse APK, ook dit jaar weer niks bijzonders.
Even een nieuw klemmetje om de ashoes gezet en massa van een lampje gefixed.
Verbazingwekkend hoe weinig er stuk gaat aan zo'n ouwe Hymer. :-B
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Cee Pee »

Ponytail52 schreef:Nog 2 foto's.

Ik had de draad liever via de 2 vierkante rubberen afdichtingen gedaan, maar kon helaas geen toegang vinden tot die in het chassis...
En laten dat nu net de originele doorvoeringsgaten zijn, die twee rubbers moeten er uit en daar voor in de plaats de doorvoering die vastzit aan de deur en dan onder het dashboard schuift.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

De speling die het electrische trapje had, verholpen. Daarvoor had ik de aandrijfheugel mee naar huis genomen en het vierkante gat schoon, recht en vierkant gemaakt. Het gat was zo ruim, dat zelfs daar al ruimte in zat. Thuis zag ik ook dat het beugeltje een geperst geval was. Het vierkante gat, het ronde gat en de uiteinde afrondingen. Heb overwogen een nieuw te maken, ik had geen materiaal liggen. Dan zou ook de steek langer gemaakt kunnen worden (maat van gat tot gat). Kom ik zo op terug.
In het ronde gat zat 1 kunststof hoedje als lager deel, die geeneens helemaal over het materiaaldikte liep. Van een soldeersok van 12mm een busje gemaakt en dat in het gat geperst. In dit gat is een bronzen busje geplaatst wat hooguit een 1/2 mm speling met dit busje heeft. Na schoonmaken van de drijfstanggaten, kon dit busje er glijdend pas in.
De twee stukjes metaal van 0.8mm dik zijn er klempas ingegaan. Nu had nog de heugel speling op de tandwielen.

Als de steek wat langer zou zijn, dan zou als de trap uit staat niet helemaal horizontaal komen. Nu loopt die vast en hoor ik soms dat de tanden over elkaar rammelen.

Foto van de beugel, zonder nog de seegerring die het op de aandrijfas houdt.
Bijlagen
BewegingsHeugel.JPG
BewegingsHeugel.JPG (93.87 KiB) 1062 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 273
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Ponytail52 »

Ponytail52 schreef:Nog 2 foto's.

Ik had de draad liever via de 2 vierkante rubberen afdichtingen gedaan, maar kon helaas geen toegang vinden tot die in het chassis...
Allen dank voor de bemoedigende opmerkingen!
Dat de vierkante rubbers de toegang tot het portier en tot het chassis zijn was me duidelijk. En in het portier kom ik wel bij de speaker. Maar aan de chassiskant kom ik in een lege ruimte.
En van daar hoopte ik omhoog te kunnen naar de raamstijl, waar ook de antennedraad loopt en de lichtschakelaardraad. Echter zie en voel ik geen doorgang: bovenin lijkt de boel dit te zitten met isolatieschuim o.i.d. De bekleding en andere bedekkingen verwijderd en er vertoont zich ook geen andere doorgang.
In mijn portier zit verder ook geen bedrading van electrische spiegels, verlichting, raambediening o.i.d.; alles spartaans en mechanisch. Dus geen bedrading om te volgen...
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Woon je in de buurt van Leiden?
Ik heb een inspectie camera
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

of je boort gewoon een gaatje waar het draadje door past, wel een rubber tule om het draadje.
is minder werk dan dat gezoek en geschrijf

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie