Een vraag over de APK-keuring
Een vraag over de APK-keuring
Geachte Forum lezers.
Vraag 1
Moet er tijdens een apk keuring een gevulde gasfles
aangesloten of aanwezig zijn in het voertuig ?
vraag 2
Moet er een hh accu aanwezig zijn tijdens het apk keuren.
of is dit in beide gevallen niet verplicht?.
Gasfles is nml leeg en hh accu staat (mbt van schorsing) aan de lader in de schuur.
Graag Uw reactie.
bvb dank ,Jip
Vraag 1
Moet er tijdens een apk keuring een gevulde gasfles
aangesloten of aanwezig zijn in het voertuig ?
vraag 2
Moet er een hh accu aanwezig zijn tijdens het apk keuren.
of is dit in beide gevallen niet verplicht?.
Gasfles is nml leeg en hh accu staat (mbt van schorsing) aan de lader in de schuur.
Graag Uw reactie.
bvb dank ,Jip
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Bij mij hebben ze naar beide niet gekeken bij de RDW. Ik deed APK + camperkeuring.
Het controleren van alle knopjes, schakelaars en hefboompjes op en rond het
stuur (voor de APK) namen ca. 10-15 minuten in beslag. De keuring van het camperdeel
was binnen één minuut bekeken...
De man sprong via de schuifdeur naar binnen, keek om zich heen en sprak de
gedenkwaardige woorden: "kook-, zit- en slaapgelegenheid. In orde!"
De volgende keer bied ik 'm aan zonder huishoudaccu's, zonder koelkast, zonder
wand- en plafondbekleding etc. Nu is ie 500 Kg zwaarder dan hij was, de volgende
keer kan ik daar mooi wel een paar honderd kilo op besparen!
Het controleren van alle knopjes, schakelaars en hefboompjes op en rond het
stuur (voor de APK) namen ca. 10-15 minuten in beslag. De keuring van het camperdeel
was binnen één minuut bekeken...
De man sprong via de schuifdeur naar binnen, keek om zich heen en sprak de
gedenkwaardige woorden: "kook-, zit- en slaapgelegenheid. In orde!"
De volgende keer bied ik 'm aan zonder huishoudaccu's, zonder koelkast, zonder
wand- en plafondbekleding etc. Nu is ie 500 Kg zwaarder dan hij was, de volgende
keer kan ik daar mooi wel een paar honderd kilo op besparen!
Laatst gewijzigd door Aloys op di 02 feb 2010, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
Naar mijn weten moet er een gasfles aangesloten zijn, om de dichtheid van de huishoud-gasinstallatie te kunnen beoordelen (zonder drukmeting)
Zie ook deze eerdere draad: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8413382
Groeten, Marius HRL
Zie ook deze eerdere draad: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8413382
Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Oeps, weer wat (bij)geleerd!Marius HRL schreef:Naar mijn weten moet er een gasfles aangesloten zijn, om de dichtheid van de huishoud-gasinstallatie te kunnen beoordelen (zonder drukmeting)
Zie ook deze eerdere draad: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8413382
Dus bij APK kijken ze ook al naar het gas in het woongedeelte?
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
Er lijkt een verschil te zitten tussen de regels en de toepassing ervan:
Mededelingen van één keurmeester zijn geen beleid!
Huishoudaccu was geen punt van discussie!
Groeten, Marius HRL
Regeling Voertuigen
5.2.9. Brandstofsystemen mogen geen lekkage vertonen.
Controle-wijze:
* Visuele controle, terwijl de personenauto zich met draaiende respectievelijk niet-draaiende motor boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
* Een installatie voor een al dan niet tot vloeistof verdicht gas wordt gecontroleerd met behulp van een middel dat lekkage zichtbaar maakt, waarbij het contact moet zijn ingeschakeld.
Bron: http://www.autoadviezen.nl/Wijzigingen_per_Mei_2009.htm5.2/3.9 Brandstofsystemen
Alle aanwezige systemen moeten veilig en deugdelijk (bevestigd) zijn. Alle systemen moeten op lekkage getest worden. Dus ook b.v. het gassysteem van de kookinstallatie van een Kampeerauto.
Mededelingen van één keurmeester zijn geen beleid!
Huishoudaccu was geen punt van discussie!
Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
- Marius HRL
- Berichten: 9647
- Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
- Locatie: Midden-Drenthe
de gasinstallatie word gekeurd zo als hij aangeboden word.
geen gasfles is ook goed.
maar men moet er wel bij kunnen, geen sleutel van de gas kast erbij,
betekend dat er niet beoordeelt kan worden of er gas aangesloten zit.
dat betekend afkeur.
een LPG auto waar het benzine systeem niet van werkt word ook goed gekeurd, maar krijgt een opmerking dat hij niet loopt op benzine en daar door benzine lekkage niet beoordeelt is.
maar kan men bij dezelfde auto niet bij de tankdop komen is het wel afkeur.
de gasinstallatie moet indien mogelijk helemaal op lekkage worden getest.
dus leidingen die simpel zichtbaar zijn horen te worden getest/
denk bijvoorbeeld ook aan het kranenblok.
controle met zeepsop of snuffelaar evt kan ook een viergasmeter gebruikt worden.
regelgeving
Als onderdelen niet beoordeeld kunnen worden moet het voertuig worden afgekeurd waarbij de reden op de voorzijde van het keuringsrapport in het vak ‘Nadere uitleg reparatie, afkeur en/of adviespunten’ wordt vermeld.
Redenen voor het niet kunnen beoordelen van een keuringsaspect kunnen onder andere zijn:
- het niet kunnen openen van het kofferdeksel;(dus ook de gaskast)
- het niet kunnen openen van de motorkap;
- het niet kunnen los nemen van wieldeksels welke de wielbouten bedekken door het ontbreken van een sleutel;
- het niet kunnen controleren van de brandstofdop door het ontbreken van een sleutel of doordat de centrale vergrendeling niet werkt;
- het niet kunnen verwijderen van de dop over de trekhaakkogel door het ontbreken van een sleutel.
geen gasfles is ook goed.
maar men moet er wel bij kunnen, geen sleutel van de gas kast erbij,
betekend dat er niet beoordeelt kan worden of er gas aangesloten zit.
dat betekend afkeur.
een LPG auto waar het benzine systeem niet van werkt word ook goed gekeurd, maar krijgt een opmerking dat hij niet loopt op benzine en daar door benzine lekkage niet beoordeelt is.
maar kan men bij dezelfde auto niet bij de tankdop komen is het wel afkeur.
de gasinstallatie moet indien mogelijk helemaal op lekkage worden getest.
dus leidingen die simpel zichtbaar zijn horen te worden getest/
denk bijvoorbeeld ook aan het kranenblok.
controle met zeepsop of snuffelaar evt kan ook een viergasmeter gebruikt worden.
regelgeving
Als onderdelen niet beoordeeld kunnen worden moet het voertuig worden afgekeurd waarbij de reden op de voorzijde van het keuringsrapport in het vak ‘Nadere uitleg reparatie, afkeur en/of adviespunten’ wordt vermeld.
Redenen voor het niet kunnen beoordelen van een keuringsaspect kunnen onder andere zijn:
- het niet kunnen openen van het kofferdeksel;(dus ook de gaskast)
- het niet kunnen openen van de motorkap;
- het niet kunnen los nemen van wieldeksels welke de wielbouten bedekken door het ontbreken van een sleutel;
- het niet kunnen controleren van de brandstofdop door het ontbreken van een sleutel of doordat de centrale vergrendeling niet werkt;
- het niet kunnen verwijderen van de dop over de trekhaakkogel door het ontbreken van een sleutel.
-
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
- Locatie: Bavel