Wildkamperen... wat is jouw ervaring?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 05 nov 2008, 21:12
Locatie: Zedelgem (B)

Wildkamperen... wat is jouw ervaring?



Bericht door waarnaartoe »

Beste,

Zijn er mensen die hun ervaringen met wildkamperen zouden willen delen?
Zowel positieve als negatieve, kwestie van er iets uit te leren?

Dank
Hoe ver je reist, heeft niets met afstand te maken.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland



Bericht door hwendt »

Welkom op het forum

Ja je vraag is al vele malen gesteld en er is geen duidelijk antwoord,
Het hang veel van je eigen instelling af. Ik ken mannen die makkelijk overal zouden willen en durven staan maar dan is de vrouw te angstig en staan ze dus telkens op een camping. Dus zelfs niet op een camperplaats.
Er was eens een Belg die ik sprak en de man was al in geen 30 jaar op een camping geweest. Hij vertelde mij dat hij telkens een bos in reed en dan even om de hoek op een bospad ging staan. Had nog nooit een probleem gehad.
Zelf gaan wij het hele jaar door op pad. Bijna elk weekend. In de zomer tref je bijna altijd andere campers op een camperplaats aan. In de winter sta je soms alleen en dan kan het heel stil zijn. Soms sta je op een plek waar de jeugd hun hangplek heeft. Dan kun je vaak probleemloos staan. Dan zijn er camperaars die de deur open doen en roepen dat ze even moeten oprotten. Tja dan heb je dus een probleem. Ik ben wel eens met een fles cola naar ze toegestapt en gezegt dat ze misschien is konden luisteren hoe het doorklonk in de camper. Vervolgens nooit geen last meer gehad, Over het algemeen kun je vrij veilig ergens staan, maar toch zijn we vorige week nog van een plek weggereden op de Veluwe. Kwamen er twee jongens met omgekeerde petjes aanrijden en begluurden de camper aan alle kanten. Zijn we gewoon weggegaan. Je moet altijd je gevoel laten spreken, Wij gaan niet op een plek staan in het bos waar we vanaf de weg zichtbaar zijn. We staan gewoon naast de kerk in een dorp of op een kleine parkeerplaats waar we vlak bij de woonhuizen staan.
We hebben dan ook een gewoon gordijn tussen de woonruimte en de cabine zitten zodat we niet te koop staan als "kijk daar slapen er een paar in een camper "
Er zullen nog wel meer camperaars hun mening geven dus ik stop er nu mee anders hebben de andere niks meer te schrijven.... :wink: :wink: :wink:


Hugo
knipph
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 18:52
Locatie: Baarlo (Lb)
Contacteer:



Bericht door knipph »

Welkom Waarnaartoe,

Wat bedoel je met de vraag
Zijn er mensen die hun ervaringen met wildkamperen zouden willen delen?

Onder wildkamperen worden vaak een aantal dingen door elkaar gehaald:
Overnachten/ verblijven op een speciaal hiervoor bedoelde camperplaats.
Het gewoon ergens langs de weg overnachten.
Ergens je kamp opslaan en een of meer dagen verblijven buiten een camping, camperplaats en zonder toestemming van de eigenaar.

Op camperplaatsen verblijven we regelmatig met hele positive ervaringen. Je kun laat aankomen, vroeg vertrekken, vaak vlak bij het centrum van stad of dorp.
Gewoon ergen langs de weg overnachten doen we wel eens maar dat is dan omdat het bijna niet anders kan en als het effe mogelijk is met toestemming van de eigenaar. Als we dit doen is het vaak laat aankomen en ook vroeg weer weg, echt alleen maar om te slapen. Tot nu toe ook hiermee nog nooit problemen gehad.
Ergens gewoon je kamp opslaan en een paar dagen blijven doen we nooit. Als we langer willen blijven zoeken we een leuke, bijna altijd rustige, camping.

Groeten Huub
Reizen met de LT stemt tevree..
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen



Bericht door Jan en Simonne »

Wij staan altijd vrij, nooit op een camping.
Vrij staan kan op camperplaatsen, die vooral mooi zijn in Duitsland en Frankrijk (om een beetje in de buurt te blijven). Daar is vaak een saniplaats bij, zodat je water kunt tappen en de tanks legen. Dit allemaal al dan niet tegen betaling.
Nog liever staan wij ergens gewoon in het "wild". Dat betekent voor ons gewoon op een plek, ergens langs een strand/boulevard of in een bos of een mooi stuk natuur.
Dat laatste doen we met een gezonde dosis nuchter verstand. Als een plek niet goed "voelt", gaan we weg. Dit doen we al zodra één van ons beiden dat voelt, zonder discussie, dat is onze afspraak. Ook zetten we de camper zodanig neer, dat we gewoon rechtdoor weg kunnen rijden, als we dat willen, zonder dat er nog gemanouvreerd moet worden.
Ook als ik wel eens alleen met de camper wegga, sta ik vrij.
Er zijn plaatsen geweest, waar we niet zijn gaan staan, maar een andere plek opgezocht hebben, net zoals Hugo al schreef.
Ik hoop, dat je iets hebt aan dit antwoord!
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Godfried
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 14:51



Bericht door Godfried »

Wij gaan meestal “Vrij” staan dus op onbetaalde plaatsen, niet omdat het goedkoop is maar ik ben een Nederlander en waarom betalen voor iets wat ik voor niets kan krijgen.
Graag sta ik bij een boerderij op het erf en vraag altijd even toestemming.
Ook zijn er tal van strand en bos plaatsen waar je gewoon kan en mag staan en/of overnachten.
Natuurlijk gaan wij ook wel eens op een camping of camperplaats staan gewoon even voor het gemak, fun voor de kinderen en om de camper dan even een servicebeurt te geven of omdat het op de route lag en wij vonden genoeg gereden te hebben.
Rust , natuur en strand is mooi maar aan een drukke havenkade of 50 meter naast een helikopter hulpdienst staan kan ook zijn charme hebben.
Waar je ook staat of plezier hebt laat geen troep achter, iedereen vergeet wel eens wat en in dat geval wees zo goed ruim dan de “vergeten” spullen van de voorganger op, zodat jij/wij altijd op die plek welkom blijven.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Wild Camperen - klinkt zo van neerstrijken en alles uitstallen voor een aantal dagen en bij vertrek zichtbare sporen nalaten.
Lijkt me niet goed.

Vrij Camperen - klinkt aangenamer. slechts je stoeltjes buiten zo dicht mogelijk langs je camper, geen wasgoed buiten maar binnen laten drogen.
Fietsen meteen weer op het rek, boten gelijk weer opruimen.
Zo gaan staan dat niemand last van je heeft en jij niet van anderen.
Niet gaan zeuren bij de hangjongeren maar gewoon een naar het andere plekje toe wat je van te voren gezocht hebt.

( wij kijken altijd of er meerdere staanplekjes mogelijk zijn voor een eventuele evacuatie, en daar hebben we al regelmatig gebruik van moeten maken, want de leukste rustigste plekjes zijn niet alleen voor ons interessant. Ook voor hangjongeren en wipstelletjes. Van de laatste heb je geen last)
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

Wij staan eigenlijk altijd vrij of op een camperplaats. Als één van ons beiden de plaats niet aanstaat zoeken we iets anders of desnoods een camping.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 05 nov 2008, 21:12
Locatie: Zedelgem (B)



Bericht door waarnaartoe »

Ik ben aangenaam verrast door de vele, snelle en verstandige recaties... "wijze mensen die zwervers!"

Met wildcamperen bedoelde ik "vrij kamperen" maar je mag het natuurlijk op je eigen manier een betekenis geven.

Zelf ben ik een groentje op dit vlak, wij huurden deze zomer een possel en we deden DE CHAMPAGNEROUTE, een aanrader trouwens. We sliepen altijd vrij in de natuur... meestel een bos, waar ik achterwaarts in rij, kwestie van zonder veel ongemak te kunnen vertrekken. Mijn redenering is: dat de kans wel heel klein is dat er daar op die plek iemand zou komen met slechte bedoelingen... Ik zou dit niet durven in de buurt van een stad.
Ik heb ook gans de rit -zowel overdag als tijdens de nacht- een alarmpistool binnen handbereik... je weet nooit wat er kan gebeuren...
graag wil ik nog vermelden dat deze manier van reizen me overweldigd heeft, dit is VRIJHEID, de natuur in duiken met alle basiscomfort, veel mooier kan een vakantie niet zijn...

Bedankt aan allen voor de wijze woorden en de tips, ik voel me alweer beetje op vakantie.
Indien jij ook een verhaal hebt, laat ons meegenieten van jouw visie of avontuur.

Mvg Martin
Hoe ver je reist, heeft niets met afstand te maken.
Opgezegd
Berichten: 7685
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:33



Bericht door Opgezegd »

waarnaartoe schreef: Martin
Leuke voornaam :lol3:
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:



Bericht door thole »

In de 29 jaar dat we nu camper rijden hebben we meestal vrij gestaan , de laatste 7 jaar ook wel op camperplaatsen. Voor zover ik me kan herinneren hebben we nooit een negatieve ervaring gehad. Verder kan ik me wel vinden in het verhaal van Hugo. Meerdere malen een praatje gemaakt met jongeren die rondhingen, bij zigeuners gestaan etc.
Maar een alarmpistool? Zou het niet zo kunnen zijn dat als iemand (of meerderen) je wil overvallen, je je dan beter niet kunt verzetten dan het risico te lopen zelf een kogel door je kop gejaagd te krijgen?
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Swieber
Berichten: 422
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 11:04



Bericht door Swieber »

Goedenavond.

Vrij camperen is het mooiste wat er is.
Ik ben 3 jaar terug in nederland overvallen en beroofd in mijn camper waarbij ze mijn hondje zwaar hebben mishandeld.

Had mijn telefoontje en een mes onder mijn kussen liggen, nadat ik door de gealarmeerde politie was wakkergemaakt, omdat ze mijn hondje op de parking hadden gevonden en de link naar mij legden, bleek het telefoontje weg te zijn en het mes lag er nog.

Moet er nog steeds aan denken wat ik gedaan zou hebben als ik wel wakker was geworden.
Wat ik hiermee wil zeggen.....pas alsjeblieft op met wapens.

Dit weerhoud mij er niet van om lekker vrij te staan.
Nu ik dit schrijf sta ik in wijk aan zee op de camperplek en heb een heerlijk vrij uitzicht over het hele havenhoofd.
Het is nu al donker maar door die lichtjes heb ik een prachtig uitzicht.
Sta hier zelfs als enigste maar ik ben niet bang.

Campeer ook in grote steden zoals vorig jaar in Berlijn. Je hebt daar 5 kerstmarkten en die wou ik allemaal zien.
Elke avond als de kerstmarkt was afgelopen ging ik naar de volgende.
S,nachts plek zat parkeerde mijn camper op een mooi plekje vlak bij waar ik dacht dat het overdag gezellig zou kunnen worden.....trok de gordijnen dicht en snurken maar.
Is nog altijd goed gegaan, ben nog nooit weggejaagd.

Moet wel zeggen dat het met een buscamper zoals ik heb makkelijker gaat als een grotere of een met een opbouw.
Zo,n buscamper valt niet zo gauw op en word wat sneller gedoogd.

Groetjes van Swieber Rinus
Gebruikersavatar
gust
Berichten: 224
Lid geworden op: za 01 apr 2006, 21:25
Locatie: herenthout belgië



Bericht door gust »

Ik heb in de jaren 80 en een stuk van de jaren90 altijd vrij gestaan,toen waren er geen camperplaatsen.
Probeerde mij altijd uit het zicht te plaatsen of ging soms toelating vragen bij een landbouwer en heb nooit problemen gehad maar toen hoorden wij nooit vertellen over overvallen of andere criminele feiten.
En toen kwamen de camperplaatsen en ik vond dat een hele opluchting,nooit meer vragen stellen van mag het of mag het niet.

Maar nu op gebied van veiligheid kies ik toch voor camperplaatsen en soms is voor een camping maar dat valt weinig voor.
Groetjes van Gust en Maria uit Herenthout
Frankia FF2



Bericht door Frankia FF2 »

waarnaartoe schreef:Ik heb ook gans de rit -zowel overdag als tijdens de nacht- een alarmpistool binnen handbereik... je weet nooit wat er kan gebeuren...
graag wil ik nog vermelden dat deze manier van reizen me overweldigd heeft, dit is VRIJHEID, de natuur in duiken met alle basiscomfort, veel mooier kan een vakantie niet zijn...
Mvg Martin
Moet eerlijk gezegd wel lachen, (ben een vrouw) een alarmpistool?
Met een alarmpistool reizen is toch geen vrijheid?
En met je laatste zin ben ik het wel eens, wij staan dus zelf ook graag vrij.
Zowel in binnen en buitenland kan het gelukkig nog volop. :wink:
Ook wij hebben nooit narigheid meegemaakt, ook geen boete ofzo.
Bij het krijgen van een eventuele boete moet je die gewoon sportief betalen, is mijn mening.

Vriendelijke groet een zwerver is onderweg thuis.
Gebruikersavatar
waarnaartoe
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 05 nov 2008, 21:12
Locatie: Zedelgem (B)



Bericht door waarnaartoe »

een alarmpistool is bij nader inzien geen wapen maar een afschrikmiddel, nu... ik heb dit gelukkig nog nooit moeten gebruiken en zou dit eerlijk gezegd ook niet graag doen... wat de marginaliteit betreft, daar kan ik veel over vertellen maar dit doet hier niets terzake.

ben absolute voorstander van rustig en beheerst optreden en onderstreep dat zoiets alleen in heel extreme gevallen mss een noodoplossing zou kunnen zijn

laat dit forum nu niet in deze richting hellen want zo iets zwendelt alleen het negatieve aan

vg
Hoe ver je reist, heeft niets met afstand te maken.
Plaats reactie