In Duitsland wel rijden met rijbewijs BE met 3500-7500 max.?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gerard vH
Berichten: 1103
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:12
Locatie: Leek en Andalusië

In Duitsland wel rijden met rijbewijs BE met 3500-7500 max.?



Bericht door Gerard vH »

Als ik het goed heb gelezen, dan is het in Duitsland mogelijk om met een gewoon(BE) rijbewijs in camper te rijden met een toelaatbaar gewicht tussen 3500-7500 kg(mits behaald voor 1999.
Betekent dit nu, dat een Nederlander die een rijbewijs BE heeft en daar een camper met 3500-7500 max huurt en daar niet mee in Nederland rijdt, maar wel in andere landen, dat het is toegestaan?
Bijvoorbeeld in de VS zou je ook een "zware"camper mogen huren met gewoon Nederlands BE rijbewijs(Ik weet dit niet zeker, maar is mij verteld).
Ik weet wel(zoals al vaker is besproken), dat het hier in Nederland miv 2013 gaat veranderen :)
Gerard en Cobi , Sunlight Cliff 600 Adventure RT Model 2024(verwacht eind maart 2024)
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:



Bericht door Ronmekel »

Volgens mij moet je je houden aan de regels gesteld aan je rijbewijs.
Heb je een nederlands rijbewijs dan mag het dus gewoon niet, daar staat op max ttm 3500 kilo.
Geld dus alleen voor mensen met een duits rijbewijs.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Jür & Mar
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 15:04
Locatie: Heerhugowaard



Bericht door Jür & Mar »

In 1978 kwam ik in Nederland wonen met een Duits rijbewijs Klasse 3.
Geldig voor personenautos en vrachtwaggels t/m 7.500 kg.
Na omzetting in een Nederlands briefje werd het BE.

In 1997 en 2003 hebben we in Canada een camper mogen huren (en besturen) met het Nederlandse rijbewijs BE.
En die waren duidelijk zwaarder dan 3.500 kg.

Voor een betrouwbaar antwoord moet je denk ik bij de ANWB of ADAC zijn. Tijden en wetten veranderen.
met je gedachten en je gevoelens creëer je je leven.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

Je rijbewijs is maar geldig tot 3500 kg maximum totaal gewicht, in welk land je ook rijdt. Rijden met een zwaardere camper betekent dat je zonder geldig rijbwijs rijdt.
Ronmekel
Berichten: 3749
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 12:11
Locatie: Leiden
Contacteer:



Bericht door Ronmekel »

Martin schreef:Je rijbewijs is maar geldig tot 3500 kg maximum totaal gewicht, in welk land je ook rijdt. Rijden met een zwaardere camper betekent dat je zonder geldig rijbwijs rijdt.
Dat bedoel ik, bij schade weet je niet wat je overkomt, je bent onverzekerd.
Groet,
Ron
Ons lid Ron Mekel is helaas in september 2018 overleden.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:



Bericht door Marcel1962 »

Met een Nederlands rijbewijs mag je maar gaan tot 3500 kg. In Duitsland is het oude klasse 3 rijbewijs geldig tot 7500 kg en met aanhanger zelfs tot 12 ton!

Wij wonen in Duitsland en toen mijn vrouw een aantal maanden geleden haar oude Nederlandse rijbewijs omruilde voor een Duits exemplaar hadden we de stille hoop dat ze ook tot 7500 kg mocht rijden. Deze vlieger ging echter niet op omdat haar Nederlandse rijbewijs is behaald conform de Nederlandse eisen, dus 3500 kg. De nieuwe Duitse rijbewijzen zijn overigens ook allemaal tot max 3500 kg!

Groet Marcel.
camph021
Berichten: 4
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 22:58



Bericht door camph021 »

dus zei ik, nav deze topic, gisteravond tegen mijn vrouw, die duitse is; 'kijk jij eens wat er op jou rijbewijs staat'.

En jawel hoor, klasse 3, tot 7500 kg!!. Duits rijbewijs. :o :o Onbeperkt geldig, dus niet inruilen voor een Nl. rijbewijs.

Dus mijn moeder heeft BE, maar heeft nog nooit met een aanhanger gereden en kán dat ook echt niet;
mijn vrouw mag tot 7500kg rijden, en ik moet het doen met B! maar heb toch echt wel eens flinke aanhangers achter mijn bus gehad waarmee ik overal kwam.

Nu ik dat weet van dat rijbewijs van mijn vrouw is het voor ons makkelijker om in de toekomst als dat C1 rijbewijs er komt (2013 ?) onze camper weer terug te laten zetten naar 4000kg. Hoef ik dus alleen nog maar C1 te halen en kunnen we er allebei in rijden. :wink: :wink:
Dagelijks rijdend in een T4 102PK
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

Als je in een Nederlandse gemeente staat ingeschreven mag je nog een jaar gebruik maken van een Duits rijbewijs, daarna moet je hem omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.

BRON RDW.

Groeten,
Jaap
Groeten,
Jaap
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:



Bericht door Marcel1962 »

SunMaster schreef:Als je in een Nederlandse gemeente staat ingeschreven mag je nog een jaar gebruik maken van een Duits rijbewijs, daarna moet je hem omwisselen voor een Nederlands rijbewijs.

BRON RDW.

Groeten,
Jaap
Ik vraag mij dan af wat voor rijbewijs zij ervoor terug krijgt, is dat BE of C met een aantekening tot 7500 kg? Zij heeft haar rijbewijs behaald naar Duits recht dus lijkt mij C het meest logische!

Ik woon nu 4 jaar in Duitsland en ik mocht mijn Nederlands rijbewijs gewoon houden omdat het nog geldig is tot 2012, daarna zal ik een Duits exemplaar aanvragen.
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)



Bericht door SunMaster »

Marcel1962 schreef: Ik vraag mij dan af wat voor rijbewijs zij ervoor terug krijgt, is dat BE of C met een aantekening tot 7500 kg?
Als er geen examen voor C is gedaan zal het gewoon BE worden.
Marcel1962 schreef:Ik woon nu 4 jaar in Duitsland en ik mocht mijn Nederlands rijbewijs gewoon houden omdat het nog geldig is tot 2012.
Als je alleen BE heb wel, met C en D moet je het na 5 jaar laten omwisselen omdat C en D maar 5 jaar geldig is in Duitsland.

Groeten,
Jaap
Groeten,
Jaap
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:



Bericht door Marcel1962 »

Hallo Jaap, ik heb ABCE en had al zoiets gehoord. Hoe het nu precies zit weet ik niet, over goed 2 jaar hoop ik 50 te worden en dan hangt er ook een medische keuring aan vast? Moet dus even informeren wat voor mij het meest gunstige periode is om het rijbewijs te laten omschrijven.

Groet Marcel.
Lalonde
Berichten: 352
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 19:30



Bericht door Lalonde »

Als ik het goed heb gelezen, dan is het in Duitsland mogelijk om met een gewoon(BE) rijbewijs in camper te rijden met een toelaatbaar gewicht tussen 3500-7500 kg(mits behaald voor 1999.
Dat is het jammerlijke gevolg van toogpraat en taalverwarring.

Er is geen duits rijbewijs B (met of zonder E ) waarmee je zwaarder dan 3500 kg. mag (trekkend voertuig).
En is er ook nooit geweest.
In ons taalgebruik maakten sommigen van die rijbewijzen algauw : rijbewijs B ... en vandaar de verwarring en de onjuiste verwachtingen.


Wel bestaan nog steeds de oudere duitse klasse 3 en 4 rijbewijzen en nog wat speciale rijbewijzen voor speciaal gebruik, die idd. onbeperkt waren qua gewicht.

Ofwel gebruikt men daar nog steeds het oude rijbewijs 3 en 4, wat perfekt kan in Duitsland (tenzij voor beroepsvervoer) ofwel wisselt of wisselde men dat in voor het nieuwe rijbewijs naar europees model.
Bij omruil van zo'n oud rijbewijs 3 of 4, zullen de duitsers gewoon naast de B (E) ook een C1 (E) krijgen aangemerkt, de C1 is tot 7500 kg. Dat voor privé gebruik.

Wie zijn oud rijbewijs inruilde voor een nieuw (bv. beroepschauffeur ten tijde van de invoer van de medische keuring), die had een aantal jaren tijd om dat oude rijbewijs te talen tellen om een volwaardige C (E) te krijgen. Die periode is nu voorbij.

Enkel en alleen in Frankrijk zijn/worden sommige oude rijbewijzen B (die daar toen ook zwaarder mochten dan 3500 kg. want onbeperkt) ingeruild voor een nieuw rijbewijs B naar europees model waar dan een code wordt aangemerkt, nl. code 79, geldig voor motorhoms zwaarder dan 3.5 ton. Dat is een optie die Frankrijk koos, maar dus wel enkel voor heel oude rijbewijzen (en dus nog oudere chauffeurs).
Gerard vH
Berichten: 1103
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:12
Locatie: Leek en Andalusië



Bericht door Gerard vH »

Lalonde schreef:
Als ik het goed heb gelezen, dan is het in Duitsland mogelijk om met een gewoon(BE) rijbewijs in camper te rijden met een toelaatbaar gewicht tussen 3500-7500 kg(mits behaald voor 1999.
Dat is het jammerlijke gevolg van toogpraat en taalverwarring.

Ik heb dit niet aan de toog gehoord :lol: , maar hier gelezen
Gerard en Cobi , Sunlight Cliff 600 Adventure RT Model 2024(verwacht eind maart 2024)
Lalonde
Berichten: 352
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 19:30



Bericht door Lalonde »

WAAR in het artikel staat dat het om rijbewijs B zou gaan ?

Wat staat er dan wel ? Gewoon wat ik hierboven al schreef : die duitsers krijgen een C1 op hun rijbewijs aangemerkt. Dat is de categorie tot 7.5 ton, net zoals in België al jaren en jaren bestaat.



Dat is NU al zo en men (Nederland) moest niet wachten tot 2013.

Wel hebben JULLIE in Nederland dat (nog) niet ... en de uiterste datum om het in te voeren nadert. Ook jullie zullen dan een rijbewijs tot 7.5 ton kunnen halen mits scholing en examens natuurlijk.

Maar dat heeft NIETS te maken met het rijbewijs B ... dat is en blijft tot 3500 kg. beperkt (voor het trekkende voertuig).

Duitsers rijden dus NIET met een rijbewijs B, maar met een C1 of een C of hun oude rijbewijs 3 of 4 als ze met een zwaarder voertuig rijden.

Uiteraard hebben ze ook de B aangemerkt.

Of je een bijscholing moet volgen hangt enkel af van het gebruik van het rijbewijs ... is dat voor prive-gebruik (lees : niet-commercieel vervoer) of is het voor commercieel of betalend vervoer ... de laatste categorieën chauffeurs (beroepschauffeurs) moeten dan bijscholing volgen (35 uur per cyclus van 5 jaar) om commercieel vervoer te kunnen blijven doen.

Wat wel gedeeld wordt : de 5 jaarlijkse medische keuring om de C te kunnen blijven gebruiken. Dat geldt zowel voor partikuliere chauffeurs als voor beroepschauffeurs.

Ik herhaal : het is dus NIET zo dat men met een B rijbewijs een zwaarder voertuig dan 3500 kg. zou mogen besturen. (wel dus sommige oude fransen, zie hoger mijn uitleg).

Soms hoort men enkel wat men wil horen of leest men wat men wil lezen ... meestal is dat wishfull thinking.

:lol:
Plaats reactie