Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Arie55 »

javanes schreef:
Arie55 schreef:@javader
wees er van bewust dat die zwarte tyleen afvoerleidingen zich niet met pvc lijm aan die pvc sifon willen hechten. Gebruik bijvoorbeeld sikaflex. Heb je de afvoerleiding goed afgebraamd? Camper bouwers zijn nogal rouw-douw. Aan de bramen kan allerlei zooi achter blijven hangen.

Arie
Die moeten niet geplakt worden.
Als je de sifon nog eens zou moeten vervangen kun je een half keukenblok afbreken.

Er staat geen druk op dus de leiding gewoon over de aansluiting van de sifon schuiven

Als het allemaal tyleen koppelingen zijn, heb je gelijk. Die hebben een klemmende afsluiting op hun koppelingen. Echter het sifon is van pvc en de leiding kunnen van tyleen zijn. Dat laatste weet ik niet, dus vandaar de "let op" wijzing. De koppeling pvc-tyleen heeft extra aandacht nodig.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

Net mijn linker buitenspiegel weer vastgezet.
Ik sta in een tunnel in een file 2 baans, achter zie ik de ambulance komen. Ik ga hard rechts. Slechts 5 cm tussen mijn rechterspiegel en de tunnelwand. Linkerbaan gaat ook links. Ambulance passeert en ik hoor een klap. Kijk ik hangt mijn linkerspiegelglas aan de 2 verwarmingsdraden. Spiegelhuis helemaal naar voren. Ambulance al uit het zicht. File zet zich langzaam in beweging en direct een afslag naar een tankstation. Daar geparkeerd en gekeken. Spiegel is heel en de druk bevestiging op de spiegelmotor allemaal heel. Spiegel op de bevestiging gedrukt. Bediening werkt ook. Op het spiegelhuis niet eens een blusje.
Pff.... Heb ik mazzel..... :angel:
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8694
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

MPPT 10A controller geplaatst. IPV mini 10A PWM. Ben benieuwd of ik verschil ga merken met mijn enige paneeltje (van onbekend wattage) ;)

Goedkoopste geteste MPPT controller in de markt.
https://www.youtube.com/watch?v=05IcvuI7kJ8 20Euro incl BTW/verzending..
Proberen waard.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51316
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

laat maar horen wat de winst is, om dat reeel te kunnen meten moet je ze eigenlijk omschakelbaar maken, en de meetapparatuur vast aangesloten. , zodat je heel vlug kan wisselen, want lichtintensiteit wisselt heel snel .
we horen wel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8694
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door seth_space »

Ik verwacht er ook niet teveel van. Aangezien ik geen 0 meting heb zal elke ervaring vooral gevoelsmatig zijn ;)

De USB poort is in ieder geval al winst.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Vandaag het dak gewassen.
En @#$$%%**&(#@# boven op de schotel gelazerd. Helemaal krom dat ding.
Dat betekent dat hij opnieuw gericht moet worden. Bah.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Going »

Anti slip schoenen niet aan?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
alkyone
Berichten: 346
Lid geworden op: za 30 nov 2013, 23:38
Locatie: Alkmaar / Kralendijk

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door alkyone »

In de badkamer/ toiletruimte de waterleidingen verbeterd zodat we hopelijk geen lekkage meer hebben.

Kunnen we morgen gelijk even op een mooi plekje opzoeken en van de camper genieten in het zonnetje.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6328
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Bas vd laar »

Een mooi nieuw helder dakluik ( de kap ) geplaatst op de Hymer, de oude had een paar kleine scheurtjes ( nog wel waterdicht ) en was wat dof.
Omdat het luik naar mijn zin niet overal even plat op het dak lag , heb ik om de rand een rubber geplaatst zodat hij overal mooi aansluit, de rand beschermt en er geen water of wind onder kan komen.
Hoewel dit niet noodzakelijk is omdat de opstaande rand rondom het gat in het dak ook een rubber heeft om evt. wind en water buiten te houden.


De luiken die nu verkocht worden zijn ietsje anders dan de jaren 80 en 90 luiken, de hoeken zijn meer afgerond en ze zijn van thermopane gemaakt. Ook kan het voorkomen dat het luik niet overal vlak op het dak aansluit, in mijn geval aan de achterkant wel, maar aan de voorkant niet, daar bleef een opening van ongeveer 1 cm over.
Het luik zelf is niet af te stellen, het mechaniek ook niet in die mate zodat de voorkant bijvoorbeeld lager zou komen te liggen.
Bijlagen
dakluik rubber.jpg
dakluik rubber.jpg (77.49 KiB) 872 keer bekeken
dakluik.jpg
dakluik.jpg (67.36 KiB) 872 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cosmoscar
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 22:48
Locatie: Nieuwegein

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Cosmoscar »

Bas vd laar schreef:Een mooi nieuw helder dakluik ( de kap ) geplaatst op de Hymer, de oude had een paar kleine scheurtjes ( nog wel waterdicht ) en was wat dof.
Omdat het luik naar mijn zin niet overal even plat op het dak lag , heb ik om de rand een rubber geplaatst zodat hij overal mooi aansluit, de rand beschermt en er geen water of wind onder kan komen.
Hoewel dit niet noodzakelijk is omdat de opstaande rand rondom het gat in het dak ook een rubber heeft om evt. wind en water buiten te houden.


De luiken die nu verkocht worden zijn ietsje anders dan de jaren 80 en 90 luiken, de hoeken zijn meer afgerond en ze zijn van thermopane gemaakt. Ook kan het voorkomen dat het luik niet overal vlak op het dak aansluit, in mijn geval aan de achterkant wel, maar aan de voorkant niet, daar bleef een opening van ongeveer 1 cm over.
Het luik zelf is niet af te stellen, het mechaniek ook niet in die mate zodat de voorkant bijvoorbeeld lager zou komen te liggen.

Mag ik vragen waar je dat dakluik (de kap) hebt kunnen bemachtigen? Gewoon via Hymer dealer?
LMC i605
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6328
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb hem opgehaald in Harderwijk, een forumlid had me op deze advertentie op MP gewezen.
Volgens mij importeerde deze MP adverteerder Hymer onderdelen.
Het is in ieder geval nieuw in doos en voor hetzelfde geld als in Duitsland en met factuur.

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... b9c5b7a618
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door macfocus »

Vandaag de voor ons nieuwe camper (zie voorstel topic), maar eens even goed nagelopen.
Paar simpele schroefjes vervangen die her en der niet zo zaten zoals het hoort (mag ook best na 25 jaar).
De gasfles voeten in de gastkast daar gezet waar ik ze wil hebben, zodat de gasflessen ook strak staan.
Koelvloeistof bijgevuld, en vast even gekeken hoe olie te verversen. Dat gaat welk heel makkelijk, geen krik niks nodig. Da's wel ff wat makkelijker dan bij mijn oldtimer. De olie is gitzwart, dus eerst maar even een nieuw filter en wat goedkope olie erin. Even wat km's maken en dan wederom een nieuw filter en goede olie.

En maar even een inventaris lijst gemaakt zodat we weten wat er nog bij moet.

En daarnaast de voortent (Omnistor 5002 Safari room) maar even nagekeken en snel te koop gezet, want die gaan we toch nooit gebruiken.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door pwhooftman »

macfocus schreef: De olie is gitzwart, dus eerst maar even een nieuw filter en wat goedkope olie erin. Even wat km's maken en dan wederom een nieuw filter en goede olie.
Mijn ervaring met de dieselmotoren is dat het binnen de kortste keren weer zwart is..., dus of 'spoelen' met goedkope olie zo zinnig is...?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door macfocus »

pwhooftman schreef:
macfocus schreef: De olie is gitzwart, dus eerst maar even een nieuw filter en wat goedkope olie erin. Even wat km's maken en dan wederom een nieuw filter en goede olie.
Mijn ervaring met de dieselmotoren is dat het binnen de kortste keren weer zwart is..., dus of 'spoelen' met goedkope olie zo zinnig is...?
Het is mijn eerste "oude" diesel, en dus niet echt veel ervaring ermee, hoewel ik dan wel weer genoeg weet van oude benzineblokken.
En juist omdat de camper voor ons nieuw is, wil ik alle risico's uitsluiten.
Dus dan maar ff een paar tientjes meer uitgeven voor een extra filtertje en 6 liter olie.
Kwaad kan het niet en ik ben weer wat geruster.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie